Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ja daar heb je wel gelijk in. Ik zal eens rondkijken of er hier mensen in de buurt zijn waar ik ook zoiets mee kan regelen.

Hebben jullie trouwens ook wel een een krom frame gehad?
 
haha ja das mijne. Of is er iemand die dat kan repareren voor mij?
 
Hij is tegen de zijbakken geknalt tijdens de meetings..., Volgensmij in Raalte, niet?? (ken je Maico zeker ook wel he)

Dan kan je idd lelijke schades krijgen, want dat geeft niet mee!!

Greetz,
Joram
 
Ja daar heb je wel gelijk in. Ik zal eens rondkijken of er hier mensen in de buurt zijn waar ik ook zoiets mee kan regelen.

Hebben jullie trouwens ook wel een een krom frame gehad?
haha ja das mijne. Of is er iemand die dat kan repareren voor mij?
Ja, een frontaaltje tijdens één van de Baja Cups. :evil: at heb je als rookies vol gas tegen de stroom in gaan omdat ze geen benul hebben wele kant hun auto op stuurt en vol gas de enige stand is die ze kennen. :?

Hele voorkant op- en ingevouwen. Meeste werk was nog alles weer loshalen. Uiteindelijk diverse boutjes door moeten slijpen en uitboren omdat de druk hierop zo groot was dat ze niet normaal los gingen.
baja5b_bajacup_damage1.jpg


De verschillen tussen het gekreukelde chassis en top deck (voorste) en een normaal chassis (achterste). Ik heb alles gewoon langzaam recht gebogen en teruggeklopt op een klosje hout met een zachte hamer. Alles weer in de oorspronkelijke gekregen en daarna nog vele maanden flink mee geraced, geragd, en gevlogen. ;)
baja5b_bajacup_damage2.jpg
 
Ja klopt in die manege zetten ze de baan uit met balken waar die paarden overspringen. Ze zijn wel bezig met andere afzetting dus het komt vast we goed in de toekomst. Maar als iemand zo'n balk de baan in botst en je komt tegen de punt van de balk in de langsrichting dan is het gauw gebeurd. Je hoeft niet eens zo hard er tegen aan te rijden. Ik heb dit nu 2x gehad. Net even met de band/draagarm tegen zo'n balk en dan drukt hij het hele chassis krom en scheurt dan ook nog eens. Ik heb eens goed gekeken en als de klap op de onderste draagarm komt dan drukt die het onderste frame krom (niet omhoog maar zijdelings) en omdat de plastic voorbok en arm brace meeveert komen de krachten dan niet zozeer op de bovendek. Die alu onderdelen had ik er nou net afgehaald om hem lichter te maken maar ik schaf ze toch weer aan.

Ik kan hem wel rechtbuigen maar het is ook gescheurd en zou dan even gelast moeten worden.
 
Ja klopt in die manege zetten ze de baan uit met balken waar die paarden overspringen. Ze zijn wel bezig met andere afzetting dus het komt vast we goed in de toekomst. Maar als iemand zo'n balk de baan in botst en je komt tegen de punt van de balk in de langsrichting dan is het gauw gebeurd. Je hoeft niet eens zo hard er tegen aan te rijden. Ik heb dit nu 2x gehad. Net even met de band/draagarm tegen zo'n balk en dan drukt hij het hele chassis krom en scheurt dan ook nog eens. Ik heb eens goed gekeken en als de klap op de onderste draagarm komt dan drukt die het onderste frame krom (niet omhoog maar zijdelings) en omdat de plastic voorbok en arm brace meeveert komen de krachten dan niet zozeer op de bovendek. Die alu onderdelen had ik er nou net afgehaald om hem lichter te maken maar ik schaf ze toch weer aan.

Ik kan hem wel rechtbuigen maar het is ook gescheurd en zou dan even gelast moeten worden.

Zijn er meer die last hebben van oversteekende baan afsettingen en hun chassis buigen/breken??
 
Er was volgens mij (heb ik ergens gelezen) één met een gescheurde voorbok (geen hpi) een hormann met krom chassis, een 5t met afgescheurde draagarm en schokbreker, of dat met die balken is gebeurd weet ik niet. Verder heb ik er niet zo op gelet ik was meer met mn eigen auto aan het sleutelen (servo stuk, body stuk, hpi tuned pipe spruitstuk stuk, trekstarter doet het niet meer, kilswitch doet het niet meer, frame stuk,) Dit allemaal met mn reserve baja omdat mn ss stil staat omdat ik zit te wachten op een nieuw frame. Nu staan ze beide stil door kapot frame en de 3de staat stil vanwege kapotte stuurservo. Zit te wachten op de 5t tandwielset.
Ik heb nog nooit zoveel pech gehad als de laatste tijd met de baja. Hiervoor achter mekaar 3 afgescheurde cilinders gehad door die rottige rear dominator. (29cc pph cilinder) Met de 4 bouts zenoah gaat dat gelukkig nu goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er was volgens mij (heb ik ergens gelezen) één met een gescheurde voorbok (geen hpi) een hormann met krom chassis, een 5t met afgescheurde draagarm en schokbreker, of dat met die balken is gebeurd weet ik niet. Verder heb ik er niet zo op gelet ik was meer met mn eigen auto aan het sleutelen (servo stuk, body stuk, hpi tuned pipe spruitstuk stuk, trekstarter doet het niet meer, kilswitch doet het niet meer, frame stuk,) Dit allemaal met mn reserve baja omdat mn ss stil staat omdat ik zit te wachten op een nieuw frame. Nu staan ze beide stil door kapot frame en de 3de staat stil vanwege kapotte stuurservo. Zit te wachten op de 5t tandwielset.
Ik heb nog nooit zoveel pech gehad als de laatste tijd met de baja. Hiervoor achter mekaar 3 afgescheurde cilinders gehad door die rottige rear dominator. (29cc pph cilinder) Met de 4 bouts zenoah gaat dat gelukkig nu goed.

Dan moeten ze dus snel een andren afzetting regelen!

Ik rij ook met een rear dominator maar ik heb er een achterbumper op zitten dat scheelt een hoop met klappen op de uitlaat!
 
Ja je kunt zoveel kopen voor je baja qau bescherming maar dat is het hem nou met alles wat je veranderd krijg je wel weer problemen met andere dingen en tevens wordt hij veel zwaarder. Ik heb een standaard baja en ik verbaasde mij erover hoeveel beter die reed. En qau betrouwbaarheid is het standaard ook veel beter. M'n ss met allemaal alu woog zowat 13,5 kilo en koste zo rond de 2500 euro. Mn standaard baja met gewoon een pase en tuned pipe (10 kilo) gaat zo vreselijk hard en zo makkelijk te besturen. Nou dan is de keus voor mij snel gemaakt en weg met al dat alu. Als je af en toe wat alu op je auto schroeft dan merk je het niet zo maar als hij dan volledig alu is en gewoon te zwaar is en je gaat dan rijden met een standaard dan denk je echt van waar ben ik mee bezig. Het blijft een feit dat je de onafgeveerde massa altijd zo licht mogelijk moet houden voor een betere rijeigenschappen, dus draagarmen en fusee's van alu is eigenlijk funest voor de rijeigenschappen vanwege de massa traagheid bij het veren. Bij het plaatsen van alu moet je ook goed bedenken dat je de kreukelzones verplaats en het bij een crash vaak lastiger wordt om het snel even te repareren omdat er dingen kapot gaan die wat lastiger te berijken zijn om te maken. Maar hier zullen de meningen vast over verschillen. Ik deed het eerst ook voor de bling factor maar hoe meer bling hoe lelijker ik hem begon te vinden. Gek eigenlijk. Misschien omdat ik ook bij hield wat het allemaal kost.

Maar dan moet je natuurlijk wel plaatsen hebben waar je veilig kan rijden. En er zijn wel goede baan afzettingen als ik foto's bekijk van andere races of meetings dus het komt ook daar vast wel goed. Die meeting is voor mij nog een beetje te doen qau afstand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan hem wel rechtbuigen maar het is ook gescheurd en zou dan even gelast moeten worden.
Als het chassis gedraaid is, dan wordt het lastiger. En als er een scheur in zit dan is het einde oefening. Het chassis is omgezet alu waardoor de omgezette kanten heel zwak worden en dus ook op die plaatsen zal scheuren. Lassen aan het flut alu van HPI is kansloos. Als het een gefreesd chassis was dan had je nog wel kans dat het ging lukken, in de praktijk is het zelfs dan nog onbetrouwbaar (een maatje had een gelast FG Evo chassis maar scheurde toch weer).


Dan moeten ze dus snel een andren afzetting regelen!

Ik rij ook met een rear dominator maar ik heb er een achterbumper op zitten dat scheelt een hoop met klappen op de uitlaat!
Nee, dat zal niet snel gebeuren. Die palen zijn er nu eenmaal en worden eigenlijk altijd bij manage races gebruikt. Buiten kom je ook vaak autobanden tegen. Als je die schampt staat je wiel in één keer stil. Da's nog erger dan een dikke balk schampen. Af gewoon een stalen paal en wat afzetlint. Vooral die paal is een succesnummer. :nooo:
 
Vandaag is mijn band naar de eeuwige jachtvelden gestuurd :evil:

Iemand nog een leuk setje banden over? (voor achter)
 
Ja je kunt zoveel kopen voor je baja qau bescherming maar dat is het hem nou met alles wat je veranderd krijg je wel weer problemen met andere dingen en tevens wordt hij veel zwaarder. Ik heb een standaard baja en ik verbaasde mij erover hoeveel beter die reed. En qau betrouwbaarheid is het standaard ook veel beter. M'n ss met allemaal alu woog zowat 13,5 kilo en koste zo rond de 2500 euro. Mn standaard baja met gewoon een pase en tuned pipe (10 kilo) gaat zo vreselijk hard en zo makkelijk te besturen. Nou dan is de keus voor mij snel gemaakt en weg met al dat alu. Als je af en toe wat alu op je auto schroeft dan merk je het niet zo maar als hij dan volledig alu is en gewoon te zwaar is en je gaat dan rijden met een standaard dan denk je echt van waar ben ik mee bezig. Het blijft een feit dat je de onafgeveerde massa altijd zo licht mogelijk moet houden voor een betere rijeigenschappen, dus draagarmen en fusee's van alu is eigenlijk funest voor de rijeigenschappen vanwege de massa traagheid bij het veren. Bij het plaatsen van alu moet je ook goed bedenken dat je de kreukelzones verplaats en het bij een crash vaak lastiger wordt om het snel even te repareren omdat er dingen kapot gaan die wat lastiger te berijken zijn om te maken. Maar hier zullen de meningen vast over verschillen. Ik deed het eerst ook voor de bling factor maar hoe meer bling hoe lelijker ik hem begon te vinden. Gek eigenlijk. Misschien omdat ik ook bij hield wat het allemaal kost.

Maar dan moet je natuurlijk wel plaatsen hebben waar je veilig kan rijden. En er zijn wel goede baan afzettingen als ik foto's bekijk van andere races of meetings dus het komt ook daar vast wel goed. Die meeting is voor mij nog een beetje te doen qau afstand.

Mijn baja is nu op 5 dingen na volledig alu maar de wegligging is alleen maar beter geworden.
Het maakt qua veerweg eigenlijk niet uit hoe zwaar de auto is maar je moet hem goed afveren.
Ik heb met shockdempers nu op de stand staan die gewoon precies goed is en de wegligging is gewoon perfect, in de bochten blijft hij prima op zijn wielen en behoud veel beter zijn grip als toen hij nog van plastic was, alleen heb ik er nu iets te veel vermogen achter zitten dus breekt hij in de bocht snel uit of trekt hij zijn voowielen van de grond...
Maar het zal natuurlijk ook om ieder zijn eigen mening gaan.
 
Wat ik merk is dat hij veel sneller wegtrekt en daardoor kan ik een langere vertanding nemen waardoor de top ook weer hoger wordt. En wat ik heel erg merk is de vering. Als dat van plastic en dus licht is dan zie je de hele ophanging veel mooier de grond volgen. Toen dat alu was kan hij dat lang niet zo snel volgen en ik heb hier heel wat potjes met verschillende diktes olie staan en heb veel geprobeerd. En wat ik vaak had was dat als ik een koprol maakte dat die zware ophanging vaak de schokbreker ook nog even ontdeed van z'n onderste kogel. En altijd de achtervelgen met de heavy duty ringen kapot.

Op de ss heb ik een 4 bouts zenoah met dominator en die trek ook steeds wielies. Eerrst leek het mij altijd leuk dat hij dat kon maar toch is dat niet fijn dat je het gas open doet en dat hij de voorkant omhoog trekt. We rijden met 4 baja's hier en bij elke die we voorzien hebben van een rear dominator gaat de voorkant omhoog ook bij de standaard 23cc. Die uitlaat heeft veel koppel en weegt ook nog eens 700gr en dat achter de achterwielen. Het is net wat je graag wil natuurlijk en je kunt pas beoordelen als je ermee gereden hebt maar persoonlijk vind ik een Pase met een hpi tuned pipe veel mooier lopen. Lekker janken van toeren en veel mooier verloop waardoor je heel mooi met je gas kan sturen.

@sleurhutje, Ja het moet een bepaald soort legering zijn die wel moeilijk te lassen is maar het moet wel willen. Het frame scheurd op de plek waad de voorbok word vast geschroefd. Maar er zijn ook verstevigings platen voor en eventueel zou ik ze daarmee ook kunnen repareren. Maar het liefst koop ik gewoon nieuwe alleen had ik al één nieuwe besteld maar na 5 week is hij er nog niet. Levering is nogal kl*te van die dingen.
 
Wat ik merk is dat hij veel sneller wegtrekt en daardoor kan ik een langere vertanding nemen waardoor de top ook weer hoger wordt. En wat ik heel erg merk is de vering. Als dat van plastic en dus licht is dan zie je de hele ophanging veel mooier de grond volgen. Toen dat alu was kan hij dat lang niet zo snel volgen en ik heb hier heel wat potjes met verschillende diktes olie staan en heb veel geprobeerd. En wat ik vaak had was dat als ik een koprol maakte dat die zware ophanging vaak de schokbreker ook nog even ontdeed van z'n onderste kogel. En altijd de achtervelgen met de heavy duty ringen kapot.

Op de ss heb ik een 4 bouts zenoah met dominator en die trek ook steeds wielies. Eerrst leek het mij altijd leuk dat hij dat kon maar toch is dat niet fijn dat je het gas open doet en dat hij de voorkant omhoog trekt. We rijden met 4 baja's hier en bij elke die we voorzien hebben van een rear dominator gaat de voorkant omhoog ook bij de standaard 23cc. Die uitlaat heeft veel koppel en weegt ook nog eens 700gr en dat achter de achterwielen. Het is net wat je graag wil natuurlijk en je kunt pas beoordelen als je ermee gereden hebt maar persoonlijk vind ik een Pase met een hpi tuned pipe veel mooier lopen. Lekker janken van toeren en veel mooier verloop waardoor je heel mooi met je gas kan sturen.

@sleurhutje, Ja het moet een bepaald soort legering zijn die wel moeilijk te lassen is maar het moet wel willen. Het frame scheurd op de plek waad de voorbok word vast geschroefd. Maar er zijn ook verstevigings platen voor en eventueel zou ik ze daarmee ook kunnen repareren. Maar het liefst koop ik gewoon nieuwe alleen had ik al één nieuwe besteld maar na 5 week is hij er nog niet. Levering is nogal kl*te van die dingen.

Ik heb juist hele andren ervaringen met het alu maar ieder heeft zijn eigen smaak van rijstijl, en als ik kijk naar de auto's waar ze echte wedstrijden mee rijden zijn die toch echt helemaal van alu!
Wheelies zijn soms leuk maar als je aan het racen bent moet je precies genoeg druk op je voor wielen hebben daar om heb ik 20gram lood voorin gelegd en nu kom je ook veel beter de bocht uit samen met de Dirt Buster block voorbanden!
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Als je nou een nieuw chassis koopt met een staale verterkplaat dan is het geheel toch al een heel stuk sterker?
 
Een baja 5b zie je in wedstrijden niet full alu. Dat zijn hormanns,lauterbachers, cleons enz. Maar dat is ook hele andere techniek en ook als je bv die draagarmen en fusee's bekijkt die zijn veel kleiner en weegt ook veel minder. Weeg maar is een gh draagarm en een elcon draagarm, de gh is is wel 50% zwaarder. Maar een elcon cleon weegt ook maar 10 a 11 kilo die dan wel full alu is. Maar dat is wel een klasse apart en kun je niet met een baja vergelijken vind ik. Ik vind die auto's alleen niet om aan te zien.

Maar het is wel grappig dat iedereen zijn eigen bevindingen heeft en vrijwel geen één auto gelijk is.
 
Back
Top