Klein probleempje met mijn batterij

  • Topicstarter Topicstarter jantje16
  • Startdatum Startdatum
Bij veel regelaars staat in de gebruiksaanwijzing dat je de draden tussen regelaar en motor NIET mag verlengen omdat dat problemen kan geven. Tussen accu en regelaar kan/mag meestal we.
Denk dat je het moet zoeken in een slecht contact of die verlengde draden.
Alles los en opnieuw zou ik doen.
 
Sorry hoor Jantje, maar heb je werkelijk niemand die je even kunt helpen hiermee ? Je hebt mij vaak pb-tjes gestuurt maar we komen er niet uit op deze manier.
Straks heb je wellicht een kapotte regelaar/accu en motor door dit gepeuk.

Ga naar een club of winkel ermee !

Succes.
 
verdorie, heb ik net een 30W bout gekocht.

Ik had een 25W weller bout, maar die is nog van mijn opa geweest, dus een oude bout.

Ik merkte zeker verschil met de nieuwe bout. Soldeer gaat veel sneller smelten dan met mijn vorige bout(bij de vorige moest ik er meer dan 6 seconden soldeer erop houden voordat er iets gebeurde....)

Boutje koste gelukkig maar 8 euro, helemaal compleet met houder, 2 soldeerpunten etc. Dus ik ben tevreden. Ook bij de gamma werd mij een 30W bout aangeraden voor kabels solderen etc.

Batterijen aan elkaar solderen doe ik zowiezo niet, koop toch liever kant en klare pakketjes.

Maar een 60W kan dus puur beter zijn hitte houden tijdens het solderen?
 
@rhelie,

Ik vroeg alleen hulp voor de lader..

Groet
Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor connectoren te solderen aan draad is 30W echt genoeg. Je moet er alleen even goed de tijd voor nemen. Draden vertinnen, pluggen in een puntbek tangetje zetten en dan de boel goed warm stoken en tin bijvoegen totdat alles mooi strak in elkaar gevloeid is. Je hebt dan een perfecte verbinding.

Jan,

Ik zou de verlengdraden eraf halen en zorgen dat je de regelaar dichter bij de motor kan leggen in je romp. Op jouw zender moet je het gas niet reversen, standaard is goed, dan is vol gas de stick omhoog. Kun je eens een linkje posten van de accu die je besteld hebt?
 
Voor connectoren is het ook allemaal niet zo spannend. Als je daarvoor een te kleine bout hebt, ben je gewoon langer aan het verhitten. Dat kan op zich niet veel kwaad. Het kan zijn dat de isolatie wat begint te smelten, en de tin kruipt bij te lang verhitten wat ver over de draad.
Bij het inklemmen van een connector in een 3e handje of bankschoef gaat daar ook veel warmte naartoe. Beter is in een stuk hout klemmen.
Accucellen mogen intern niet heet worden, dus moet je dan kort en heftig verhitten bij het solderen. Dat is beter dan langzaam de gehele cel op te stoken.
 
@ emanuel,

De batterij heb ik gewoon bij www.parafix.be gekocht...
En euhm..
Maar waarom kan je een Brushed motor dan wel verlengen??
Dat doen sommigen tog wel??
Maar ik zal dat is proberen, en ik heb ook al eens gezien dat iemand zen regelaar op de EZ* Van buiten legde. Mss een betere oplossing ivm overhitting enz??
want dan moet hij ook niet in de romp:d
Groet
Jan
 
@rhelie,

Dat was enkel voor de lader man

Jan,
jouw probleem lijkt me zo langzamerhand groter dan je regelaar. En wel je houding. Bij mij heb je dat een keer geflikt en nou weer bij Rhelie. Je vraagt van alles maar je trekt je nergens wat van aan. Knap irritant zo langzamerhand. Zijn advies was om er iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft want op het forum is zo'n probleem moeilijk op te lossen. Jouw reactie is stijlloos. Kappen daarmee en beleefd blijven.

Verder, een brushless motor is heel wat anders dan een brushed. Als je je er een beetje in zou verdiepen zou je dat weten en snappen waarom je bij een brushed motor de draden mag verlengen en een brushless niet. Als je dat niet wilt uitzoeken zul je moeten aannemen dat het zo is.

En dan is je gevraagd precies aan te geven welke accu je nu hebt, niet waar je hem gekocht hebt want daar heeft niemand wat aan. Geef dan antwoord.
 
Bij een brushed motor is alles veel simpeler. Je zet er een spanning op en het ding gaat draaien. Bij een brushless hoef je dat niet te proberen. Zet daar spanning op en je krijgt alleen rook. De regelaar moet een 3 fasen draaistroom aan de motor gaan leveren die past bij het toerental. Dit toerental wordt bepaald aan de hand van het signaal wat op de draden staat als de motor draait (hang er maar eens een ouderwetse volt meter aan en draai dan met de hand aan je motor (zonder regelaar ertussen) ) Je zal zien dat je meter uit gaat slaan. Hoe sneller jij draait hoe sneller je naald staat de trillen.
Door de draden te verlengen verstoor je dit signaal en kan de regelaar in problemen komen. Nu zal dat bij een kleine motor niet zo'n probleem zijn, maar voorkomen is beter dan genezen.
Het zou ook kunnen dat er iets mis is met je motor. Je zegt dat hij niet piept als je je accu aansluit op de regelaar en dat is niet normaal. Verwissel de draden van de motor eens en kijk of hij dan wel piept. Ook kun je met een multimeter de weerstand meten tussen de 3 motor draden. Dat moet bij elke combinatie dezelfde waarde opleveren. Als er een sluiting of een slechte soldering ergens zit meet je dit ook. Doe de tests altijd zonder prop voor de veiligheid.
 
Accu: Lifepo 3S 1100mAh

@PH_AHJ
Uw houding stoort mij ook. In elk topic van mij komt u wel even zeggen dat ik helemaal verkeerd en dom bezig ben enz..
Laat uw antwoorden dan gewoon ook en zoek een andere bezigheid dan mensen hun problemen enkel erger te maken..

Groet
Jan
 
Waar heb ik gezegd dat je verkeerd bezig bent of dom bent dan? Volgens mij heb ik al heel wat tijd gestoken in serieuze antwoorden geven op je vragen.
Je bent niet slim bezig.

En op de site die jij aangeeft kan ik geen Lifepo accu's vinden.
 
Laatst bewerkt:
Maar die man van die site, dat is meer een internetbedrijfje, hij heeft die zelf gesoldeerd voor mij..
Groet
Jan

En ik zal dan zelf wel bepalen of ik slim bezig ben..

Bedankt trouwens, emanuel..:D
 
Je hebt in ieder geval je reactie naar Rhelie gewijzigd, da's zeker slim :D

Maar maak eens een foto van die accu? Wat staat er precies op?

Niet dat dat iets uitmaakt voor je regelaar probleem denk ik.
Om toch even bij Rhelie zijn antwoord te blijven; als je bij mij in de buurt woonde zou ik er even naar kijken, dan kom je er snel genoeg achter. Zo via het forum gaat dat niet. Daarom, kun je niet bij iemand terecht die je kan helpen?
 
Lulkoek Jantje :evil:

Ga maar naar die winkel die jou de accu heeft verkocht.

Volgens mij moet Arjan ook weer zijn box ledigen, of heb je daar ook een doos voor ? ;)
 
Ja ik heb wel een paar mensen denk ik.
Voor de rest: Excuseer voor mijn reacties maar ik wil ook zo graag mogelijk snel de lucht in gaan, en als dan iets niet snor zit geraak je snel gefrustreerd..

Foto accu:

Groeten en dank
Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen probleem.
Als je wilt modelvliegen moet je wel wat doen aan je gebrek aan geduld hoor. Bijna al mijn schades vlieg ik door te snel iets te willen of geen goed plan in mijn hoofd te hebben :cool:
 
@ Jantje, jij slaat een belangrijk traject over om van start te kunnen gaan.
Daarom zul je eerst wijs moeten worden met hetgeen waarmee je wilt gaan werken.
 
Ja Jan, ze hebben wel een beetje een punt. Als je ergens aan begint weet je nog niets ervan. Door te lezen en zoeken op internet, eens te praten bij een vliegclub of vrienden die met de hobby bezig zijn leer je heel snel de basics. Daar ontbreekt het bij jou nog aan. Ik moedig het aan dat je je heil zoekt op fora zoals dit, maar gebruik daar ook eens de zoekfunctie en stel niet direct de vraag. Daar leer je meer van kan ik je verzekeren.
Het valt me ook op dat je nogal snel zoiets hebt van, "als je het niet met me eens bent dan zoek ik wel een ander die dat wel is" en "Ik heb nu een vraag dus wil nu antwoord". Op die manier maak je hier weinig vrienden.

Laat ons even weten of je al wat verder bent met je reglaar!
 
tja,

Ik ben hier ook niet om vrienden te maken,
ik vraag gewoon wat uitleg

Groete
Jan
 
Back
Top