graupner amateur

  • Topicstarter Topicstarter jorritterhorst
  • Startdatum Startdatum
J

jorritterhorst

Guest
Ik ben in het bezit gekomen van een modelbouw vliegtuig en wel een Graupner amateur. nou wil ik graag het motortje aan de praat krijgen. maar weet niet wat voor brandstof ik nodig heb??
Het gaat om een heli .12 motortje iemand een idee?:confused:

verder moet ik hem nog afbouwen!
wat voor bekleding gebruik je voor de vleugels ??
en wellke afstandsbediening en servo's heb ik nodig??

zoals jullie wel zien ben ik een beginner die alles nog moet leren;)
al vast bedankt voor jullie hulp,

jorrit:xmas::xmas:
 
Hi Jorrit, welkom!

Het eerste dat ik je op het hart ga drukken is ... probeer het niet alleen!!!

Ten tweede ... zoek een modelvliegclub in de buurt en ga daar eens kijken en praten.
KNVvL Modelvliegsport - Clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi
Op een club kan je al dit soort dingen vragen en krijg je praktische hulp bij het bouwen en het vliegen.

Lees even dit:
Modelvliegen

En lees ook even het relaas van deze beginner:
tips-voor-wild-vlieglocaties

Een Graupner Amateur ... tjee zeg, heb ik ooit ook gehad, maar die van mij heeft nooit gevlogen. ;)

amateur.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op dit forum en bij deze hobby. Weet wel waar je aan begint want wanneer je eenmaal door het vliegvirus bent besmet is genezing meestal niet meer mogelijk. ;)

Die motor zal waarschijnlijk een Hegi .12 motorje zijn. Dit zijn 2cc motortjes die normale modelmotor brandstof gebruiken. Dat is een mix van 75% methanol, 20% wonderolie en 5% nitromethaan. Je kan deze mix in elke modelbouw winkel kopen.
Dit is al wel een behoorlijk oud motortje maar ze deden het altijd goed dus dat zal hij ook nu nog wel doen. Let wel op dat je het motortje goed moet laten inlopen als hij nog nieuw is. Doe je dat niet dan is hij snel "weg".
Hoe je een motor moet laten inlopen kan je ook hier op dit forum vinden.

Je kan het vliegtuig, dus ook de vleugel, het beste bekleden met Solarfilm of Oracover. Persoonlijk prefereer ik Oracover omdat het sterker is en beter blijft zitten.

Welke besturing je nodig hebt kan ik haast niet zeggen. Het enige dat ik kan zeggen is dat je een 4 kanaals besturing nodig hebt. Verder hangt het helemaal van jezelf (je portemonnee) af wat je koopt.

Als beginner is er nog zo vreselijk veel dat je zou moeten weten dat het niet hier uit is te leggen. Wanneer je op dit forum gaat rondkijken zal je daar enorm veel leesvoer kunnen vinden. Hoe meer je leest hoe meer je te weten komt. Heb je specifieke vragen stel die dan in die draadjes de kan dat je dan een gericht antwoord krijgt is het grootst.

Verder moet je eigenlijk naar een vliegclub gaan. Daar kan je alle informatie krijgen die je nodig hebt. Ook hulp bij het bouwen en eventueel zelfs bij het aanschaffen van zaken zoals de besturing. Bij zo'n club kan men je veel beter helpen dan wij hier op het forum kunnen. Er zijn nu eenmaal veel dingen die je niet schriftelijk kan leren. Een schriftelijke cursus zwemmen werkt ook niet erg :).

Als laatste een waarschuwing.
De Graupner amateur is niet echt een goed beginners model. Het is te klein en daardoor behoorlijk lastig te sturen. Om het vliegen een beetje makkelijker te leren is een groter model (spanwijdte van 140cm tot 160cm) veel beter geschikt. Hier zal een motor van 5cc tot 6,5cc op moeten. De besturing is dezelfde als voor dat kleinere model dus je hoeft maar één besturingsset te kopen.
 
Jongens bedankt voor julle snelle reacties

Ik zal nu eerst ff het motortje aan de praat zien te krijgen en het vliegtuigje klaar maken voor het lucht ruim.

morgen maar ff wat spul halen en dan knallen

Ik ben misschien een beetje eigenwijs maar wil het eerst zelf proberen.

groeten,
Jorrit

ps, klopt ernst het is een hegi. een oud beestje. ik heb deze kist half afgebouwd gekregen. weet niet hoe oud hij is maar kheb er zin in om hem af te bouwen.

zelf heb ik nog een micro magic(zeilboot) waarvan ik mischien de afstandsbediening kan gebruiken. ik moet alleen kijken hoe ik de drie servo's kan gaan besturen.
 
Hij lijkt heel erg op mijn Graupner taxi. Eigenlijk ziet die er precies hetzelfde uit :p Ze zijn dan ook in hetzelfde jaar op de markt gekomen:
Ref.4625 - Taxi (1966)
Ref. 4623 - Amateur (1966)

Alleen heb ik een .25 motortje dus het verschil zal hem wel in de afmetingen van het vliegtuig zitten. Ik heb zelf overigens ook nog nooit bij een club gevlogen. Ik was ook 'eigenwijs' genoeg om eerst zelf te proberen en dat ging verrassend goed dus een club is nog neit nodig geweest
 
Ik ben misschien een beetje eigenwijs

Ja.

maar wil het eerst zelf proberen.

Op het moment dat je hier vragen stelt, doe je het al niet meer zelf, toch? Waarom moeilijk en gevaarlijk doen? ... ga gewoon eerst eens bij een club kijken of een groep wildvliegers met ervaring als je die weet te vinden.

Zorg er in ieder geval voor dat je straks niet iemand voor z'n hoofd kan vliegen, letsel veroorzaakt en de gehele modelvliegsport een groot probleem bezorgt!
 
Laatst bewerkt:
zelf heb ik nog een micro magic(zeilboot) waarvan ik mischien de afstandsbediening kan gebruiken. ik moet alleen kijken hoe ik de drie servo's kan gaan besturen.

bedenk wel dat de zender van de MM waarschijnlijk 40mhz of 27 mhz is en die frequenties zijn niet specifiek gereserveerd voor de modelvliegsport. De 35MHZ is gereserveerd voor de modelvliegsport.

Je loopt dus het risico dat er waar je gaat vliegen iemand anders met een auto'tje of bootje bezig is en mogelijk op jouw kanaal terecht komt met als gevolg dat je storing krijgt en je kist naar beneden komt ongepland.

Als je gaat wildvliegen veel succes maar blijf heeeel ver verwijderd van een vliegclub 1 vanwege mogelijk storingsgevaar en 2 mogelijk veroorzaak je overlast die een vliegclub haar verguning kan kosten niet leuk maar is wel de praktijk.

verder sluit ik me bij henri aan
 
bij mij is wildvliegen ook vreselijk afgelopen :(
later ben ik naar een (wildvlieger met ervaring) gegaan en daar les gehad en nu kan ook al redelijk vliegen!
 
Inderdaad, als je per ongeluk tegen een voorbijganger vliegt ofzo met je toestel, gegarandeerd dat je dan ernstige problemen hebt.
 
@jantje,
dat is wel weer het andere uiterste, ik neem aan dat deze persoon wel zo verstandig is om op een rustige plaats te gaan vliegen, en dan zeker niet zo laag..
 
Mike,

Ik ben zelf ook genoeg gaan wildvliegen en euhm... om het nog zacht uit te drukken; Ik kon mijn vliegtuig ook niet laten vliegen waar ik wou..:D
Hopen maar dat deze persoon dat wel kan:D
 
Hij lijkt heel erg op mijn Graupner taxi. Eigenlijk ziet die er precies hetzelfde uit :p Ze zijn dan ook in hetzelfde jaar op de markt gekomen:
Ref.4625 - Taxi (1966)
Ref. 4623 - Amateur (1966)
Hetzelfde? Tja,toch nog eens goed kijken zou ik zo zeggen. Straks zeg je nog dat een Taxi en een Calmato hetzelfde zijn.
Dat Kadett (de echte, originele), Topsy, Amateur en Taxi van dezelfde ontwerper zijn, is een ander verhaal....
Amateur%201.jpg

Taxi%20a.jpg

Amateur%203.jpg

Taxi%20b.jpg



Alleen heb ik een .25 motortje dus het verschil zal hem wel in de afmetingen van het vliegtuig zitten.
Welk verschil? Met een .25 vliegt een Taxi prima, een Amateur wordt een ongeleid projectiel.
Ik heb zelf overigens ook nog nooit bij een club gevlogen. Ik was ook 'eigenwijs' genoeg om eerst zelf te proberen en dat ging verrassend goed dus een club is nog niet nodig geweest
Een koe is een dier, dus een dier is een koe. Toch?
Of toch niet? Op dezelfde manier kun je dus niet serieus beweren dat bij een club leren vliegen niet de beste start is. Tegenwoordig.
Want ik heb mezelf ook leren vliegen, lang geleden. Ik denk er niet aan om iemand dat nu nog te adviseren. En al helemaal niet met een brandstofmotor.
Is veel te link en als daarbij een keer iets goed fout gaat kan heel modelvliegend Nederland daar de gevolgen van ondervinden.
Zelf proberen is gewoon stom en onverantwoordelijk. Mooier moet je het niet willen maken.

Als laatste een waarschuwing.
De Graupner Amateur is niet echt een goed beginners model. Het is te klein en daardoor behoorlijk lastig te sturen. Om het vliegen een beetje makkelijker te leren is een groter model (spanwijdte van 140cm tot 160cm) veel beter geschikt. Hier zal een motor van 5cc tot 6,5cc op moeten. De besturing is dezelfde als voor dat kleinere model dus je hoeft maar één besturingsset te kopen.
Nou, dat zie ik toch anders. Ik heb mezelf (en later ook enkele anderen) leren vliegen met een Topsy met een 0,8cc motor en dat ging prima. Wiebelt wat meer, maar daar leer je juist van sturen.
 
Laatst bewerkt:
ik neem aan dat deze persoon wel zo verstandig is om op een rustige plaats te gaan vliegen, en dan zeker niet zo laag..

Het gaat er niet om of deze persoon verstandig is, maar of hij straks zijn model onder controle heeft en of hij weet wat je wel kunt doen en wat beter niet. Als hij nog nooit gevlogen heeft is de kans daarop bijzonder klein. En talentvolle uitzonderingen die er vast wel zijn soms, bevestigen dus niet dat begeleiding niet hoeft.
 
Ach, als Jorrit er inmiddels mee is gaan vliegen dan bestaat zijn Amateur waarschijnlijk al niet meer, probleem opgelost... :rolleyes:
 
... Ik ben misschien een beetje eigenwijs maar wil het eerst zelf proberen. ...
Jammer :( Het heeft geen zin om tijd in een bij voorbaat zinkend schip steken. Met een brandstoftoestel moet je niet in je uppie gaan kloten. Ik spreek je weer als je een tennisarm hebt gekregen van het motor starten ;)

... Ik was ook 'eigenwijs' genoeg om eerst zelf te proberen en dat ging verrassend goed dus een club is nog niet nodig geweest
De mensen bij wie het niet goed ging in hun uppie, het merendeel, posten uiteraard niet (meer) hier.
 
Laatst bewerkt:
Ach, als Jorrit er inmiddels mee is gaan vliegen dan bestaat zijn Amateur waarschijnlijk al niet meer, probleem opgelost... :rolleyes:

Ik heb het idee dat de huidige generatie het vliegen toch sneller oppakt dan dat sommige mensen hier denken. Mede door het spelen van computerspellen heeft een groot deel van de jeugd toch al flink wat 'simulator' uurtjes achter de rug. Geen Realflight natuurlijk, maar er zijn een flink aantal games die je zeker wel het vlieggevoel geven en je bekend maken met de joysticks etc. De controls die ik nu met RC vliegen gebruik zijn dezelfde controls die ik in de afgelopen jaren ook altijd in games heb gebruikt. Dan weet je dus meteen wat je moet doen als je een RC joystick in je handen krijgt en je weet de basiskennis van wat het vliegtuig doet als je werkt met de controls.

Uiteraard betekend dat niet meteen dat je maar elk vliegtuig kan besturen maar een trainer wil meestal toch wel.

Inderdaad, als je per ongeluk tegen een voorbijganger vliegt ofzo met je toestel, gegarandeerd dat je dan ernstige problemen hebt.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik ga er van uit dat elke wildvlieger gaat vliegen op en plek waar andere mensen geen risico lopen en waar die hooguit zichzelf of zijn vliegtuig kan beschadigen.
 
Ik heb het idee dat de huidige generatie het vliegen toch sneller oppakt dan dat sommige mensen hier denken. Mede door het spelen van computerspellen heeft een groot deel van de jeugd toch al flink wat 'simulator' uurtjes achter de rug. Geen Realflight natuurlijk, maar er zijn een flink aantal games die je zeker wel het vlieggevoel geven en je bekend maken met de joysticks etc. De controls die ik nu met RC vliegen gebruik zijn dezelfde controls die ik in de afgelopen jaren ook altijd in games heb gebruikt. Dan weet je dus meteen wat je moet doen als je een RC joystick in je handen krijgt en je weet de basiskennis van wat het vliegtuig doet als je werkt met de controls.
Uh... nee. Heb je al eens lesgegeven? Dan zou je snel ontdekken dat de maatstaven die je hier aanlegt misschien wel voor jezelf gelden (een klein percentage is zeer getalenteerd ) , maar dat de gemiddelde beginner hier bij lange na niet aankomt, computerspelletjes of niet....

Uiteraard betekent dat niet meteen dat je maar elk vliegtuig kan besturen maar een trainer wil meestal toch wel.
Uh.... nee. zie hierboven. Ik geef pas zo'n 35 jaar instructie, dus ik kan me natuurlijk vergissen....;)

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik ga er van uit dat elke wildvlieger gaat vliegen op en plek waar andere mensen geen risico lopen en waar die hooguit zichzelf of zijn vliegtuig kan beschadigen.
Nog zo'n vergissing. De meeste volslagen nieuwelingen hebben geen flauwe notie van waartoe een modelvliegtuig in staat is, laat staan dat ze kunnen inschatten wat er allemaal mis kan gaan. Wat je wel vaak aantreft is dat als men hierop wijst, dit (al dan niet verontwaardigd) wordt ontkend.
I rest my case....:bye:
 
Helemaal met Bruno eens met uitzondering dat de computergeneratie wel degelijk het vliegen op de sim erg snel oppakt.......In mijn klas geprobeerd en meer dan de helft van de 10 jarigen vliegt met een hoogdekker in aerofly na een minimale instructie zo weg. Dit wil uiteraard niet zeggen dat ze dit in real life ook kunnen maar het scheelt wel degelijk.
 
Back
Top