Welke lader voor 12S

Hallo ik ben opzoek naar een nieuwe lader, net laders of duo lader
wat moet ik laden 2 maal 4000mAh 6S1P 25-35C Lipoly Packs als 12S zie door de laders het laden niet meer opties tot nu toe

EOS 0610i DUO
EOS 0610i NET 2 maal
EOS1210i
MegaPower 960SR
Robbe Infinity 3
 
Laatst bewerkt:
Kijk bij hoge(re) cellenaantallen altijd naar het maximale vermogen dat de lader kan leveren. Bij veel laders wordt de maximale laadstroom dan al heel snel lager dan trots op het apparaat staat vermeld!!!
 
Ik heb voor 2X Hyperion 0610i NET gekozen, iets duurder en 500W ipv 360W.(tov de duo)

Die MegaPower 960SR en Robbe Infinity 3 zijn hetzelfde.
Bedenk je wel dat die maar 180W is voor 1 poort en 30 voor de ander, en de kleine kan enkel nicad en nimh.
En hij is zonder balancer, wat betekend dat je die los mee moet nemen, aansluiten en aanschaffen.

4000mah (12X4,2V=~)50V 1C laden maakt~200W, dus met de megapower en de infinaty3 ben je in iets meer dan een uur klaar.
Ik laad minstens op 2C wat al 400W maakt dus iets over de max van de duo. 40min oid zal dat worden.
Met 2Xnet kun je gewoon tot 10A gaan op 12s. En dan kun je zelf bepalen of je dat je accu's wilt aandoen.

Nog een belangrijke keus die je moet maken is de voeding. Ik heb nu deze: SPS-9602 Manson Schaltnetzgerät 1-30 Volt DC und max. 30 Ampere Omdat de Hyperion 28V aan kan en dat een stuk prettiger vind dan 14V.
 
Laatst bewerkt:
Ik laad minstens op 2C wat al....


Hoezo MINSTENS? Lipo's of LiFePo's? En waarom meer dan 2C (waarom eigenlijk meer dan 1C) ?

On-topic, je kan ook eens bij de Schulze laders gaan kijken. De meeste kunnen tot of meer dan 12S laden. In de NextGen laders zit ook een balancer ingebouwd, en dit zijn de betere balancers!

Greetz, Aldert
 
Kijk bij hoge(re) cellenaantallen altijd naar het maximale vermogen dat de lader kan leveren. Bij veel laders wordt de maximale laadstroom dan al heel snel lager dan trots op het apparaat staat vermeld!!!
Vermogen gedeeld door laadspanning geeft dan ongeveer de maximale laadstroom die de regelaar kan leveren. In werkelijkheid ligt die nog wat lager wat de inwendige spanningsverliezen van de regelaar moeten ook meegerekend worden.
 
1:keuze EOS 0610i NET
2:keuze EOS 0610i DUO

EOS1210i niemand voorkeur voor deze, voor en tegens

Schulze NextGen laders heb ik wel na gekeken maar ja de prijs
Wat Nando ook al aangeeft er moet ook een redelijke voeding bij ,geld voor al deze laders
dan praat je dus over de totaal prijs.
 
Een lader koop je om langere tijd te gebruiken. De meeste Li-Po's worden nu met 1 C geladen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar de kans dat nieuwe generaties Li-Po's met meer dan 1 C geladen kunnen worden is zeker niet onrealistisch. Hou daar dus met de keuze van je lader rekening mee. Li-Fe accu's kunnen al met hoge stromen in korte tijd geladen worden.
 
Lipo.

Warom wel? Omdat hij dan sneller vol is.
Warom niet? geen idee...

Duzzz.

Hey Nando,

waarom wel, sneller vol... begrijp ik volledig.

Waarom niet...
-langzamer laden, gaat de akku langer mee
-sneller laden, betekend een héél goede balancer, je gaat het niet redden met grotere paketten (4000 milli's of meer) met die 300 milli's die een balancer max. verbrand
-GEVAAR voor brand, druk op het pakket, beschadigingen (slijtplekjes, krasjes e.d.) die dan véél sneller gevaarlijke situaties creëren

Let wel, ik ben volledig voor lipo's, maar ook voor de veiligheid. Het is gebleken dat bij lipobrandjes, altijd de lipo met 2C of méér geladen werd (zonder toezicht, zonder lipozak, met balancers die het OF niet konden bijhouden, OF niet voldoende beveiligd waren).

Ik zie overigens heel vaak niet de noodzaak om je lipo's snel te laden, ze hebben nagenoeg geen zelfontlading dus je kan één of twee dagen van tevoren in alle rust en onder toezicht je akku's laden.

Nogmaals, dit is niet om tegenaan te schoppen, ik wilde graag weten waarom de lipo's met meeer dan 2C worden geladen. Het blijkt dat de automensen inmiddels ook al lipo's creatief laden (hoge stromen) om meer spanning uit het pakket te halen. Zelf ben ik nogal geïnteresseerd in de theorie hierachter, misschien ben je ook zo'n creatieveling ;) .



Zorg voor een goede balancer en een lipozak, anders heb je een vergrote kans op een brandje.

Greetz, Aldert
 
Een lader koop je om langere tijd te gebruiken. De meeste Li-Po's worden nu met 1 C geladen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar de kans dat nieuwe generaties Li-Po's met meer dan 1 C geladen kunnen worden is zeker niet onrealistisch. Hou daar dus met de keuze van je lader rekening mee. Li-Fe accu's kunnen al met hoge stromen in korte tijd geladen worden.

Zeer juist, maar hou dan ook rekening met een balancer die ook méér stroom kan verbranden/balancen.

Greetz, Aldert
 
Er zijn in de populaire prijsklassen balancers die 300 mA kunnen omleiden. Dat is al meer dan de 150 mA die een Hyperion balancer aankan. B.v Robbe heeft zo'n balancer. Meer is altijd mogelijk, maar dat kost dan ook wat. Zie:

Balancer - Pulsar Equal
 
Hey Nando,

waarom wel, sneller vol... begrijp ik volledig.

Waarom niet...
-langzamer laden, gaat de akku langer mee
Nog geen bewijs voor gezien, een accu die je met 20C piek ontlaad gaat niet oneindig mee, al zou ik er 20 ladingen minder mee door kunnen doen (wat volgens mij niet zo is) vind ik dat de niet erg genoeg om het niet te doen.

-sneller laden, betekend een héél goede balancer, je gaat het niet redden met grotere paketten (4000 milli's of meer) met die 300 milli's die een balancer max. verbrand
De hyperion heeft er geen moeite mee, maar ik gebruik de balancer ook eigenlijk niet echt als balancer maar meer als overspanningsbeveiliging per cel. Bij 4,2V zakt de stroom zodat het 4,2V blijft maakt niet uit of ik met 0,1A of 100A laad.

-GEVAAR voor brand, druk op het pakket, beschadigingen (slijtplekjes, krasjes e.d.) die dan véél sneller gevaarlijke situaties creëren

Let wel, ik ben volledig voor lipo's, maar ook voor de veiligheid. Het is gebleken dat bij lipobrandjes, altijd de lipo met 2C of méér geladen werd (zonder toezicht, zonder lipozak, met balancers die het OF niet konden bijhouden, OF niet voldoende beveiligd waren).
Dit is gewoon onzin, sorry hoor.. Een lipo ontbrand door overladen niet door te snel laden. als je 10A op een 300mah lipo zet knalt de spanning omhoog, tot die 4,2V en de lader regelt de stroom zo dat de spanning 4,2V blijft. Dit zal wel je levensduur verminderen maar geen explosie.

Toen mijn zolder in de fik vloog lade ik met 0,3C ongeveer, lader kon niet meer. Geen balancer, geen lipozak, geen toezicht. Tegenwoordig laad ik met balancer (altijd) meestal met lipozak (zonder ben ik er altijd bij) en meestal met toezicht.

Ik zie overigens heel vaak niet de noodzaak om je lipo's snel te laden, ze hebben nagenoeg geen zelfontlading dus je kan één of twee dagen van tevoren in alle rust en onder toezicht je akku's laden.
Ik heb best veel accu's en maar 2 snelle laadpoorten (en 1 kleintje) dus de avond van tevoren wil ik ze om de beurt vol laden, dit scheelt veel als ik dat sneller doe.

Nogmaals, dit is niet om tegenaan te schoppen, ik wilde graag weten waarom de lipo's met meeer dan 2C worden geladen. Het blijkt dat de automensen inmiddels ook al lipo's creatief laden (hoge stromen) om meer spanning uit het pakket te halen. Zelf ben ik nogal geïnteresseerd in de theorie hierachter, misschien ben je ook zo'n creatieveling ;) .
Nee dat geloof ik niet. Maar ik snap ze wel, door erg snel laden word de lipo warm, een warme lipo levert makkelijker zijn vermogen.
Als ik een pylon wedstrijd heb laad ik mijn lipo op de li-ion stand zodat hij niet helemaal vol is de dag van tevoren.
Op de wedstrijd dag doe ik hem in een opwarmkoffertje van 40gradenC en laad ik het laatste stukje bij. valk voor de wedstrijd. De snelheid die hij normaalgesproken pas na 5 ronden zou hebben heeft hij nu direct.

Zorg voor een goede balancer en een lipozak, anders heb je een vergrote kans op een brandje.

Greetz, Aldert
Goede balancer: Check.
Lipozak: Check.
 
Ik niet zozeer maar de lader vooral, die word er een stuk efficiënter van.
Als je 5-6S laad dan moet de lader de spanning omhoog krikken, dat kost hem moeite. Om er 500W uit te krijgen moet er zomaar 700 in, en dus moet elke lader 100W wegwerken. Das best veel hitte. en bij een vaste 13,8V voeding doet hij niet eens het opgegeven vermogen
http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0610iNET-MAN-EN.pdf zei:
When charging high voltage batteries at high current (charger output 250W) the AC/DC Power Supply (ps) should be 15V minimum with rating of 350W or more, to insure reliable performance.
Een lagere spanning uit de lader laten komen dan er in gaat is een stuk makkelijker.
 
Back
Top