Nimh niet in zender??

Onderstaande tekst komt uit een niet mb-forum en is een antwoord van iemand op een vraag waarom sommige accugevoede toestellen niet of slechter werken als je oplaadbare plaatst ipv bv.alkaline-batterijen: lijkt me duidelijk het spanningsverschil te zijn tussen de twee types.
En als er eventueel dan oplaadbare konden gebruikt worden welke dan nicd of nimh en of dat die veel verschilden etc.
Gisteren kwam het volgende antwoord met voor mij hier en daar dingen die ik niet wist
zoals : geen nimh in een zender!



hallo

wie durft te beweren dat er niet veel verschillen zijn tussen nicad en nMh cellen die moet effe naar de dokter

er is heeeeeeeeeeeel veel verschil
ik zit in de modelbouw en gebruik beide
zowel in speed boten als in langzame schepen
de laad en ontlaad curve van beide cellen zijn heel verschillend
een nicad had vroeger problemen met geheugen effect maar dat is zo al een tien jaar geleden opgelost
dus om de zoveel keer helemaal ontladen om het geheugen effect de wissen hoeft niet meer
huishoud toestellen is een ander verhaal daar zetten ze niet de beste maar de goedkoopste cellen in
een nMh is anders van structuur inwendig en er zitten andere actieve stoffen in
een nMh die je te lang laat liggen gaat dood en is niet meer tot leven te wekken wat je der ook mee doet
de ontlaad curve van een nMh cel is zo dat die als ze 90% is ontladen plots heel snel naar omlaag gaat
daarom heeft dat ontlaad dysplay in die gps dus daar een probleem mee
het is daar niet op geprogrameert
een nMh in een modelbouw zender is dus heel gevaarlijk
want binnen 1 minuut bij waarschuwing kan het reeds gedaan zijn met zenden
er zijn nu nMh van de derde generatie in omloop aan het komen en die zijn door ons getest en zijn heel wat beter
ze houden nu ongeveer 6 maanden hun spanning wat bij de eerste generatie cellen maar 1 maand was
ik heb daar laad en ontlaad grafieken van liggen en dit van verschillende merken
de reden dat ze maar 1.2 volt kunnen hebben is de samenstelling van de actieve elementen
een 1.5 chemische batterij geeft zelfs meer dan 1.5 als hij nieuw is
maar uit een nMh kan je tot een 30 a40 amp trekken en bij een chemische batterij kan dat dus niet want dan vliegt die om je oren

dus voor een paar mensen zijn er wat vragen beantwoord
1 laten liggen van nMh cellen gaan ze dood bij mij zitten al die apparaten steeds aan de lader
2 spannings verschil is niet oplosbaar daar het twee verschillende systemen betreft de een is een accu de ander een chemische batterij
3 geheugen effect kan nog wel bij de goedkope accu's die in huishoud toestellen worden gelevert(kan je vervangen door nieuwe van een grotere capaciteit maar NIET nicad en nMh verwisselen)
4het snel uitvallen van de gps doordat de ontlaad curve van nicad heel anders is dan bij de chemische batterij


Mvg,

Paul Siemons
 
Vreemd verhaal waarbij zaken door elkaar worden gegooid.

Nimh heeft nagenoeg dezelfde laad en ontlaad karakteristiek als Niccad.
Dus het in de zender gebruiken is geen enkel probleem.

Nimh. heeft een iets snellere zelfontlading, maar heeft niks met het gebruik te maken, een dooie accu is zo weer gereanimeerd.

Chemische batterijen hebben niks gemeen met Niccad of Nimh.

Er is veel over geschreven op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens !
 
Rhelie schreef:
Vreemd verhaal waarbij zaken door elkaar worden gegooid.

Inderdaad, was voor mij blijkbaar iemand die er wel iets vanaf wist?

Er is veel over geschreven op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens !

Had ik ook al gedaan,maar wou dit toch even laten lezen.


Mvg,

Paul Siemons
 
Volgens de EU Battery Directive 2006/66/EC is het voor fabrikanten van batterijen vanaf 26 september 2008 verboden om batterijen in Europa in te voeren waar teveel Mercurium, Cadmium of Lood in verwerkt is. Dat zijn alle batterijen met een Nikkel-Cadmium (NiCd) samenstelling. Deze batterijen mogen nog wel uit de huidige voorraad worden verkocht.

Nikkel-Cadmium accu's zijn een aflopende zaak .... dus ook al zijn ze "beter" dan is het binnenkort geen optie meer ... :-(
 
inderdaad, de nimh cel legt het af tegen de lithium technologie en dan daarbij is het nogal kolder wat er in dat verhaaltje staat.
 
Toch naar dat 75% van de modelbouwers op dit moment vliegen/rijden/varen met een.. NiMH accu in hun zender, als niet meer :P

Denk dat op dit moment zo'n 99% van de zenders door de fabrikanten met NiMH uitgeleverd worden.. die 1% zijn dan de zenders waar lipo's inzitten..

Met andere woorden.. ongeacht van of er iets van het verhaaltje waar is, de conclusie dat je geen NiMH in een zender zou mogen zetten, is niets dan onzin :)

Wat wel waar is.. NiMH's hebben een hogere zelfontlading dan NiCD's en kunnen minder goed, of niet, tegen volledige ontlading. Dus als je ze laat liggen zonder te laden, gaan ze inderdaad kapot, alhoewel, de opmerking dat je er dan niets meer aan kan doen is niet geheel waar, vaak zijn ook die accu's nog wel weer te redden, al dan niet met iets capaciteitsverlies.
 
Volgens mij moet die gene zelf naar de dokter..

In mijn zender, zowel als mijn F14 (batterijdoosje gemaakt!!!) en mijn 2PL, zitten ALDI Nimh accus, de 2pl gebruik ik het meest, en moet ik na een kleine 20 uur weer opladen..

Volledig opgeladen geven de 8 cellen gezamelijk 11.6 volt, bouwt in het begin snel af naar 10.4 volt, blijft daar een x aantal uren hangen, en daarna zakt hij langzaam verder, tot hij onder de 8.5 volt komt, omdat dan mijn zender alarm afgaat, dan is het raadzaam op te laden..
Verder.. tja, ik gebruik die aldi dingen zoon beetje overal voor, mijn gloeiplug steker, mn zender, mn ontvanger, als ontvanger accu in 4 van mn boten, en in mijn zwarte zee zelfs als vaaraccu, 15cellen, 6.0volt, 6900 mah totaal, gesoldeerd tot 1 accu..
dus er klopt in mijn opzicht niks van..

Ik gebruik ze intensief, vooral die van de zwarte zee, gaat 2 uur mee, wordt wel warm, maar dat wordt elke accu, na het laden gaat hij in de boot, die op de kast gaat, en alles staat uit natuurlijk, als ik weer eens zin heb om te varen pak ik hem weer, laad ik de accu nog even bij, en klaar..

Bij mij werkt alles op de goedkoopste dingen, en het werkt goed..
Nog nooit problemen mee gehad..
 
Toch naar dat 75% van de modelbouwers op dit moment vliegen/rijden/varen met een.. NiMH accu in hun zender, als niet meer :P

Denk dat op dit moment zo'n 99% van de zenders door de fabrikanten met NiMH uitgeleverd worden.. die 1% zijn dan de zenders waar lipo's inzitten..

Daar ben ik het niet mee eens.
De nieuwe zender van mijn leerling (Futaba 6EX 2,4Ghz), komt uit de doos met een 700mAh Ripmax nicd accu!!! (ripmax sucks btw!!)
Ontvanger accu idem: 700mAh nicd!!
Ik had dat ook in mijn 6EX (2 jaar geleden)
en na een klein jaar moest er al een nieuwe komen.
Dit is een Robbe 2200mAh NiMH geworden.

de hoeveelheid (proffessionele) zenders met lipo accu's is denk ik wel meer dan 1%

Weet iemand trouwens of een lipo accu voor een ff9 kan?
 
(proffessionele) zenders
WTF is een professionele zender???:rolleyes: Met een dx7 kun je ook f3a-a klasse winnen:D

Ik denk trouwens ook dat het meer dan 1% is, iedereen die een slechte accu in de zender heeft (nimh, nicad) en een lipo erin kan doen zou dat moeten doen. De lage zelfontlading icm de hogere capaciteit zorgt ervoor dat je maar heeeel weinig hoeft te laden.

Ja, volgens mij kan het bij de ff9, ik heb het in mijn ff10 iig wel 3s 2650 ipv 8s 1500.
In mijn evo had ik het ook, 2s 2400 ipv 6s 1500.
 
Paul Siemons, het hele verhaal komt omdat jij een nieuwe accu in je zender wilt? Welke zender is het? En waarom geen lipo?


Neen, ik moet helemaal geen accu voor mijn zender hebben, het gaat om wat ik in mijn openingspost heb geschreven.
Dat gaat over iemand anders.

Mvg,

Paul Siemons
 
wat ik bedoel met proffessionele zenders nando, is dus geen X-twin of iets anders met AA batterij houdertje (op DX6 na)

edit:
dat ze die kastjes met 4 knopjes erop die je bij de bart smit kan kopen soms een zender proberen te noemen!!!! schandalig ;)
 
Paul, na mijn post las ik de biginpost nog eens door en heb ik mijn vraag verwijdert In de hoop dat niemand hem zou lezen. Het was mij dus al duidelijk.

Calatosport, noem het dan een modebouwzender. Ik heb nog geen cent verdient aan mijn zender...:mad:
 
broodjeaap.jpg
 
De schrijver van dat verhaaltje weet niet waar hij me bezig is (geweest). Hij zou eerst de nodige literatuur en gegevens van de fabrikanten eens goed bestudeerd moeten hebben voor hij zo iets schreef. Wanneer hij de door hem genoemde problemen werkelijk ondervindt dan doet hij toch echt iets niet goed.
Net als bij NiCad zijn er heel veel verschillende soorten NiMH accu's. Het ene type is beter geschikt voor zware belastingen dan het andere type. Als je dan de verkeerde gebruikt kan er van alles mis gaan.
Dan gaat hij er, wat hij noemt, chemische batterijen bij halen (wat zijn NiCad en NiMh dan?). Wel als je dat gaat doen dan ben je wel helemaal verkeerd bezig.
Niet oplaadbare batterijen hebben geheel andere eigenschappen en zijn bedoeld voor geheel andere toepassingen. Die moet je dus niet door elkaar gooien. Door die vergelijkingen te maken verliest het verhaal van deze persoon een hele boel van z'n geloofwaardigheid. Echt, deze man moet z'n huiswerk eerst maar eens gaan doen.
 
Daar ben ik het niet mee eens. De nieuwe zender van mijn leerling (Futaba 6EX 2,4Ghz), komt uit de doos met een 700mAh Ripmax nicd accu!!! (ripmax sucks btw!!) Ontvanger accu idem: 700mAh nicd!! ...
Ondanks die twee NiCd aankopen hoeft Hezik's opmerking nog niet onjuist te zijn. Hij heeft het over grote aantal en gemiddelden, jij hebt het alleen over iemands eigen spullen.
 
Ondanks die twee NiCd aankopen hoeft Hezik's opmerking nog niet onjuist te zijn. Hij heeft het over grote aantal en gemiddelden, jij hebt het alleen over iemands eigen spullen.

Klopt. Het verbaast mij overigens wel heel erg dat de 6EX met NiCD's uitgeleverd wordt. De FF9 werd oorspronkelijk met NiCD's uitgeleverd, maar tegenwoordig met NiMH. Praktisch alle Futaba zenders worden geleverd met NiMH's bij mijn weten. De FX-18, T4EX (oid), FF9.. allemaal NiMH.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de manual staat dat mijn futaba T10CP ook met een nicad accu geleverd word, dat is alleen niet het geval, in de online manual is dit verbeterd.
 
In de manual staat dat mijn futaba T10CP ook met een nicad accu geleverd word, dat is alleen niet het geval, in de online manual is dit verbeterd.
In Europa mogen geen NiCAD meer nieuw geImporteerd worden (ook niet als onderdeel van een set) .... de NiCAD's van RipMax zijn waarschijnlijk "oude" voorraad (van RipMax zelf) en die mogen nog wel uitgeleverd worden ... dus haal je de "goede" NiMH's uit de doos en stopt er "foute" NiCAD's voor terug en de NiMH's gaan gewoon op de plank als vervangings-accu ...
 
Back
Top