DLG middendekker prototype

Hmmm. Ik kom altijd iets voor het zwaartepunt uit wat met een duikproef bepaald word.
90mm is ook wel extreem ver naar achteren. Kan me niet voorstellen dat dat nog vliegbaar is bij enige turbulentie.

Laatst bewerkt:
ik moet zeggen dat dat wel mee viel met het punt op 80mm duikt hij de bocht in voor mijn gevoel ik heb echter maar een vlucht of vijf met de 90mm gevlogen en toen was het al redelijk rustig wat weer betreft maar ik wil woensdag naar de helling om even goed te testen. En dan start ik toch weer op 90 en dan zie ik wel waar ik uitkom.

Maar... wat is nu de Methode van Alex???

Ik start op een geschat zwaartepunt en ga dan vliegen. De afstelling tijdens het bochtendraaien in thermiekstand is hiervoor bij mij het belangrijkste. Recht uit vliegen wil met elk zwaartepunt. Tijdens het draaien moet een model mooi vlak door de bocht willen zonder de bocht in te duiken(zwaartepunt te voorlijk) en zonder de bocht uit te draaien (zwaartepunt te achterlijk) Normaal komt dit er op neer dat bij een duiktest de kist behoorlijksnel weer optrekt.

DLG middendekker

Alex als je model met het zwaartepunt te ver naar achter licht gaat hij onder snijden,of anders gezegd hij duikt verder naar beneden
waarschijnlijk zal je dat wel weten

mhh, ok, ik dacht dat de meeste juist meer naar achter gingen zitten...
Aandachtspuntje voor mezelf: instelhoek en zwaartepunt checken en aanpassen...

oh ja, het ging over een middendekker.. ;)

Instelhoek

Alex,

Volgens mij ontbreekt er nog iets en wel het instelhoek verschil waarmee je vliegt, ik meen dat jij rond de 1.5 graden zat / zit. De ligging van het zwaartepunt en het instelhoek verschil zijn twee variabelen die in my view onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn....
Cheers

Bart

Bart,

Uiteraard heb je gelijk maar bij elke snelheid hoort zijn instelhoekverschil. Zo is die natuurlijk kleiner bij de start en groter in thermiekstand en word er bij elke flapstelling het hoogteroer bij getrimt. Buitendat is het natuurlijk maar de vraag in welke flapstand je de instelhoek bepaalt. Bij Drela is die iets lager maar die heeft zijn profiel in speedstelling gebouwt. Bij de Twister is het profiel in neutraalstelling gebouwd en daarmee de instelhoek natuurlijk weer iets hoger. Instelhoek verschillen bij thermiek circelen veranderen continu afhankelijk van hoeveel up je trekt en hoe wijd/krap je je bochten draait.

met meer instelhoek heb je een voorlijker zwaartepunt nodig toch?

Misschien wel handig om het gelijk even als duidelijke stelregels te maken... Ik zit er altijd weer mee te klooien in mijn hoofd...

Brainwave, corrigeer me alsjeblieft! :D
Mijn idee was dat je met 0 graden instelhoek het hardste kan, dus ook het hoogste zou kunnen gooien. Zwaartepunt moet dan wat naar achter. Hoe meer instelhoek, des te verder het zwaartepunt naar voren moet en des te stabiler het vliegtuig word.
klopt een beetje?

Instelhoek en invalshoek

Alex,

Ik ben een beetje lost...ik hanteer(de) altijd als definitie voor de instelhoek het verschil in graden tussen de hoek van de aerodynamische koordlijn van het middelste vleugel profiel met de x-as en de hoek van de aerodynamische koordlijn van het middelste stabilo profiel met de x-as (aerodynamische koordlijn = rechte lijn van de neus van het profiel naar de achterlijst,
x-as = de horizontale lengte as van het model)

Ik ging altijd vanuit dat dit een vaste waarde was (...mijn A2 erfenis), maar idd als de flapstand wijzigt verandert ook het instelhoek verschil...(dus weer wat geleerd :D)

waar ik moeite mee heb is het volgende:

Instelhoek verschillen bij thermiek circelen veranderen continu afhankelijk van hoeveel up je trekt en hoe wijd/krap je je bochten draait.

Ik denk namelijk dat dit de invalshoek moet zijn, tenzij je tijdens het thermiek vliegen ook continu de flapstanden verandert. Ik hanteer als definite voor de invalshoek de hoek tussen de richting van de luchtstroom en de aerodynamische koordlijn van het middelste vleugelprofiel.

(let wel dit is hoe ik er altijd tegenaan kijk, waarschijnlijk is het beter om over de invalshoek van de vleugel te spreken, maar ik ben maar een eenvoudige werktuigbouwer en geen aerodynamicus)

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

De invalshoek is de hoek waaronder de lucht het vleugelprofiel aanstroomt.
Een stabilo wat up gestuurd staat verandert de instelhoek. De neutraal lijn (neuslijst-achterlijst van het stabilo verandert en daarmee de instelhoek.
Buitendat vlieg ik altijd met snapflap wat dus ook de instelhoek van de vleugel/stab. continu verandert.

Back