Bouwvraagje Tigermoth van Toni Clark

Goedenavond,

Ik wil hier graag een vraag namens mijn vader stellen.
Hij is druk doende met het bouwen van een kleine Tigermoth van Toni Clark.
Hij is nu bezig met het afwerken van de vleugels en komt het volgende probleem tegen.
Tussen de volledige ribben, moeten er zogenaamde hulpribben worden gemonteerd.
Nu is er in de bouwbeschrijving niet terug te vinden wat er uiteindelijk met deze 'hulpribben' moet gebeuren.

Met andere woorden: Moeten deze ribben met het schuren gelijk geschuurd worden met de hoofdribben, of moeten deze juist een beetje boven de hoofdribben uitsteken om een bepaald profiel in de bespanning te krijgen, dus eigenlijk niet of nauwelijks schuren???

Hij heeft in het verleden ook al eens deze Tigermoth gebouwd en heeft ze toen gelijk geschuurd met de rest van de ribben, maar nu hij na zoveel jaren weer voor dit probleem staat, twijfelt hij of dit wel de juiste wijze was.......

Wie weet hoe Toni Clark dit bedoeld heeft?
Alle info is welkom natuurlijk.

Alvast hartelijk dank ook namens mijn vader!

Groetjes

Martin
 
Hallo Ralf,

Bedankt voor t antwoord.
Aan de Avatar te zien genoeg ervaring hierin.
Ik ga het doorgeven.
Nogmaals bedankt!!:D

Groetjes

Martin
 
Neh, Ralf is nog maar een beginneling ;-)

Maar hij heeft wel gelijk ;-)
Je kan altijd een keer een Tiger Moth bij ons op Hilversum in het echt komen bekijken, kun je meteen wat schaaldetails overnemen ;-)
 
Volgens mij zijn die ribben bedoeld zodat de vleugel recht gebouwd wordt. Bij sommige kits heb je steuntjes op onderkant van de hoofdribben, wanneer je de ribben op een rechte bouwtavel zet is je vleugel ook recht. De steuntjes schuur je later weg. Volgens mij is dit hetzelfde bij de tiger moth alleen moet je het hier met speciale ribben doen ipv steuntjes op de hoofdribben.
 
Neh, Ralf is nog maar een beginneling ;-)

Maar hij heeft wel gelijk ;-)

Zo is het maar net Berto :p

Heb ooit eens een vriend meegeholpen met de bouw van zijn kleine Toni Clark Tiger Moth en moet zeggen dat dit een juweeltje is
(De grote vlieg ik zelf maar da's algemeen bekend hier)
Eenvoudige bouwdoos die goed doordacht is
En hij vliegt nog eens heerlijk ook!
Ideale krachtbron is een 15cc 4-takt motor, daar doet hij alles mee, met wat extra vermogen

Plaats eens wat foto's als je wilt van de kist, zou erg leuk zijn
Wij zijn hier op het forum namelijk dol op foto's ;) (zeker als het gaat om mooie dubbeldekkers)

Groeten en succes met de bouw,

Ralf
 
Volgens mij zijn die ribben bedoeld zodat de vleugel recht gebouwd wordt. Bij sommige kits heb je steuntjes op onderkant van de hoofdribben, wanneer je de ribben op een rechte bouwtavel zet is je vleugel ook recht. De steuntjes schuur je later weg. Volgens mij is dit hetzelfde bij de tiger moth alleen moet je het hier met speciale ribben doen ipv steuntjes op de hoofdribben.

Hallo Ruben,

Ik denk (weet het haast zeker ;) ) dat hier de riblets bedoeld worden
Deze zitten tussen de ribben in, tussen de voorste ligger en de neuslijst
De Tiger Moth heeft geen ingebouwde V-stelling of washout dus kan gewoon plat op de plank gebouwd worden
(ribonderzijde is ook recht (lees:niet hol))

Groeten, Ralf
 
Volgens mij zijn die ribben bedoeld zodat de vleugel recht gebouwd wordt. Bij sommige kits heb je steuntjes op onderkant van de hoofdribben, wanneer je de ribben op een rechte bouwtavel zet is je vleugel ook recht. De steuntjes schuur je later weg. Volgens mij is dit hetzelfde bij de tiger moth alleen moet je het hier met speciale ribben doen ipv steuntjes op de hoofdribben.

De hulpribben dienen om het profiel van de vleugel aan de voorkant in een goede form te houden omdat de ribben te ver uit elkaar zitten .

Dit is bij heel veel vliegtuigen uit die tijd te vinden .

Heeft met het rechte bouwen van de vleugel niks te doen .

Mvg Johan

Ps ; heb ook nog een kleine motte op halde . :D
 
Zoiets als hier (Sopwith Pup).

Picture%20055%20%28Medium%29.jpg


Gelijk lijmen!

En dan een klein beetje schuren.

Maar wel de 'hoofdribben' afdekken (of een schuurklosje maken waar alleen schuurpapier zit op het deel
dat de twee (?) hulpribben raakt. :teacher:

Anders ga je je profiel vermoeren! :mad:


jan.
 
allen hartelijk dank voor de info.

De ribben dus gelijk schuren met de hoofdribben.
Ook de tips worden ter harte genomen;)
Berto, wellicht komen wij nog eens kijken op Hilversum, lijkt me buitgewoon leuk.
PA woont aan de andere kant van het land, maar komt af en toe wel eens op bezoek. Is vast wel eens te regelen om een ritje naar het vliegveld te maken.
Foto's ga ik eens kijken. Ik zie niet altijd wat hij allemaal doet en bouwd.....
Het is een "afbouw"project. De vorige eigenaar was er eens aan begonnen,(verhuizen/schik eraf...) en hij had er veeel schik van om verder te gaan met bouwen. Enige nadeel is, dat er wat 'schoonheidsfoutjes" in de bouw zaten, wat best wel tijd kost om dat recht te zetten.
Ik zal kijken wat ik kan doen mbt foto's

Nogmaals dank....

Groetjes

Martin
 
Hallo allemaal,
door diverse oorzaken was de bouw van de tigermoth op een laag pitje gezet.
Maar inmiddels heeft de bouw aardige vorderingen gemaakt. Het begint ergens op te lijken.
Nu komt er in onze ogen een bijzonder lastig probleem om de hoek kijken.
De vleugels zijn nu allemaal klaar. Zowel de boven als ondervleugels zijn deelbaar (door TC in de bouwhandleiding ook voorgesteld)Nu komt het op de juiste manier van uitrichten aan.
De boven en ondervleugel hebben beide pijl stelling maar de bovenste meer dan de onderste (conform tekening) De instelhoek van beide vleugels moet gelijk zijn, 2,5 graad.
Maar nu de v stelling. Deze is nergens terug te halen op de tekening, simpel omdat deze ook niet ingetekend is.Er stond ons iets van bij (is ook op de 3d tekening te zien..)dat de onderste vleugel veel meer v stelling moet hebben dan de bovenste.
Maar, volgens ons (mij..) zou het zo moeten werken:
De onderste vleugel op de romp bevestigen, romp met vleugel op vlakke bouwplank,de langsspant op de romp op 0 graden zetten, en dan onder de beide vleugeluiteinden de beschreven klosjes plaatsen van 56mm. Dit is volgens mij je v stelling voor de onder vleugel.
De beide struts hebben een vaste maat, de achterste wat langer als de voorste.
Als we deze struts proefsgewijs bevestigen en dan natuurlijk tussen de boven en ondervleugel, dan lijkt het of de bovenste vleugel niet of nauwelijks v stelling heeft.......
53149a57ba13f19d.jpg

Nogmaals de v stelling wordt nergens bbeschreven.....
Wie kan ons vertellen hoe je:

A- Deze v stelling voor de moth correct kan maken/krijgen?
B- klopt het dat de bovenste vleugel bijn nul graden is??
c- Hoeveel graden moeten de vleugels staan? Bovenste en onderste vleugels??
D- Hoe kunnen we de pijlstelling controleren op juistheid??
53149a57be0631b0.jpg



E- Kan het zijn de de lengte van de struts langer is dan orgineel op tekening staat??

Wie kan ons duidelijk uitleggen welke procedure we moeten volgen om de vleugels helemaal correct op de romp krijgen, dus met alle juiste instellingen??

Ik weet het weer heel veel vragen...... We hebben jaaaren geleden al eens deze versie gebouwd, en kwamen toen ook problemen tegen. Maar toen hadden we nooit gedacht dat we nog eens aan een Tigermoth zouden beginnen. dus ja....vergeten op ote schrijven......
Maar ja, het model heeft een genadeloze aantrekkingskracht;)
53149a57ba291574.jpg


53149a57be03a545.jpg

Ik/wij horen graag weer van jullie, alle suggestie en info is weer welkom:D

Groetjes

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Martin,

Ziet er goed uit!
Jullie zijn al lekker opgeschoten

De V-stelling in de bovenvleugel is al vastgelegd door Toni, de pennen zijn reeds ingelijmd in het bovenste vleugelmiddenstuk
Er van uitgaande dat je de pijpjes juist in de vleugels hebt gelijmd (goede hoek) moet deze dus correct zijn
Kan zijn dat de bovenvleugels wat 'afhangen' door het gewicht, moet dan verdwijnen als de struts tussengeplaatst zijn
(bij mijn Tiger Moth hebben ze wel beide V-stelling)

Werkvolgorde:
1. Vleugelmiddenstuk (boven) vastzetten (achterzijde lijmen met epoxy) met de juiste instelhoek, dit is je basis

2. Aftekenen van de juiste instelhoek voor de ondervleugels op de romp, pennen los plaatsen in de gemaakte gaten (strakke passing)

3. Plaats de romp stabiel op bv. een vlakke tafel en zet hem tijdelijk vast
Ondervleugels opsteken aan (nog) losse pennen en met blokjes ophogen volgens tekening
Pennen dienen verlijmd te worden liefst als boel is opgesteld/uitgericht
Doe dit met de ondervleugels erop, dan weet je zeker dat het past en dat de vleugel er later ook vanaf kan zonder wringen :rolleyes:

4. struts (fittings wel monteren maar nog niet verlijmen) inschroeven

5. Bovenvleugels opsteken en ook vastschroeven aan de struts

6. Gebruik de achterste strut om evt. instelhoekverschil te corrigeren (oplengen/inkorten)

7. Meet het verschil in pijlstelling op de volgende manier:

P1010070~0.JPG


Antwoord op vraag D, touwtje vast tapen op de bovenvleugel, gewichtje aan de onderzijde laten bungelen
Nu zowel links als rechts op de vleugels meten tot aan de voorlijst

Deze afstand dient aan beide zijden gelijk te zijn, zonodig corrigeren met de kruisdraden tussen de struts, hiermee kun je de het verschil wegwerken
(edit: de romp dient wel waterpas geplaatst te zijn)

8. Opmeten instelhoeken en evt corrigeren met hoogte/lengte van de achterste strut

9. Deze opzet vastleggen door de kabels te fixeren

Vraag E, struts volgens de kit hebben de juiste maat, bij de mijne moest er alleen 2mm bij de achterste opgelijmd worden om de juiste instelhoek te verkrijgen



Hopenlijk heb je hier iets aan,

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:

Als ik deze foto bestudeer lijkt het of de vleugelbussen in de ondervleugel onder een hoek zijn verlijmd en in de bovenvleugel recht staan (evenwijdig met de liggers)
moest die ook niet onder diezelfde hoek verlijmd zijn?

Just curious :confused:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Martin,
heb het voorgaande gelezen en sluit me voor een groot deel bij (mijn dubbeldekker vliegmaatje) Ralf aan,
echter ik heb zelf de Tiger Moth nét twee weken gereed,
Ben gauw even naar de garage gelopen en heb de volgende foto's gemaakt:

GroteFoto-3E433MHW.jpg


GroteFoto-UKLMEPU3.jpg


Duidelijk is te zien dat de onderste pennen in de juiste V stand gebogen zijn.
Deze pennen zaten al zo (voor)gebogen in de kit, hieraan heb ik dus niets veranderd, alleen ingelijmd!
De pennen in het bovenstuk zijn ook voorgebogen en vastgelijmd zoals Ralf al schreef.
Op deze manier is de juiste V stelling voor onder én bovenvleugel vastgelegd.
(De pennen staan ook op de tekening met de juiste hoek waarin ze gebogen zijn.)
De bussen in de boven én ondervleugel zijn recht ingebouwd, dus niet onder een hoek zoals jullie ondervleugels!
Heb er net voor de zekerheid nog de tekening van Clark nog bijgepakt en daar staan duidelijk de ribben op met de gaten voor de bussen en die staan op alle ribben op dezelfde positie, en lopen dus parallel aan de hoofdligger!
Bij jullie is het net andersom, de pennen recht en de bussen onder een hoek, maar dat zal ook wel werken, de onder én de bovenvleugels hebben echter wél dezelfde V stelling, dus aan de boven vleugel zal nog iets moeten gebeuren........:D

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ralf en Frank,

Hartelijk dank voor de zeer nuttige info.
Vwb de opmerkingen betreffende de v stelling van de bovenste vleugel:
Daar zit hem volgens ons nu ook de moeilijkheid.
Indien deze v stelling hetzelfde is/moet zijn als die van de onderste vleugel, dan klopt in ons geval de lengte van de struts niet. Zoals op de foto van het vooraanzicht is te zien, loopt de bovenste vleugel nu bijn horizontaal........

Wat ik in de hele aanloop van dit verhaal heb vergeten te vermelden is, dat wij deze bouwdoos van iemand hebben overgenomen die er aan begonnen was, maar waarschijnlijk de moed om de een of andere reden was verloren;)
Er was al wat gebouwd.. Dus, we hebben zo goed en zo kwaad als het ging de boel gemeten, gecontroleerd en nogmaals gechecked, waarna we dus op bovenstaand probleem stuitten.

Dus: Is de V stelling van de bovenste vleugel exact gelijk aan die van de onderste???
Er staat ons met de bouw van de vorige (wel volledig zelf gebouwd) iets van bij dat deze v stelling niet precies hetzelfde is. Mede vanwege het feit dat het een dubbeldekker is, en specifiek voor de tigermoth zijn karakteristieke vliegeigenschappen zou geven.
Er was reeds 1 set struts precies op maat gemaakt zoals de tekening aangaf. OP de foto's hebben we het ijzerwerk tussen de struts proefsgewijs gemonteerd, zodanig dat de gemaakte struts er tussen pasten. Dan staat de bovenste vleugel dus bijna horizontaal.........

Wij kan ons daar een update/antwoord op geven???

Alvast bedankt weer!!!

Groetjes

Martin

Edit:

Ralf,

De vleugelpennen/bussen van de bovenste vleugel staan wel in een hoek in de vleugel, daar zat hem vanaf de overname een probleem want de al gebouwde vleugel schoof niet goed over de pennen heen. Zou verbogen kunnen zijn (stonden alle vier wel goed tov het middenstuk) of de bussen in de vleugels niet goed erin gelijmt. Deze zitten nu dus los om eventueel een aanpassing te kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Martin

Ik kan wel melden dat bij mij de struts volgens tekening te kort waren;
had ze inderdaad braaf volgens tekening gemaakt, en toen pas gepast ojee: te kort!
Dus daar zijn nieuwe (langere) voor gemaakt ,

gr.

Frank
 
Hi there,

Even wat vraagjes voordat ik verder kan reageren:

- Zitten de onderste vleugelpennen al in de romp vastgelijmd? (m.a.w. kan hier nog iets mee gedaan worden?)
- Kun je zien of door de vorige bouwer de bovenste pennen 'teruggebogen' zijn? (lijkt me vrij onwaarschijnlijk want dat is een enorme klus, maar ik vraag het toch maar even...)
- Frank heeft het al op tek. opgezocht en dit was bij mij ook zo, de pijpjes in de vleugel dienen evenwijdig te lopen met de liggers
- zou je de maten kunnen opmeten van de onderste vleugelpennen op de romp (stel dat deze bv. te laag zijn geboord dan kan er ook al een verschil zitten)

@ Frank, hoeveel (cm) zijn jouw struts 'opgelengd'?

Ik moet toegeven dat ik de V-stelling van de bovenvleugels niet heb gemeten maar de maat van de struts heb aangehouden als referentie
Beide vleugels hebben V-stelling, bij mij lijkt dit redelijk gelijk (is alleen lastig zichtbaar door de verschillende pijlstelling van de boven en ondervleugels

Weet ook niet hoe de V-stelling bij de 'echte' is

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Zonder alles gelezen te hebben . . .

:teacher:

Maak een opstelling van de romp en de vleugels, zonder struts, waarbij eea. netjes uitgelijnd is (centrale lijn), en dmv. 'bokken' de vleugels onder de juiste hoeken opgesteld worden.

Ga dan de lengtes van de struts meten, en maak ze vervolgens.

Later kun je die bok weer gebruiken als je de spandraden aanbrengt: dat voorkomt dat je door te strak aandraaien allerlei verwrongen toestanden krijgt . . .

In het 'restauratie Sopwith Pup' draadje staat denk ik een afbeelding.

Nu even geen tijd . . . :oops:


jan.
 
Back
Top