Instelhoek en invalshoek
Alex,
Ik ben een beetje lost...ik hanteer(de) altijd als definitie voor de
instelhoek het verschil in graden tussen de hoek van de aerodynamische koordlijn van het middelste vleugel profiel met de x-as en de hoek van de aerodynamische koordlijn van het middelste stabilo profiel met de x-as (aerodynamische koordlijn = rechte lijn van de neus van het profiel naar de achterlijst,
x-as = de horizontale lengte as van het model)
Ik ging altijd vanuit dat dit een vaste waarde was (...mijn A2 erfenis), maar idd als de flapstand wijzigt verandert ook het instelhoek verschil...(dus weer wat geleerd

)
waar ik moeite mee heb is het volgende:
Instelhoek verschillen bij thermiek circelen veranderen continu afhankelijk van hoeveel up je trekt en hoe wijd/krap je je bochten draait.
Ik denk namelijk dat dit de
invalshoek moet zijn, tenzij je tijdens het thermiek vliegen ook continu de flapstanden verandert. Ik hanteer als definite voor de invalshoek de hoek tussen de richting van de luchtstroom en de aerodynamische koordlijn van het middelste vleugelprofiel.
(let wel dit is hoe ik er altijd tegenaan kijk, waarschijnlijk is het beter om over de invalshoek van de vleugel te spreken, maar ik ben maar een eenvoudige werktuigbouwer en geen aerodynamicus)
Cheers
Bart