Project: zelf een romp bouwen

Bedankt Frans!

Ziet er "eenvoudig" uit die werkwijze.
Weet iemand waar je dat blauwe schuim kan kopen? Ik ben daar nu al jaren naar op zoek maar weet nog steeds niet waar het te halen. Ik ben nog niet werder gekomen als 4cm dikke roofmate platen. Maar wat ik op de foto's zie is veel mooier materiaal en ziet er ok dikker uit, het moet dus in grotere volumes te krijgen zijn ipv alleen platen.

Bedankt voor de tips!
Michiel.
 
Als je goed kijkt, boven-achter zie je allemaal horizontale lijntjes.
de platen van 4 cm zijn op elkaar gelijmt.
Het roofmate kun je verkrijgen bij bv een dakdekkers bedrijf, en in verschillende diktes en kleuren, maar het verwerkt heel makkelijk.
Ook wil het wel snijden met een gloeidraad.
 
Nee, het een moest even wijken voor het ander, ik sta uren in de garage alleen maar al die oude spulletjes van de ranger schoon te maken en weer in elkaar te puzzelen :-)

De romp is op een paar kleinigheden na klaar om gepolyesterd te worden maar ik denk dat ik maar even wacht tot het weer wat zachter word zodat ik de deur open kan zetten, van die kleine reparaties die ik aan de andere romp gedaan heb met polyester stinkt het huis nu nog :-D

Gr. Frans
 
Frans:

GEEN polyester gebruiken!!!
Zie mijn post van even geleden, het is giftig en bouwt zeer zwaar!
Gebruik dus Epoxy! Overigens worden alle rompen voor modelbouw van exopy/glasvezel laminaten (soms carbon/exopy laminaten) geconstrueerd. Het is gewoon veel ligter als polyester, en niet onbelangrijk, minder giftig!!!

Succes,

Michiel.
 
Daar sla je de bal toch even mis hoor Michiel. Over gewicht ga ik mij niet uitspreken.... hoewel 100 gram epoxy volgens mij net zo zwaar wegen als 100 gram polyester, maar komt..

Wat giftigheid betreft... epoxy is vééél schadelijker dan polyester, ondanks wat vaak gedacht wordt. Laat je vooral niet lijden door de geur, want dit is zeer misleidend.

Polyester heeft inderdaad een veel sterkere en irritantere geur als epoxy, dit komt door de styreen die hier inzit, styreen heeft een zeer felle geur en is bovendien enorm "vluchtig".

Maar wat schadelijkheid betreft, is epoxy veel slechter dan polyester. Dat komt omdat styreen, hoewel enorm stinkend, gelukkig ook zeer "vluchtig" is, en ook na inademen, zeer vlot dmv transpiratie en ademhaling, door het menselijk lichaam terug wordt uitgestoten.

In epoxy zit echter een product dat door het menselijk lichaam niet meer terug wordt opgeslagen, en zich dus ophoopt in het lichaam, ik dacht dat de naam Epichloorhydrine was maar durf dit niet 100% zeker te zeggen. Deze stof is kankerverwerkend.

Deze info komt van Vosschemie, daar was ik laatst nog voor een opleiding en tijdens die opleiding ging het hier in de groep namelijk even over.
De vakmensen van Vosschemie waren hierin nogal duidelijk: werken met polyester kan wel onaangenaam zijn wegens de geur, maar vooral bij gebruik met epoxy is het van belang om een masker te dragen (en dan niet zo'n stom stofmaskertje, maar een degelijk "gasmaker" met speciale filters)
 
Ok dat is een duidelijk verhaal, ik heb dus altijd begrepen dat dit niet zo was en het omgekeerd was. Wel weet ik dat epoxy schadelijk is als je het op je huid krijgt, vandaar altijd handschoenen dragen.

Wat ik zou doen om het zekere voor het onzekere te nemen altijd een masker dragen!
Over dat vluchtig en snel uit het lichaam dat geloof ik ook niet direct, althans dat dit dan niet/minder schadelijk zou zijn. Het is niet voor niets dat de schilders tegenwoordig met acryl binnen schilderen, en terpetine is toch ook best vluchtig.

Kijk dat 100gram polyester even zwaar is als 100 gram Expoxy dat snap ik ook wel, maar je kan lichter bouwen met Epoxy dat is naar mijn idee algemeen bekent. Anders moet je eens uitleggen waarom alle zweefvliegtuigen/normale vliegtuigen van epoxy laminaat zijn en niet van polyester.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat in de handleidingen van R-G produkten niemand een masker op heeft, en die lui wten toch ook wel waar ze het over hebben. Ofwel het blijft een grijs gebied?

Dus draag gewoon altijd een masker, zit je altijd goed.

Greetz,

Michiel.
 
Hoi,

Even wat geGoogled en kom de volgende informatie tegen:

Epoxy:
veiligheidsblad epoxy harder
http://www.arbeidshygiene.nl/UserFiles/File/symposium05/28-4 sessie 1G Jeroen Terwoert paper.pdf

Polyester:
veiligheidsblad mek
Polyester

Op het veiligheidsblad van Wilsor staat inderdaad dat je bij Epoxy een masker moet dragen. Echter dat Polyester een "heilig" middel is, is ook niet waar want op het blad van de gerrit rietveld academie staat toch echt dat je het niet moet inademen en dat het brandwonden aan je ingewanden kan veroorzaken.

Dus zet (zeker in onze kleine hobbyruimtes) altijd een masker op!
En let dus heel erg op met huid contact bij Epoxy! maar dat had ik al gezegd. Het verschil van de schade bij inademing lijkt hier de termijn, bij Epoxy staan geen korte termijn schades vernoemd (ook geen lange maar dat het kanker verwekkend is, is al eerder genoemd en dat blijkt ook uit het feit dat je een masker moet dragen) bij Polyester is er alleen een korte termijn schade.(alhoewel het inademen van oplosmiddelen ook voor de lange termijn niet gezond is, lijkt mij tenminste?)

Goed opletten dus!

Groeten,

Michiel.
 
Ik heb nooit beweerd dat polyester heilig is ;)

Vergeten te vermelden dat de algemene conclusie in de groep was: best gewoon altijd een masker dragen...

En natuurlijk.... net zoals met aceton, white spirit, verf, ...... best altijd gebruiken in een goed geventileerde ruimte!!!!

Ik gebruik zowieso altijd latex handschoenen, en sinds enkele maanden dus ook een masker.
 
Top dan zijn we het helemaal eens!
Bedankt voor je tip dat het toch niet fijn is om Epoxy in te ademen!
Nog een vraag, waar heb je je masker gekocht?

Greetz,

Michiel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dit nu pas :( Prachtig werk :) Niet veel mensen denken er over om zelf een romp te gaan maken. Dit begint ook aardig ergens op te lijken :) Ik zou alleen wel een mal gaan maken van de plug en daarna een glasvezel schaal. Mislukt de schaal of crash je hem kan je er weer 1 maken. Er zit veel tijd (en inmiddels ook al geld) in de plug en het zou zonde zijn als dat weg is.
 
Bedankt voor alle info en waarschuwingen ;-) ,wat gewicht betreft, als ik drie matten gebruik van 80 gram en 750 ml hars kom ik niet verder dan 1 kilo en heb al geprobeerd of dat goed te vliegen was, zelfs met zo'n kleine heli als een '30 ging dat prima, vlieggedrag werd zelfs wat goedmoediger.
Ik ben door de paar reparatiewerkzaamheden aan de star ranger erachter gekomen dat de romp aan de buitenkant geen optie is, dan moet er weer een kilo plamuur tegenaan om het allemaal strak te krijgen dus als ik er weer zin en tijd in ga steken word het idd een negatieve mal en daarna een positieve romp

gr, Frans
 
Dat inademe en zo,
betreft dat alleen met het insmeren en/of aanmaken,
of ook wanneer het is uitgehard en je het dan bewerkt?
 
Sorry voor de late reactie....

Epoxy is dus schadelijk wanneer het vloeibaar is, draag dan een gasmasker met koolstoffilter.

Wanneer je het gaat schuren zet dan een goed stofmasker op, de vezels zijn niet gezond om in te ademen.

Greetz,

Michiel.
 
Hey Steven,

nee, ik ben druk met van alles en nog wat, de star ranger en m'n caliber hebben op dit moment voorrang dus de mal ligt te wachten op betere tijden, ik moet tenslotte toch een keer iets afmaken he ?
Hoe loopt het met jouw shark ? je was toch ook bezig met gips ed ?

gr,

Frans
 
he frans, wat denk je,ga je de ranger vliegklaar krijgen voor belgie?
ben wel heel benieuwd hoor. ik hoop deze week te kunnen plamuren.
dat onderstel heb je goed opgelost. de jb weld werkte in 1ste instantie niet zoals gepland, moet nog een tweede poging wagen, maar ben nog niet zover.
gr en tot snel
 
Alle benodigdheden zijn nu in huis om iig het model toonbaar te maken, ik probeer het geen haastklusje te laten worden maar als de resultaten bemoedigend zijn jeuken de vingers wel heel erg om de volgende stap te maken hoor ;-)

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het onderstel, het liefste maak ik het natuurlijk zo 'schaal' mogelijk, ik heb een collega op het werk die aluminium kan lassen en bereid is om het te proberen (geef uiteraard wel eerst even een proefstukje voordat het huidige ding tot gatenkaas verwordt :-) )

Het enige wat er nog mist zijn de hoofdrotorbladen, die liggen in Belgie op mijn bestelling te wachten, gyro, accu, servo's e.d. zijn allemaal aanwezig dus wie weet kan er binnen afzienbare tijd de eerste vlucht gemaakt worden, uiteraard geef ik dan een seintje ;-)

succes met je plamuur en schuurwerk, het ziet er echt al veelbelovend uit, ik hoop dat je snel verder komt met je project,

spreek je,

gr,

Frans
 
Laatst bewerkt:
Back
Top