Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hier een plaatje van de Prinz Eugen-site:
zwilling.jpg

Ergonomisch en anatomisch niet zo lekker om hier schutter van te zijn...

als goede schutter liet je het natuurlijk nooit zover komen, hoewel het mij met die snelheden en golven toch wel moeilijk lijkt om "on target" te blijven.
 
Mannen, na 7 pagina's info zie ik :hammer:

Wat de assen beterft, 2 mm is dus beter?
Dan moet ik morgen even weer wat gaan ruilen...

Wat de roeren beterft, uit de bouwdoos, zelf maken of nieuw kopen???
Messing roeren liken me wat zwaar...
Dit is wel weer wat anders dan een U-boot... :cool:

O, nog een vraagje dan...
Geeft een losse mee draaiende schroef niet veel weerstand?

Bedankt weer.
 
FF een dejavu

Ik heb van Tamiya een German Tank crew, makkelijk aan te passen voor de S100.
Kijk ik naar de onderdelen, doosje lag al in de afvalbak.......zitten er twee volgels bij!!
Een kauw en nu komt het........geen parkiet maar een geel bruin gevlekt gevolgelte.
Toch ff de verpakking en de boeken erbij...........niets! lijkt op een merel maar met de verkeerde kleuren.
Er staat mij bij dat we het hier eerder over hebben gehad.........weet dus nog steeds niet wat het is....................Als iemand ze wil hebben!!! ik heb meer aan meeuwen oid.
 
Joris,

Ik ben eigenwijs (ik heb M4 assen) dat weet ik maar als je redelijk zware motoren gaat gebruiken met meer toeren en evt een andere schroef dan in de kit, vind ik M2 over die lengte toch te zwak. M4 geeft je mooie vrije assen achter, je vijlt en boort je een ongeluk. Maar het is wel mooi. Je moet enkel nieuwe steuntjes maken en de bodem verstevigen zodat het tussen schroefaskoker en de steuntjes niet kan buigen....

En de angst voor gewicht viel mij reuzen mee, indien goed verdeeld is 3 kilo goed te doen. en nagenoeg op de waterlijn, 5mm erover en je kan naar 3,3 kilo! Het is enkel een keuze qua werk dat je moet verichten, de anderen met M2 hebben geen problemen, maar persoonlijk mag het ietsje sterker zijn dan misschien nodig. Het bestaat volgens mij niet maar M3 zou eigenlijk het beste zijn. Welliswaar is M4 de zelfde dikte als di kit assen........jouw keus!
 
A niet alles wat je vroeg gelezen joris. Mee draaiende schroeven geeft weerstand. Hoeveel geen idee. met jouw motoren zeker niet echt erg. Bedenk wel dat je roer voor de middelste zit, je hebt dus weinig druk / richting daar. 3 gelijke of een zware met twee lichte zou beter zijn. De middelste doet het meest van de 3. Zoals eerder genoemd na een vaar test (Roel) heeft ie blijkbaar een draaicirkel van een jumbo jet. Roeren, tja ik heb ze van messing gemaakt en iets groter (naar achteren toe) dan de originelen. Zoals eerder gezegt kan niet stevig genoeg zijn. Als je iets raakt of een takje oid komt tussen die schroeven........weet niet of plastic dat leuk vind. Zo-wie-zo verstevigen met een messing as er doorheen oid. Succes met bouwen!
 
Ah nog een vraag....de assen, eigenlijk iets te kort voor mooi. Ik had 2 lengtes en drie assen nodig en geen zin om naar de winkel te gaan dus iets te krap (3cm) maar de buitenste zijn incl schroefdraad e.d. ongeveer 33 cm, (lengtes waren 60) dus 27 voor de middelste. 2x37 en een keer 30 zou beter zijn. De as kokers zijn eigenbouw en lopen qua dikte op naarmate er meer ruimte is. Dus smal bij de buiten opening, dik binnenin om zoveel mogelijk vet te kunnen huisvesten.
 
Mannen, na 7 pagina's info zie ik :hammer:

Wat de assen betreft, 2 mm is dus beter?
Dan moet ik morgen even weer wat gaan ruilen...
Beter...beter... Wat is beter? 2mm heeft mijn voorkeur omdat de kokers exact in de achterste (buiten-)lagers pasten.
Ik heb m'n schroefassen en schroefaskokers zelf gemaakt van messing; de schroefassen iets dikker dan 2mm (engelse maat), vervolgens op het einde ietwat verjongd en schroefdraad erop gesneden. Tot nu toe loopt het prima.
Maar, om een actueel gezegde te bezigen: "Resultaten uit het verleden geven geen garantie op de toekomst..."

Wat de roeren betreft, uit de bouwdoos, zelf maken of nieuw kopen???
Messing roeren lijken me wat zwaar...
Ik heb 2 soorten roeren van Graupner gebruikt; grote roer in het midden, 2 kleine roertjes als Lürssenroeren.

Geeft een losse mee draaiende schroef niet veel weerstand?
Als hij lekker soepel meedraait, zal het wel meevallen. Ligt ook aan de spoed van de schroef; als je de originele schroef als middenschoef gebruikt denk ik dat je veel weerstand zal hebben. Je voordeel van je sterkere motoren (480's) zou dan wel eens in het water kunnen vallen...

Bedankt maar weer!
Et joer servies!:pim:
 
Zo... de aansturing van de roeren is gereed.
Eén gewone en twee mini-servo's, de laatste twee electronisch gekoppeld middels een V-snoertje.
Beide miniservo's middels de mixer van de FC-16 als "slave" aan het kanaal van de grote servo.
Op een schuifregelaar van de zender kan ik beide kleine Effektrüder naar buiten draaien.
Als de middelste roerservo uitslaat gaan beide kleintjes (een klein beetje) mee. Probleem daarbij is dat één van de twee "de verkeerde kant" op draait, vandaar dat ik de mixer op 20% heb ingesteld.
Proefvaarten moeten uitwijzen of een en ander naar behoren werkt. Maar ja, dan moet het water eerst wat zachter zijn.:(

aansturingroerencg1.jpg


De middelste motor heb ik vervangen door een Super 380 uit een speedbootje. Dit om "aanvalssnelheid" te verkrijgen. Deze motor heeft een eigen regelaar. Een schakeling om hem in te schakelen als beide Speed 400's "volle kracht + trim" vind ik iets teveel van het goede. Ik denk dat de koppeling van siliconenslang daar ook niet zo blij mee is.
Eerst maar eens testen in het water.

motorendefinitiefll4.jpg


De rand van de romp heb ik voorzien van L-profiel, exact op de hoogte van de romp. Hier komt straks vaseline onder die, samen met de schroeven die het dek op de plaats houden, een hopelijk waterdichte afsluiting gaat vormen.

En hiermee is het improviserend deel van de bouw ongeveer gereed.
We gaan verder met plasticbouw. Gelukkig!:grin:


Roel, van waar de 3 servo's i.p.v. een stangen setup?
Meer iets van leuke tehniek of zit er meer achter?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nu echt ***** van het lezen van al die info hier in dit topic en de pagina's komen er harder bij dan ik ze weg lees.... oeps, zelf ook schuld aan... hahaha
 
Even echt :offtopic:, geweldig weer je info en de manier waar op!
Heerlijk om tussen de regels de knipoog te zien/lezen Roel. :)

Ik heb net de roeren bekeken en denk dat er wel wat leuks van te maken.
Uitboren en messing as in maken.
Vraag me af of het oppervlak niet wat klein is...

Ben erg onder de indruk van de details van deze bouwdoos by the way.
 
Roel, van waar de 3 servo's i.p.v. een stangen setup?
Meer iets van leuke tehniek of zit er meer achter?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nu echt ***** van het lezen van al die info hier in dit topic en de pagina's komen er harder bij dan ik ze weg lees.... oeps, zelf ook schuld aan... hahaha

Ik wil het Lürssen-effect uitproberen. Voor het geval je er overheen gelezen hebt: Bas Busking heeft er iets over geschreven, ergens in de eerste tien pagina's of zo.
In het kort: Als de S-Boote op snelheid waren (>20 knopen) werden beide buitenste roeren handmatig zo'n 23 graden naar buiten gedraaid. Daardoor ontstond er een soort "luchtbel" achter de buitenste schroeven die het efficiënter maakte. Met hetzelfde toerental voer de boot plotseling 1,5 knoop sneller. Wat minstens net zo belangrijk was: de boeg ging iets omlaag, en het schip voer meer evenwijdig met de waterspiegel. Hierdoor was ook de hekgolf minder hoog, wat weer een groot voordeel was: het schip werd 's nachts minder zichtbaar. Als dit effect eenmaal was bereikt, werden beide roeren tot 18 graden weer naar binnengedraaid.

Wat ik dus gedaan heb is het volgende:
Het middenroer wordt op normale wijze door een servo bediend.
Beide buitenste roeren (de "Lürssen-ruder) krijgen elk ook een aparte (mini-)servo.
Met een V-mixer op mijn FC-16 kan ik ze zó bedienen dat ze beiden naar buiten draaien. Dat doe ik dus als de boot snel vaart.
Tevens staan ze met de PMX-2 gekoppeld aan het middenroer. Als beide Lürssen-ruder naar buiten staan, en ik bedien het middenroer, gaan de Lürssen-ruder tóch mee. Het "binnenbocht roer" stond al in de goede richting en draait dan nóg iets verder; het "buitenbocht-roer" stond "verkeerd", maar draait dan tot ongeveer recht naar achteren.

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om te zien of het écht werkt; of de boeg op snelheid omlaag gaat en de hekgolf lager wordt. Daarvoor is het water bij ons nog te hard. Althans: op de vijver waar ik nogmaal vaar.
Het open water is wel ijsvrij, maar (zeker bij een proefvaart) wil ik een watertje waar ik m'n modellen kan redden, mocht het nodig zijn!

Maar ik vind het wel leuk om één en ander uit te proberen...
 
Laatst bewerkt:
Het is duidelijk Roel, ik ben zeker ook benieuwd naar het effect!!!
Zou het werken op schaal?
Ik denk het zelf wel.

Ik ga i.i.g. "gewoon" voor het noormaal RC bedrijf voor nu.
Mocht het echt werken dan is het altijd om te bouwen.
Mede ook om het een een beetje €€€ technische leuk te houden even nog simpel houden zeg maar.
Roel bedankt weer!
 
Heren,

Hoe smeren jullie de lagerbok/assteun achter?
Gister avond / van ochtend een beetje laat / vroeg geworden.
Was zo druk met de assen in de weer dat de tijd vloog.
Nu even hier de werf wat opruimen en straks weer verder met bouwen.
Ik ga dus voor de 4mm as, dit om dat de as precies de diameter heeft van de schaal as.
Nu dus alleen nog "even" het as steun probleempje aan pakken.
Ik hoor het graag van jullie.
Ga zo ook nog weer even spitten in dit topic.
Had er wel al wat over gevonden, maar het was mij nog niet helemaal duidelijk wat de smering betreft.
 
Hallo iedereen,

Vandaag terug nadat ik twee dagen het bouwen/lezen op het scherm heb vermeden. Dokter zei ook al zoiets over chronische hoofdpijn, en dat wil ik niet riskeren.

Leuk dat je boot er eindelijk is Joris! gefeliciteerd met de aankoop en welkom in de 'Rudel'.

Wat de assen betreft. Ik koos ook voor 2mm Graupner met de bijhorende busjes met passing. Deels omdat ik, toen ik begon, alle info van de meer ervaren bouwers in het draadje nog niet had (ik was eerst :cool: ) en deels omdat ze mits wat vijlwerk mooi pasten in de asdoorvoeren onder de romp. Met M2 assen kan je ze overigens ook mooi door de ondersteunende A frames achteraan laten lopen, en dit met minimum vijlwerk. je zet er gewoon in de achterste A frames een korter busje bij in voor 2mm assen, waardoor de assen vrijlopen tussen romp en achterste A frames. Dan is het probleem van de smering achteraan ook opgelost. Geen noodzaak om nieuwe A frames te scratchbuilden. Achteraf gezien had ik misschien om redenen van stevigheid ook beter voor de M4 gegaan, en er nét dat beetje extra werk ingestoken, maar het zij nu zo....

Wat roeren betreft : Ik werk met drie even grote standaard Graupner roeren (+/- 35mm hoog en 22mm breed) die met een stangensysteem op één servo hangen. Minder elegant en natuurgetrouw dan het Luerssen effect van de meer ervaren schnellbootkapitane onder ons, maar voor een beginnende RC bouwer als ik het eenvoudigste en goedkoopste. Bij vaartesten had ik wel de indruk dat de wendbaarheid redelijk goed meeviel, in tegenstelling tot wat ik eerder hoorde bij de Luerssen roeren. Natuurlijk moelijk om te zeggen zonder fysieke vergelijking.

Schroeven : ik werk met standaard 30mm hard plastic Graupner schroeven. de twee buitenste rechtsdraaiend, de middelste linksdraaiend, dat om de torsie op te vangen. ook dit werkt uitstekend op het water.

Motors : 3x Speed 400 In een later (lees : meer kapitaalkrachtig) stadium vervang ik misschien de middelste nog door een krachtiger exemplaar. hoewel ze, de keren dat ik al gevaren, heb behoorlijk snel was!

Alles aangedreven met 7.2 accu.

Ik ben niet zo'n eletronica specialist, dus ik hou het simpel. Deze set-up keek ik dan ook grotendeels af van de bouw van de Robbe kit op modelboatmayhem...:oops:

Roel, je nieuwe camo ziet er fantastisch uit! ik moet de mijne ook nog bijspuiten, maar ga zeker de volgende twee dagen nog thinnerdampen vermijden, en dus wachten tot ergens volgende week.

Bij mij past die bijgewerkte tankbemanning ook niet zo netjes.. maar in afwachting van een Kriegsmarine bemanning, zal het ik het toch moeten doen met het panzerkorps... Wie zei nu alweer dat deze boten op varende tanks lijken? :rolling:

Volgende dagen ga ik me bezighouden met het ombouwen van mijn flakvierling uit de Wirbelwind kit. Bedankt voor de foto's overigens Roel! Ik heb een oude kit van een 88mm flak uit mijn vooraad opgeduikeld, daar kan ik de affuit van aanpassen voor de flakvierling. Ik hoop toch redelijk dicht bij het orgineel te komen. Ik zou trouwens zo graag die 88 monteren op mijn achterdek, lekker indrukwekkend!! Helaas heb ik nog nooit gehoord van een S boot met dit wapen :(

Daarna camo bijspuiten, alles bijschilderen, en weatheren. vermits ik ook volgende week nog van ziekteverlof kan 'genieten', hoop ik tijd te over te hebben!.

Vandaag is echter het valentijn, dus heb ik andere prioriteiten dan bootje maken, dit om het risico niet te lopen dat SWMBO uit kwaadheid/jaloezie het hele project in de vuilnisbak keilt.

Groeten uit Antwerpen,

Maarten Cautereels
 
Bedankt voor de info Maarten C.

Ik heb na een sprookjes relatie gehad te hebben geen SWMBO even op de bank zitten.
Sprookjes relatie? Ja, als ik thuis kwam zat er een heks op de bank....

Maar da's of topic...

Ik zit nu vast aan de 4mm assen.
3de motor, nog even geen idee.
Kan altijd nog.

Nu even verder denken aan de uitvoering van de as steun.
 
Ik heb de as steun uit messing gesoldeerd en door de romp heen laten lopen. Aand de binnenzijde flink verlijmd met glasvezel. Smering is water, zitten geel lagers in dient alleen om de as te ondersteunenen indien nodig. De kokers binnenin zijn lang genoeg om de as stevigheid te geven, de kokers alleen om zwiepen en evt torderen tegen te gaan.

Zie mijn fotosite voor alle details. onder hobby projecten - S100
 
Net op mijn gemak alle foto's bekeken.
Erg mooi gemaakt.
De verlichting boven de deuren is als orgineel?
Ook mooi die verlichting in het kompas.
Goed idee! :-)
 
Zo... Na een rustige zondagmiddag hobbyen eerst de CA-lijm van m'n vingers afgekrabt, toen foto's gemaakt en nu maar even hier neergezet.
Iemand een goed geneesmiddel tegen PE-stress?
Wat een t*kkez**i, dat iniemienie kleine rotspul! En wat heb ik grote vingers!
En wat lijmt CA-lijm uitstekend!
Vooral aan je vingers, de schroevendraaier, het pincet, je wenkbrauwen en overal waar het niét aan moet plakken...:evil:
Enfin, na vijf pogingen heb ik in ieder geval één torpedo in de "clamps" zitten.
En na vier pogingen het pantser voor de ruiten van de brug. Niet helemaal zoals het hoort (zonder scharnieren) maar twee ervan ben ik ergens in het gevecht met de CA-lijm kwijtgeraakt...

Enfin, genoeg gekletst: foto's:

Torpedo op het rek, clamps aangebracht. Eerst de messing banden gebogen, toen op de bovenzijde aan elkaar gezet met de clamps, toen op de torpedo gelijmd, vervolgens torpedo op het rek gelijmd.
Daarna een dikke neut genomen en een uurtje rust.
verwering3tq5.jpg


Dekhuis en brug in nieuwe kleurtjes:
verwering4wr6.jpg


Op het voordek wederom wat verwering aangebracht: (bruin, goudverf en véél verdunning; met de kwast aangebracht en meteen weggeveegd. Door de opliggende laklaag wordt de verf niet aangetast.)
verwering1lb2.jpg


Torpedo's in de buizen:
verwering2nj0.jpg
 
Zo heb ik ergens een een filmpje gehad
Die man had alles aan zijn lijf wat maar kon met hobbyen
de kruk waar hij op zat
De hamer waar hij mee moest slaan zat aan ze*n duim vast
De plank die hij moest bewerken zat ook ergens aan zijn lichaam vast
En uit eindelijk met een toyota want het was een reclame filmpje
Met alles er op en er aan
Aan ze.n lijf dus naar het ziekenhuis
Nou dan kom jij er toch nog redelijk van af hoor Roel
mvg
Frederik
 
Back
Top