Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zojuist 3 succesvolle starts gehad.
waarvan de eerste 2 gefilmd die komen vanavond wel op het forum.

Zometeen nog 1 start en dan is het lekker naar huis toe.

Zal vanavond ook nog wel wat eravringen schrijven.

Zo goed bezig geweest bij de baas vandaag.
Mooi dat de tor weer goed wil spinnen.
Was vandaag niet echt een optie om bij je langs te komen was gister ook al niet thuis.

Groeten Onno

jerrycan

@Berto.

De jerrycan en de kist helemaal leeggestookt zeker?
Ben benieuwd naar je ervaringen.
Berto, hopelijk reden om er 1tje op te nemen.

Ger.

@ Martin,

Ik heb het idee dat er iets onbelans is, maar volgens mij wel binne de perken.

@ Ger,

Cannetje is nog niet leeg, heb het bnog even rustig aan gedaan, even bekend worden met het starten etc. maar ik ben er onderhand wel los op.

Zo meer ;-)

Hallo Berto.

Ja ,ik weet natuurlijk niet hoeveel binnen de perken het is ,maar ik heb Hermans motor ook op mijn bankje gehad ,maar dat uitbalanseren moet echt anders
Ger Kovacs ,als je dit leest ,kan jij mischien een buis voor me maken waar die 22mm lagers in passen ,dan kunnen we die zo bij mij op de bank leggen ,en ik denk dat je dan dat rottige tikkeren kwijt bent van die kogels.
Bij Herman was het niet te doen ,en dus heb ik de as terug gezet in de tunnel met alles erop en er aan ,en toen heb ik gewoon met heeeel goed voelen de turbine stil gekregen , en was eigenlijk zo gebeurd.

Ik hoor het wel Berto.
Laat anders Ger ook een keer kijken en voelen ,of er inderdaad trilling in zit.
De compressor iets verdraaien kan soms ook helpen hoor.

Mvg,

Martin.

Ben nu het filmpje aan het bewerken dus zo ook wat beelden (jaja plus verhaaltje ;-) ).

Laat anders Ger ook een keer kijken en voelen ,of er inderdaad trilling in zit.
Dat gaat tzt zeker gebeuren.

De compressor iets verdraaien kan soms ook helpen hoor.
Hier zat ik ook aan te denken, gewoon het compressor wiel een fraktie draaien, wordt het meer dan zit ie de verkeerde kant op.

Zo en dan eindelijk wat beelden van de motor :-)

Eerste stukje is alleen maar een start en stop, daarna een wat langere run.
Jetcat P80

Run 3 en 4 waren weer wat langer met nog meer spelen ;-)

Veder even een verhaaltje.

Er was eens.............. O nee dat hebben we al gehad ;-)

Vanochtend op het werk de motor weer helemaal afgemaakt, tevens de bendix goed gemonteerd en alles weer de kist in.
Voorspanning voelde nog steeds goed aan dus dat moet in orde komen.

Kist de hangaar in en starten maar, mhhh, dat doet ie dus niet, bleek die weer m`n plug "stuk gemaak" (Joey`s taalgebruik).
Toch hier weer eens naar kijken mhhh, de spanning staat standaard op de 2,1V misschien later eens lager zetten als het weer gebeurt.

Naja, nu even laten staan nieuwe plug erin en starten maar.

Dat verkiep dus goed, heb de eerste run wat rustig gedraaid wilde toch even voelen hoe of wat en daarna even alles checken.

Dus na een korte sessie alles af en dat werkte ook zoals het hoort.

Voor de 2de sessie even gevoeld aan de voorspanning en dat werkte nog toppie dus starten maar weer en wat meer spelen :D

Verder ook tijdens deze run geen problemen gehad.

Run 3 en 4 van de dag eigenlijk net zo, makkelijk starten en loopt goed voor zover ik dat kan inschatten.

het klinkt in ieder geval wel lekker :cool:

Wel had ik het idee dat voor run 3 en 4 de voorspanning weer meer bleef kleven.
Als ik de turbine naar achteren drukte en dan een slinger gaf hoorde je de kogels vallen en als de veer het lager op de juiste plaats drukte veranderde dat geluid (logisch).
Echter bleef de as naar mijn idee ook wel eens net even iets langer hangen dan mooi zou zijn.

Heb dus nu even voor elke start gevoeld de as kwam zeker wel terug anders had ik het geheel niet opgestart.

Dat gaan we dus even in de gaten houden.

Wat betreft het trillen heb ik het idee dat het iets meer is dan ik afgelopen dinsdag bij Ger gevoeld heb.
Echter was dit bij een bepaald toerental, kan wel zeggen dat dit boven de 80.000 rpm geheel weg was.

Zal dit eens even goe din de gaten houden en anders gaan we experimenteren met het iets verdraaien van het compressorwiel.

Maar wat een geweld zeg, is toch wel heel even anders dan een methanol mtortje, of een benzine motor of een twin of 4-motorige kist.

Heb momenteel nog even heel veel ontzag voor dit geweld maar wat ongelooflijk GAAAAAFFFFFF ;-)

Nu dus "snel" de kist onderhanden nemen :yes:

ik meen ook heel ietsjes onbalans te horen Berto , maar dat is als je gas terug doet.
Maar ik denk dat het zeker gaat om mee te vliegen , er zal absoluut niets gebeuren .
Loopt ook heel mooi ,en blijft koud ,toert lekker snel op ,en idle loopt ie ook mooi.
Leuk he Bert zo een beetje spelen.

Succes jongen ,en zie je vast wel een keer.

Mvg,

Martin.

Oh ,nog even Berto ,had je hele verhaal nog niet gelezen.

Die trilling op een bepaald toerental is voorspanning, inderdaad goed in de gaten houden ,want dat kan lagers kosten.
Als je dit toerental weet ,dan niet te lang op dit toerental blijven maar direct erdoor heen ,of lager natuurlijk.

Voor de rest zal het wel gaan .

Mvg,

Martin.

Hee Martin,

Bedankt voor je bemoedigde woorden, maakt mij weer een stukje gelukkiger mens ;-)

Motor loopt verder goed en ik zou er ook zeker wel mee durven vliegen zo :yes:
Zal alleen in het begin even heel erg moeten wennen aan later opkomen van de stuwkrahct tov gewone verbrandingsmotorer.

Maar daar is zeker wel aan te wennen :yes:

Van de week nog maar eens af en toe spelen op het werk, ze vinden het allemaal zo mooi dat iedereen het wilt zien, zal eens kijkgeld gaan vragen ;-)

En we zullen elkaar zeker wel eens tegenkomen :yes:

Ik zal er eens op letten bij welk exact toerental ik het constateer en zal daar dan niet gaan "hangen".
Ga zowiezo nog even kijken of ik dat eruit krijg door het compressorwiel een fraktie te draaien.

Misschien krijg ik hem zo wel in balans.

@ nijsinkgj,

Echt onwijs lekker gevoel, vooral omdat dit toch de grootste onzekerheid was tot nog toe.
Ben dan ook zeer blij dat de motor draait en goed genoeg om er lekker me ete gaan vliegen.

De hele hangaar ruikt nu naar verbrande petro dus zal morgen wel de nodige opmerkingen krijgen maar daar wennen ze maar aan ;-)

Laatst bewerkt:
Je gaat toch niet de zuigermotoren laten verstoffen hé Berto!:confused:
Ben benieuwt wanneer de eerste vlucht gaat plaatsvinden!:)
Als er weer een jetmeeting op Rozenburg is en je gaat daarheen om te vliegen dan kom ik zeker even buurten hoe je door de lucht scheurt met die straalmotorkist!

Mvgr hans

test

@Berto.

Dat met die trillingen is best wel complex, je rotor as gaat van 33K tot de 117K door diverse zogenaamde resonantie toerentallen heen, echter hoor ik ook dat de luchtspleet van je compressor en je compressor behuizing nauwer kan, want die fluit zat er bij mij thuis niet in.
Kan geen kwaad hoor want als die boven de 50K uitkomt ben je het kwijt dus lekker laten zo.
Zijn je EGT temperaturen hetzelfde als de eerste keer, toen je hem aan de programeer terminal liet lopen? zo ja dan weet je ook gelijk dat de trillingen niet zijn toegenomen, tillingen zijn namelijk energie verlies en dat moet worden gecompenseerd door toevoeren van extra energie = temp hoger.
Die plug, daar moet je een extra koper ringetje onder leggen en de voltage op 1,8 zetten, blijft die veel langer heel.

Ik ben blij voor je dat het de goede kant opgaat enne nu die kist verder vliegklaar zien te krijgen.

@Martin, zal zo'n tunnelpijp voor de maat van de KJ66ers maken voor je.

Ger.

Hee Hans,

ik ga mijn/onze brandstofmotoren zeker niet laten verstoffen :noo:
De cessna-skymaster-337-1-5-bosmodelair-29 is bijna klaar voor het nieuwe seizoen en deze zal dan ook vaak misbruikt gaan worden.
De S. Decathlon staat te koop dus die zal ik iets gaan missen maar krijg er iets mooiers voor terug ;-)

De maiden hoop ik te laten plaatsvinden begin maart, moet nog wat zaken aan de kist doen maar ga hem wel ongespoten vliegen.

Als er tzt een jetmeeting op Rozenburg is ga iok zeker proberen om daar aan mee te doen en wie weet tussendoor ook al een keer daar te vinden.

@ Ger,

Herriner jij je dat dunne ringetje nog?
Als we die iets dikker zouden nemen zal die luchtspleet ook kleiner worden, voorlopig moet ie het daar maar even mee doen.

Prio 1 is dat de motor goed genoeg loopt voor de eerste vluchten en dat lijkt wel zo te zijn.

Wat betreft de EGT waardes heb ik geen grote verschillen gezien, zal er eens goed op letten en in de gaten gaan houden.

En de spanning van de plug zal ik iets minderen.

Misschien vandaag nog even een startje maken :cool:

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Berto, snap waarom je gevallen bent voor dit spul.
Wat een lawaai en geweld. Net echt ;)

Blij dat ie het weer doet. Jet meetings in Rozenburg, dat is interessant:rolleyes:
Wanneer zijn die? Neem ik mijn oordopjes wel mee :mrgreen:

Volgende keer je filmpje wel even ondertitelen, verstond niets van wat je allemaal aan het uitleggen was:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back