5V vs 6v, de vergelijking

Er wordt vaker over voltages van servo's gesproken.
- Is het beter?
- Is het sneller?
- Vliegt de heli beter?
- Vliegt de heli strakker?

Vaak wordt een nieuwe heli aangeschaft met andere servo's EN de switch naar 6V. "De heli vliegt strakker/beter" wordt dan gezegd.
Maar buiten het voltage is er dan vaak veeeel meer veranderd.
Dus waar komt het dan door?

Om nu eens een goede vergelijking te maken heb ik het volgende gedaan:
- Trex700 nr1 op 6V en BLS451 servo's
- Trex700 nr2 op 4,8V en BLS451 servo's

Beiden zijn nu volledig ingelopen en heb ik aan de tand gevoeld.
Specifiek op de vliegverschillen gelet om een vergelijk te maken......
-----------------------------------------------------------------------

Resultaten:
Het maakt geen barst uit in vlieg gedrag.
- Niet strakker op 6V
- Niet beter op 6V
- Geen merkbare snelheidsverschillen tijdens vlucht.
- Tijdens 3D'en geen verschil kunnen merken

De BLS servo's zijn zowieso al bloedsnel, ook op 4,8V
Ik kan zelf geen moves maken waarin 4,8V niet afdoende is.

Conclusie:
Een 6V setup maakt je heli niet beter, alleen lichter.
 
Laatst bewerkt:
Conclusie:
Een 6V setup maakt je heli niet beter, alleen lichter.
Ik kan je vertellen dat dat voor vliegtuigen net zo is.

De enige reden om op 6V over te gaan is dat de servo`s sterker worden.
Maar als je daarvoor 6V nodig hebt dan heb je gewoon te zwakke servo`s gekozen in eerste instantie ;-)
 
Snellere servo's kun je wel merken, als het verschil tussen de twee vergeleken servo's echt groot is.

Dat is het niet bij een wijziging van 4.8 naar 6 volt, dus geloof ik best dat je dat niet of amper merkt.
 
Snellere servo's kun je wel merken, als het verschil tussen de twee vergeleken servo's echt groot is.
Dat is het niet bij een wijziging van 4.8 naar 6 volt, dus geloof ik best dat je dat niet of amper merkt.

Good point !!
Misschien zou je het verschil wel merken als je servo's hebt die al zowieso te traag zijn voor jouw kunnen.
 
Het lijkt me niet alleen extra kracht aan het einde van streep...
Je zal meer torque en meer snelheid halen uit je servo, dus beide curven schuiven logischer wijs omhoog in het grafiekje naar mijn mening.
Servo keuze wordt bij heli's ook vaak beperkt door inbouwgrootte of gewoon niet hoger haalbare waarden op 4,8V in de beschikbare servo's.
Voor een heli waar werkelijk op prestatie mee wordt gevlogen, het hoogste niveau 3D of F3C, lijkt mij een hoger voltage zeker een voordeel.
Je krijgt gewoon meer power en snelheid op je bladen bij dezelfde resolutie, en je behoud hetzelfde vlieggewicht.
Ze zullen er allereerst tegen moeten kunnen en zeker minder lang mee gaan, maar dat is dan de keuze die je maakt.
 
Hah ! Leuk topic nu ik net van plan was om op 6V over te schakelen voor de swash.

Ik ben beieuwd, ik vlieg nu met nieuwe servo's op mijn 500, nog steeds op 5,1 V, maar ga het binnenkort toch eens proberen. Ik heb zowel voor mijn 450 als voor mijn 500 een externe BEC gekocht om dat eens te proberen :

voor de 450 : Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction $7.83

voor de 500 : Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly $19.95

Ben benieuwd of ik er met mijn beperkte kwaliteiten iets van merk...
 
Bij 6V in autootjes ging de schoorsteen bij corrien beter roken..
Nadat hetzelfde bij de servos was geconstateerd :D
 
Je zal meer torque en meer snelheid halen uit je servo, dus beide curven schuiven logischer wijs omhoog in het grafiekje naar mijn mening.Voor een heli waar werkelijk op prestatie mee wordt gevlogen, het hoogste niveau 3D of F3C, lijkt mij een hoger voltage zeker een voordeel.
Je krijgt gewoon meer power en snelheid op je bladen bij dezelfde resolutie, en je behoud hetzelfde vlieggewicht.

Die fabel wil ik dus tegen spreken.
Ja, ze worden sneller
Ja, ze hebben meer kracht
Ja, ze behouden dezelfde resolutie
NEE, je merkt het niet met vliegen.

Ik vlieg op een aardig niveau 3D en kan het niet merken.
Juist op het niveau van Nando, Bas en Michiel merk je er nog minder van.
Die dudes sturen naukeuriger waardoor je minder load hebt op je servo's
Bij hun zijn de load changes veeeel minder dan bij een stickbanger zoals ik.
Geloof me, ik laat de servo's hard werken voor hun voltage.

Er zullen wel moves zijn waarin je dit kunt merken hoor:
- Cracklin moves (dat getril van de heli, als je het zo schrijft)

Voor alle andere moves is 4,8V snel genoeg bij goede servo's
 
Laatst bewerkt:
Conclusie:
Een 6V setup maakt je heli niet beter, alleen lichter.

Waarom lichter ? Leg eens uit !

Je kan toch ook met een Lipo en een regulator naar 5.1V regelen ?
Dus dat "lichter" voordeel heb je zowieso omdat je geen NIcd of NImH gebruikt, dit heeft toch niets te maken met de 6V op zich ?

Of bedoel jij nog iets anders ?

Luc
 
mja, ik versta je nu ik het nogmaals herlees mss wel.
Het is alleen een beetje slecht uitgedrukt denk ik.
Jij bedoelt "een 6V Lipo setup" maakt je lichter , maar dan meer om de "lipo" dan om de "6V". ;)

Luc
 
de snelheid van de servo's neemt evenredig toe met het voltage , dus dat is maar 25 %.
ik heb mn regulator afgesteld op 5,1 volt .
je hoort allerlei argumenten ,en ik moet toegeven geen professor te zijn , dus kies ik voor veilig aangezien ik bedrijfszekerheid echt verreweg het belangrijkst vind.
mvg ferry
 
Ik vind het wel verfrissend dat er eens iemand die wel behoorlijk vliegt, aangeeft dat het niet altijd sneller, duurder, sterker of beter moet.. chapeau!
 
Goed om te weten. Dat neemt niet weg dat ik mijn aparte BEC's ga installeren, maar dan hoef ik geen voltage regulator te gebruiken. Alles gewoon op 5V.
 
Ik vlieg ook altijd op 5V, meer is echt niet nodig mitch je de goede keuze hebt gemaakt, de enigste winst is een hogere slijtage en meer stroom verbruik.
 
Nu heb ik wel de 2e heli ook omgebouwd tot 6V overigens.
Waarom?
Lichtere setup met LIPO.
En mijn carbsmart servo kwam tegen de batterypack aan toen ik hem anders moest inbouwen vanwege mijn Fusuno kappen.
Met een LIPO paste het wel.
 
Back
Top