t rex 500 bestellen, gedachten?

Idd, viel mee. Ik bedenk me nu pas dat mijn hoofd tandwiel wel een paar tandjes armer was.
 
bij mijn eerste en laatste crash(tot nu toe) met de 500 was bijna ALLES kapot, hing tegen totall loss aan dus ja, ...gelukkig is veel dubbel verpakt dus de volgende keer heb ik wat minder kosten, hoop ik...
 
bij mijn eerste en laatste crash(tot nu toe) met de 500 was bijna ALLES kapot, hing tegen totall loss aan dus ja, ...gelukkig is veel dubbel verpakt dus de volgende keer heb ik wat minder kosten, hoop ik...

hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Volle vaart de grond in?
 
Momenteel op 225 lipo's 3 crashes gehad :

- eerste crash vanuit hover, blades kapot, een linkje en de assen krom

- tweede crash idem, gelijkaardige schade, zonder het linkje

- derde crash verleden zondag, raakte 'm kwijt toen hij ver van me af was, toen ik 'm niet meer zag TH aangezet, hij is van zo'n 2 meter in TH naar beneden gevallen. Schade : blades (duh !), asjes vallen mee maar ga zetoch vervangen, tailboom afgebroken, geplooid net langs de bevestiging aan de romp en daardoor geknakt, en dat is het in feite. Ah ja, ook nog een linkje beschadigd. En in het zand op een akker, dus ff met de compressor schoongeblazen.

Ik moet wel zeggen dat het grote onderhoud dat ik telkens uitstelde echt nodig was...de beide bearings voor de main shaft lopen nog verre van soepel, dus die verander ik, verder de laatste stukjes in de kop nog in alu, een alu tail, nog enkele kleine upgrades en dan kan ik er weer tegenaan.
 
bedankt allemaal voor de snelle en vele reacties

ik ben net ook nog langs de heliwinkel geweest en heb alles op een rijtje gezet en ben er een beetje uit. ik heb de 500 en de 600 zien vliegen en hoewel de 600 echt aardig veel stabieler is, gaat het bijna zeker toch een trex 500 worden. het viel me op dat ze niet echt windgevoelig zijn, maar de 500 was een stuk wendbaarder en aggressiever te vliegen, waar ik toch wel van hou, gezien ik niet iemand ben om zomaar een beetje rustig aan te doen (mezelf kennende met m'n RC auto's).ik denk dus dat ik van de 500 de meeste plezier ga beleven en me niet ga storen aan een eventuele traagheid in bewegingen die een 600 heeft (begrijp me niet verkeerd, want een 600 is heel erg indrukwekkend om te zien vliegen)

nu is de vraag wat een mooie setup is voor de 500 waar ik echt aardig wat tijd mee kan verspenderen en lekker kan leren vliegen en de heli in de toekomst niet tekort schiet door een setup (ook 3D in een jaar of 2, misschien meer, net hoe snel en gedurfd ik leer)
 
Heej gixxer, bekijk deze thread maar eens FAQ, Before you purchase, Upgrades & Normal Issues - Summarized - HeliFreak

op de cyclic kun je ook heel goed de nieuwe align servo's gebruiken of de bekende hitecs, (goedkopere) hitecs dan in het draadje van helifreak.

Over gyro's is ook heel veel te vinden. 401 is altijd goed.

Helpt ook wel om een setje te maken bij winkel zoals helidirect etc. Zie je welke keuzes je hebt en kun je zo gaan kijken naar de bijbehorende ervaringen en specs.

Dacht dat er in dit draadje ook een aantal setups stonden.
 
dank je barrrrtt, er staat een hoop info in dat draadje ;)

zit nu net weer even te kijken en bedenk me dat de verkoper zei dat ze afgestapt waren van 5 cellen lipo en daarvoor in de plaats een 6 cellen plaatsen omdat ie dan minder staartlustig zou zijn of iets. iemand daar toevallig ervaringen mee?
 
ik ben net ook nog langs de heliwinkel geweest

waar zit de heliwinkel?:P

gezien ik niet iemand ben om zomaar een beetje rustig aan te doen (mezelf kennende met m'n RC auto's).

ik zou toch maar een beetje rustig aan doen met zon heli, t wel ff wat anders dan een rc auto natuurlijk...

eventuele traagheid in bewegingen die een 600 heeft

traagheid? heb je zelf wel eens met een 600 gevlogen?


ik heb 9650's op de swash zitten en een ltg6100T combo als staart aansturing.
 
Het zwaartepunt heeft weinig te maken met hoeveel lipo's je in serie hebt staan, meer met het gewicht van de accu. Bij de 500 kan je de accu tray nog verlagen zodat het zwaartepunt beter te regelen is.
 
Ik heb 3X hitec 5245 op de swash en een Align DS520 op de staart (ik zou nu een andere op staart kiezen, hier zit speling op).
En als gyro de spartan. Erg prettig.
En zippy-h 2200 6s en het 13t tandwiel. Lekker veel vermogen, goedkoop en licht.
 
Laatst bewerkt:
barrrrtt ik heb alleen nog maar een klein robbe kloontje gevlogen en de rest was van de bevindingen van toen ik in tilburg bij de winkel van coenraad was, die verkoopt trouwens bijna alleen maar trex

de 600 was erg stabiel maar leek minder snel te willen doen dan de piloot wilde naar mijn idee. is wel een heel erg mooie heli die 600, maar heb hier gelezen en ook in de winkel gehoord dat je een 500 makkelijker kan laten draaien/loopen etc. en ik ben enigsinds bang dat ik ruimte/hoogte tekort ga komen en dus niet uit kom met een figuur (zit waarschijnlijk tussen m'n oren denk ik nu)

en ja ik moet rustig aan doen daar ben ik al achter gekomen :) het is inderdaad heel wat anders. ik weet alleen dat een bigscale minder goed doet wat jij wil dan een 1 op 10 omdat ie kleiner en lichter is, de bigscale is wel stabieler m.b.t. uitbreken/wegglijden. dat nerveuze houd bij mij toch enigzinds de spanning erin zodat ik niet lui word en er met m'n pet naar gooi, dat bedoel ik met niet echt rustig aan kunnen doen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben nu druk druk met de verkoop van de auto's en heb er nog 1 maar ook gelijk de duurste te gaan, maar ik kan m inruilen op een trex 500 etc, alleen vond ik dat bod net te laag.

maar het goede nieuws is dat ik die auto nog hooguit 2 weken laat staan en dan mezelf ga plezieren met de bouw van een 500 :grin: desnoods leg ik ietsie meer bij of laat ik ff 2 lipo's en crashkit liggen tot over 6 weken...

ik hoop eerder maar over 2 weken hebben jullie waarschijnlijk een nieuwe trex-bezitter erbij en ik zal jullie verder op de hoogte houden bij aanschaf en bouw van de trex :cool:
 
Gixxer goed om te horen, en geduld bij het bouwen dat scheelt naderhand weer een hoop gedoe.

Je hebt ook gelezen over de kwaliteit van de inbusschroeven? Dus ofwel een align inbusdraaisetje(past perfect) of een extra kitje schroeven van betere kwaliteit.

Koop ook meteen een traininggear of een hoepel eronder binden. Als beginner een must.

Over het verschil van de 500 en 600. 600 kan gewoon meer wind hebben, vandaag weer gezien. 500 hobbelt af en toe wat door de lucht met FFF en de 600 heeft daar minder last van. 500 is gewoon sneller en wendbaarder. Maar dat is bij de 600 ook behoorlijk. Als het budget het toe laat zou ik een 600 kopen met 6S en daar goed mee leren vliegen. Kun je naderhand altijd nog een 500 halen of naar brandstof overstappen. Of toch meteen met brandstof beginnen? Ben je vaker aan het vliegen aangezien het veel meer wind kan hebben. Wel afhankelijk of je bij een club vliegt of niet.

Met de 500 kun je gewoon alle kanten op, 3D maar ook gewoon strak rond vliegen met wat acro erdoorheen. Met de 600 en brandstof is het strak rond vliegen gewoon gemakkelijker vanwege het gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, met nitro vaker vliegen ? Sinds begin juni vlieg ik met mijn T500, toen ik ermee begon kon ik enkel tail-in hoveren. Ik vlieg elke dag, de enige 2 redenen waarom ik niet vlieg zijn :

- echt geen tijd
- regen

voor de rest, als ik een half uurtje tijd heb trek ik naar een veldje in de buurt. Als het ene veldje bezet is (voetbal, kinderen, ...) dan ga ik naar een ander. Ik heb zo'n 4-5 veldjes tot velden in de buurt waar ik kan vliegen, en dat doe je niet met nitro ! Het kabaal van een nitro is een probleem, het startgerief en gedoe om de boel in de gang te krijgen ook. Terwijl ik thuis vertrek, binnen de 5' ben ik ter plaatse, na 5' zit de heli in de lucht, 6' vliegen, lipo wisselen, 2', 6' vliegen, lipo wisselen, 2', 6' vliegen, opruimen, 2', naar huis 5'. Alles samen 37 minuten en ik heb 3 vluchten gedaan. Dat lukt niet met nitro vrees ik, tenzij je een club naast je deur hebt waar je vliegt wanneer je wil. En dat is dus de reden waarom ik voorlopig niet naar een club ga. Ik heb er gewoon geen tijd voor, ik moet kunnen vliegen wanneer het me uitkomt, en het moet snel gaan.

Nu, op een dikke 3 maanden doe ik vlotjes loopings, rols, flips, stall-turns, ... en vlieg ik tot 5 Bft. Met de 450 vlieg ik tot 4 Bft maar dat is niet zo leuk vliegen. Normaal gezien vlieg ik nog steeds + 20 lipo's per week, met beide heli's samen.
 
ik had het gelezen barrrrtt over die schroefjes, ik heb al een heli schroevendraaier setje en ga het daarmee proberen en anders gaan we ff opzoeken waar we de andere schroeven kunnen vinden.

voor mij is de keuze gevallen op de 500 omdat ik aan een heel mooi veldje woon (zoek klundert op in google earth en bij het grootste veld op de map woon ik ;) ), maar daar wonen ook buren dus nitro is nog niet echt een optie gezien ik nog niet in een club zit. verder is het budget voor een 600 krap en via de heliwinkel gaan ze voor een paar euries 2x per maand indoor vliegen en mag de heli niet groter zijn als een 500...

nu heb ik ook wel m'n 400 met trainingskruisje voor indoor en die heb ik al 2x zonder kruisje de lucht in gehad en geland, maar denk dat ik gewoon voor het relaxte safe gevoel er toch een kruisje bijneem. later als ik echt kan vliegen en bij een vliegclub zit kan ik altijd nog overgaan op nitro en groter en ik denk dan aan de 600 of misschien wel 700, ik heb de 700 gezien en hij is fantastisch :)
 
Dag Trex 500 mannen!

Ik volg jullie draadje al een tijdje stil en ben al een stuk wijzer geworden.

Heb net een Trex 500 Cf gekocht om beter te leren vliegen.

Ik kan een beetje hooveren met een (Art-tech) 400 class CP heli, maar ben nu toe aan een stap verder. Ik heb gelezen dat een Trex 500 een goede trainer kan zijn.

Welnu; de set-up zal door al jullie info zoiets worden:

3 x S9650 op de cyclic
GY401 + S9257 op de staart
JR DSX9 met R921 2.4 GHz ontvanger

Maar dan de Lipo......

heb alles er over gelezen, ook de spreadsheet van Helifreak uitgepluisd, maar dit gaat mij toch te ver.

Dus mijn vraag:

Wat is de beste Lipo voor een zo lang mogelijke vliegtijd met voornamelijk hooveren? 3D zal er voorlopig echt niet in zitten.

5s met 14T? is lichter, of is dat juist een voordeel met 3D?
6S met 12T? is zwaarder, maar wel meer energie.

En dan welk merk? Maakt dat echt veel verschil? Zie in Azie veel van het merk Scorpion, is dat wat?

Wie heeft er goed advies?

Alvast bedankt!

Michiel.
 
Laatst bewerkt:
LOL...don't think so...het gaat niet om die 3 maanden, wel om het dagelijks vliegen, met 500 en 450 samen minstens 400 lipoladingen. Minimaal een 15-tal lipo's per week, tot soms 30-35, van begin juni tot nu.

Momenteel volop inverted hoveren in alle richtingen. maar er staat nog hééél veel op het programma volgend jaar. Inverted FF, achteruit vliegen (pokkemoeilijk), en vooral mijn flips rustig en stabiel doen zonder dat ik telkens moet stabiliseren na een flip. Heb verleden week de 500 de grond in geboord omdat ik probeerde 2 flips na elkaar te doen zonder tussendoor te stoppen en te stabiliseren...soms gaat het goed, maar dan word ik overmoedig en word ik keihard met de neus op de feiten gedrukt.

@Chielles. Toen ik m'n 500 kocht en bouwde stond ik even ver als jij. Ik ben bewust begonnen met 5S lipo's, en heb daar geen spijt van ! Vliegtijden van vlot meer dan 9 minuten in het begin (14T), daarna overgestapt op 15T, iets korter. Met mijn huidige vliegstijl stop ik na 6 minuten, en dan zit ik rond de 75 % ontlading. Nu beginnen mijn lipo's de geest te geven na 90-100 cycles per stuk, en ga ik overstappen op 6S, kijken wat het verschil is. Ik raad je aan om minimaal 3 lipo's te kopen. Ik heb er 4 voor de 500, en die hangen continu aan de lader of op de heli.

Ook een aanrader is de torquetube, verlengt wel degelijk je vliegtijd enorm, vlotjes een halve minuut tot een minuut langer !
 
Laatst bewerkt:
Volgend jaar Dutch3D dan Funky...! Als je na 3 maanden al loopings kan vliegen moet dat lukken...

Succes,

Michiel.

Tjah ik deed het ook vrij snel al, niet dat mijn flip mooi was ;)

13 april bij pitch play mijn trex gebouwd ( gogo francis ) ik kon toen al hoveren dankzij mijn coaxial en clearview(sim)

22 april mijn eerste flip, ik heb hem op film. Oh jee die ging maar net goed.
Het werd eigenlijk meer een fliproll-recovery.;)

Nu lukt het me allemaal wel aardig :D Maar om op jouw niveau te komen duurt nog wel even (als het me lukt) Blijven hopen en veel oefenen zeg ik maar ;)
 
Back
Top