Op stapel : Robbe U-96

Yep en het is gelijk ook nog een bankje, zeg maar bank om op te zitten.
Wel zo makkelijk en er kan (relatief) niet veel, heel erg fout gaan...
 
Hoi Joris,

Je kijkt even niet en er ligt al een grijze dame in het water te spartelen, goed bezig.
Dat balanceren gaat je ook wel lukken, ga zelf denk ook zo'n buitenbadje maken, is wel handig en je hoeft niet teveel te slepen met je boot.
Tuigage ziet er trouwens goed uit, vooral met dat dunne staaldraad, langzaam maar zeker komt het allemaal samen, ben benieuwd naar het totale plaatje.
 
Ja ja Manfred, met goede hulp, tips en wat lef kom je een heel eind met de bouw.
Ik schiet bijna weer in de lach nu, als ik terug denk aan de ter waterlating...
Zie die kont gaan als een baksteen, hahaha.
Maar heb/had al direct wat oplossingen in mijn gedachten. Hoop hier aan te kunnen werken in het weekeinde.
 
Dive, dive, dive!!!

Allemaal naar voren, allemaal naar achterenuhhhhh allemaal er uit!!!

Kont zakt weg als of i van lood is...

Mijn type 7 zakt achter opeens ook gigantisch....
Aan de waterkant is het uittrimmen niet te doen, maar misschien in een testbak beter.

Gelukkig ken ik een modelbouwcollega in de buurt die er onlangs 1 gemaakt heeft :-D
 
Hallo Jan,

"Goed" om te horen dat het vaker voor komt.
Mijn bootje zonk niet "op eens" maar meer onmiddenlijk! :-)

Je bent dan wel heel gelukkig met je eigen duikproeftank.
Hoop morgen test twee te maken.
 
@Mustang64,

Joris, mijn eerste duikboot, een Krick, liep sneller vol water dan dat ik mijn zender kon pakken.
Bij de eerste maal in het water leggen draaide ik me om en pakte mijn zender.
Kon ook nog net de boot onder water vast pakken en anders was hij weg geweest.
Dat je boot onder ging is normaal, maar dan svp wel gecontroleerd en niet zelfstandig.
En ik denk dat dat wel bij velen hier gebeurt is dat het bij de eerste maal mis ging.
En het gebeurt later ook wel vaak hoor.
Kijk maar eens op de treffens.
Ik had toen dertijd de deksels niet goed dicht.

Hein
 
Ik had toen dertijd de deksels niet goed dicht.

Het gebeurde mij ook eens een keer.... 1,5 liter water in de boot en dat op en plek waar je het niet wilt hebben... In de boot ipv de duiktank...

Had ook de deksels niet goed dicht.... En dan gaat het hard...

En ik denk dat dat wel bij velen hier gebeurt is dat het bij de eerste maal mis ging.
En het gebeurt later ook wel vaak hoor.
Kijk maar eens op de treffens.

Precies, het gebeurd iedereen wel eens een keer... Er wordt alleen niet over gesproken.. Lijkt wel taboe...

En het zijn toch momenten waar je van veel leert...

Gelukkig ken ik een modelbouwcollega in de buurt die er onlangs 1 gemaakt heeft :grin:

Er staat water in.....
 
hallo

en daarom heeft deze hier toen een topic aangamaakt met de benaming

waarom een duikboot ongewild onderblijft

en daar zijn wel een paar reacties op gekomen maar zoals hein zegt
niet iedereen wil zijn fout die hij gemaakt heeft melden
al zouden er vele beginners veel van kunnen leren
dus joris vul dat topic eventjes aan aub want dat stond er nog niet bij
groetjes raf
 
Mja,

Dit is inderdaad een groot taboe, zeker wanneer je met een massa toeschouwers aan de kant in je blote r..t het water inspringt om je boot te gaan redden.
Dus wat hebben we geleerd, niet teveel ouwehoeren tijdens het dichtmaken van je boot, kan je ook niet vergeten bepaalde dingen dicht te schroeven.
 
@Manfred,

dat is een heel sterk punt.

"Dus wat hebben we geleerd, niet teveel ouwehoeren tijdens het dichtmaken van je boot, kan je ook niet vergeten bepaalde dingen dicht te schroeven."

het is me wel vaker gebeurt hoor.
Eenmaal in Emden met de Sckipjack.
Mensen vragen veel, je laat veel zien en bij het dichtmaken vergeet je de aan-afvoer slang.
Boot in het water en varen maar.
Maar dan?
Wat vaart hij raar, achter verdwijnt bijna helemaal en de kop komt omhoog.
Water in de boot.
De snelkoppeling vergeten er in te steken.
Stom stom.
Maar het ergste is, in Emden vaar je in brak water en dat is niet goed voor de inhoud van de boot.
Zoet water is niet zo een probleem.
Dus alles schoon spoelen en laten drogen op de motorkap van de camper in het zonnetje.
4 uur later was ik weer aan het varen.


In Keulen Olaf eens met zijn Seehund.
Hij gooit hem letterlijk in het water.
Bij het los laten de gil, "scheise den deckel".
De Fuhlingersee is aan de waterkant maar 7 meter diep.

Het gebeurt heel veel water in de boot maar velen zwijgen er over.

Hein
 
niet teveel ouwehoeren tijdens het dichtmaken van je boot, kan je ook niet vergeten bepaalde dingen dicht te schroeven.

Dat gebeurt je vroeg of laat toch weer! Ik heb nu al twee keer vergeten de centrale schroef van de U2540 en één maal die van de U31 aan te draaien. Dat geeft een erg vreemd vaarbeeld ... :rolleyes: In de U31 heb ik nu een beveiliging ingebouwd met een schakelaar die een Piëzo pieper schakelt. Als de schroef ver genoeg aangedraaid zit schakelt die de pieper pas uit. Bloedirritant piepje dat je echt niet 'over het oor' ziet!
 
Hoi Lex,

Ik heb nadien deze fout nooit meer gemaakt, al is het maar om niet nog meer mensen van mijn adamuitvoering te laten genieten.
Mijn boot wordt afgesloten met lexanluiken en ik kan checken of de rubbers voldoende zijn aangedrukt, een andere simpele controle is de boot licht onder druk zetten en wat water over de luiken laten lopen, de luchtbellen verraden meteen een lek.
In jouw geval kan je niet zien of alles voldoende is aangedraaid, dus de oplossing met een keiharde zoemer is goed gevonden.
 
Ik heb nu al twee keer vergeten de centrale schroef van de U2540 en één maal die van de U31 aan te draaien. Dat geeft een erg vreemd vaarbeeld ... :rolleyes:

Robbe boten met de "centrale schroef-sluiting" gaan dan irritant dobberen (Bij mij met de aandrijving bovenwater....)
Daarom neem ik voortaan ook een snel "bovenwaterschip" mee
 
Net een hond nu... doe is lig! rol! goed zo!!! hahaha

Test 2 en 3 snel op een volgend vandaag...

Test 2:
Heeeeeee hij zinkt niet echt direct!!!! (staat een hoop zooi nu niet op de boot.)
Zie wel luchtbellen...
OOOOOOOO sh^%&*, natuurlijk, servodoorvoeringen zitten er niet in...
Haahahahaa, lekker bezig knul!
Beetje teflon tape en de pakkingen en hop, boot weer twee gaten minder in de romp...
Test 3:

Rol en af! goed zo!!!

Er zat bij de testen geen ballast lood in de kiel en dus was het te verwachten dat hij ging rollen.
Belangrijkste wel verholpen, water naar binnen door de asdoorvoeringen is (nu voor als nog) verholpen.

Hier wat foto's van de grijze Lupo.

7972498db815e0336.jpg


7972498db8169f801.jpg


7972498db83c2884d.jpg


O, en ik schaam me er niet voor!!! :-) hahahaha blijft heerlijk knutselen en oplossen, no problemo!
Maak nog wel melding in het topic waar Raf het over had! :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Joris,

waar zou je je voor moeten schamen??

"O, en ik schaam me er niet voor!!!"

Dit zijn dingen die gebeuren.
Bij mensen die zeggen dat ze nooit problemen hebben zien de boten ook geen water.

Mooie foto serie trouwens.

Hein
 
Hallo Hein,

Ik schaam me nergens voor, was met een knipoog naar Raf en het verhaal rond om het topic "ongewenst onderblijven van de boot"

Een bij jou en mij welbekende duiktank bouwer zei tegen mij laatst dat het bijna zonde zou zijn om met de boot te gaan varen...
Mijn reaktie was kort en simpel.
Had "i" maar geen RC U-boot moeten worden.
Er zit niets op of aan wat niet te herstellen is met wat soldeer, lijm of ander goedje.
Varen zal "die" en zo vaak als maar kan!
Volluh kracht vooruitttttt! of wel "A.K." als in Das Boot.
 
:-)

Gaat goed komen Hein!
Bootje is door mij zelf ook al wat hufter proef gemaakt.
En hier en daar wat "over engeneerd" en dit is zeker niet om dat ik diep wil kunnen duiken. Maar meer om wat reserves te hebben bij een "ongelukje".
 
Back
Top