2s 3s verschil

hallo
Ik vroeg mij af, als een je een 3s lipo hebt in een vliegtuig en je verwisselt hem voor een 2s ben je dan ook 1/3 power kwijt :confused:

mvg Rick;)
 
De spanning neemt met 1/3 af, maar daarmee ook veel stroom! (wet van tante al gehad?)

Met dezelfde motor/prop combo verlies je 1/3 van je toerental,
wat in de praktijk nogal merkbaar is in de door Han genoemde 50% prestatie verlies.
 
Met dezelfde motor/prop combo verlies je 1/3 van je toerental,

Correct, als je ook bekijkt dat de trekkracht exponentieël afneemt met het verminderen van het toerental (wat zo wie zo het geval is met minder cellen) dan kom je inderdaad op 50% uit.

Stevo
 
"De" oplossing om het verlies te compenseren is een grotere propeller monteren ... bijvoorbeeld een 8"x6" op 2S LiPo i.p.v. 8"x4" op 3S LiPo ... wel in de gaten houden dat het Ampèrage niet te hoog wordt ....
 
Ik wou net zeggen....100W bijvoorbeeld kun je met 11,1V en 9A halen, of met 7,4V en 13,5A. Hoe kom je aan meer A? Grotere prop monteren. En iets meer spoed om het toerentalverlies te compenseren.
 
Er vanuit gaande dat je motor beide batterijen ondersteund klopt dat. Een motor met een KV waarde van 1.200 zal met een 3S lipo ongeveer 12.000 (1200x10) toeren maken en met een 2S lipo ongeveer 8.400 (1200x7) toeren maken.

Daarbij kan je ook minder lang vliegen als het bijvoorbeeld 2 batterijen zijn van beide 2000mah. Als je 200Watt aan power nodig hebt zal je setup met de 3S lipo ongeveer 20A trekken (20Ax10V=200W) en je setup met 2S lipo zal 28A trekken (28Ax7V=200W)
Dit zijn maar even wat cijfers zo uit de lucht gegrepen hoor, en natuurlijk bespaar je gewicht als je voor een 2S lipo gaat maar de vluchtijd zal wel minder worden als hetzelfde wattage geleverd moet worden.
 
En als je het accu gewicht gelijk houd, dis ipv. 3cel 2000 een 2 cel 3200mah, blijft je vliegtijd ook ongeveer gelijk :) Feit blijft wel dat met een hoger voltage dus toerental, de setup beter gescikt is voor een sneller toestel.
 
Back
Top