DLG middendekker prototype

Frans Bal

PH-SAM
Op de site van BayRC kwam ik dit tegen

ap_f23_20081225084634947_212.jpg


zie ook ??????? - Yahoo!?????

Na wat googlen blijkt het om een doorontwikkeling van onderstaand model te gaan.

http://www.hkm-taiwan.com.tw/List.asp?Category=3

Products%5C140-01.JPG


Frans
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar de reaktie van bv Alex en Bart. Wat zijn hier de voordelen van??
Ik zie dat de aansturing voor de ailerons erg dicht bij de romp zit.
 
Earodynamisch zie ik weinig voordelen. Praktisch wel wat nadelen. De vleugel die bij de landing nagenoeg over de grond gaat zeker als de flaps in remstand staan lijkt me niet bevordelijk voor de levenduur van zowel vleugel als servo's
 
Earodynamisch zie ik weinig voordelen. Praktisch wel wat nadelen. De vleugel die bij de landing nagenoeg over de grond gaat zeker als de flaps in remstand staan lijkt me niet bevordelijk voor de levenduur van zowel vleugel als servo's

Ik heb het vermoeden dat het idee achter dit concept is dat het stabilo verder uit het zog van de vleugel zit (dit gaat onder het stabilo door).
Ik ben het met Alex eens dat er praktische nadelen zijn en mogelijk heeft dit concept bij kleine invalshoeken ook nadelen wat inteferentie weerstand (romp/vleugel) betreft.

Bas
 
Laatst bewerkt:
Laagdekker

Ik zou het meer een laagdekker willen noemen....ik zie geen voordelen anders dat het stabilo misschien uit het zog van de vleugel zit (maar dat is volgens mij ook nog niet 100% zeker).
Cheers

Bart
 
Als het belangrijk is om het stabilo uit het zog van de vleugel te houden is een T-staart een meer logische optie.
Er is een Amerikaanse DLG die dat heeft, ben de naam effe kwijt (kom er wel weer op).
 
heb wel eens een plaatje gezien van een 1m balsa dlgtje idd. Die had een pendelhoogtestabilo als T-Staart. op zich wel mooi systeem. ff zoeken nog.
Maar voor de krachten is dat misschien weer niet handig (gewicht bovenaan het richtingsstabilo...)
 
Filmpje...

Hieronder een leuk experiment van Martin Kopplov.
Hij heeft een lint aan de vleugel geplakt en een camera op de vleugel.

Zo kun je precies zien of het stabilo in de wervelingen van de hoofdvleugel zitten. Een T-staart lijkt me niet echt nodig.


Leon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat toevallig

dat fgilmpje heb ik net gisteren op youtube zitten bekijken. wel interresant om te zien wat al die standen doen met de luchtstroom. dit was wel aan de helling en niet in een gewone vlucht ;)
 
idd Leon, dat was hem.
op de site staat echter de swift. opvolger van de seeker:
The Swyft is the successor to the world-renowned Seeker (previously offered through Liftworx)
http://liftworx.com/swyft/

En robert, aan de helling vliegt ie toch ook "gewoon" ?
 
lijkt mij niet hé ik legde op de helling in het verleden alleen mijn zwaartepunt iets naar voren
echter met mijn nieuwe"Alex"zwaartepunt trim ik iets down maar constructief verander ik niets
 
je hebt op de helling een een constante stijgwind en ik denk persoonlijk dat dat nogal effect kan hebben op de stand van het draadje of wat het ook is ;)
 
je hebt op de helling een een constante stijgwind en ik denk persoonlijk dat dat nogal effect kan hebben op de stand van het draadje of wat het ook is ;)

Totaal niet, het model vliegt in een blok lucht,
of dat nu boven een weiland, aan de helling of in een tunnel wind is..
 
Totaal niet, het model vliegt in een blok lucht,
of dat nu boven een weiland, aan de helling of in een tunnel wind is..

klopt.

Veel mensen vliegen teveel ten opzichte van de grond... Vandaar dat velen crashen in de laatste bocht van windmee naar de final wind tegen... Gooien ze teveel snelheid eruit omdat ze op de grond letten.

Dat is trouwens ook 1 van de redenen waarom het thermiekdraaien bij mij af en toe bagger gaat....
 
Alex met Alex zwaartepunt bedoel ik jouw manier van zwaartepunt bepalen.
Vroeger deed ik altijd de duikproef echter met de manier zoals jij die hier op het forum beschreef heb ik inderdaad betere resultaten, al stond ik me gisteren wel even achter het oor te krabben dat ik bij mijn dlg het zwaartepunt nu op 90mm van de L.E. terwijl de computer 70 tot maximaal 80 mm aangaf maar hij vliegt super dus mij hoor je niet zeuren.
Heb gisteren van negen tot drie lopen gooien om mijn heup te testen en het ging dus als ik zaterdag een afspraak nkan verzetten ben ik er zaterdag bij in garderen en ik heb de route ditmaal uitgeprint ;-(
 
klopt Wubbe was jouw topic maar ik was laats aan het vliegen met mijn maatje en dat is een aerodinamicus en die vond het vreemd hoe ik op dat moment mijn zwaartepunt bepaalde in het verleden deed ik een duikproef echter nu heb ik de alex methode gebruikt en als wij met zijn tweeën aan het vliegen zijn zoals gisteren morgen dan is het van hoe heb je het zwaartepunt normaal of alex dus bij ons is deze methode om gedoopt tot het alex zwaartepunt ik wil morgen mijn 9 meter discus 2 c ook zo afstellen.
 
Back
Top