Trex 600 ESP besteld

Hoi,

Ik heb twee maanden geleden ook een 600 ESP gekocht. Dit is mijn setup...

- Futaba R614FS
- Align DS610 (3x)
- Align DS620 + Spartan ds760
- ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 30C

Hij is zo goed als af. Ik zit alleen nog op mijn eigen LiPo's te wachten, ik heb er nu eentje te leen om de balans te controleren. Een paar puntjes...

- Ik heb de draden aan de binnenkant weggewerkt.
- Ik heb een soort ophangbeugeltje gemaakt voor de ESC.
- Mijn Spartan zit op de onderste plank, m'n ontvanger daarboven.

Er zijn me ook drie punten opgevallen.

1 - Ik dacht een grotere heli, veel ruimte, makkelijk sleutelen. Nou, mooi niet dus. Ik ben nog nooit zo lang met een heli bezig geweest. Maargoed...
2 - De maten van de linkages kloppen NIET. Die 27 graden collecitve pitch zoals in de handleiding staat kun je vergeten, tenzij je bepaalde regels breekt. Ik heb er veel tijd aan besteed. Als je ALLES level wilt hebben, dan kom ik tenminste op maximaal -11 ~ +11 collective pitch uit. Ik heb dan nog maar 1/2mm over. Met -10 ~ +10 collective pitch zit je absoluut safe. Overigens meer dan genoeg voor mij.
3 - Helaas heb ik met mijn ZIPPY en de tx LiPo voorop nog steeds een onbalans. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie dat hebben opgelost.

Ik heb er nog aan zitten denken om een nieuwe setup te maken zoals ik destijds ook voor de 450 en 500 heb gedaan (Heli Club Westland). Maar focus ligt nu even op het bouwen en vliegen. Ik wil wel een paar foto's maken voor de geinteresseerde.

Misschien heb je het al zo staan, maar....
De Spartan moet je op de middenstand niet op 0º bladverdraaiing zetten.
De staartbladen moeten 8º voorgezet worden als de Gyro in Ratemode op midstick staat.
Staat ook in de manual op pag.5 naast de afbeelding van de staartservo.

Dat is niet meer zo. Ik heb daarover contact gehad met Spartan en tegenwoordig staat het bij hun FAQ's. Zie onderstaande link...

Spartan RC

2. Is it necessary to setup the tail with 8deg pitch in rate mode?
You only need the 8deg adjustment if you want to run your Spartan gyro in rate mode. In AVCS mode Spartan gyros work equally well whether the "neutral" tail pitch is set to 8deg or 0deg. However, keep in mind that if rate mode is not setup correctly the helicopter may piro uncontrollably if you accidentally switch to it in flight.

On a related topic; despite common misconception tail servos are not overworked if the "neutral" tail pitch is set to 0deg. For the servo holding any shaft position is pretty much the same.

Gr.Boudewijn
 
Laatst bewerkt:
Heej boudewijn,

veel plezier alvast met de ESP. Laat ook even weten hoe de flightmax lipo's bevallen.

Over de links, dat moet je indd even zelf bekijken. Boekje klopt daar voor geen meter. Uiteindelijk heb ik een mechanische pitch gekregen van -15/15 en deze terug gebracht met de pitch mix. Vlieg nu met 12,5 beide kanten. 650L motor kan flink wat hebben!

Ontvanger en spartan heb ik ook opdezelfde plek. Ik vond het bouwen goed te doen, helemaal vergeleken met de 500. Heb wel de allerkleinste inbusjes vervangen door RCscrewz.

De balans kun je goed krijgen door je lipoplankje schuin te hangen en daaronder op het frame iets voor de motor je ont. lipo te leggen. De bec etc hangt bij mij aan de zijkant richting de achterkant. De ESC zit zo'n beetje naast de motor op de zijkant aan de andere kant.

Gebruik zelf de zippy's H en die balanceren prima. Misschien kun je met de staart servo spelen om de balans te verbeteren?

Spartan doet het indd prima op 0 graden pitch.

edit: de 650L wordt trouwens wel erg warm met 15T.
 
Thanks! Begrijp me niet verkeerd, maar -15/+15 kun je niet behalen, zoveel bereik heeft de rotorkop (main shaft) niet. Overigens kunnen je de mixing arms (boven of onder de swashplate) never nooit level hebben. Je kunt de swashplate namelijk niet verlagen zoals op een 600E, omdat de ESP een A arm (elevator) heeft die een vaste maast heeft. Als je de bell cranks level wilt krijgen dient je swashplate op een bepaalde hoogte te zitten.

Kun je vertellen hoe jij het hebt?

Als je namelijk meer als -11/+11 wilt behalen dien je of je swashplate lager te zetten, of je mixing arms niet level te zetten. In feite zou je dat beide niet willen. Lees de onderstaande post op Helifreak voor meer informatie...

Linkage lengths (T-Rex 600 ESP) - HeliFreak

Ik heb op de tweede pagina een paar foto's geplaatst.
 
Ik zal eens wat fotootjes maken maar alles is level. Ik krijg symmetrische pitch tot een max van 15.

Je kunt de swash wel verlagen door de A arm gewoon lager te zetten, deze zal dan geen 90 graden of iets dergelijks zijn maar dat maakt niet bijzonder veel uit zolang de geometrie bij de servo wel klopt.

Vooral de links naar de bladeholders toe heb ik veel mee lopen rotzooien om alles perfect te krijgen.

Los van de 15 graden, met 11 of 12 krijg je zeker alles snel level. De A arm moet je gewoon vergeten ;) Of die nou wel of niet 90 graden staat. Erna wel even kijken of je interactie hebt en in welke mate.
 
Volgens mij moet je A arm echt wel 90 graden staan, anders heb je naar één kant een andere uitslag dan naar de andere kant, en dat wil je toch ook niet.....
Overigens is 15 graden pitch gewoon te veel, 12 graden is meer dan zat....
 
Volgens mij moet je A arm echt wel 90 graden staan, anders heb je naar één kant een andere uitslag dan naar de andere kant, en dat wil je toch ook niet.....
Overigens is 15 graden pitch gewoon te veel, 12 graden is meer dan zat....

Ik gebruik die 15 ook niet ;) maar mechanisch is het wel mogelijk. Regel het af met de swash mix.

Verder heb ik vandaag weer lekker gevlogen met de ESP en tot mijn grote schrik zag ik dat de A arm nagenoeg 90graden staat. Niet precies maar in the ballpark.

Verschil in uitslagen merk ik met deze kleine afwijking niet. elevator is even fel naar beide kanten. Ik maak binnenkort wat duidelijke fotootjes van de kop + ik zal mn links wel opmeten.
 
Is het jullie (ESP eigenaars) ook opgevallen dat er een bepaalde hoeveelheid speling tussen de main shaft en de main bearings zit? Een maat van gaat om die reden niet meer vliegen met zijn ESP. De main gear wordt dan met elke tic toc telkens tegen de pinion aangedrukt.

Ik heb er zelf niet zo heel veel problemen mee. Maar ik moet zeggen, het is wel duidelijk meer dan anders. Op helifreak kun je lezen dat er een 0,4mm of zelfs 0,6mm ruimte tussen zit en de as van een 600E is wel nauwkeuriger.

Ik vind de 600 een mooie heli. Maar ik moet eerlijk zeggen dat er wel wat dingetjes zijn wat ik jammer vind. Tevens zijn (nog) niet alle spare parts te koop.

Boudewijn
 
Klopt, maar na een tijdje dan is je maingear zover afgesleten dat de motorlager wat minder te verduren krijgt. Als het goed is:P

Vond dat ook jammer van een heli die juist helemaal geupgrade is. Op helifreak is dit al vaak besproken en niemand heeft echt een oplossing, helaas...

Is het jullie (ESP eigenaars) ook opgevallen dat er een bepaalde hoeveelheid speling tussen de main shaft en de main bearings zit? Een maat van gaat om die reden niet meer vliegen met zijn ESP. De main gear wordt dan met elke tic toc telkens tegen de pinion aangedrukt.

Ik heb er zelf niet zo heel veel problemen mee. Maar ik moet zeggen, het is wel duidelijk meer dan anders. Op helifreak kun je lezen dat er een 0,4mm of zelfs 0,6mm ruimte tussen zit en de as van een 600E is wel nauwkeuriger.

Ik vind de 600 een mooie heli. Maar ik moet eerlijk zeggen dat er wel wat dingetjes zijn wat ik jammer vind. Tevens zijn (nog) niet alle spare parts te koop.

Boudewijn
 
Is toch niet zo moeilijk.
Gewoon een standaard as en een onderste lagerblok met lager erin lijkt me..

Zijn de assen hetzelfde? En het frame? Dan is het indd gewoon een kwestie van een plastic blokie erin hangen.

Moet zeggen, tot nu toe gaat het goed maar het maingear is niet meer zo puntig ;) En of de lagers van het motortje het fijn vinden is natuurlijk een 2e. (35 vluchten ong.)
 
Wanneer je een standaard as neemt en een onderste lager met blok ben je nog niet helemaal klaar,
je moet dan wel even de gaten heel precies in het frame boren.

Maar ik vlieg ook zeker al zo'n 80 á 100 vluchten met de ESP,
maar zie nog niet echt slijtage op het tandwiel.

Maar heb ook wel die lichte speling in de as........
 
Vraagje voor mensen met een spartan, vandaag de heli inverted gehoverd en dan met wat negatieve pitch een 'climb out'. Staart slaat weg!
Gain staat optimaal, 1% erbij en hij overcompenseert in FFF. Staart is normaal altijd strak, ook met tictocs. Ideeen?

Thnx!
edit: met de XLE is dit probleem er niet.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee,
De spartan is volgens mij zo'n beetje het beste wat je kunt hebben,
wanneer de staart uitbreekt zou ik eerst eens kijken naar alle ander mogelijkheden.

Ik heb het nog nooit gehad bij inverted, ook al laat ik de heli met de staart een heel stuk vallen
(of de staart er nu recht of iets schuin staat) de DS-760 geeft geen krimp. kei strak allemaal.

Mijn gain staat overigens op 40% in een FF-10. (zowel op Idle1 als Idle2).
Overigens is mijn pitch ongeveer ±10.5 graden, en draai op Idle1 gemiddels 1900rpm en op Idle2 2100rpm.
 
Laatst bewerkt:
Tja dat is het rare dus, dat hij overal strak is behalve met zoiets. Gain staat op 43% in Idle 2.

Wat ik wel ga proberen is het linkje niet meer correct instellen voor de rate mode maar gewoon in het midden. Even de eindpunten opnieuw en kijken of dat helpt. Bij de XLE heb ik dat zo gedaan en daar is de staart inverted wel strak.

Als dat niet werkt dan gooi ik de pitch met een procentje of 2 naar beneden.
 
Bart,

Ik lees net je vraag over je Spartan. Ik wil daar toch even op reageren, maar wil ook proberen om een niet al te lang verhaal te schrijven.

Wat ik wel ga proberen is het linkje niet meer correct instellen voor de rate mode maar gewoon in het midden. Even de eindpunten opnieuw en kijken of dat helpt. Bij de XLE heb ik dat zo gedaan en daar is de staart inverted wel strak.

Als eerste... het die dat je +/- 8 graden tail pitch nodig hebt die je moet instellen in rate mode tijdens het hoeveren, dat is niet meer van toepassing. Ik ben daar heeeel lang mee bezig geweest en heb daar zelfs al contact over gehad met Spartan. Sindsdien hebben ze daar iets over vermeld op hun FAQ's. Er staat vermeld dat het NIET nodig is bij een Spartan in AVCS/HH mode. Zie de onderstaande link vraag 2 "Is it necessary to setup the tail with 8deg pitch in rate mode?".

Spartan RC

Tja dat is het rare dus, dat hij overal strak is behalve met zoiets. Gain staat op 43% in Idle 2.

Klopt, daar ben ik destijds ool met mijn 500 tegenaan gelopen. De Spartan is een zeer geavanceerde gyro die het ontzettend goed doet. Maar het is ons opgevallen dat je soms toch wat mote fine-tunen. Toen ik hetzelfde als jou had dacht ik dacht mijn gain in FFF te hoog stond. Nou... dat is dus niet zo, wat blijkt is als je je gain nog hoger zet je probleem is verholpen.

Maar er zijn nog een aantal punten om rekening mee te houden. Om te beginnen altijd de acceleration/-decelaration profile omlaag zetten. Want die staan veel te hoog, zeker als je torque tube hebt. Bij voorkeur ook eerst dat gebruiken met een tail bounce. Je kunt ook een (counter) clockwise gain instellen. Je zou verwachten dat als je een tail bounce constateerd dat je die lager moet zetten. Niet dus... we kamen er laatst achter, je moet die juist hoger zetten.

Gezien jouw probleem. Ik zou ondanks je zegt dat hij goed vliegt, toch eerst eens beginnen om die dingen te controleren, linksom en rechtsom. Eerst je gain ergens instellen, dan je acceleration/-deceleration profile lager zetten. Controleer of je tail bounce hebt links of rechts. Corrigeer het daar waar mogelijk tot gewenst met acceleration/-deceleration profile. Helpt dat niet, dan je (counter) clockwise gain "hoger' zetten totdat je het gewenste resultaat hebt. Dan controleer je opnieuw je gain, ga je met FFF beginnen en pas je desgewenst je gain aan. Het is ons opgevallen dat deze volgorde meestal het beste werkt.

Goed... nou is elke heli anders, dus het blijft proberen. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Jeetje... heb nu lamme vingers van typen ;)

Boudewijn
 
Hee Boudewijn,

Bedankt over je reactie! Dat de rate mode niet nodig was met de Spartan was bekend maar de eerste keer met die gyro had ik het toch voor de zekerheid gedaan ;) XLE gewoon klats in het midden en voila.

De sliders staan al een stuk terug anders vliegen de tandwielen je om de oren. Qua stops, die staan aardig goed. Maar de gain ophogen, tenzij m'n lipo's zover naar de haaien zijn en mn headspeed dus onbewust iets lager is geworden, gaat ie meteen hakkelen met zn staart in bochten.

Ik ga zo meteen vliegen met het verschil dat de staart nu in het midden staat en andere eindpunten natuurlijk. Hoop dat dit het verschil maakt. Heb ook wel het vermoeden dat mn headspeed bij een negatieve climbout meer in kakt dan bij een postieve. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

In iedergeval, i'll be back ;) met goed of slecht nieuws ;) Nog bedankt allemaal!
 
Ik en een maat van me maken ons toch nog steeds zorgen over de duidelijk merkbare speling tussen de main shaft en main shaft bearings. Ik moet zelf nog vliegen, maar een maat van me heeft flink gevlogen bij hem is het iets erger geworden. Zit me nog steeds af te vragen of dit nou problemen geeft met je main gear en motor bearings. Met een beetje tic tocs achter elkaar doet het volgens mij geen goed.

Die maat van me heeft al andere main shaft bearings geprobeerd, zonder resultaat. Ook heeft hij een main shaft van de 600E geprobeerd, ook zonder resultaat. Ze zijn helaas van het ontwerp afgestapt met twee bearings blocks ipv drie zoals op een 600E. Het lijkt erop dat er maar twee opties zijn.

1. Een derde bearing block zoals op de 600E.
2. Een main shaft die ietsjes dikker is voor nog minder tolerantie.

Please share you experience...

Boudewijn
 
Hoeveel speling heb je momenteel? Je zou kunnen overwegen de hoofdas aan de binnenschaal van de lagers te lijmen met groene loctite.
 
Mijn voorkeur zou uitgaan naar 3 lagers.

Uitvoer ervan is wat lastiger. Ik heb ook redelijk wat speling maar tot nu toe gaat het goed. Dat de lagers van de motor klappen krijgen, tja ga hem niet laten staan in iedergeval.

Er zijn van die lagerblokken van quick uk of n ander merk die ( met zn 2 ) wel goed de as op zn plek houden. Maar of dit voor alle ESP's geldt is natuurlijk maar de vraag.

Om terug te komen op het staart probleem. Het is verholpen. Blijkbaar werkt de spartan beter als je hem een 0 positie geeft van 0-1 graad op de staart. Had niet gedacht dat het zo'n invloed zou hebben. Scheelt meteen weer dat ik het bij de XLE vanaf het begin zo gedaan heb.

Verder leek de staart ook wel iets meer locked in tijdens tic tocs. Met andere woorden, knallen :P
 
Hoeveel speling heb je momenteel? Je zou kunnen overwegen de hoofdas aan de binnenschaal van de lagers te lijmen met groene loctite.

Klopt, daar zaten we ook aan te denken. Maar we zoeken nog naar iets anders.

In de tussentijd zijn er een aantal post gestart op Helifreak over dit item. Ik heb inmiddels ook een bericht naar Align gestuurd. Men is nu zelfs collectief bezig om dit te melden bij Align. Zonet mengt Bob White zich er ook in, die gaat het eventueel opnemen met Andy (van Align).
 
Back
Top