Volume van motor piepjes, eigenschappen en stroomverbruik.

Ik heb 2 dezelfde 2-polige motoren, altans dat zou moeten omdat ik ze tegelijk heb gekocht en omdat ze samen in 1 vliegtuig zitten. Iedere motor heeft zijn eigen regelaar.

Als ik het accupakket aansluit piept de ene motor veel harder dan de andere (lipo cellcount, ontvanger signaal ok). De motor die het zachte piept trekt ook meer stroom namelijk de zachte trekt 55 ampere en de harde 63 ampere. Ik heb het e.e.a. nog eens nagekeken en de timing is voor beiden hetzelfde (soft). Ik heb geen rpm meter maar hoor wel een duidelijk verschil in toerental. De motoren voelen ook ongeveer even warm aan na een tijdje draaien.

Voor het vliegen maakt het allemaal niet zo uit maar ik vroeg me zo af of het volume van de piepjes iets zegt over de motor zelf. Verder vraag ik me af of zulke grote verschillen in de productie normaal zijn?
 
Dat is niet normaal.

Maar ik zelf verdenk de motoren niet van verschil maar de 2 esc,s

De motor zal bij aansluiten niet piepen maar beide ecs,s mag ik aannemen.
Ik zou zeggen wissel de esc,s een met de motoren.
Als je dit doet en nu loopt de andere motor hoorbaar harder dan weet je het zeker.
Dan geeft de ene esc bij de zelfde gasstand dus meer stroom door aan de motor.

Of dit te verhelpen is?
 
Het zijn wel de motoren die piepen. De ESC gebruikt je motor als "luidspreker".
Bij mij zit er ook verschil tussen verschillende motoren maar dat heeft meer te maken met hoe je ze hebt ingebouwd. Als ze kunnen resoneren hoor je ze beter.
In ieder geval, als ze piepen is het goed. Zegt niets over het vermogen.

-edit- die stroomverschillen; zijn beide motoren identiek en met dezelfde prop?
 
OOO dacht echt dat het de esc was die piepte, ook weer wat geleerd....

Toch denk ik dat de ene esc meer stroom geeft dan de andere.
Gewoon testen.
 
:-)
Een ESC kan niet meer stroom geven. Je moet een ESC zien als een gaspedaal. Je kunt een motor niet opvoeren met een snel gaspedaal :-)
De ene ESC of de andere zal wel beter kunnen werken dan de andere maar het stroomverbruik wordt bepaald door de belasting van de elektromotor. Als je een grotere prop monteert stijgt het stroomverbruik, kleiner laat de stroom zakken.
 
Nog even terug naar de topicstarter, hoe stuur je de regelaars aan? allebei op hetzelfde kanaal of kun je ze ook onafhankelijk regelen met een mixer?
 
OOO dacht echt dat het de esc was die piepte, ook weer wat geleerd....

Toch denk ik dat de ene esc meer stroom geeft dan de andere.
Gewoon testen.

Even testen is niet zo gemakkelijk omdat de motoren aan de regelaar gesoldeerd zitten. De propellors zijn hetzelfde dus dat kan het niet zijn. Dus motor, regelaar, accu, ontvanger (y-stekker); alles is hetzelfde. Ik zal eens met de timing in de regaar gaan spelen om te kijken of ik de stroom gelijk kan krijgen.
 
Maar kan het niet zijn dat de ene esc b.v maar 95% aan stroom door geeft bij volgas.
terwijl de andere zoals het hoort gewoon 100% de stroom door laat.

Dus b.v:

motor 1: 1/4 gas = 25% van totale stroom
Motor 2: 1/4 gas= 22% van totale stroom

En bij volgas
motor 1: volgas= 100% van totale stroom
Motor 2: volgas= 95% van totale stroom
 
Laatst bewerkt:
Allle elektronische componeten hebben toleranties. Als die mix aan toleranties kunnen leiden tot toevallig een "betere" of een "slechtere" regelaar. De kwaliteit, en dus de toleranties van de toegepaste componenten, van de regelaar zijn vaak evenredig met de prijs van de regelaar.
 
Laatst bewerkt:
esc zijn digitaal, dus ik denk niet dat toleranties van onderdelen hiermee te maken hebben.
Mischien andere software versie waardoor de timing net anders is.
Toch even verwisselen om zeker te weten waar het aan ligt.
 
...maar dat hoeft het probleem niet te zijn. Ga je nog antwoord geven op deze vraag:
hoe stuur je de regelaars aan? allebei op hetzelfde kanaal of kun je ze ook onafhankelijk regelen met een mixer?

Ofwel, hoe heb je ze op je ontvanger aangesloten.
 
Uit het verhaal maak ik op dat er toch een verschil zit in de motoren. De ene zal één of twee wikkelingen minder hebben dan de andere. De motor met de wikkeling(en) minder gebruikt iets meer stroom en draai iets harder.
Omdat de stroom iets hoger kan zijn zou het geluid ook iets harder kunnen zijn. Maar of dat zo veel zal verschillen dat je het duidelijk hoort betwijfel ik.
 
of ze zijn via een mixer aangesloten, bijvoorbeeld gekoppeld aan het richtingsroer, en de trim staat uit het midden. Dan krijg je ook verschillen.
 
...maar dat hoeft het probleem niet te zijn. Ga je nog antwoord geven op deze vraag:


Ofwel, hoe heb je ze op je ontvanger aangesloten.

Ik had al eerder aangegeven dat de regelaars met een Y-snoer zijn aangesloten dus geen aparte kanalen dus dat kan het niet zijn. De regelaars zelf zijn digitaal en ik denk ook niet dat het in de componenten zit omdat een eventueel in weerstand van de FET's ook niet dit verschil kan verklaren.

Een logische verklaring is dan wellicht dat de ene motor anders is gewikkeld (maar dat gebeurt toch machinaal?) of dat een paar wikkelingen sluiting hebben. Kan het dan kloppen dat de motor met de zachtere piepjes -en een hoger amperage- minder goede wikkelingen (sluiting) heeft?

Door de timing van de ene motor op zacht te zetten en de andere motor meer voortiming te geven is het verschil al grotendeels weg. Eerst was er bijna 20% verschil in stroomverbruik, zodat tijdens het vliegen het ene pakket ook sneller leeg is, en dat is nu minder dan 5%.
 
ah, daar had ik overheen gelezen. Of eigenlijk niet begrepen.
Wat voor motortjes zijn het eigenlijk? En wat voor accu's gebruik je, hoe heb je alles aangesloten? Misschien kun je wat plaatjes bijvoegen. Zoals het nu is kun je er op een forum eigenlijk niks van zeggen.

Overigens is 10% verschil tussen motortjes niet uitzonderlijk, zeker als het budget exemplaren zijn. De luchtspleet tussen de magneten en de windingen maakt bijvoorbeeld erg veel uit en als daar marges in zitten geeft dat grote verschillen. Ook de kwaliteit van de windingen wil nogal eens verschillen - Ron heeft daar een poosje terug mooie voorbeelden van gegeven. Bij de topmerken zul je dat soort verschillen niet snel aantreffen en als je er maar één op je vliegtuig hebt staan kom je er nooit achter. Jij dus wel :-)
 
ah, daar had ik overheen gelezen. Of eigenlijk niet begrepen.
Wat voor motortjes zijn het eigenlijk? En wat voor accu's gebruik je, hoe heb je alles aangesloten? Misschien kun je wat plaatjes bijvoegen. Zoals het nu is kun je er op een forum eigenlijk niks van zeggen.

Overigens is 10% verschil tussen motortjes niet uitzonderlijk, zeker als het budget exemplaren zijn. De luchtspleet tussen de magneten en de windingen maakt bijvoorbeeld erg veel uit en als daar marges in zitten geeft dat grote verschillen. Ook de kwaliteit van de windingen wil nogal eens verschillen - Ron heeft daar een poosje terug mooie voorbeelden van gegeven. Bij de topmerken zul je dat soort verschillen niet snel aantreffen en als je er maar één op je vliegtuig hebt staan kom je er nooit achter. Jij dus wel :-)

Tja ik was daar ook niet erg duidelijk in.

Het zij merkloze (HYK?) motoren die van horen zeggen uit dezelfde fabriek komen als de grote merken. Iedere motor heeft zijn eigen esc, bedrading en lipo pakket maar voor de test heb ik wel even met 1 pakket getest dus het verschil zit hem niet in de lipo.

Even voor de duidelijkheid: ik heb op zich geen probleem met deze setup alleen vroeg ik mij zo'n beetje af of het e.e.a. te verklaren is. Wellicht dat er weer iets te leren valt :)
 
Laatst bewerkt:
....Eerst was er bijna 20% verschil in stroomverbruik, zodat tijdens het vliegen het ene pakket ook sneller leeg is, en dat is nu minder dan 5%.

Nieuw gegeven: Je gebruikt dus 2 pakketten die niet parallel staan.
Daar kan ook een verschil in zitten.

Nog een mogelijkheid:
Doordat je 2 pakketten moet aansluiten heb je kans dat de aansluit procedure verschillend is voor de regelaars. Mischien moet je binnen een bepaalde tijd de knuppel bewegen om de kunppelstand te programeren. Ben je daar te laat mee, dan heb je kans dat de ene regelaar een standaard waarde aanneemt en de andere wel juist wordt geprogrammeerd.

Beter dus om pakketten parallel te zetten en beide regelaars op hetzelfde moment aan te sluiten.
 
Back
Top