Bouwverslag Cessna 195

Hallo allemaal. Ik ben sinds vanmorgen begonnen met het bouwen van een volledig zelfbouw Cessna 195. De spanwijdte wordt zo'n 1,4M met borstelloze setup. Sinds gister ook een nieuw gereedschap gekregen van de Kerstman, een elektrische figuurzaag. Werkt erg fijn en secuur.

De ribben heb ik met de hand uitgesneden, de uitsparingen voor de ligger en de begin- en uiteinden van de ribben zijn (omdat ze haaks op de nerf van het hout zijn) met de figuurzaag gedaan.












En tot zo ver ben ik dan uiteindelijk vandaag gekomen.



Groetjes Maurits.
 
Laatst bewerkt:
Dankje Jan. De reden voor niet in het schaalforum plaatsen was de vraag of hij het wel waard was :oops: Ik ga hem waarschijnlijk ook foliën, ook al weer minder schaal. Maar mochten jullie hem 'schaalwaardig' vinden dan zal ik vragen of hij verplaatst kan worden.

Hier nog wat foto's van vandaag en gister.

Het maken van het middenstuk


Montage van het middenstuk aan de rechtervleugel. Let wel, er komen nog liggers die de linkervleugel met de rechtervleugel verbinden via het middenstuk voor meer stevigheid.


Inclusief Vstelling.


Zoals te zien is de achterlijst nu ook ingekort volgens de tekening, alleen de rand nog wat afspitsen.
 
De tekeningen heb ik van een site met gratis tekeningen, staan er enorm veel op wat ik ervan gezien heb:  - Home - RC Model Airplanes Plans

Bezig met het maken van het rolroer.


De dikte van het rolroer was aan het begin 8mm, ik had echter geen 8 mm balsa meer, dus de aaneengesloten vorm gemaakt met 10 mm. Zo zag het eruit na enig schuurwerk.


 
Rolroer is gemonteerd, zit echter nog niet vast. Hij moet nog bijgewerkt worden, omdat hij wat buiten de achterlijst valt.

 
Houtlijm. Meer de tijd om alles goed te positioneren, en houtlijm is iets taaier dan CA. CA is redelijk 'bros'. Het is Bison D2 high speed en is na 5 min klaar om verder te gaan en na een 10 minuten klaar voor gebruik.
 
De onderdelen voor de tweede vleugelhelft liggen klaar voor montage. Echter moet ik nog wat hout (waaronder 1 ligger waarvan ik er niet genoeg had gekocht voor de vleugel) halen bij de LHS. De komende 2 weken zal de bouw wel op een laag pitje staan i.v.m drukte met school.



Ik ben ook wel geintresseerd in het maken van een eigen vacuüm machinetje voor het maken van het cockpitraam. Lijkt erg makkelijk te bouwen en werkt prima. Hier een link naar het vacuüm machinetje: RCMovie.de - Kabinenhauben selbst tiefziehen - Videoplattform für den RC-Modellbau .
 
Vacuum trekken.

Vrijwel iedere stofzuiger is geschikt, 1500 watt is zeker voldoende.
Vivak is in de meeste modelbouwzaken te koop. Dus even een telefoontje naar een zaak bij jou in de buurt en je weet het.
Het is in verschillende diktes te krijgen. Kleine vormen kun je met 0,5 mm maken. Grotere vormen en hogere vormen moet je maken met dikker Vivak.
 
Hoi, wat jij nu bouwt, dat wil ik ook gaan bouwen.:p

Ziet er goed uit. Mooie decoupeerzaag trouwens.
Goed gereedschap is het halve werk.

Ik heb al een tekening van een cessna. Nu moet ik de tijd nog vinden.:rolleyes:
Ben tot de 31 ste nog te druk met andere projecten.
Ga daarna wel tijd maken.

Ik denk dat ik eerst een vacuüm machine ga maken. Heb je gewoon nodig voor dit soort bouwprojecten.

Welke setup ga je gebruiken voor de 1.4 m span.
Waar denk je op uit te komen qua gewicht.
Ga je er ook drijvers voor maken.

Hoor het wel.

Veel succes met bouwen.
Ik blijf je volgen.;)
 
Welke setup ga je gebruiken voor de 1.4 m span.
Waar denk je op uit te komen qua gewicht.
Ga je er ook drijvers voor maken.

Hoor het wel.

Veel succes met bouwen.
Ik blijf je volgen.;)

Van de setup heb ik nog geen idee. Een 85gr. borstelloze buitenloper of iets dergelijks met een accu met een leuke vliegtijd. Heb nog een 2S Kokam 3200MHA liggen maar ik denk dat deze te zwaar zal zijn. Ik ga er geen drijvers onder maken, er komt dus een permanent landingsgestel onder.

De hele rechtervleugel met middenstuk is zonder servo 70 gram dacht ik (zou ik even na moeten wegen). Een vleugel van 250 gram vliegklaar moet dus te doen zijn denk ik. Ik blijf gewoon bij belangrijke componenten de gewichten plaatsen en we zullen zien waar het strand :)

Groetjes Maurits :)
 
Laatst bewerkt:
We zijn eindelijk weer begonnen met bouwen ;)

De rechter vleugelhelft nog zonder afwerking van de voorlijst. Deze is echter al netter afgewerkt samen met de wingtip, moet er alleen nog foto's van maken, morgen.




Zijaanzicht voor een haaks rib


Groetjes Maurits.
 
De vleugels aan elkaar. Er komen nog 2 liggers van vliegtuigtriplex die het middenstuk met de 2 vleugels verbinden voor extra stevigheid. Deze lopen door tot het tweede rib van elke vleugel.

 
Back
Top