gloeiplug gaat snel kapot

  • Topicstarter Topicstarter alex0101993
  • Startdatum Startdatum
A

alex0101993

Guest
hallo ik ben alex.
ik heb een probleem.
ik heb een reely rex-x buggy.
maar de plug gaat na 2 a 3 tankjes al kapot.
het is een standaard 3.5cc motor rijd voor de rest perfect.
en nog een vraagje hoe moet ik heb pricies afstellen?

ik hoop op snel andwoord want zo is het ook niet leuk rijden.

mvg alex.
 
Welkom op het forum. Lees de stickies goed door;), dat zijn de eerste paar topics in het brandstof gedeelte en er staat belangrijk voor. Daar wordt op beide vragen antwoord gegeven.
 
Beste wat je kunt doen is de sticky's over het afstellen van een carburateur van een modelauto lezen. Beter kan ik het niet vertellen.;)

Maar wellicht staat hij gewoon wat te arm. Wat voor plug en brandstof heb je?
 
hallo ik ben alex.
ik heb een probleem.
ik heb een reely rex-x buggy.
maar de plug gaat na 2 a 3 tankjes al kapot.
het is een standaard 3.5cc motor rijd voor de rest perfect.
en nog een vraagje hoe moet ik heb pricies afstellen?

ik hoop op snel andwoord want zo is het ook niet leuk rijden.

mvg alex.


word je moter erg heet? (koelkop is niet aan te raken)

want het klinkt alsof deze te arm staat. de lage toeren even 1/8ste rijker en dan de hoofdsproeier een stuk rijker zetten zo dat hij mooi rookt bij gas geven....

het blijft een beetje spelen!!
 
het probleem is ik heb al een aantal keer rijker gezet en ik kan mijn koelkop gewoon vashouden als ik een tijdje gereden hebt hij.
ik ben ook al langs een modelbouw winkel gweest maar die wil mij niet helpen omdat ik mijn auto dar niet gekocht heb.
 
en als ik een beetje wild off road heb gereden en ik zet hem in een keer uit gaat hij sneller kapot dan dat ik na het ruige rijden even rustig uitrij en even stationair laat lopen maar dan nog gaat ie niet lang mee
 
ik heb hem wel goed ingereden zelf iets langer dan normaal omdat ik wou dat mijn motor lekker lang mee ging.
heb heb pricies gedaan zoals die man bij de modelbouwinkel zij lekker rijk en rustig rijden de eerst 6 tankjes en dan heel langzaam steed de snelheid een beetje opvoeren en geen volgas rijden.
 
ik gebruik een gloeiplug midium die man zij dat die het langst meging
 
rustig hoor, niet iedereen zin non stop het forum te lezen;)
Deze link vond ik in een ander topic misschien heb je hier wat aan?
linkje
En opzich wel logissch dat de winkelier je niet wilde helpen als je hem daar niet hebt gekocht, zou ik ook doen denk ik:P. Maar nog maals heb je de stickies al door gelezen voor het afstellen van je motertje? want hierdoor kan het ook komen dat je gloeiplug niet lang meegaat.
 
Misschien ook even interessant om aan te geven welk merk/type brandstof je gebruikt....

En als de plug kapot is, hoe ziet de draad er dan uit ?
 
Probeer anders eens een extra ringetje bij de gloeiplug. Kan door nog te veel compressie sneller stuk gaan. Plug moet een koffie kleur krijgen en dan bedoel ik met melk ;). De mensen hier willen je helpen maar geef dan ook meer info als er om gevraagd wordt. Have fun
 
oke ik zal eens een extra ringetje proberen maar hij ziet ar atijd een beetje zwartjes uit de plug.
 
en wat voor brandstof ik gebruik weet ik niet ik krijg het in een dorzichtige jarican die die man in de winkel zelf vult ik weet het ook niet.
 
Volgens mij is je kopspeling te weinig.
Dit is de kamer waar de verbranding plaatsvind.
Als deze te klein is word de druk te groot en gaat bijgevolg elke keer je gloeiplug eraan. Dit is de enige uitleg die ik nog kan geven als hij niet te arm staat. Als hij te arm staat loopt hij perfect tot je hem stillegt, dan is die meestal kapot.

Kopspeling hoe ga je te werk:

Je neemt een draadje tin van de rol waar je uw draadjes mee aan elkaar soldeerd. Je plooit er een hoekje aan 90°. Draai de gloeiplug uit de motor en steek het omgeplooit stukje in de verbrandingskamer. Nu draai je aan het vliegwiel of krukas tot je zuiger helemaal rond geweest is.
Bovenaan gaat het een beetje moeilijker, maar geen paniek het tin is zachter materiaal en kan niks beschadigen. Het is wel best natuurlijk om geen te dik tin te gebruiken :D anders krijg je hem niet rond.
Ok, nu haal je u tin eruit en meet je met een schuifpasser het platgedrukt stukje. DIT MAG NIET MINDER ZIJN DAN 0.5mm!! Als dit minder is moet je een extra shim steken onder de verbrandingskamer. Je weet wel dat alu stukje waar je gloeiplug indraaid onder de koelkop. Bij een nieuwe motor zitten er normaal 2. Bij een motor waar het beste af is word er al is een tussenuit gehaald om de compressie nog even te verhogen alvorens hij in de vuilbak beland :D.

Ik hoop dat het dit is, anders heeft het toch iets met u mengeling te maken!

Grtz
 
ik denk zelf ook dat het wel eens aan een te hoge compressie kan liggen. Niet iedere motor kan daar goed mee omgaan. Heb heel lang geleden wel eens motoren gehad waarbij dat ook gebeurde. Maar volgens mij kunnen ze daar tegenwoordig veel beter tegen, dat is dan weer een beetje vreemd....

hoeveel nitro zit er in je brandstof? 16 of 25% ?
 
Voordat we met de kopspeling aan de gang gaan is het misschien wel beter om eerst te weten hoe nieuw de motor is en als die al eens uit elkaar gehaald is.

Als het een nieuwe auto/motor is en net ingelopen lijkt mij dat het daar niet aan ligt.
 
kopspeling kan al van bij de fabriek foutief zijn.
Ik kijk ze altijd na bij een nieuwe motor.
Wel te verstaan als hij een keer gelopen heeft.
 
oke ik zal eens een extra ringetje proberen maar hij ziet ar atijd een beetje zwartjes uit de plug.

GEEN extra ringetje bij de gloeiplug doen hoor!, zoals je aangeraden werd.
Dit zorgt er voor dat de hoeveelheid schroefdraad wat over blijft erg weinig wordt, waardoor je het schroefdraad in de motor beschadigd!.....
 
Back
Top