H 301 Libelle

Helllllllp

Afgelopen zaterdag de eerste vlucht gehad met de Libelle.
Maar dat ging niet goed, het vliegtuig is op hoogte gebracht met een lier.
Vloog daarna goed en kwam snel in een spieraal waar hij niet uit kwam.:(

Mijn vraag is daarom, wat zou dit probleem kunnen zijn geweest?

Ik hoop dat iemand de oplossing weet?:confused: Ik ben namelijk blij dat het vliegtuig niet veel schade heeft.
Maar voordat ik nog een vlucht ga maken moet ik wel weten wat het probleem is natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie:)
 
Helllllllp

Afgelopen zaterdag de eerste vlucht gehad met de Libelle.
Maar dat ging niet goed, het vliegtuig is op hoogte gebracht met een lier.
Vloog daarna goed en kwam snel in een spieraal waar hij niet uit kwam.:(

Mijn vraag is daarom, wat zou dit probleem kunnen zijn geweest?

Ik hoop dat iemand de oplossing weet?:confused: Ik ben namelijk blij dat het vliegtuig niet veel schade heeft.
Maar voordat ik nog een vlucht ga maken moet ik wel weten wat het probleem is natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie:)

vermoed dat je zwaartepunt niet goed gaat zijn, het zal te ver achteruit liggen
 
Hoi Peter,

Dat zit goed 51 mm vanaf de voor kant vd vleugel.
Een beetje met de neus naar beneden lijkt mij oke.

Daar ligt het niet aan.

Gr, Thijs
 
Hoi Peter,

Dat zit goed 51 mm vanaf de voor kant vd vleugel.
Een beetje met de neus naar beneden lijkt mij oke.

Daar ligt het niet aan.

Gr, Thijs

wat is de koorde of breedte van je vleugel ,ik neem het zwaartepunt en deel de koorde door 3.3 meestal klopt het
misschien nog een tip is je zwever in een vrille nooit hoogte bij trekken of proberen met de rollen tegen te sturen
eerst snelheid dus diepte geven of richtig tegen sturen en dan kan men pas terug vliegen
 
Hoi Thijs,
Da's balen....
Heb je iets meer informatie over wat er gebeurde? Hoe kwam je in die spiraal terecht, wat heb je geprobeerd om er uit te komen, welke reacties kreeg je?
 
Hoi Heren,

Vleugel breete is 17 cm, dus het zwaarte punt van 51mm zou goed moeten zijn.
Misschien dat het aan de snelheid heeft gelegen maar het gebeurde 2 x, dus:(

Klopt het dat dit soort kisten allen maar met veel snelheid goed kunnen vliegen?

Verder zou is de kist naar boven gebracht daarna probeerde we rustig te vliegen (misschien niet goed).
Kwam in een spieraal waar we hem niet meer uit kregen.

Gr, Thijs
 
zwaartepunt

Hallo Thijs,
Op basis van je beschrijving is het moeilijk om precies te weten wat er gebeurd is. Als hij in een vrille is geraakt (een snelle draaing om de topas) dan zou het ook kunnen dat je een te grote hoogteroeruitslag hebt.
51 mm lijkt me eerder een voorlijk zwaartepunt dan dat hij instabiel wordt van een achterlijk zwaartepunt. Mogelijk veroorzaken de smalle tipjes de instabiliteit. Wat is je rolroeruitslag naar boven/beneden? Een te grote uitslag naar beneden kan ook risico's geven omdat de tip met het rolroer naar beneden dan eerder kan overtrekken.

Max
 
Kwam in een spieraal waar we hem niet meer uit kregen.

Gr, Thijs

Hoe heb je dat geprobeerd dan? Normaal zou je alles los moeten laten (alles neutraal) en een beetje down om snelheid op te pikken, dan zou hij gewoon weer moeten gaan vliegen. Als je dat gedaan hebt en er gebeurde niets zou het ook een technisch probleem kunnen zijn (storing/ontvangeraccu?)
Vandaar dat ik je vraag om iets meer informatie, vanuit jouw beschrijving kan het van alles zijn.
 
Max,

in de beschrijving staat het volgende.

Alerons: +6; -14mm Heb dit aangehouden
Flaps: +3mm veel meer gedaan misschien niet nodig
Alevator: +8; -8mm Heb dit aangehouden
Rudder: +25; -25mm Heb dit aangehouden

Gr, Thijs;)
 
Als je niet meer vertelt dan dat hij in een spiraal kwam waar je hem niet uit kreeg is dit raadsel niet op te lossen.
 
Arjan,

Ik zou het echt niet weten wat ik nog meer moet vertellen.
O ja, het roer lag er na de crash half af misschien dat dat al in de lucht is gebeurd.
Ik heb verder het roer nu beter vast gezet denk ik.

Maar zou het kunnen dat dit in de lucht los zou kunnen gaan?
Het zit met een soort klik systeem.

Gr, Thijs
 
Vertel eens zo precies mogelijk wat je deed toen hij in die spiraal kwam en wat je hebt gedaan om er uit te komen? Dus welke stuurbewegingen als je je dat kunt herinneren?

Een los (hoogte?) roer is natuurlijk een prima manier om in vervelende situaties terecht te komen, net als een los richtingsroer.
 
Arjan,

Een los hoogteroer is het zeker niet geweest.
Zou alleen richting kunnen zijn.

Verder kan ik mijn niet zo goed meer herinneren natuurlijk, het ging zo snel zij Jeroen.

(Jeroen heeft gevlogen ik zelf niet)

Hij vertelde dat hij nergens op reageerde.

Gr, Thijs

Ps zal een moeilijk verhaal worden.

Iemand een Libelle kopen:confused::confused::confused::confused:
 
Thijs,

Ik lees het berichtje nu pas maar vermoed dat je gewoon te langzaam gevlogen hebt en dat hij daardoor in de stall terecht kwam. Wat er ook al eerder gezegd is rolroeren meer uitslag naar boven dan naar beneden. Laten we zaterdag er eens goed naar kijken. Neem de libbelle maar mee.

Gr.
Alex
 
roeruitslagen

Hallo Thijs,

Er is al door anderen gereageerd op de roeruitslagen. In principe is het zo dat +6 en -14 betekent 6 mm naar beneden en 14 naar boven. De plus betekent nl meer welving (dus een uitslag naar beneden) Als je het zo hebt ingesteld mag er eigenlijk niks aan de hand zijn. Als de uitslag nu 14 mm naar beneden en 6 naar boven dan heb je een probleem. In dat geval is de kans op een tip-stall erg groot en bovendien heeft een rolroer dat zoveel naar benden uitgeslagen is meer weesrtand waardoor hij ook nog eens üit de bocht" wordt getrokken.

Max
 
Heren bedankt voor alle tips.
Zoals Alex al zij neem hem zaterdag maar een mee dan zullen we er naar kijken.
Dit ga ik zeker doen en hou jullie op de hoogte.

Gr, Thijs
 
Even het draadje opfrissen....

Wie weet waar ik een Libelle kan kopen van rond de zes meter spanwijdte ? ( zeg maar tussen 5 en 6 meter )
De romp alleen is genoeg of zelfs een duidelijke tekening voldoet ook ;)
Eén van mijn teamgenoten zijn handen beginnen te jeuken om een nieuw project te starten...
 
Back
Top