Na wat jaartjes onder het stof ga ik mijn geliefde Robbe Gnat weer nieuw leven in blazen. Ik heb de Gnat ontdaan van de oude folie (Solarfilm) en opnieuw bekleed met Solarfilm. Ook heb ik de binnenkant tunnelbuis van folie voorzien. Dit tegen menig advies van medevliegers in . Ik kan het altijd nog verwijderen achteraf. Als aandrijving gebruik is de bijbehorende Rojet 400 van Robbe met als motor een Plettenberg 200/20/6. Een ouderwetse borstelmotor die ik voorheen ook gebruikte en nog in goede conditie is. Als regelaar gebruik een Schulze F21-25bes (6 - 12 volt continue 25 amp). Als accu zal ik in plaats van een nikkelcadmium (8 cellen) een lipo 3S gaan gebruiken. Dit weet ik nog niet zeker. Suggesties zijn van harte welkom. Hieronder wat foto's van de Robbe FO141 Gnat Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen Adios Barry
Iemand op de club had er ook zo'n 1, maar dan een zelfbouw lijnbesturing. Naar tijdje knalde dat ding er gewoon uit. Was wel grappig ...
Hoi, Ow, met lijnbesturing zo heb ik hem nog nooit zien vliegen. Zal een leuk gezicht zijn geweest. 8-O Vandaag heb ik de impeller met motor en bedrading ingebouwd. Simpel klusje. Nu is de besturing aan de beurt. tot bouwens Barry
IK zag hem ook meer EVEN vliegen. IK blijf dit bouwplannetje wel ven volgens. IK houd wel snelle planes !
Robbe FO 141 Gnat Eindelijk heb ik de Gnat na meerdere tussentijdse bouwprojecten afgemaakt. Zie hieronder het eindresultaat. Vooraanzicht Zijaanzicht Nozzle (diameter 55 mm) Aansturing roeren Ondanks de windkracht 5 op het veld, hem ik me toch aan de remaiden gewaagd. De Gnat vloog weer als van ouds. Door het lage gewicht 705 gram, vroeger met Nicads was dit 935 gram, kon de Gnat mooi langzaam vliegen en is buitengewoon makkelijk te starten en te landen. Door de nozzle te knijpen tot 55 mm is de snelheid zeer redelijk te noemen. Misschien door de nozzle verder te knijpen kan nog iets meer snelheid gewonnen worden. Al met al een geslaagde wederopstanding van de Robbe FO 141 Gnat Grtz Barry
In het NiCd en borstel tijdperk hoorde je altijd hele spannende verhalen over de Gnat. Maar dit zal met de komst van LiPo's en daarmee het gereduceerde gewicht aardig veranderd zijn. Het blijft een leuk model.
Vertel eens hoe Barry. Ik heb ook nog de originele Robbe motor, zo'n lange speed 400 zeg maar. Enig idee of dat wat is? Groeten, Max.
Ik zou de orginele Robbe motor niet gebruiken. Zo'n motor is te zwak voor een redelijke snelheid. Ik had nog een Plettenberg 200/20/6 onder het stof liggen. Dit is een ouderwetse borstelmotor. Maar voor een hogere snelheid zou ik de originele Rojet met een borsteloze motor gebruiken. Belangrijk is wel dat je nozzle knijpt tot circa 55 mm. Dan zal hij zelfs beter vliegen dan mijn Gnat, maar ik had deze spullen nog liggen en wou ze weer graag gebruiken. Grtz Barry
Fantastische jet dit. Ik heb laatste een tweede Gnat weten te bemachtigen. Heb ze beide nog ongebouwd maar ben nu bezig met de mooiste te bespannen. De "lelijke" ga ik verder niet bespannen denk ik. Heb de Rojet en een 380S klasse brushless motor, iets van 100 gram dat motortje. Heb nog een 3S 1500mA accu liggen. Wil vier servo's gebruiken van elk 6 gram.. Hebben anderen nog wat mede te delen over mijn setup of de Gnat in het algemeen (filmpje?!?!) Groeten