Pinion eiert.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

full


Op de foto slecht te zien, maar het motortandwiel eiert enorm...
Nu ben ik niet erg thuis in de heliwinkelwereld, dus ik was al blij, dat in deze vond op eBay:
Motor Pinion Gear 11T & 13T & Free Gift GE - eBay Brushlessregler, Regler, Fernsteuerung Elektronik, RC-Modellbau, Modellbau. (Eindtijd 08-jan-09 04:13:23 CET)
Helaas heeft deze een tand teveel (11 i.p.v.10).

Wie weet een shop, waar ik deze maat (2,3mm as) met 10 tanden kan vinden?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dat je het op de foto erg goed ziet hoor.

Ik ken veel shops, maar weet niet vanbuiten welke pinios ze verkopen, en ik heb geen zin om ze af te lopen en te kijken welke maten ze verkopen.

Als je wat meer info geeft over heli en motor dan wordt het al een stuk makkelijker om te zoeken !
 
Ik vind dat je het op de foto erg goed ziet hoor.

Dat meen je niet!

Oké, de foto is niet geweldig, maar de motoras zit dus ruim uit het midden van de pinion; als je de motor met de hand draait, voel je dat de tandwielen op één punt bijna het contact met elkaar verliezen, en aan de tegenoverliggende zijde de boel zwaar gaat lopen...

De heli is een Wasp V2 van Skyartec, de motor een buitenlopertje BL250-4500KV.

Groeten, Jan
 
Pinion van as.

@ Peet,
Bedankt, besteld en vlot geleverd!

Volgende vraag: hoe krijg ik de oude pinion van de motoras (en de nieuwe erop, als dat zover is)?
Is daar een truukje voor?

Ik wil de zaak uiteraard niet stukmaken...

Groeten, Jan.
 
Met een tandwieltrekker zal het lukken. Het is misschien ff een investering, maar eentje waar je echt jaren plezier van zult hebben.

RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!
of
GWS GP Tandwiel trekker 1.8\3.0 by: gws - rchellevoet.nl

Zo blijft de as onbeschadigd.
Het nieuwe tandwiel voorzichtig op de as tikken met een hamertje.
Het scheelt wel als je het tandwiel zowel voor het monteren als voor het demonteren warm maakt bijv. met een soldeerbout.

Gr.
Peet
 
Dit lijkt mij echt niet goed :nooo:
Wat ik daar op de as zie zitten is echt een fabrieksfout of prutswerk.
Het komt ook vaak voor dat ze niet goed passen.
2,0 2,3 3,0 3,17 mm

Ik heb laatst een paar tandwielen gekocht die bijna passen. 11T 12T 13T
Je kunt ze uitboren maar dan krijg je het eier eff omdat er een plat gedeelte in zit die de boor wegdrukt.
je kunt dan beter iets van het asje afschuren afdraaien.
Probeer ze alle 3 en luister hoe ze klinken.
13 ging bij mijn heli te strak maar 11T ging prima.

Ik adviseer om tandwielen van een align te kopen.
Die zijn redelijk op maat.:cool:

gr

Oeps sorry ik zag niet dat het om een Wasp ging.
Ik heb zelf ook zo'n ding staan maar krijg de kop niet in orde.

Als je het tandwiel niet met een poelitrekker los kunt krijgen kun je er ook met een dremel in slijpen.
Ik doe het altijd aan de kant waar het inbus schroefje zit want daar is het tandwiel het zwakst


Roel
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roel,

De poelitrekker is vandaag binnengekomen en ik heb het tandwiel er goed mee los gekregen.
Helaas is het eentje zonder imbus, dus geen platte kant op de motoras.

Als je met: "Ik krijg de kop niet in orde" bedoelt, dat 'ie blijft slingeren; dat doet de mijne ook, de main mast is scheef geboord, waardoor 'ie van z'n levensdagen niet trillingsvrij zal lopen...

Nu nog dat piepkleine zakje met het reserve tandwiel vinden....

Groeten, Jan.
 
Zo, het nieuwe tandwiel zit erop, voorzichtig geperst.

Nu de motoras en rotoras weer parallel zien te krijgen, het plastic frame is wat krom...

Groeten, Jan.
 
Hallo Grey,

Dat ziet er niet gek uit, alleen heeft mijn Wasp V2 maar 190mm bladen en een totale rotordiameter van 44 cm, da's kleiner dan de heli's waar ze het frame voor aanbieden.
Of zou dat niet zoveel uitmaken?

De heli zit weer in elkaar, een vulplaatje onder de motor zorgt voor parallelle assen.
De bladen zijn gebalanceerd.
Alles loopt rustiger, alleen die scheef geboorde/gegoten main mast verstiert de boel behoorlijk, op bepaalde toerentallen denk je dat 'ie uit elkaar zal schudden...

Morgen eens testen in de hal.

Groeten, Jan.
 
Ik vind de wasp toch geen heli voor binnen.
Hij blijft een moord machine ook al is die net zo groot als een lama4.
En buiten pak ik liever een 450 size.

gr

Roel
 
Back
Top