Lembeck Extra 2.32m

Ben in ieder geval blij dat er toch heel wat nieuwelingen bijkomen in de novice klasse! Dit geeft wat meer stimulans om te trainen, hé Lespinoy!;)
Zou mss iemand het noviceprogramma in pilotentaal willen posten. Mijn aresti's is bijlange nie goed genoeg en niets lijkt me zo vervelend als een figuur verkeerd in te studeren en die dan achteraf moeten aanpassen.
Alvast bedankt!

On topic dan maar:
Heb de hitec 5955 ook in m'n EF Yak 88"gebruikt.
Deze servo's zijn in ieder geval krachtig genoeg om met 1 servo/roer te vliegen.
En wat betreft de precisie: Het is niet onbelangrijk, maar het zit h'm toch vooral in de duimpjes, die moeten het uiteindelijk doen.....

Grtz,
Stijn
 
.
Deze servo's zijn in ieder geval krachtig genoeg om met 1 servo/roer te vliegen.

De 88inch yak is toch ook gewoon bedoeld voor 1 servo per roer? Velen vliegen met de 5958 (of vergelijkbare servo's) en dat gaat ook perfect op die kist.

Ik zag dat het novice programma een stuk pittiger is geworden t.o.v. vorig jaar......enjoy:p

Grt.
 
wel een verschil met de C-klasse hé Alexxx.Mocht dit vorig jaar toegepast geweest zijn in Nederland zou je dan meegedaan hebben omdat je die keerfiguren toch een drempel vond om niet mee te doen.(dit zei je toen toch op F3A-X vergadering).

Novice;
1)startprocedure 90 graden bocht,270 graden bocht
2)getrokken humpty bump met 2halve rollen naar boven,1rol naar beneden
3)immelman met bovenkomen volledige rol
4)figuur Z met een halve rol op 45 graden downline
5)Halve cubaan met 2 kwart punts rol
6)vierkant met volle rol bovenin
7)stalturn
8)4 puntsrol
9)gedrukte humpty met halve rol omhoog en volle rol naar beneden
10)looping
11)hoge hoed met 3/4rol omhoog,1/4 rol naar beneden,boven negatief vliegen
12)slow rol
13)half vierkant met 2/4 puntsrol
14)3 slagen spin
15)landingsprocedure, nooit naar jury draaien!

Volgens mij is het zo dat je moet vliegen.
 
Laatst bewerkt:
wel een verschil met de C-klasse hé Alexxx.Mocht dit vorig jaar toegepast geweest zijn in Nederland zou je dan meegedaan hebben omdat je die keerfiguren toch een drempel vond om niet mee te doen.(dit zei je toen toch op F3A-X vergadering).

Klopt ja, het nieuwe Novice zit tussen het B programma van de X en het oude Novice in. Het B programma van de X (komend jaar) is wel nog een tandje zwaarder, evenals F3A-B waar ik ook al voor aan het trainen ben:D

Grt.
 
Klopt Gertje, dat is het programma novice F3M.

Tussen 11-12 wordt het even moeilijk om in een rechte lijn de slow rol te vliegen.
 
Merci Gertje! Nu nog wa fatsoenlijk weer en we zijn vertrokken..:p

Sorry Stefan, dat ik uw topic hier een beetje verkracht met F3M vraagskes.
Ik wens je in ieder geval veel succes met de bouw van de Lembeck extra!

PS: De OS 55AX die ik in de zomer van u gekocht heb, is gisteren getest en draait trouwens prima. Had er voor de zekerheid al een nieuwe hoofdlager in gestoken, daar dit toch zowat de OS-ziekte is...

Grtz,
Stijn
 
Even terug naar het topic.. op dit formaat is 1 servo per aileron toch afdoende? Wat zou dan het voordeel zijn van 2 servo's per vleugel?

Het lijkt mij geen optie.. immers, een servo weegt pak-m-beet 60 gram inclusief horn, linkages, bekabeling enzovoort.. zou je een 2e servo per aileron gaan doen, dan heb je ook iets nodig in je toestel wat de 2 servo's mixed, of dat nu een emcotec achtig iets is, of een programmerbare y kabel, ook dat voegt weer gewicht en kosten toe. Zeg dat je 2 programmerbare y-mixers gebruikt, dat is weer 60 gram.

Dan zijn dus je opties.. gewoon 2 afdoende servo's pakken en 'be done with it'.. of je moet 2 extra servo's kopen, mixers, enzovoort.. de kosten voor het aansturen van je aileron worden dan meer dan verdubbeld en je voegt minimaal 180 gram extra gewicht toe.. voor iets wat helemaal niet nodig was geweest.

Wat zou dan nog het voordeel zijn van 2 servo's per aileron?
 
Wat zou dan nog het voordeel zijn van 2 servo's per aileron?

Veiligheid:D Fikt er eentje uit, drukt de ander hem alsnog door. Maar ik zou in dit toestel gewoon per aileron 1 goede servo nemen. In mijn Extra's heb ik ook 3 servo's per aileron, het zou ook met 2 kunnen, maar dit is net ff wat fijner, heb al eens meegemaakt dat er een hevel van de servo was losgekomen, mocht dat gebeuren, dan merk je dat niet eens tijdens het vliegen:D
 
Tsja daarover kun je discusseren. Is een 2m F3A bak met 1 servo per aileron dan onveilig? Plus, onder welke omstandigheden moet een servo door gaan fikken, zou dan die 2e servo nog uitmaken? Hoeveel kisten met 1 servo zijn er gecrashed vanwege doorfikken van die servo?

Het systeem IS al redundant, omdat je per aileron een servo hebt.. dus als je 1 aileron kwijtraakt door doorfikken, heb je er nog 1 over..
 
Ik vraag het mij echt af. Ik denk zelfs dat 2 servo's per roer, als dat niet nodig is, onveiliger is. Dit omdat van de meeste servo's de houdkracht groter is dan de stelkracht. Dus stel dat er 1tje vastslaat en 20kg houdkracht heeft, dan gaat die ander met 5kg stelkracht daar niets meer aan doen. Enige wat die dan wel doet, is belachelijk veel stroom te gaan trekken.

Dat ga je dan weer oplossen met een emcotec enz, wat nog meer spullen toevoegt die kapot kunnen gaan.

Naar mijn mening zijn er maar 2 goede redenen om 2 servo's per roer te gaan zetten, en dat is als 1 servo domweg niet genoeg kracht heeft, of als het roer zelf niet stevig genoeg is om actuatie via 1 punt aan te kunnen.
 
Ik vraag het mij echt af. Ik denk zelfs dat 2 servo's per roer, als dat niet nodig is, onveiliger is. Dit omdat van de meeste servo's de houdkracht groter is dan de stelkracht. Dus stel dat er 1tje vastslaat en 20kg houdkracht heeft, dan gaat die ander met 5kg stelkracht daar niets meer aan doen. Enige wat die dan wel doet, is belachelijk veel stroom te gaan trekken.

Als een servo doorbrandt (motortje, electronica op de print) dan heeft ie ook geen houdkracht meer, dan hoeven de resterende servo's alleen nog maar de tandwielen rond te draaien, that's all:) Maar goed, nogmaals, de 2.32 Lembeck zou ik gewoon van één 5955 of 8911 (of iets vergelijkbaars) voorzien.

Grt.
 
Ik ga het bekijken als hij hier is.
Ik heb gezien dat er minstens twee servo uitsparingen zijn per aileron. Deze werden telkens nabij het uiteinde van de aileron gepositioneerd. Ik weet niet of er centraal een servo uitsparing is voorzien. Ik hoop van wel, anders is werken met 1 aileronservo niet mogelijk.

100_1702.jpg
 
Deze morgen was het de eerste keer dat de postbode mij vroeg even te helpen dragen.
Eindelijk aangekomen.
Moet zeggen dat de correspondentie met Dhr. Willi Lembeck prima is verlopen, in zijn beste Engels heeft hij mij een aantal zaken uit de handleiding extra benadrukt.
4 werkdagen moeten wachten voor verzending valt dik mee.

De doos (prima verpakt)

18022009.jpg


Met daarin nog een doos, Duitse makelij made in........

18022009015.jpg


Even alles uitgepakt, buiten een tank zijn alle kleindelen voorzien.

18022009001.jpg


18022009002.jpg


18022009008.jpg


18022009009.jpg


18022009007.jpg


18022009006.jpg


18022009005.jpg


18022009004.jpg


18022009003.jpg


Ivm de servo opstelling in de vleugel is er inderdaad keuze tussen 1 of 2 servo's. Gelukkig zijn er 3 uitsparingen voorzien, waarvan 1 centraal op de aileron (komt later nog wel terug).

Op het hoogteroer kan keuze gemaakt worden voor plaatsing van de servo's of in de romp of in het stabilo zelf.

De handleiding zit in een mooi mapje en is in het Duits geschreven.

Voor elk onderdeel behalve voor de romp zijn opbergtassen voorzien.

Ik sta versteld van de kwaliteit van de vlieger en de bespanning. Nog nooit meegemaakt dat bij een nieuw toestel de bespanning zo mooi aansluit.
Dus de eerste indruk: 100 % positief.

Kunnen we morgen starten met de bouw.
 
Back
Top