Lembeck Extra 2.32m

Stuurstang is 3 mm hoor Alexzzz.

Ok, ik was bang voor doorbuigen, op de foto ziet hij er wat aan de dunne kant uit:) Misschien is het mooier om een stukje carbon buis eroverheen te schuiven, maar ach, als de staart erop zit, ziet niemand het meer:mrgreen:
 
Waarom zet je de servo op de romp als het ook in de stabilo kan? De geometrie met die schuine stuurstang is niet echt ideaal. Ook is de stuurstang een heel stuk korter en stijver wanneer je de servo in het roer had geplaatst.
Wanneer je stabilo's er af moeten voor transport is het fijn wanneer de servo's erin zitten, gewoon stekkers lospluggen ipv ball-links uitliften (= zeker niet ideaal).

Edit: heb je de gashevel op de carb verlengd? De korte hevel die standaard op een walbro zit, geeft meestal problemen om aan een stabiele relanti te komen. Ik weet niet of je het wel of niet gedaan hebt (enkel de choke is zichtbaar op de foto's, en daar is er geen probleem) maar het is belangrijk op wedstrijden. Je kan niet zomaar even naar je toestel wandelen wanneer je een metertje te ver getaxied hebt, of wanneer het stilvalt.
 
Laatst bewerkt:
De gashevel op de carb werd inderdaad verlengd.

Betreffende het inbouwen van de hoogteroer servo's in de romp stuitte ik op een klein probleem. Bij een uitslag van 35° up op het hoogteroer raakt de stuurstang de onderzijde van het stabilo (zie foto).
Ik denk dat het verstandigst is de raad van Paul op te volgen en gewoon de servo's in het stabilo zelf te monteren. Eerste werk morgen.

26022009001.jpg


Beide vleugels werden ook volledig afgewerkt, het is dus 1 servo per aileron geworden.

26022009.jpg


Het toestel laat zich vrij gemakkelijk bouwen. Veel is er op het net nog niet te vinden buiten op enkele Duitse fora, dus kan niet veel ideetjes stelen :-)
Vandaag met de post een handig hulpstukje toegekregen om de proppen voor de dl50 perfect te kunnen boren. Heb 2 carbon props voorgeboord met dit ding en het ging als vanzelf. Een must have om je proppen niet te verknoeien en kan eveneneens gebruikt worden om de achterplaat van de spinner voor te boren.

product_thumb.jpg


Groetjes
 
Het kan wel zijn dat je dan ook een grotere hevel op je servo moet hebben, ben niet zeker. Is hij staand of liggend ingebouwd?

Zitten die aileronstuurstangen zo in de kit? Metrische draad? Indien ja, knap!
 
idd servo verplaatsen, of zou hem omdraaien ook al niet helpen?? met de as van de hevel zo ver mogelijk naar achteren, nu zit ie naar voor zo te zien?? is maar een gedacht he!!
 
Dat systeem van boren met de propschijf als mal heb ik ook al eens toegepast. Resultaat is niet super, redelijke afwijking. Voor grote props niet doen, met een mal is het stukken beter (heb er spijtig genoeg ervaring mee...)
 
@ awol: website staat op de foto...

De aileronstuurstangen zitten inderdaad bij de kit en de draad is metrisch.
Beide aileronservo's in het stabilo ingebouwd en is indeed veel beter. Haal nu met de originele Hitec servomeenemers met gemak een hoek van 50° op het hoogteroer, zonder de eindpunten van de servo's te verhogen. De uitlaat werd eveneens ingebouwd.
Zal dit weekend nog wat foto's hiervan posten.
Staan al een heel eindje verder en intussen een uur of 20 gebouwd.
Het is geen alledaags arf-je maar zeker en vast een leuke kist om aan te werken.

Nog te doen:

Benzinetank en smoketank inbouwen, motorkap uitslijpen waar nodig, smokepomp inbouwen, emcotec en powerbox inbouwen, ontvanger een plaatsje geven, ontvangeraccu's, enz....
Nogal een geluk dat ik in maart een ganse maand thuis ben.
 
Laatst bewerkt:
De werkzaamheden hebben heel even stil gelegen omdat ik mijn Sebart Angel eerst wilde herstellen, ging even voor omdat ik hier het F3M novice programma mee instudeer in afwachting van...
Laatste landing had ik wat schade maar hij staat weeral te blinken intussen.

Bij de Lembeck werd intussen het uitlaatsysteem volledig geplaatst en werden de benzine en smoketank ingebouwd. Heb heel even moeten zoeken naar geschikte tanken omdat ik deze perfect op het zwaartepunt wou plaatsen.
2 stuks van 20 oz net waar ik ze wou hebben, heb gelukkig minder moeten aanpassen dan eerst gedacht.
Intussen de motor met de gebruikte uitlaat een half uurtje laten proefdraaien en man man wat een geweldige combo. Ben echt wel tevreden van de DL50.

Nu nog even wachten op de rest van de bestelde onderdelen en hopelijk voor half maart zijn maiden.

Had het toestel al even volledig gemonteerd om alle roeren af te stellen en meteen het zwaartepunt even gecontroleerd. Dit mag volgens de handleiding tussen 14 en 17 cm liggen gemeten van de voorzijde van de vleugel. Ik dien echt wel alles voorin in te bouwen en de kans is groot dat ik nog lood zal moeten toevoegen. Heb de metalen staartwielconstructie reeds vervangen door een carbon exemplaar.
Zal een kale plek worden onder de canopy :-)

06032009001.jpg


06032009002.jpg
 
Ik zou wel aanraden je lipo's een beetje in te pakken waar die strips er rond gaan... Na een tijdje zou dat wel eens kunnen gaan insnijden... Een goed idee is ook wat brandstofslang rond je strips te doen...
 
Sorry, maar zelf al moet er nog lood bij om tot hetzelfde gewicht te komen, dan gebruik ik nog steeds veel liever lipo's... :-)

idd als je lipo's gebruikt en je moet lood toevoegen om wat voor reden dan ook. kan je het ook weer weghalen als extra dingen inbouw.
Dat is bij nic niet zo. dus liever lipo's in mijn idee
 
Back
Top