gloeiplug gaat snel kapot

• Topicstarter Topicstarter alex0101993
  • Startdatum Startdatum
ik weet nou niet meer wat ik moet proberen.
ik denk dat ik hem is gloed laat afstellen en dan is verder kijken.

Is de motor inmiddels ingelopen? Want eerder kun je hem niet goed laten afstellen.
Het afstellen is iets wat je ook zelf onder de knie moet zien te krijgen. Gewoon goed luisteren naar de motor.

M.v.g. Mark

Maak anders ff een foto van een plug die stuk is, kunnen we die uitlezen. Van een goeie foto kunnen we wel iets wijzer worden.

Dat van het extra ringetje kan geen kwaad bye the way, alleen wordt dit toegepast als een motor nieuw is en nog in de inloop fase zit. De compressie kan dan zo hoog zijn dat de plug er steeds van stuk gaat. Met extra ringetje iets minder compressie maar dit geld alleen voor de eerste paar tankjes. Daarna zou deze het moeten blijven doen en kan het ringetje verwijderd worden.

PS je zou ook een plug van ander merk kunnen proberen je weet maar nooit. Wel ff checken of die compatible voor jou motor:D

Succes

Toch ben ik ook benieuwd wat voor brandstof je gebruikt. Al een paar x gevraagd, maar je weet het niet zeg je. Ook wel verstandig voor je zelf om te weten wat je er nu eigenlijk in gooit. Vraag het eens in de winkel waar je het haalt zou ik zeggen....

ik zal morgen even foto's maken.
ik gebruik namelijk lossie pluggen lijkt mij wel een goed merk.

Helaas, als je kouder dan een 4 gaat met een standaard Force motor krijg je al problemen, zeker als je "maar" 16% of minder nitro gebruikt

Tja, als de verkoper zegt dat ie medium heeft, is een volgens de verkoper koude plug misschien wel precies wat hij zoekt.....

Helaas, als je kouder dan een 4 gaat met een standaard Force motor krijg je al problemen, zeker als je "maar" 16% of minder nitro gebruikt

Waar komt dat vandaan.. mijn HPI 3.5 Motortje loopt prima met een R5 van HPI zelf en 16 procent nitro..

Nog iets: Pluggen koop je niet ''op lang meegaan'' die koop je om de motor goed te laten lopen..en moet een goede match zijn met de motor..

Ondertussen al genoeg gezien dat een R5 te koud is voor veel "recreatie" motoren, Een warmere plug deed bij veel de motor direct beter lopen.

hallo ik ben alex.
ik heb een probleem.
ik heb een reely rex-x buggy.
maar de plug gaat na 2 a 3 tankjes al kapot.
het is een standaard 3.5cc motor rijd voor de rest perfect.
en nog een vraagje hoe moet ik heb pricies afstellen?

ik hoop op snel andwoord want zo is het ook niet leuk rijden.

mvg alex.

Je komt goed weg met deze nitroauto als je een aantal zaken goed in de gaten houdt...Concreet zal je als startende nitroracer ervoor zorgen dat je spullen optimaal in orde zijn. Laad bv zender/ontvanger accu's op tot ze helemaal op capaciteit zijn incl. volladen van de gloeiplugstekker. Verse nitro is een must voor vlot starten, en even zo belangrijk, verse nitro geeft geen vervuiling in de brandstof toevoer leidingen en carburateur. Voordat je gaat rijden controleer je of de gloeiplug wel goed werkt. Neem altijd een reserve plug mee en verwissel ze voorzichtig, eventueel de cilinderkop schoonmaken met perslucht of spuitbus remreiniger oid om te voorkomen dat zand en troep rond de gloeiplug zo je motor in komt en schade maakt aan de cilinder/zuigertje. Heb je een gloeiplug met koper ring, gebruik deze altijd voor goede afdichting tussen gloeiplugzetel en cilinderkop. Laat je deze weg gaat bovendien de compressie omhoog wat niet altijd gewenst is. Natuurlijk neem je een gloeiplug 3 of 4 mogelijk 5 als deze is bijgeleverd met de motor. Proefondervindelijk kun je kijken waar je motor het beste op loopt. Het is niet uitzondelijk dat je motor soms niet lopen wil en gloeiplug wisselen soelaas biedt. Veel plezier met de hobby.

Laatst bewerkt:
Het kan inderdaad zo zijn dat een R5 plug met 16% nitro niet zo goed werkt. Door het percentage nitro zo laag is voor een .21 kan het zijn dat je uitpissers krijgt met een koude plug. Door de hoeveelheid olie en klein percentage nitro.

Dit hoeft natuurlijk niet altijd en ook niet bij iedere motor zo te zijn, maar het kan wel. Sluit dit niet uit omdat iemand zegt dat het wel kan. Met deze temperaturen is het geen slecht idee om eens een warmere plug te proberen ook al adviseert de winkelier een medium plug. Het kan geen kwaad en is het proberen waard

Neem eens een voorraad pluggen mee. Ik heb pluggen van R2 tot en met R5 in mijn bakkie liggen waardoor ik altijd wat kan experimenteren daarmee.
Ik raad ook iedereen die brandstof auto's heeft dat ook aan om te doen.

M.v.g. Mark

Ik heb nog even een klein vraagje over brandstof. Veel modelbouwwinkels leveren het merk "Jetzt" o.i.d. (bijvoorbeeld rc-pitstop in Zoetermeer en nog een paar uit mijn buurt) Maar dit is toch infeite Roga? Of denk ik dat verkeerd? Alvast bedankt.

Nog andere invalshoek vwb plug snel kapot:

Hoe zit het met de conditie van de krukas lagers?
Helaas heb ik zelf ook eens ervaren dat een plug snel kapot ging. Er bleek door inwendige corrosie pitting opgetreden te zijn in het grote krukas lager. We praten overigens niet over een derderangs chinees product, maar een RB C5. Wat mij opviel aan het lager, was sta het oppervlak van de kogels leek alsof er een houtworm doorheen had gebeten.
Dit gaf waarschijnlijk extra vibraties of wellicht ook hele kleine metaaldeeltje die de spiraal van de plug kapot deed gaan.
Ik heb toen nieuwe lagers gemonteerd en meteen was de motor weer als vanouds !

succes

Ik heb nog even een klein vraagje over brandstof. Veel modelbouwwinkels leveren het merk "Jetzt" o.i.d. (bijvoorbeeld rc-pitstop in Zoetermeer en nog een paar uit mijn buurt) Maar dit is toch infeite Roga? Of denk ik dat verkeerd? Alvast bedankt.

Misschien is dit een distributeur? Ik heb op internet gekeken maar kon geen plaatjes of info vinden.:( Maar kent niemand deze brandstof??

Back