Even uitkijken met United Hobbies bestellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil het toch even opnemen voor de plaatselijke modelbouwwinkel.

Doe ik ook hoor, heb al veel vurige verdedigingen gevoerd.. maar als ik dan naar mijn eigen ervaringen kijk, is het toch tanende, en wordt het steeds moeilijker zaken te verdedigen.

Ga naar een klein winkeliertje, wiens hobby ook modelbouw is.
Ik weet de inkoopprijzen van artikelen, de winkeliers maken niet zoveel winst, het zijn hoofdzakelijk de importeurs / vertegenwoordigers zoals Robbe en Graupner.

Daar zit voor Nederland wel een bottleneck, de Graupners en Robbes zijn overervingen uit de oude economie die nog steeds dingen duur maken. Ik bedoel, bv. zo'n vertegenwoordiger, wat heeft die in de huidige economie nog voor functie.. helemaal niets. Maar moet wel betaald worden.

Helaas zijn modelbouwers ook zeikerds, als je als winkelier op voorraad hangt wat modelbouwer A wil hebben komt modelbouwer B en die wil wat anders.
Je kan moeilijk alles op voorraad hebben.

Kijk, en dan komen we op het punt waar voor mij de pijn zit. Er zitten daar 2 aspecten aan.. ten eerste als je echt een goede locale winkelier bent, ken je je klanten. Als je voorraadbeleid goed is, weet je ook wat je verkoopt en kun je zorgen dat je a) de spullen hebt die je klanten willen en b) spullen die uitverkocht zijn snel weer terugkomen.

Dat is deel 1. Deel twee is dat je zaken compleet moet hebben. Dus als je een bepaald vliegtuig in je zaak hebt hangen, eis ik als klant dat je ook geschikte servo's ervoor hebt, en een geschikte motor, enzovoort. Ik wil gewoon met dat toestel compleet met alles wat er bij hoort, de winkel kunnen uitlopen.

Goed.. dan mijn ervaring met vier locale winkels. Bij ons op de club is er afgelopen zomer/herfst/winter een beetje een hype geweest mbt. shockies, deels door mij aangestoken, maar ook omdat die techniek gewoon beter is tegenwoordig.

Dus wat doet de locale winkel goed? Ze kochten een aantal Ikarus kitjes in. Die zijn ook praktisch allemaal verkocht. MAAR.. de servo's.. hadden ze niet. De accu's.. niet aanwezig. De motortjes.. op nadat de 1e verkocht was. Props.. niet aanwezig.

Goed, dan zijn de populaire modellen op en wat gebeurd er dan? De onpopulaire blijven staan en er wordt niets nieuws besteld. Als ik nu in de winkel kom, staat er wel een Ikarus kitje, maar alles wat er bij hoort, moet besteld worden. Tsja.. dan is het niet raar dat ik naar huis ga, het en het zelf online bestel. Dan kan ik zelf mijn bestelling in de gaten houden, wordt ik geinformeerd, wordt het thuisbezorgd en is het nog goedkoper ook.

Tsja.. dan houdt het wat mij betreft toch een keertje op. Als je niet de spullen die je verkoopt weer in voorraad neemt, of alleen maar incomplete zaken op voorraad hebt..

Ik weet gewoon zeker dat een LHS volgens het mediamarktconcept hier in de omgeving zou draaien als een spreekwoordelijke tiet en ook op prijsniveau zou kunnen concurreren met bv. Duitsland. Het gaat om schaal, men denkt veel te klein. Probleem is dan natuurlijk wel dat je startkapitaal nodig hebt.

Er zijn ook goede winkels in NL die wel hun voorraad aanvullen en klanten informeren.. maar die zijn er niet zo gek veel.. ik ken er zelf eigenlijk maar eentje die het echt goed doet op dat vlak.
 
Henri,

het is logisch dat je een compleet vliegtuig op kan bouwen met de spullen van de lokale modelbouwboer.
Als dat een normaal kissie is dan mag dat geen probleem zijn, als je zoals jij de F3A dingen zoekt dan kan je niet verwachten dat ie dat op voorraad neemt, te duur inkoop, te lage marge en te weinig omzet in dat spul.
Het is ook een taak van de modelbouwer, of van de club in de omgeving om de winkelier te "op te leiden".
Ik heb zelf ook een winkel opgestart en heel goed geluisterd naar de clubs en de klanten.
Helaas werd ik tegengewerkt door de eigenaar van de modelbouwwinkel en kon dus op een gegeven moment niet meer achter mijn produkten staan.

Schocky's is voor een modelbouwwinkel ook moeilijk.
De modellen worden verkocht en de kopers gaan op de hoek weer een plaatje depron halen en kopieeren ze meerdere malen.
Dus hij heeft maar een beperkte afzetmarkt.
Servo's (D47) is voor een winkelier ook moeilijk, de enige die ze levert is Staufenbiel.
Deze servo's zijn inkoop ex btw 11,90 per stuk dus incl BTW 14,90.
Dan moet je daarbij transport rekenen (Staufenbiel levert alleen via UPS dus 16 euro).
Als je ze dan voor 19,90 per stuk moet verkopen dan zit er geen marge op.
Dus niet interessant, het kost geld.

En een winkel beginnen...
Je moest eens weten hoe die wereld in elkaar zit.
Het is gewoon mafia.
De 2 grote winkels hebben de vertegenwoordigers in de tang.
Als jij die nieuwe winkel levert dan koop ik niks meer bij je.
Of... ze gaan naast je zitten en onder de inkoop verkopen (firma Q heeft dat gedaan in Leiden).
Dan ben je ook zo weg als je even te weinig geld hebt.
Marge is gemiddeld maar 25%, daar moet het licht van branden, je pand van betaald worden en je moet ook zelf nog eten.

Dus zo makkelijk is het allemaal niet.

GJ
 
In beperkte mate sluit ik mij aan bij Hezik, maar er zijn ook van die dingen die we zelf in de hand werken.

Neem nu eens die m3 moertjes die we allemaal willen/moeten hebben in onze hobby. Bij de "plaatselijke" modelbouwwinkel kosten die ongeveer 2 euro per setje van 10. Bij de Gamma zijn die samen met de boutjes iets goedkoper, bij een plaatselijke kleine kluswinkel kosten die 0,05 eurocent per stuk. Als je dus een beetje rond kijkt kun je die kleine dingen heel gemakkelijk stukken goedkoper krijgen in je buurt. Die plaatselijke kluswinkel bestelde speciaal voor mij een hele doos m3 borgmoertjes. Toen ik die wilde ophalen had hij die net ontvangen en in de ladenkast gedaan. Toen ik hem aangaf dat ik de hele doos wel wilde hebben gaf hij aan dat dit niet hoefde, nu ze toch in die ladenkast zaten bleken ze ook voor anderen aantrekkelijk te zijn en bleken ze in gelijke aantallen te verkopen als de normale m3 moertjes. Deze winkelier hou ik in ere want hij levert mij heel wat meer dan alleen maar die losse boutjes en moertjes. ook dunne vuren houten latjes (tot 2,10 meter) levert hij mij en als hij een nieuwe partij binnen heeft dan kijkt hij ze al na voor mij en de latjes met perfecte nerf worden voor mij apart gelegd.

Als je dus perse die m3 moertjes wil hebben in dat zakje met dat labeltje Graupner (of welk merk dan ook) erop wil hebben dan ben je een heel grote dief van je eigen beurs. En dat geld voor heel veel spullen die wij in onze hobbies gebruiken.
 
Kijk Theo dat vind ik nu het mooie van (ja sorry ik noem namen) hobbyin.
Vooral vroeger zei Jan van Beek altijd "dat moet je niet bij mij kopen daar en daar hebben ze het veel goedkoper".
Als een winkelier dat zegt vind ik mooi en gun ik hem die paar centen van die moertjes.
Soms kan je dingen goedkoper krijgen maar moet je er voor naar 6 verschillende winkels.
En benzine is ook niet gratis.

Iedereen zal zijn eigen afwegingen maken.
Ik wil nu een electromotor voor mijn excel ja dan ga ik ook zoeken.
Ga ik voor een onbekent merk (ik bedoel eindelijk goedkoop) mag hij van ver komen.
Wil ik een echte goeie ga ik liever niet verder als Duitsland.
Waarom dat is ik weet het niet een veiliger gevoel of nog een beetje bang voor het onbekende..
Maar ik ben dus in de winkel op zoek naar een motor waar het draadje mee gstart is ;)
 
Als dat een normaal kissie is dan mag dat geen probleem zijn,

Nou, dat zal je verbazen. Goed.. de kist zal er wel zijn en mss. een 7.5cc-tje ook nog wel, maar dan wil je bv. 3 maal een 3001tje hebben, dan wordt het al lastig. CA scharniertjes.. oh ja die waren op, die moest ik nog bestellen. Enz.

Ik heb het doelbewust niet over heel specifieke dingen zoals F3A zaken, alhoewel.. hier in Utrecht begint zich inmiddels een behoorlijk nest F3A vliegers te ontwikkelen, dus een beetje scherpe winkelier zou daar wat mee doen.

Ik heb er bv. volledig begrip voor dat ik om heel specifieke producten vraag en dat die niet op voorraad zijn en besteld moeten worden. Maar bestel ze dan ook, lever ze op de afgesproken tijd, en als dat niet gaat werken, bel of mail mij dan even om te laten weten dat het langer duurt, enzovoort.

Helaas.. ik heb dit bij een vijftal winkels hier in de omgeving geprobeerd met verschillende spullen. Geeneen die zich aan de afspraken hield, of de moeite nam je te informeren als spullen later waren. Tsja..

Schocky's is voor een modelbouwwinkel ook moeilijk.
De modellen worden verkocht en de kopers gaan op de hoek weer een plaatje depron halen en kopieeren ze meerdere malen.

Kijk.. op de hoek een plaatje depron halen. Dus had jij als winkelier moeten zorgen dat jij dat depron had. En niet 1 plaatje in de 3 maanden, maar gewoon minimaal 10 platen op voorraad en bijbestellen als het onder de 5 komt. Als ik nu hobbyin bel en zeg dat ik 30 platen depron nodig heb, kan ik ze morgen ophalen. Inkoop kost die troep geen drol, goed, je verdient er ook niet veel op, maar je hebt klanten in je winkel. Die dan ook dat potje ZAP, waar je wel veel op kunt verdienen, kopen, enz.

Servo's (D47) is voor een winkelier ook moeilijk, de enige die ze levert is Staufenbiel.
Deze servo's zijn inkoop ex btw 11,90 per stuk dus incl BTW 14,90.
Dan moet je daarbij transport rekenen (Staufenbiel levert alleen via UPS dus 16 euro).
Als je ze dan voor 19,90 per stuk moet verkopen dan zit er geen marge op.
Dus niet interessant, het kost geld.

Als de LHS ze hier gehad had voor 25 euro, had ik ze meegenomen. Had ie 5 euro per servo verdiend, voor dit soort bedragen toch niet onaardig te noemen. Daar ben ik echt niet de enige in, veel mensen hebben er geen problemen mee om een paar euro meer te betalen, als ze het 'om de hoek' kunnen kopen in een leuke winkel die z'n zaken goed doet.

Op prijs concurreren is als winkelier in NL in eerste instantie toch zinloos. Tegen hobbycity ofzo kun je toch never nooit neit op. Je zult het moeten hebben van het feit dat je locaal zit, dus laagdrempelig. Dat is dus niet alleen het kopje koffie, maar ook echt je klanten kennen en zorgen dat die mensen aan hun trekken komen.

Het idee dat we allemaal zo goedkoop mogelijk willen, is ook helemaal niet waar. Dat is voornamelijk de jongere internetgeneratie. Er lopen in NL onwijs veel modelbouwers rond die het liefst gewoon in hun lokale winkel spullen kopen, en dat het dan een paar tientjes duurder is, zal ze boeien. Als de winkel maar goed is, het advies goed, de juiste spullen verkoopt, enz.

Dus zo makkelijk is het allemaal niet.

Zeker is het niet makkelijk, een goede winkelier zijn is iets wat onderschat wordt denk ik. Ik zou zelf ook geen goede winkelier zijn denk ik.

@Theo:

Kijk, dat is wel een mooi voorbeeld. Die winkelier had zelf ook op zoek kunnen gaan naar een goedkopere bron van M3 moertjes. Dan had ie ze ook betaalbaarder op het rek kunnen hangen en was jij klant geweest bij hem.

Nu is er een andere winkelier die zijn vak beter verstaat, en daar ben jij nu klant. Zo werkt dat.
 
Tsja, het ligt er ook zeker aan wát ik moet hebben. Deze week nog 200 euro uitgegeven aan een MX-16s (alleen zender + verzenden), deze binnen Nederland gekocht. Sommige dingen vertrouw ik gewoon niet uit het verre oosten en ingewikkelde techniek is er daar één van.

Aan de andere kant, wil ik een eenvoudig depron toestelletje maken voor wat spelen op het grasveldje in de buurt ga ik echt geen spullen bij een LHS kopen - of je nu een grote servo koopt of een kleintje (MPX tiny S bijvoorbeeld) ze kosten gemiddeld 10x zoveel als een HTX500/900 ofzo. Zelfde geldt voor een regelaartje (35 euro tegen 8 dollar!), een motortje (55 euro tegen 19 dollar) en ontvangers..

Ik wil best de lokale hobbyboer van een warme maaltijd voorzien maar dan moet ik niet het gevoel hebben belazerd te worden. Ok, een winkelpand is duur (en daar weet ik helaas alles van), personeel kost geld, je moet eten etc. Maar dan moet je zorgen dat mensen je dat geld gunnen door bijvoorbeeld een uitzonderlijke service te geven (zoals sommige andere zaken en ook een paar hobbyboeren die ik ken, Hangar in Kampen is er daar één van!!), mee te denken of standaard dingen op voorraad te hebben. Bijvoorbeeld een niet-nader-genoemde zaak in Zwolle waar al een dikke maand geleden een (toen in de aanbieding) toestel besteld is. Vorige week langsgeweest.. "oh ja daar zal ik eens voor bellen als ik tijd heb" (zat achter te roken, voor de beeldvorming), geen telefoontje, helemaal niets..

Kom op zeg, dat soort zaken verdient het wat mij betreft op de fles te gaan.
 
Nee, M7H heeft gelijk! Iedereen loopt hier elkaar op te naaien om toch vooral in het verre oosten te bestellen. Kost geen drol en nooit gedonder bij de douane. Nu doen ze daar een keer hun werk en wordt je opgescheept met de kosten die je wettelijk dient te voldoen een een hoop papierwerk. Je wist vantevoren dat dit risico erin zat, dus moet je nu ook niet gaan mauwen. Wil je geen gezeur, ga dan gewoon naar de plaatselijke modelbouwzaak!

Precies zoals ik het bedoel... dank je!...

Misschien kun je beter stoppen met kansloze reacties te posten...

Nee, je "zeurt" over kosten die je terecht moet betalen, en dan nog ben je waarschijnlijk goedkoper dan als je naar de reguliere winkel was gegaan....

of hij runt zelf een LHS....

Nee, heb toevallig laatst ook 2 bestellingen over laten komen uit HK....
 
Het idee dat we allemaal zo goedkoop mogelijk willen, is ook helemaal niet waar. Dat is voornamelijk de jongere internetgeneratie.

Ik denk niet dat je daarmee helemaal gelijk hebt.
Ik als zelf deeluitmakend van die internet generatie zou veel liever naar een modelshop in de buurt gaan. En ik zou daar totaal geen probleem mee hebben moest ik daardoor een paar euro meer betalen. Spijtig genoeg zijn er niet veel modelshops in België waardoor het redelijk wat geld/moeite kost om er te geraken en meestal hebben ze dan niet wat je nodig hebt. Ook laat de service de wensen over en als je je T-shirt/jas van de club niet aan hebt is er helemaal geen service meer.

Dus als je mij laat kiezen bestel ik liefst online en raadpleeg ik het forum voor mijn aankopen. ipv een uur onderweg te zijn met dan 75% kans dat ze niet in huis hebben wat je nodig hebt en daarbovenop geen service krijgt.

Grtz Matanza
 
In die hoek moet je het waarschijnlijk zoeken ja, dat verklaart die -gefrustreerde- reactie:D

Alexzzz, heb je Roland zijn verhaal vanaf het begin gelezen?....
ik denk het niet....

Kom op zeg, als je besteld buiten de EU, dan ben je eigenlijk VERPLICHT belastingen te betalen.
Dat er veel pakketjes afgeleverd worden waar dit niet bij hoeft, wil dus niet zeggen dat als jou pakketje WEL belast wordt, je moet gaan zeuren.....

Laatst heb ik een motortje over laten komen, inderdaad voor een "prikkie".
In NL kost deze motor rond de 360,-, omgerekend heb ik er 220,- voor betaald uit HK, had ik 25% belastingen moeten betalen (komt het ongeveer op neer) dan was het dus 275,- geworden. Nog steeds goedkoper dan in de LHS....
 
Alexzzz, heb je Roland zijn verhaal vanaf het begin gelezen?....
ik denk het niet....

Ja hoor, helemaal gelezen. Sterker nog; ik ken Roel behoorlijk goed en spreek hem regelmatig;)

En dat je invoerrechten en btw moet betalen weet ik ook, dat hoef je me niet te vertellen. Roel vroeg alleen om advies hier, en jouw reactie op de vorige pagina heeft niemand wat aan, daar ging het om. Met dingen als; "stop dan maar met de hobby", daar moet je niet mee aankomen in deze context.....

Grt.
 
Ach, "stoppen met de hobby" moet je, opgeteld met de emoticons, wel in de goede context kunnen plaatsen natuurlijk.... ;)
 
Kom op zeg, als je besteld buiten de EU, dan ben je eigenlijk VERPLICHT belastingen te betalen.
Dat er veel pakketjes afgeleverd worden waar dit niet bij hoeft, wil dus niet zeggen dat als jou pakketje WEL belast wordt, je moet gaan zeuren.....

Laatst heb ik een motortje over laten komen, inderdaad voor een "prikkie".
In NL kost deze motor rond de 360,-, omgerekend heb ik er 220,- voor betaald uit HK, had ik 25% belastingen moeten betalen (komt het ongeveer op neer) dan was het dus 275,- geworden. Nog steeds goedkoper dan in de LHS....

:teacher: Is dit niet ergens in de verte wellicht een tikje hypocriet? Je bestelt zelf in het buitenland en betaalt geen belasting...
<O:p</O:p

Ik heb mijn bestelling voor de kerst geplaatst en moet nu nog ongeveer twee weken wachten (totaal ffice:smarttags" /><?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com
><st1:metricconverter alt=
</st1:metricconverter>5 a 6 weken), daarbij ongeveer 40 euro afrekenen (geen zorgen briefje ingevuld om aan mijn burgerplichten te voldoen), daarbij heeft niemand hier nog hetzelfde meegemaakt, en heb ik vrijwel geen ervaring met bestellingen uit het buitenland. <O:p</O:p

<O:p</O:p

Volgens mij is het dan een vrij menselijke reactie om dit 'zuur' te noemen, zie vooralsnog geen redenen om iemand dan maar aan te raden te stoppen met de hobby... (ik doe het pas een half jaartje en amputeer liever me ledenmaten dan stoppen met vliegen!:hammer:)
<O:p</O:p

Als iemand terugkomt van een dagje vissen en is chagrijnig omdat hij geen vis heeft gevangen, raadt je hem dan ook aan een andere hobby te zoeken? Hanteer je soms een soort boedistische levensvisie, waarbij 'mauwen' als inferieure bezigheid gezien wordt?

Je hebt eigenlijk wel gelijk! Ik moet niet zeuren, vanaf nu ben ik er blij mee en trots op! Blij dat we zo'n stabiel en progressief belastingbeleid voeren hier in ons land, waarbij o.a. onze eigen LHS-en worden beschermd! En er trots op dat ik ben uitgekozen om de wetten op toe te passen en zal al mijn medewerking als een beschaafde en goed aangepaste schakel in onze maatschappij uitvoeren. Dank je! (en vooral vrolijk)<O:p</O:p<O:p</O:p
 
Laatst bewerkt:
hahaha, ik ben blij dat je tot inkeer bent gekomen! ;)
Hey, even goeie vrienden hoor, ik val je helemaal niet aan op het bestellen in het buitenland, maar je weet dat je dan risico loopt, en dat is nu gebeurt!
Had het mij gebeurt, dan had ik ook op de blaren moeten zitten.
Maar, en nu komt ie, ik zal niet zo heel snel iets van redelijk formaat bestellen.... :cool:

Maar er zijn hier wel verhalen te vinden van mensen met soortgelijke (nare) ervaringen als die jij nu hebt. Niet in dit draadje nee, maar ga maar eens zoeken....
 
hahaha, ik ben blij dat je tot inkeer bent gekomen! ;)
Hey, even goeie vrienden hoor, ik val je helemaal niet aan op het bestellen in het buitenland, maar je weet dat je dan risico loopt, en dat is nu gebeurt!
Had het mij gebeurt, dan had ik ook op de blaren moeten zitten.
Maar, en nu komt ie, ik zal niet zo heel snel iets van redelijk formaat bestellen.... :cool:

Maar er zijn hier wel verhalen te vinden van mensen met soortgelijke (nare) ervaringen als die jij nu hebt. Niet in dit draadje nee, maar ga maar eens zoeken....

Hehe... even goede vrienden. Ik zal voortaan ook wel twee keer nadenken voor ik een dergelijk groot pakket bestel. Vraag me wel af, wat als HC nu eens een veel groter bedrag op het pakket had gezet? Had de douane er dan geen problemen mee gehad?...

btw wat is m7h?
 
dan had je voor dat bedrag aangeslagen geweest.

groot formaat paketten kan je donder opzetten dat die er uit gevist worden.

Ik ga heel even citeren van een lokale modelbouwshop. naam noem ik niet.
"Tsja ik ga geen goed advies aan beginners geven want die komen hier advies vragen en bestelellen het dan op internet"
met zo'n instelling ga je nooit je shop goed kunnen runnen...
 
Hehe... even goede vrienden. Ik zal voortaan ook wel twee keer nadenken voor ik een dergelijk groot pakket bestel. Vraag me wel af, wat als HC nu eens een veel groter bedrag op het pakket had gezet? Had de douane er dan geen problemen mee gehad?...

Of zoals ik hier gelezen heb, via EMS laten komen, en dan komt het met DHL en niet met TNT, en vanwege de verplichte snellere levertijd, kan het zijn dat het er makkelijker doorglipt....

je hebt PB....
 
Maar er zijn hier wel verhalen te vinden van mensen met soortgelijke (nare) ervaringen als die jij nu hebt. Niet in dit draadje nee, maar ga maar eens zoeken....

Met alle respect, maar dat is een beetje stemmingmakerij. Ga eens zoeken op slechte ervaringen met NL winkeliers, daar vind je waarschijnlijk meer van dan van 'slechte buitenlandervaringen' op dit forum.

Dat zegt helemaal niets, mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd slechte ervaringen te posten en er bestaan geen winkels waar geen klanten zijn die ook niet eens een slechte ervaring hebben.
 
Wel in de context blijven Hezik.
Roeland beweerd de enige te zijn hier met slechte ervaringen, nou dat is niet zo.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top