Lembeck Extra 2.32m

@ koen330

Breng je dan een boortje van 4mm en een van 6mm mee en een woordenboek Duits-Nederlands :-)

En hij ziet er inderdaad zeer fors uit, moest even slikken toen ik hem uitpakte.
 
Mijn Duits is goed genoeg, vanaf 10 Belgische pintjes :-)

Vandaag heel wat gedaan toch wel.

Onderstel werd gemonteerd, er was niks voorgeboord, dus was even passen en meten:


18022009010.jpg


18022009012.jpg



Staart volledig gemonteerd, scharnieren gelijmd:


18022009013.jpg


18022009016.jpg



Zou dit voldoende uitslag zijn?


19022009001.jpg



Monteren van motor en uitlaatsysteem:
Meten en nog eens meten


19022009002.jpg



Monteren van de motor DL50:


19022009004.jpg


19022009005.jpg



Uitlaat Toni Clark met smokenippel:


19022009008.jpg



Dank u uitvinder van de dremel:


19022009007.jpg



Morgen de uitlaat verder moteren. Deze gaat iets uit het center liggen (1.5 cm), kwam anders niet goed uit met het laswerk.

En mijn oprecht dank aan de lasser van dienst en tevens mijn sensei koen330:
en voor het boortje van 4 :-)


19022009003.jpg



Alex, de uibater van de modelbouwzaak epfun hier in Beveren, welke nog een jeugdkameraad is van mij, had gehoord van onze plannen om dit jaar deel te nemen aan de F3M competitie.
Hij stelde voor ons voor een (zeer) groot gedeelte te sponseren, zijnde de volledige electronische set-up te voorzien voor ons.

Dus hierdoor werd deze samenstelling iets gewijzigd dan oorspronkelijk gepland.

De inhoud van de Lembeck zal er nu dus als volgt uitzien:

- 5 x Hitec 5955TG
- 1 Digitale standaard servo voor de gas (3152 futaba)
- 2 ontvanger accu's flightpower 2S 2170 mAh
- 1 ontstekingsaccu flightpower 2S 1300 mah
- 1 Powerbox 40/24 competition met switch
- 1 Powerbox smokepump
- 1 Emcotec DPSI Micro RCS RV
- 1 Futaba ontvanger 9 kanaals 149dp
- 1 22x10 2 blads propellor van Mejzlik


Het bouwen verloopt vrij vlot moet ik zeggen.
Het bijgeleverd hard-ware pakket is echter niet zoals het hoort, de kwaliteit is ondermaats.
 
Laatst bewerkt:
na 6 jaar F3M heb ik nog nooit zo'n voorstel gehad,

je moet een crack zijn om dit al vanaf novice klaar te krijgen.
 
Stefan zijn Duits is misschien toch niet zo goed als hij zelf dacht. Misschien in het vervolg toch maar die 10 pintjes drinken.

Het staartwiel was "volledig" volgens handleiding gebouwd. Toch maar snel een fotoke genomen als bewijs, of niemand zou me geloven.

IMG_0022.jpg


Nu ja, soms ben je zo gefocust dat je het noorden (voor/achter) kwijt geraakt. :-)

Sorry Stefan, maar ik kon het echt niet laten.

Genoeg gelachen. Het toestel vind ik van uitstekende kwaliteit. Voelt echt stevig aan, en zit goed in mekaar.
Een groot nadeel is dat de slots waar de roerhevels in moeten (2 slots per hevel en zowel voor hoogte, richting als rol) nog niet gefreesd zijn.

Verder is er niet veel op aan te merken.

Dit wordt echt een ferme bak.

(Als dat colson-bandjes zijn om die slang op de plaats te houden, zul je ze elke vlucht moeten vervangen, want die kunnen niet tegen de hitte van je uitlaat)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag niet teveel kunnen doen, hoewel...

Gasservo (Futaba 3152) ingebouwd. Deze werd tegen de achterzijde van het motorschot gemonteerd.
Hoe juist de choke te gaan plaatsen of bedienen moet ik nog eens goed over denken, of manueel of met een servo. Tips zeker en vast welkom.
Ook werden de alu hoekprofielen geboord en gemonteerd.

20022009.jpg


Ah ja, staartwiel goed geplaatst, euhm had handleiding ondersteboven vast of zoiets denk ik misschien ......zal wel aan mij liggen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die EZ-connector op de servohevel direct vervangen door een ball-link, veel te eng met zo'n inbusboutje.

Choke kun je bijv met een draadstang naar de voorkant van de motor laten lopen, zodat je via een gat (ff kijken welk gat het mooiste uitkomt) van voren de choke aan en uit kunt zetten. Ik vind het altijd zonde om daar nog een servo voor te plaatsen:)
 
Die gasaansturing zou ik zo ook niet durvan gebruiken, tenzij je de stuurstang nog soldeert aan die EZ koppeling.

Als je een servo op de choke kan plaatsen dan zou ik het doen, is makkelijker bij het starten en je kan je choke ook als kill-switch gebruiken als er iets mis loopt met je gasservo.
 
Gassturing werd aangepast, ball-links gebruikt, is inderdaad wel meer bedrijfszeker. Heb nog nooit troubles gehad met de EZ's in andere toestellen maar toch maar op zeker spelen.

Next 500cc tank installeren, deze kan vlak op het zwaartepunt liggen, maar dan moet ze dwars liggen. Zou dit enig probleem kunnen opleveren?
 
Laatst bewerkt:
Next 500cc tank installeren, deze kan vlak op het zwaartepunt liggen, maar dan moet ze dwars liggen. Zou dit enig probleem kunnen opleveren?

Nee hoor, als je maar niet vergeet de interne constructie ook 90 graden te draaien:D
 
Met de krokusvakantie niet heel veel kunnen doen. De servo's voor rudder en elevator werden ingebouwd, de scharnieren gelijmd en de links op maat gemaakt. De wielkappen werden aangebracht. De onsteking en onstekingsaccu werden gemonteerd.

Volgens de handleiding moet ook het ontvangeraccu in het motorcompartiment worden ingebouwd om het zwaartepunt goed te krijgen. Omdat ik 2 ontvangeraccu's gebruik wacht ik nog even af om deze te plaatsen.
Alle accu's worden in de handleiding in het motorcompartiment ingebouwd, hoop dat het daar niet te warm wordt voor de lipo's.

24022009003.jpg


24022009002.jpg


24022009001.jpg
 
Die stuurstang naar het hoogteroer, is die een beetje stijf? (ziet er zo dun uit)
 
Stuurstang is 3 mm hoor Alexzzz. De origineel bijgeleverde stuurstangen pasten enkel indien de servo's in het hoogteroer werden gemonteerd. Langere versies voor servo montage in de romp waren niet voorzien in het bijgeleverde hardware pakket.
 
Back
Top