Blade tracking verschillend in verschillende flightmodes

Ik ben nog niet helemaal thuis in de nieuwe layout, vandaar dat ik het bij algemeen plaats, het lijkt me te kunnen voorkomen bij zowel electro- als bij nitroheli's.


Ik heb na een crash met mijn T-Rex 450SEV2 het beestje heropgebouwd. Gezien ik besloten heb mij weer wat meer op de basics te richten, vooral dan hoveren in alle oriëntaties (incl inverted) ga ik voorlopig mijn Radix blades nog niet installeren.

Aanvankelijk had ik een setje cheap GF blades erop gezet, maar daarvan kreeg ik verleden keer de blade tracking ook niet deftig weg. Nu dus de Align Pro Woodies erop.

Thuis in de achtertuin getest, linkjes bijgesteld en blade tracking weg. Hiep hoi.

Vandaag echter naar een veldje, en voor het eerst wat 'echt' gevlogen. Normal mode, hoveren, oké, geen tracking. Switch naar idle-up 1 en wat rond gevlogen, daarna idle-up 2 en wat flipjes en rolls en inverted gedaan, leek wel te gaan. Kom ik ff voor me hangen en zie ik dat er terug een blade tracking is van ongeveer 1 cm aan de tips.

Teruggeschakeld naar normal mode - tracking verdwijnt. Weer daar IU - tracking terug daar.

De tweede helft van mijn pitchcurves voor alledrie is gelijk : van midstick/0° naar full pitch/11° lineair. Enkel de onderste helft is anders (normal mode max -2°, IU1 max -7°, IU2 max -11°). En het toerental van IU1 en IU2 ligt hoger.

Het lijkt er dus op dat het bladspoor verschijnt naarmate het toerental toeneemt...kan dit ? En is er een oplossing voor ?
 
Er buigt iets door.
Of je heveltjes op de kop, of de bladen zelf.

Ik had dit ook met mijn eerste heli.
Het plastic in de kop was zo flexibel dat ik per toerental een andere blade-tracking had.
Loop alles na voor speling en leen eens bladen van iemand anders om te testen.
 
Funky, misschien de o-ringen/dampers te slap (geworden)?

Zou kunnen, heb de kop van een andere heli gebruikt die ik niet ken. Dit zonder 'm uiteen te halen, dus integraal overgezet op mijn heli. Moet mijn nieuwe center block nog afhalen voor m'n eigen kop (ttz die van m'n heli) terug te hermonteren.

Loop alles na voor speling en leen eens bladen van iemand anders om te testen.

Er zit inderdaad wat speling op de blade holders. Heb de spindle al aangedraaid maar zonder resultaat. Morgen m'n andere kop eens hermonteren en checken. En ook eens Radixen monteren.

Ik bedenk me ook het volgende. De Pro woodies passen niet in de blade holders van de SEV2, de plastic verbredingen zijn te dik. Die moeten dus afgeschuurd worden, zoniet zit je blad veels te vast in de houder. Zou het kunnen dat als dat afschuren niet erg gelijkmatig gebeurde, dus dat de vorm van het stukje plastic dat tussen de bladeholder zit verschillend is voor beide bladen, een bladetracking veroorzaakt ?
 
Ja dat maakt uit...
Het moet echt vlak zijn, en vooral vlak t.o.v. je bladprofiel middenlijn.
Een kleine schuinte of onefenheid op de aansluiting van je blad zorgt al snel voor grote afwijkingen aan de tip.
Ik zou zowiezo bladen zoeken die goed passen en exact gelijk en gebalanceerd zijn.
Bladen voor een heli, zijn als banden voor een auto....

De kop zou ik goed nakijken, ongeacht welke je gebruikt.
De dempers moeten goed passen (evt. smeren met bijv. vaseline)en er mag nergens grote speling op zitten.
Verder sluit ik me aan bij alle voorgaande opmerkingen.
En je post staat hier i.d.d. perfect :D

Grt.
Eric
 
Check ook even je druklagers. Kleine beschadigingen geven al enorme effect.

Maar schuren in de kop ? Niet doen !! Geeft alleen maar ellende van oneffenheid of zelfs scheef....
Of je moet ENORM goede spullen hebben staan om dit exact vlak te doen...
 
Bedankt voor de tips. Vandaag helaas geen tijd gehad, maar seffens mijn nieuwe center block afhalen.

Met schuren bedoel ik enkel de blades, niet aan de kop - en ik vermoed dat dat de hoofdoorzaak is, het setje blades dat ik gebruikte is niet mooi egaal afgeslepen waar ze in de bladeholders moeten.

Eerst eens testen met de Radixjes en dan zien of dat oplossing biedt. Die passen namelijk wel perfect zonder schuurwerk.
 
Gisteren eens de tijd genomen om mijn rotorkop opnieuw ineen te steken.

- nieuwe spindle shaft
- nieuwe dampers
- nieuwe center block
- nieuwe main shaft
- nieuwe flybar.

En de Radixen erop gezet.

Seffens testen. Ben benieuwd !
 
FF een kleine update...

Na de hiervoor genoemde werkzaamheden heb ik een lipootje leeggehoverd hier in de tuin om de bladetracking bij te werken. Was dus niet nodig. Bladetracking was perfect. Heb beide blades afgesteld met de pitchmeter, zeer nauwkeurig, en bij de eerste test was alles perfect. In alledrie de flightmodes.

Daarna alles de koffer in en met 4 lipo's naar het veld. Fantastisch. Hij vliegt nu zodanig lekker dat ik weer ga twijfelen om 'm wel weg te doen. Hoveren, FFF, loopings, rolls, flips, inverted,...allemaal geen probleem. Bladetracking blijft gewoon weg.

Spijtig genoeg denk ik er nu pas aan dat ik niet alles tegelijk had moeten doen...nu weet ik niet wat het probleem was : dampers, feathering shaft, blades, ...

Maar bon, nu heb ik 1 heli die zalig vliegt, en nu kan ik met de andere gaan experimenteren. Bedankt voor het meedenken.
 
De oude assen kun je controleren door over een glasplaat te rollen.
En de oude bladen kun je er ook nog op zetten.
Dan weet je toch uiteindelijk de oorzaak :p
 
Back
Top