rc morane saulnier semi schaal.

ik weet niet of ik dit onder schaalmodellen mag plaatsen(anders verplaatsen jullie maar)


op school zijn we aan een project bezig. we bouwen (toevallig ook mijn klas) de morane op ware grootte. dit is het toestel waarmee een gekende piloot (bij ons toch)Guynemer gevlogen heeft. morane-saulnier-parasol-1-1-schoolproject

maar nu hebben we de plannen teruggevonden van diezelfde(met enkele aanpassingen) met een span van 185cm. nu mag ik van de school deze gaan bouwen met mijn overige leerlingen. en electro uitvoeren. bedoeling is van op de club te filmen en ook on board te filmen en op de opendeurdag op onze 2voetbalvelden te gaan vliegen.

op rc groups heb ik een bouwverslag gevonden. deze vloog wel brushed en op nicads.

nu wil ik brushless en lipo gaan, maar weet dat dit een probleem ga geven met mn cg. ik zal de motorplaat zo aanpassen dat de accu toch een paar cm verder naar voren kan.

nu de hamvraag. welke setup neem ik hier het best voor(motor regelaar lipo en prop) de prop moet iets van een 12/13 inch zijn.
liefst bestel ik alles via hobby citty zodat ik geen gekke prijzen moet voorschotelen naar de school toe. als servo's staat er op het plan hitec 55

ik denk van 2x hxt 9grams in de vleugel te steken en dan iets van een 18grams met metalen tandwielen voor pull pull op hoogte en richting. ook wijk ik achteraan af van het rc plan en bouw ik er de juiste landingsskie onder als ons groot model. en ook heeft de rc versie voor rudder nog een vast gedeelte, wat de echte morane niet heeft(dus hier ook wat gewichtsbesparing op de staart. na al die geletterde woorden even een linkje van het bouwverslag.

zijn vlieggewicht kwam op ongeveer 2100gram uit.ook zal hij me nog enkele detail fotos zenden. de priplex delen hebben we vandaag al gesneden, morgen ga ik om balsa. ik zou wel zo rap mogelijk moeten bestellen zodat we na de vakantie direct kunnen verderdoen(druk programma op school)

AerodromeRC MS-L - RC Groups


a447469-70-1sm.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk van 2x hxt 9grams in de vleugel te steken en dan iets van een 18grams met metalen tandwielen voor pull pull op hoogte en richting.

Nu ben ik niet zo thuis in de kleine servo's en electro maar volgens mij is dit absoluut niet geschikt voor een 1,80mtr kist :confused:

Ik zou minimaal voor een goede standaard servo gaan denk ik.
 
ja idd maar op het plan en in het echt vliegen ze met de hitec 55's. normaal stuurt dit toestel over hoogte en richting, en zitten er geen romroeren op maar word dit werkelijkheid door een katrolsysteem waardoor men aan de buitenste kabels trekt waardoor de vleugel minimaal onder ene hoek veranderd en zo krijgt men het rolroereffect. in dit rc model maken ze toch "onzichtbare" rolroeren omdat dit systeem te moelijk is. de rolroeren zijn echter zeer smal. en worden ingesteld met meer uitslag naar boven dan naar beneden, ook denk ik dat dit maar zeer weinig zal zijn. ook hebben we veel minder trillingen als een benzine motor. ik verschoot ook ervan, maar blijkbaar is het voldoende. toestel weegt vliegklaar met zware nicads en brushed motor slechts 2100 gram
 
eclipse86 zei:
geen rolroeren maar een katrolsysteem waardoor men aan de buitenste kabels trekt waardoor de vleugel minimaal onder ene hoek veranderd en zo krijgt men het rolroereffect.

Dat heet scheluwtrekking.

eclipse86 zei:
rolroeren worden ingesteld met meer uitslag naar boven dan naar beneden

Dat heet rolroer differentiatie en is om het haakeffect tegen te gaan. Als je een linkerbocht vliegt heeft je linker vleugel minder snelheid ... als je rolroeren even grote uitslag hebben, dan heeft door het verschil in snelheid de rechter vleugel meer weerstand, waardoor de romp naar rechts neigt (haakt) in een linker bocht. Het is niet zo dat dit bij alle (model)vliegtuigen is gedaan ... je kan het effect ook tegen sturen met je richtingsroer. Mijn Big Lift bleek beter te vliegen zonder differentiatie.
 
idd heel juist(wou gewoon niet nog meer typen. systeem werkt alleszinds op de 1:1 versie

iemand enig idee hoeveel Watt of trekkracht ik nodig zou hebben???liefst een prop van 12a 13inch. die ene vliegt met een 12x8 hij heeft kleiner geprobeerd maar dat was niet zo goed.

13 komt al meer in de richting van het plan.
mss lifpo ipv lipo, ik ben er nog niet uit. tegen vrijdag denk ik alle stukken gesneden te hebben met de klas, en al iets gelijmd. met houtlijm, ofwel kijk ik nog voor een busje bruislijm.
 
niemand een idee voor de setup???

ik zou graag deze week een bestelling plaatsen. een richtlijn in watts ofzo is ook al goed.

o enne iemand een idee waar ik eventueel 1/6 schaalonderdelen kan vinden? pilooten 2stuks, dummy motor, het geweer....(voornaamste dingen) ook zelf maken kunnen we,, maar ik weet niet of we genoeg tijd hebben daaarvoor. groeten.

ik heb nog 2 packs lipo liggen van 2200mah 3cellen van in mijn yak 47. nu zou ik mss voor de yak op 4cellen willen gaan, dus een 4cell pakket is mss ook een goede optie voor de morane.( vliegt ook niet iedere week.)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb ook weinig verstand van motor- en regelaarkeuze. Wat ik doe is bijvoorbeeld op de site van coenraad modelbouw kijken:
Coenraad Brushless Elektro Motoren
In dit lijstje zie je dat bijvoorbeeld de Roxxy 3548/06 geschikt zou zijn (uitgaande van een vlieggewicht van zo'n 2kg).
 
Wij gebruiken een vuistregel dat je 150w/kg vlieggewicht nodig hebt om een vliegtuig te vliegen en van de grond te starten. Met deze regel heb je meestel wat overschot in vermogen.
150x2.1 => 315watt. Je moet dus naar een combinatie zoeken die dat kan leveren. In het thread op RCGroups wordt gezegd dat die vliegt met 203watt en een 12x8 die draait tegen +/- 5250rpm. Het is echter wat nipt. Met 315Watt ga je dus wat overschot hebben, wat je nodig zult hebben op je voetbalterrein.
Zowel op de website van aerodrome rc als in het RCG thread spreken ze over een Axi 2820 series motor. Dit is een goede keuze. Ik zou er een Axi 2820/10 in monteren op 3 LifePo's. Als je daar een 12x8 van prop opzet ga je ongeveer 38A verbruiken aan 8Volt. Dat geeft 304watt. De capaciteit van een A123 is echter niet bijster groot (2300mAh), dus ik zou 2 packs parrallel durven gebruiken. Het gewicht gaat wat omhoog gaan, maar de packs gaan hun voltage beter houden waardoor je nog een tikkeltje meer vermogen hebt, en je gaat een langere vliegtijd hebben. En over het extra gewicht zou ik mij niet teveel zorgen maken want dat gaat er bijna niet zijn. Zo'n axi motor weegt een 50gram minder dan die brushed motor en het gewicht van die overbrenging kan je laten vallen. En een enkel A123pack weegt ook minder als die 8 nicads. uiteindelijk zal dat wel overeen komen.

kwa servo's zou ik er ZEKER zwaardere insteken als die HS-55's.
Volgens mij gebruiken ze in het RCgroups thread iets HS-81 HS-85 achtigs. Die trekken +/- 3kg, wat evenveel is als de standaardservo's van Hitec. Moest het mijn model zijn, dan stak ik er servo's in die toch minstens 3kg trekken.

Die dummy motor en mg zou ik zelf maken. En poppen zoals barbie en action man zijn dicht bij 1/6. Moet je maar eens met een lat en een rekenmachine naar de speelgoedwinkel gaan. Pop meten, omrekenen, zien dat de schaal klopt en dan kan je zo'n pop anders aankleden :)

Ik hoop dat dit wat helpt, veel succes nog

Tom
 
idd bedankt voor de uitleg.
ik was idd sterk aan het twijfelen aan lifepo of lipo. ik heb een nieuwe lader ook nodig voor lifpo.maar daar raak ik wel uit.

ik heb deze motor:Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820 $21.00

in een zwever zitten met ene 12x6 en 3cellen 2200mah. die motor komt overeen met die axi.dus deze kan waarschijnlijk wel lukken met een 12x8 of 13x6 prop.
met die prop zal de lipo wat te weinig amps kunnen leveren en heb ik idd ofwel 4cellen lipo nodig of lifpo cellen. jij raad aan 6cellen lifpo maar zouden 8 dan niet overeen komen met 3cellen lipo's??
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...=TGY_AerodriveXp_SK_Series_35-36_910Kv_/_470w deze lijkt mij ook wat. heeft meer power maar zelfde gewicht als de axi. ik zal er geen dure axi in steken want zoals gezecht zal die ook niet wekelijks vliegen.
wat zou een goede lipo setup zijn ipv lifpo?? het kan zijn dat ik lifpo neem hoor! maar dat zien we nog:)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die eerste motor nemen, met een APC-E 12x6 en dan die 3 2200mAh cellen als je wil. Blijft goedkoop :)
Stroom zal dan tussen de 30 en 35A zijn volgens hetgeen ik lees op hobbycity. Prop draait dan een goeie 8200 toeren. Daardoor kan je die 12x6 gebruiken ipv 12x8.

De nominale voltage van de lifepo is 3.3 volt ipv 3.7 voor een lipo. Dus 3 cellen geven 9.9 en 4 cellen geeft 13.2. De voltage van 3 lipos is 11.1 en ligt daar bijna midden tussen dus het hangt echt af van wat je wil doen door wat je ze het beste vervangt.
Als je 2 paks van 4 gaat steken ga je nog eens 140 gram toevoegen, en ook meer vermogen krijgen. => model gaat sneller vliegen. Wil je dat voor een WWI vliegtuig?

Voor die goede lipo setup, in zo'n vliegtuig zou ik 3s 3700mAh lipo van Polyquest of Flightpower steken. Die gaan even veel wegen als die originele 8 1850mAh nicads. Maar wel met dubbel de capaciteit. Dat gecombineerd met die buitenloper en je wint 150 a 200 gram op je motorcombinatie die meer vermogen levert uiteindelijk.

Tom
 
oke bedankt.ik zal die buitenloper bestellen als in mijn zwever. 12x6 schroef(een houten) op plan staat wel een veel grotere getekend, mss een 13x6 ook maar bij bestellen. en een 40amp of 50amp regelaar. en 3cellen 2200heb ik maar is idd te licht, dus kan ik 2 grotere pakketten kopen! alvast bedankt voor de hulp! vandaag de triplex delen van de voorkant romp gesneden, en al begonnen met vleugelspantjes snijden. morgen verder onderdelen snijden, en als ik tijd heb 3mm (staaldraad) laten plooien voor landingsgestel en vleugelbevestiging.
 
de vleugel is vrijdag voor een groot deel al gelijmd.
ik heb van een clublid een rol solartex gekregen voor te bespannen, en het is perfect dat beige als van de echte! "antik" heet het:p

nu als ik binnenkort(zal wel na de vakantie zijn omdat het toch schoolproject blijft) ga coveren moet ik enkel nog uitzoeken hoe ik die spankabeltjes ga bevestigen aan de vleugel en de romp. bestaat er zoiets als kleine oogvijsjes of iets dat ik daarvoor kan gebruiken( ook om de kabels te spannen??
linkjes of truckjes altijd welkom

de rc is ook besteld.

en iemand een idee voor lichtgewicht popjes, gun,en dummy motor schaal 1/6?? greetzz
 
romp eens vlug voor de foto de motorkap, rudder en elevator erop gekleeft met plakband.
vleugel ga ik morgen om(ligt nog op school)
alles wat je nu ziet op de foto weegt samen 253 gram...
de rc die erin komt een 570gram(met extra gewicht bijgerekend)
ik denk een pak lichter uit te komen dan de voorgeschreven 2100gram.

mss dat de bedrading,en poppen ook wel veel gewicht mebrengen.
en de romp zal ik hier en daar nog wat versterken. hopelijk waait ie niet weg:)

IMG_3641.JPG


IMG_3642.JPG


IMG_3643.JPG


IMG_3644.JPG
 
voorlopige stand van zaken. zoas nu op de foto(zonder piloot)
weegt ie 1010 gram komt nog bij.
270 accu/200landingsgestel. 40gram servo's, bedrading , piloten, wat verf...
ja de 2 kilo komt zo idd wel dichterbij:)

op de laatste foto zie je dat ik wat problemen heb met de rolroeren.
omdat de vleugel op de ribben nog latjes heeft en ter googte van de scharnierlijn een kleine V kan ik die folie op die manier niet goed krijgen denk ik...

IMG_3691.JPG

IMG_3697.JPG

IMG_3698.JPG

IMG_3699.JPG

IMG_3700.JPG

IMG_3701.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top