Engel zuigertank ombouw naar proportioneel

Hallo,

Ik was niet helemaal tevreden met het feit dat er in de U 31 geen trimmogelijkheid zat. De zuigertank (Robbe, dus Engel) is van het vol-leeg type met alleen eindschakelaars. Om een trimmogelijkheid te maken heb ik die omgebouwd naar proportioneel, waarbij de laatste 10% van de slag 'luistert' naar de stand van de bedieningsschuif. Hieronder de stappen:

De originele toestand
1602490d9e0e5db5f.jpg


De opengeschroefde tank. Rechtsboven zit de messing plunjer die de 'vol' schakalaar bedient. Ik dacht trouwens altijd dat Engel O-ringen als afdichting gebruikte. Deze zuiger is één geheel met de afdichtingen, die een dubbele afdichting naar beide zijden maken.
1602490d9e0e886ba.jpg


En hier omgebouwd naar een plunjer met grotere slag, met een andere veer en een langere bedieningsstang voor naar de schuif potmeter
1602490d9e2a0ab80.jpg


De schuifpotmeter van 4,7K er aan. Er wordt maar het middendeel van de slag gebruikt.
1602490d9e2a4f916.jpg


Hier zijn de eindschakelaars te zien. 'Leeg' is de originele van Engel, 'Vol' is die kleinere zwarte achterop de schuifpot geworden.
1602490d9e44877d0.jpg


Een servo als aansturing. Hier heb ik weer parallel aan de terugkoppel potmeter draadjes gesoldeerd die naar de schuifpot gaan. Zo krijgt de servo terugkoppeling van waar de zuiger staat.
1602490d9e44cd11f.jpg


En alles opgebouwd en bedraad
1602490d9e4504e4f.jpg


Hier nog een filmpje van hoe het nu werkt. In de vrije slag kan de tank gewoon vol en leeg gestuurd worden alsof er geen proportioneel deel aan zit. in het propertionele deel volgt de zuiger de schuif op de zender.

Benodigd voor dit alles:
-langer veer voor de plunjer
-schuifpotmeter
-twee grote diodes
-mini servo
-drie micro-switches
-alu-profiel
-messing buis

Met de servouitslag en subtrim op mijn FX-18 is het dan heel mooi af te regelen. Op een analoge zender kan dat ook, maar dan moet je twee trimpotjes voor en achter de schuifpotmeter zetten. Dan kan het daarmee afgeregeld worden. Als laatste het schema van de aansluitingen.
1602490da3a661033.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi stukje vakwerk!!!!
Dat is nu eens info waar je wat aan hebt!
Lang leven het forum!!!:proost:

Ziet er goed uit Lex!!!

Groeten,

Joris
 
Hallo Lex

Is ziet er heel strak en netjes uit.petje af hoor :worship::worship:
Maar gaat dit in zijn geheel meer ruimte kosten of blijft het zelfde ??
 
Heren, dank voor de lovende woorden.

@Harrie,

Hij is 1 cm langer zo. Precies het stukje dat de schuifpotmeter verder uitsteekt dan de motor. En dan natuurlijk nog die vervelende spindel .... maar die was er al. ;)
 
Laatst bewerkt:
mooi gedaan,

maar het is toch veel eenvoudiger om een tank besturingsysteem van Rieger te monteren
deze werkt met 2 magneetjes op het hoofdtandwiel van de tank en een hall-sensor. in de software kan je dan kiezen of je de hele tank proportioneel veel besturen of alleen de laatste 30%...
Hij zit bij mij al 3 jaar na alle tevredenheid in m'n skipjack.

Groeten, jeroen
 
Hoi Lex,
ik zal je de volledige info van Markus toesturen.
Moet wel even kijken waar het zich verstopt heeft op de pc.
Foto's heb ik er ook nog van.
2 jaar geleden heb ik dat eens allemaal geplaatst

Hein
 
Hoi Hein,

Ik heb het draadje net ook nog eens gelezen. Goed dat Martijn het gevonden heeft (:thumbsup:), ik was het glad vergeten!

Maar dat zou een perfecte oplossing zijn, ben nu benieuwd naar de prijs. Voor mijn ombouw is het tussen de 15 en 20 euro.
 
Hoi Lex,
van Markus is geen ombouw set maar een volledige 2 kanaal besturing
waar alles in verwerkt is.
Ik meen tussen de € 70 en € 80 dat hij kost.
Een schakelaar van Norbert kost € 49
Die van Markus is uitgebreider.

Hein
 
verhaal over regelsysteem met magneten op het aandrijftandwiel
Ik ben benieuwd of het echt goed werkt. Je meet op het tandwiel dat het draadeind aandrijft. Daar zit speling op, dus die nauwkeurigheid ben je kwijt. De spoed van mijn draadeind is 3mm, dus met twee magneten heb je een nauwkeurigheid van 1,5 mm. Ik heb twee zuigers, dus een nauwkeurigheid van 3mm. Bij mijn tank van 94mm in doorsnede praat je dus over een onnauwkeurigheid van 20 cc = 20 gram. Tel daar de extra onnauwkeurigheid door de speling van de moer op het draadeind bij en ik betwijfel of ik mijn boot reproduceerbaar op periscoopdiepte kan krijgen.

Mijns inziens moet je altijd zo dicht mogelijk op de bron meten en dat is op de zuiger zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo martijn

lex meet toch op de zuiger zelf ???
de stang die er uit komt die komt als de zuiger zijn eindstand nadert tegen deze stang aan en neemt zo de schuifpotmeter mee
er wordt dus niet op het tandwiel gemeten maar echtstreeks op de zuiger

lex hetr ziet er mooi uit en het werkt lekker en het is goedkoop
groetjes raf
 
hallo martijn

lex meet toch op de zuiger zelf ???
de stang die er uit komt die komt als de zuiger zijn eindstand nadert tegen deze stang aan en neemt zo de schuifpotmeter mee
er wordt dus niet op het tandwiel gemeten maar echtstreeks op de zuiger

Inderdaad! Maar dat Duitsche systeem meet met een hall sensor op het aandrijftandwiel. Misschien had ik dat stukje moeten quoten :)

@Lex: ik heb de plaatjes direct gekopieerd om jouw systeem te kopieeren op mijn tank :) Ik ben nu alleen (na de tuin) met een nieuwe dakkapel en een expeditie in de Argentijnse Andes bezig. Als de expeditie (december) en de dakkapel (begin januari) erop zitten heb ik eindelijk een fatsoenlijke werkplaats en kan ik echt los.
 
Welk systeem nauwkeuriger werkt weet ik niet, ik denk eigenlijk dat met de Hall sensor. Bij mij zit er een zeker 'dood punt' tussen het aan en uitschakelen van de micro-switches op de servo. Dat is nodig omdat het systeem anders gaat pendelen.

Ik kan de zuiger op 2mm nauwkeurig aansturen. Maar dat is voldoende, voor mij althans. In de praktijk doe ik altijd een eerste proefduik zwevend aan de periscopen. Elk water is weer net iets anders, temperatuur speelt ook mee. Dan weet ik op welke stand de schuif op de zender moet staan om neutraal drijfvermogen te hebben. Bij elke duik zet ik dan de schuif in één keer naar die stand, en stopt de zuiger telkens exact op die ingestelde stand. Zo in één keer dan wel op de milimeter. Werkt voor mij prima, zeker nu ik het prijsverschil weet ..... :rolleyes: (die 20 euro is ook voor de volledige besturing) En lekker zelf knutselen heeft ook wel wat :D

@ Martijn,

Succes met je andere knutselwerk! Een expeditie naar de Andes? Da's weer eens iets anders dan zonnen op Ibizza!! Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
je kan het systeem met de hallsensor en de magneten nog vergroten door meer magneetparen te monteren. heb je bijvoorbeeld 4, 6 of 8 mageten op je tandwiel dan word hij nog veel nauwkeuriger.

groeten, jeroen
 
je kan het systeem met de hallsensor en de magneten nog vergroten door meer magneetparen te monteren. heb je bijvoorbeeld 4, 6 of 8 mageten op je tandwiel dan word hij nog veel nauwkeuriger.

groeten, jeroen

En als je een metalen tandwiel gebruikt kan je met de juiste sensor zelfs de tanden van het tandwiel tellen voor nog meer nauwkeurigheid. Maar je blijft mi. op de verkeerde plek meten, want je hebt nog de speling van het tandwiel op de draadstang. Als je dan van draairichting verandert, moet je eerst een de speling eruit draaien voordat je zuiger gaat bewegen. Dat is natuurlijk wel te calibreren en je kan met de microprocessor ook wel onthouden wat de laatste draairichting is geweest enzo, maar het wordt dan wel een heel ingewikkelde oplossing voor een probleem dat met een simpele schuifpotmeter op de zuiger prima op te lossen is. En het is bij mijn weten prijstechnisch ook de beste oplossing. Ik heb al heel wat oplossingen de revue laten passeren, van encoders op de motor, lineaire encoders op het draadeind, akoestische afstandmeting tot de zuiger, zelfs een interferometer om de plaats van de zuiger te meten. Technisch allemaal heel uitdagende oplossingen, maar allemaal (veel) duurder en storingsgevoeliger dan een simpele schuifpotmeter.
 
Maar je blijft mi. op de verkeerde plek meten, want je hebt nog de speling van het tandwiel op de draadstang.

Martijn, snap niet echt waar jij het over hebt.....

De speling op het tandwiel/draadstang is echt te verwaarlozen. Het Hall principe is nauwkeuriger, maar wel complexer en dus ook duurder. Maar wel degelijk reproduceerbaar. Dat is namelijk al bewezen door diverse (Duitse) bouwers.

Ik ben benieuwd of het echt goed werkt. Je meet op het tandwiel dat het draadeind aandrijft. Daar zit speling op, dus die nauwkeurigheid ben je kwijt.

Dat is toch al bewezen...... Ik zou zeggen, bouw eerst een werkend model en doe daarmee ervaring op. Dan pas weet je waar je over praat. Nu komt het over alsof je al jaaaren duikboten bouwt, terwijl je zelf nog twijfelt of een Hall sensor wel goed kan werken.......

Snappie?

@ Lex,

Prima systeem, ook (zoals vele anderen) kan ik iets mee. Mijn Akula wordt voorzien van een zelfgemaakte zuigertank, en ga jouw aansturing na-apen.

@ Martijn,

Veel plezier in de Andes!

Douglas
 
Laatst bewerkt:
Ohw schiet mij iets te binnen.

@Lex,

Ik zie dat je alles regelt met de schuifpotmeter. Bij mijn Lafayette heb ik dit erg simpel opgelost zodat jouw zuiger exact naar de zelfde positie gaat zonder dat je het hele bereik van de schuifpotmeter op de zender gebruikt.

Ik heb dit opgelost dmv een schakelaar toe te voegen op de zender en deze parallel aan te sluiten op deze schuifpotmeter.

Je zet de schakelaar in de middenstand en regel dan de uitslag met de schuifpotmeter. Vervolgens kom je niet meer aan de schuifpotmeter maar zet je je schakelaar in de onderste positie zodat de zuiger weer ik leegstand staat.

Vervolgens weer de schakelaar in de midden en de schuifpotmeter neemt het weer over zodat jouw zuiger exact weer in de vastgestelde positie komt. Dat werkt stukke nauwkeuriger zonder de schuifpotmeter te gebruiken die dag.

Tis een kwestie van eenmalig instellen en de schakelaar in de ''midden'' zetten op te gaan duiken op periscoopdiepte......

Snappie?
 
Back
Top