Versnellingsbak kapot ?

Hey,

Ben een aantal dagen geleden met m'n Protech tech 12 uitgegleden tegen een betonnen muur, en als ik nu gas geef blijft ie staan, Tot ie in de 2e versnelling gaat.

Dus zal de eerste versnelling alleen kapot zijn ?

En hoe maak ik dat weer ?

Groetjes
 
beetje vreemd dattie wel in de 2 wil, maar niet in 1.
Normaal gesproken heb je de eerste nodig om de versnellingsbak zo hard rond te laten draaien dattie door kan naar de 2

Daar is maar 1 manier om erachter te komen: versnellingsbak uit elkaar halen !
 
Haal niet gelijk de hele auto uit elkaar maar in kleine stapjes zo onthoud je beter waar het weer allemaal thuis hoort. En raadpleeg je gebruiksaanwijzing
 
Maar is het de bak? Loopt eens gewoon je gehele aandrijving eens langs. Wellicht loopt er iets stroef niet goed of weet ik veel...

Is dit jouw bak? http://www.protech.be/Manuals/T54-500manual web.pdf
Zo ja, dan moet het je lukken


Jah, Dat is 'm wel jah.
Als ik het motorblokje weghaal, en draai aan de 2 tandwielen, dan draait de kleine gewoon rond, en als ik de grote ronddraai, draait ie ook de wielen rond. ?

Snap al veel van de auto's ondertussen, alleen die stomme versnellingsbak :(
 
Over het feit van je bak: op je 1e spurgear zit een oneway en je 2e spurgear zit aan de clutchbell waarin de 2bak-schoentjes zitten die bij een bepaald aantal toeren aanhaken.

Nu loopt hij vrij net als met je clutchbell van de motor die pakt ook pas bij een bepaald aantal toeren. De wielen draaien mee omdat die 1e spurgear op je as zit. Althans dat lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Over het feit van je bak: op je 1e spurgear zit een oneway en je 2e spurgear zit aan de clutchbell waarin de 2bak-schoentjes zitten die bij een bepaald aantal toeren aanhaken.

Nu loopt hij vrij net als met je clutchbell van de motor die pakt ook pas bij een bepaald aantal toeren. De wielen draaien mee omdat die 1e spurgear op je as zit. Althans dat lijkt me.

Uhhm, Klinkt erg ingewikkeld allemaal :confused:

Maar gelukkig heb ik nog 2 andere auto's met enkele versnelling, dus rij daar wel even mee, En dan laat ik die andere maar maken bij de Rc shop.

In ieder geval bedankt voor de moeite.
 
klopt, het klinkt moeilijker dan het in feite is.
Het grote tandwiel zit vast op je as, dus als je die draait dan draaien de wielen mee. Het kleine tandwiel (tweede versnelling) kan je gewoon draaien (als de auto stilstaat).

gewoon eens proberen om iets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. klein beginnen en langzaam aan steeds verder. dan lukt het je wel.


en anders zijn er hier mensen genoeg om je weer op weg te helpen.

p.s. als je je woonplaats invult, heb je kans dat er iemand uit de buurt je wel verder kan helpen.
 
klopt, het klinkt moeilijker dan het in feite is.
Het grote tandwiel zit vast op je as, dus als je die draait dan draaien de wielen mee. Het kleine tandwiel (tweede versnelling) kan je gewoon draaien (als de auto stilstaat).

gewoon eens proberen om iets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. klein beginnen en langzaam aan steeds verder. dan lukt het je wel.


en anders zijn er hier mensen genoeg om je weer op weg te helpen.

p.s. als je je woonplaats invult, heb je kans dat er iemand uit de buurt je wel verder kan helpen.


Jah, ik heb al veel moeten sleutelen sinds ik met de hobby begonnen ben, maar de motor uit elkaar draaien, en de versnellingsbak vind ik nog even wat hoog gegrepen. Heb net ook even de handleiding erbij genomen, maar durf het echt niet uit elkaar te halen...

Maar misschien iemand in de buurt die me dat zou willen leren?
Ik woon in Lanaken (belgie) net over de grens bij maastricht, Maar ben ook wel bereid om een klein stukje te rijden natuurlijk ;)

Alvast bedankt,

Groetjes Danny
 
Als de tandwielen van de koppeling mooi in die van de bak vallen kan het daar niet mis gaan. Als de as niet aangedreven wordt ligt het meestal aan de speciale lager in het grote tandwiel. 1 richting op draait die vrij van de as en de andere richting op moet het tandwiel grip krijgen op de as.

Dat lager heet een oneway bearing en kan defect raken of haperen als die te vettig wordt.
 
Als de tandwielen van de koppeling mooi in die van de bak vallen kan het daar niet mis gaan. Als de as niet aangedreven wordt ligt het meestal aan de speciale lager in het grote tandwiel. 1 richting op draait die vrij van de as en de andere richting op moet het tandwiel grip krijgen op de as.

Dat lager heet een oneway bearing en kan defect raken of haperen als die te vettig wordt.


Ik kan er toch beter eens naar laten kijken.
Heb zonet hetzelfde model weten te bemachtigen, met een vastgelopen motor.. Dus ga het motortje van mijne daarin zetten, dan is het probleem opgelost :D

Thnx everybody :)
 
Dus eigenlijk wil je niet weten wat er aan scheelt. Hij wordt echt niet op afstand gemaakt en dat is juist het leuke van de hobby, het technische gedeelte. Gewoon aan beginnen. Je kunt ook steeds stap voor stap fotoos maken zodat je deze terug kunt bekijken hoe het ook weer zat.
 
Dus eigenlijk wil je niet weten wat er aan scheelt. Hij wordt echt niet op afstand gemaakt en dat is juist het leuke van de hobby, het technische gedeelte. Gewoon aan beginnen. Je kunt ook steeds stap voor stap fotoos maken zodat je deze terug kunt bekijken hoe het ook weer zat.

Jah, ik wacht liever tot er iemand bereid is om me te helpen.
Zodat ik ook weet waar ik mee bezig ben, zo kan diegene het mij ook uitleggen zodat ik snap hoe het werkt ;)
 
Jah, ik wacht liever tot er iemand bereid is om me te helpen.
Zodat ik ook weet waar ik mee bezig ben, zo kan diegene het mij ook uitleggen zodat ik snap hoe het werkt ;)

Pas even je profiel aan, waar je woont, misschien is er iemand op het forum die bij je in de buurt woont en je wil/kan helpen
 
Back
Top