Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Knudde. Maar je bent handig genoeg, dus volgens mij hoeven we ons geen zorgen te maken.

Je deadline voor dit kwartaal komt niet in gevaar:mrgreen:

succes.

b
 
Hallo Berto,

Heel lichtjes met heeeel fijn schuurpapier de braampjes eraf halen.

De plaats waar de veer zit ,goed glad maken ,dus de astunnel van binnen.

Dan met iets kero/olie in elkaar zetten en een paar keer de as met alles erop en eraan naar achter duwen.
Die moet supersnel weer terug komen .

Dan de astunnel warm maken ,met een fohn,dus geen verfstripper ,want dan gaat het niet goed, en dan weer de as een paar keer naar achter drukken .
Ook nu moet de as heel snel weer naar voren komen .
Dan heel lang af laten koelen , en dan weer kijken of de as goed terug komt als je hem naar achter drukt.


Als dit goed blijft is het over,

Die speling in het achterste lager is altijd hoor, want de veer die trekt alle speling eruit.
Jetcat staat er om bekend dat ie hele nauwe compressor passingen maakt.
Nou ,wat is er nu bij jou gebeurd, simpel: de as is dus met de eerste tik van de startmotor naar achter gedrukt en blijven staan .
De lagers staan dan niet meer opgespannen ,en krijgen speling , maar de bendix van de startmotor pakt net op een iets ander plekje , en dat is niet ingesleten , en dan gaat de turbine as iets trillen en ook de startbendix , en daar komt het aanlopen van de compressor door.

Het gruis aan de starter is dus van de spinner nut ,die zat even niet lekker gecentreerd ,en dan kan je wel eens wat slijpsel hebben.

Ik denk niet niet dat je erg veel onbalans hebt hoor , denk dat je het amper merkt.

Gewoon even alle schoepjes op de compressor iets schuren ,dan zal de onbalans minimaal zijn.

Succes,

Martin.
 
:thumbsup:

Helemaal top Martin, moet van het weekend werken dus moet in die tijd ook de motor wel weer goed krijgen ;-)

Dat fijn schuren gaat zeker goed komen, ik zal me echt even moeten consentreren dat de as na het indrukken weer snel terug komt.

Gister bij Ger kwam de as zeker wel terug maar dat ging vrij geleidelijk en zeker niet snel.

Ik ga daar dus even goed mee aan de gang en als dat naar m`n zin is en de as snel reageert gaat het hele spulletje weer rustig in elkaar en gaan we weer eens opnieuw de motor opstarten :D

Heb er nu na die paar keer draaien wel helemaal zin in :yes:

Bedankt voor de info :D en hopenlijk komend weekend weer een draaiend Jetcatje ;-)


EDIT: merkte zojuist dat waar die bus in de astunnel zit waar de veer tegen drukt na wat verdraaien en heen en weer bewegen ineens een stuk beter ging glijden.
Denk dat hier wat vuil van de vorige eigenaar in heeft gezeten waardoor dit niet meer zo soepel loopt.

Ik zal dit eens heel goed gaan uitspoelen en bekijken zodat dat weer top gaat werken :-)

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Waar komt die braam vandaan dan? Die zit toch in het midden van het blad? Lijkt mij sterk dat fijn slijpsel zo'n braam veroorzaakt? Zou het niet kunnen dat de motor een steentje opgezogen heeft ofzo? Let wel: dit alles vanuit het perspectief van iemand die 0 verstand heeft van dit soort motoren ;)
 
Heb er nu na die paar keer draaien wel helemaal zin in :yes:
Ha ha, de verslaving neemt al toe! En met jou achtegrond komt dat onderhoud ook wel goed. Je hebt gemerkt bij Ger dat het strippen van zo'n torrekke echt niet veel voorsteld, over een jaar praat je niet meer anders dan "effe een checkie doen!"

Grtz,
Gerald
 
Die braam zit op meerdere bladen en komt van de behuizing waartegen het compressorwiel gelopen heeft.

En van een steen krijg je geen mooie slijtage braam.
 
Laatst bewerkt:
Hee Gerald,

"effe een checkie doen!"
Ik bedoel maar, heb nu het motortje al helemaal uit elkaar liggen en het stelt echt niets voor (naja voor wat ik dan doe he ;-) ).

Gaat dus weeer helemaal goed komen.

Vrees alleen dat dit niet m`n enigste turbinetje zal blijven in de toekomst maar dat vertellen we de vrouw nog maar niet :roll:
 
Waar komt die braam vandaan dan? Die zit toch in het midden van het blad? Lijkt mij sterk dat fijn slijpsel zo'n braam veroorzaakt? Zou het niet kunnen dat de motor een steentje opgezogen heeft ofzo? Let wel: dit alles vanuit het perspectief van iemand die 0 verstand heeft van dit soort motoren ;)

Zoals Martin en Berto hiervoor al zeiden, de lager voorspanning heefd zijn werk niet goed gedaan waardoor de rotor niet de juiste positie aanneemt, gebeurd af en toe wel eens......

....zoiets:
GroteFoto-EXYXEY8D.jpg
 
@Berto


Gaaf man dat je je turbine aan de gang hebt, alleen jammer dat je nu weer dat probleempie hebt met je comp wiel heel erg jammer, ma ja dat zal zekers ook wel goedkomen.

Even die Braampies weg schuren enz enz daar kun je behoorlijk last van hebben die braamen!!!! maar als ze weg zijn, dan zal je turbine TOPPIE draaien.

Zoals je ziet ik blijf je hier volgen, sorry men msn is in de war, komt goed.


Groet Japio
 
Laatst bewerkt:
Hehe Gerald,

blijkbaar een bekend "probleempje";-)


Hee Jaap,

ik mis je al op de MSN op m`n werk, moet nu elke ochtend echt werken in plaats van met je OHèn ;-)

Van het weekend moet de turbine wel weer draaiend kunnen zijn :yes:


Hier trouwens mijn gasbus met eigengemaakte adapter met 1mm restrictie:
gasbus1.jpg

gasbus2.jpg
 
damn

@Berto.

Da's effe balen.
Is toch de rubber ringetje te stug gebleken die het voorlager klemt.
De compressor behandelen zoals Martin zegt en misschien, als Martin tijd heeft, de zooi balanceren bij hem, weet je zeker dat ie echt zuiver draait.
Ik heb mijn balanceerbankje nog niet operationeel zodoende.
Zou dan toch 2 nieuwe lagers steken want dan heb je er tig uren plezier van.
Denk dat Martin dat wel leuk vindt want die is me een partij nieuwschierig naar het inwendige van bepaalde turbines.
Asl jij het ziet zitten Martin, dan spreken we wel af en dan kan Berto via mijn huis rijden en rijden we in 1 auto verder.
Maar ehhhhh................................................................verslavend he Berto.

Mijn RT Hammer heeft ook een aanlopertje gehad van de compressor, dacht nog dat nu het wiel naar de knoppen was, heb toen heel voorzichtig de braampjes verwijdert en heel rustig daarna eerst weer proefgedraaid, heel toevallig zat er geen trilling in maar had er evengoed wel kunnen zijn natuurlijk, zodoende effe checken.

Ger.
 
Ik wil hem best wel even na kijken , geen probleem.

Een keer op een avond?

Zit de komende weekenden nog al vol.

Mvg,

Martin.
 
effe langskomen

Hoi Martin.

Ik kan alleen maandag en dinsdag avond komende week, misschien dat Berto dan ook kan anders later of Berto moet alleen naar jou gaan.
Even kijken hoe Berto zit met z'n avonden.

Ger.
 
Kijk zo komen we er eventueel toch wel weer uit.

Maar heb toch een vraag Martin.

Stel ik braam het geheel netjes af en ik krijg de voorspanning goed denk je dan dat er veel onbalans is ontstaan of kan er wel mee gedraaid worden (ik weet dat dat moeilijk te zeggen is maar wat is jouw ervaring hiermee?).

Als je namenlijk zegt dat het geen probleem zou moeten zijn dan zou ik het graag zo willen proberen.
En met beleid en de motor goed in de gaten houdend gaan proefdraaien.

Lager vervanging zou ik nog even uit willen stellen (moet ik eerst weer wat centjes zien te verdienen :-( ).

Zit ik alleen nog even met de O-ring van het voorste lager, waar kan ik die krijgen en welke zou ik moeten hebben (een nummertje zou al ok zijn daar auto wessel ook wel heel veel connecties heeft, kan ik allicht proberen).


De avonden zijn voor mij wat lastiger, de vrouw wilt me graag nog wat thuis houden momenteel ivm het kleine grut.
Krijgt ze `s avonds ook nog een beetje rust.


Als je nu zegt van "echt niet doen" dan wacht ik er nog even mee en ga ik de kist afmaken en probeer dan later eens een keer aan te wippen voor een balanceer klusje.
 
Hallo Berto.
Ik denk wel dat het kan.
Je kunt dit voelen als je de motor opstart en dan idle draaid , en je legt je nagel op het motor huis ,en je voel helemaal niets , dan kun je er mee draaien .
Een o ring heb ik helaas niet voor je.

Kijk eerst maar even of je het netjes weer in elkaar kan krijgen .
Ik hoor het wel .

Mvg,

Martin.
 
Hey Berto,

Jij hebt tenminste wel 1 voordeel : De jouwe wil wel uitelkaar :) Jammer dat het nodig is..... Ach, is erg leerzaam moet je maar denken :) De volgende keer trek je hem zo weer uitelkaar om effe te checken inderdaad.
 
Hehe Gerald,

blijkbaar een bekend "probleempje";-)

Inderdaad, gebeurt bij mij geregeld bij een nieuw gemaakte motor, deels ook omdat ik mijn compressor speling veel kleiner maak dan de commerciele turbines vaak doen. Beter rendement maar inderdaad risico op een keertje schaven. Is niet zo erg, zoals Martin al zei effe schoon schuren, ook het aluminium kuipje omdat er kleine lichte uitstulpinkjes op zitten die makkelijker de volgende keer aan kunnen grijpen. (Wél in de gaten blijven houden voor de eerst volgende 10 runs, als je er namelijk niets aan doet kan het erger worden omdat aluminium nogal graag in elkaar hapt)

Heb jaren onderhoud aan vliegtuig turbines gedaan en het komt ook daar geregeld voor, "licht rubbing" maar daar wordt eigenlijk meestal niets aan gedaan, de motor moet dan ook effe aanpassen zeg maar.

Groetjes,
Gerald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top