P-51 'Strega'

Welke tape plak je mee af? Hoezo wordt die tape warm?

Ik zou wat je nu hebt gladschuren als dat nodig is (op een foto kun je niet zien of het glad is) en dan het tipgedeelte opnieuw wit spuiten. Dan weer kort lichtjes schuren om een eventuele rand tussen het 'oude' wit en het 'nieuwe wit' weg te halen, en daarna het rood opnieuw aanbrengen.

Wat betreft autospuiters: er is bij ons 1 keer een F3A kist naar een autospuiter geweest, en die kwam 300 gram te zwaar terug, maar zag er wel prachtig uit, voor wat ik er van begrepen heb. Dat is natuurlijk niet representatief voor alle autospuiters :)
 
Kwaliteit heeft tijd nodig he :)

(zeg ik ook altijd als mijn moeder klaagt over de lange bevalling destijds)
 
manier breng je wel kleur aan op het product, maar geen mooi strak oppervlak.
Iemand die er wat meer verstand van heeft vertelde me toen dat het veel beter is om 1 dikkere laag aan te brengen dan bijv 4 dunne die opgeteld dezelfde dikte hebben.

die mag je voortaan wel betitelen met "iemend die er geen biet verstand van heeft"
das de lomppste debielelste fout di je kan maken.

a:het oplossmiddel in de lak kan n iet meet wer, gevolg kleine belletjes in de lak.
b:het droogt niet goed of mooi glanzend, dan krijg je een mooie satijnlook die overal waar je hem raakt vingertjes in de lak nalaat.
c:sinalsappellak en dikke druipers zullen je tegemoet komen ;)

de enigste juite manier is, eerst laag nevelen, net dekkend, aan laten drogen, medium natte laag eroverheen, kwartier aandrogen en dan 1 laag tot glans, en als je de voorsta stappen doet hetb je een mooi eindresultaat.

wil je dan nog hoog tot super buff glans, dan moet je polijsten, geen lakker ter wereld kan zo strak spuiten als een polish job.
 
jan, misschien wel de belangrijkste tip, oefen niet op je model maar maak proefstukjes !!!!
 
jan, misschien wel de belangrijkste tip, oefen niet op je model maar maak proefstukjes !!!!

Het hele model is Jan zijn proefstukje ;)

Maar even serieus ik heb dat pas ook aan Jan gevraagd, maar hij heeft het in het verleden ook zo gedaan, en toen ging het goed begreep ik.
 
Laatst bewerkt:
In autowax lossen ook heel goed allerlei stoffen op

Maar hier had het dus geen effect . . . :nooo:


Welke tape plak je mee af?

'Onzichtbaar' kantoorplakband (overigens was dit wel van een onbekend merk :confused:).

Misschien van dat 'low tack' plakband nemen? :confused:

Of toch maar dat gele van Tamiya?

En dan eerst zo'n dun laagje om de 'randjes te sealen'. :p


Hoezo wordt die tape warm?

Omdat ik na elke laag lak de boel met de fohn (lage stand) droogfohn . . .

Anders is er helemaal geen wachten op! :shock:

(En het gaat al zo langzaam . . . :?)

Of is dat ook uit den boze?

Voor wat betreft die proefstukjes: ik ben er redelijk uit, nu, volgens mij.

Lak, methode van lakken, afplakken, polijsten etc.: op zich lukt er best wel een boel; nu moet het allemaal nog even samenkomen . . .


jan.
 
die mag je voortaan wel betitelen met "iemend die er geen biet verstand van heeft"
das de lomppste debielelste fout di je kan maken.

a:het oplossmiddel in de lak kan n iet meet wer, gevolg kleine belletjes in de lak.
b:het droogt niet goed of mooi glanzend, dan krijg je een mooie satijnlook die overal waar je hem raakt vingertjes in de lak nalaat.
c:sinalsappellak en dikke druipers zullen je tegemoet komen ;)

de enigste juite manier is, eerst laag nevelen, net dekkend, aan laten drogen, medium natte laag eroverheen, kwartier aandrogen en dan 1 laag tot glans, en als je de voorsta stappen doet hetb je een mooi eindresultaat.

wil je dan nog hoog tot super buff glans, dan moet je polijsten, geen lakker ter wereld kan zo strak spuiten als een polish job.
zie deze zin wel in het geheel van mn post.

en zoals henri al verwachtte, deze persoon in autospuiter en spuit heeel veel mooie auto's zonder daar tig lagen voor nodig te hebben. 1x primer en 1x aflakken is daar genoeg.
Hij heeft ook mijn scooter gespoten, zonder blanke lak, en hier lag ook een mooie glans over...

van oplosmiddel nooit last gehad, wel van vingerafdrukken, maar dit was niet op satijnachtige oppervlakken.
Sinaasappelhuid zijn het gevolg van te schraal spuiten, druipers van te rijk spuiten. Daartussen zit het gebied waar ik het over heb :D
 
Jitze: het hangt af van wat je spuit, maar nog belangrijker, waarmee je het spuit (welke verf/lak).

De opmerking 'nooit in 1 keer dekkend spuiten' is gewoon waar, dat zal ook 'jouw spuiter' je vertellen, die zal ook op z'n minst de 1e laag nevelen.

Als je werkt met een kleurlaag die ook gelijk de laklaag is, dan heb je in zoverre gelijk dat het dan inderdaad niet handig is alle lagen zo dun mogelijk te spuiten, je zult een keer een iets dikkere laag moeten spuiten om het te laten vloeien en uiteindelijk een mooi glanzend oppervlakte te krijgen. Je spuit dan echter nog steeds altijd minimaal 2 lagen, eerst een nevellaag en daarna de toplaag.

Als je met een clearcoat werkt, hoef de kleurlaag niet te glimmen/glanzen, hoeft hij alleen maar te dekken, en dan bereik je toch echt het mooiste en lichtste resultaat door een aantal dunnere lagen over elkaar te leggen.

Voorbeeld.. voor een 2m F3A romp heb je om 'm af te werken niet meer dan ergens tussen de 20 en 30 gram nodig. Uit dat gewicht blijkt al dat dat domweg geen dikke lagen kunnen zijn :)
 
Heb ik gedaan! :pim:

Ja, dat ken ik ondertussen maar al te goed . . .

Zo ziet het er dus uit.

Let op: de tape heeft dus zelfs (zie het scheurtje) de hele (glasmat + ?) verflaag losgetrokken! :shock:

jan.

Dat van die tape lijkt dan veel op wat ik bij de Piper J-3 heb meegemaakt toen ik de letters erop wilde spuiten.
Dit is nog wel ergens te zien op dit Forum volgens mij.
Ik gebruikte toen tape dat ik bij Conrad had gekocht.
Dit bleek de gehele onderlaag los te weken.
Waarschijnlijk tape met een cellulose lijm, hetgeen behoorlijk agressief op nieuwe verflagen.

Bert
 
Jan, ik volg je draadje meestal alleen met lezen, steek er erg veel van op. En wat een geduld heb je, enorm! :worship: Maar het resultaat is er ook naar, het wordt echt een mooi toestel.

Zou het lukken om de Strega vliegklaar te krijgen voor de schaalmeeting in Oss, juni 2009?
 
'Onzichtbaar' kantoorplakband (overigens was dit wel van een onbekend merk :confused:).

Misschien van dat 'low tack' plakband nemen? :confused:

Of toch maar dat gele van Tamiya?

En dan eerst zo'n dun laagje om de 'randjes te sealen'. :p

Jan,

Tamiya of KIP tape is prima. Maar ik weet niet wat voor effect het fohnen heeft. Mogelijk dat de lijmlaag door de warmte vloeibaar wordt en zich vastvreet in de primer, waardoor je alles lostrekt bij het verwijderen van de tape. Ik weet in ieder geval dat je de tape nooit te lang moet laten zitten, anders krijg je hetzelfde effect en trek je stukjes primer mee bij het verwijderen.

Groet,

Geert
 
Ik begrijp ook niet helemaal waarom je gaat fohnen? Gewoon afplakken, spuiten en dan iets van 15 minuten later de tape eraf halen.. en je krijgt mooie lijnen zonder plakresten.. mits je wel de juiste afplaktape gebruikt :)
 
Dit bleek de gehele onderlaag los te weken.

Dat was hier niet aan de hand; volgens de man waar ik vanmiddag nieuwe verf wilde kopen, komt het door de warmte: daardoor laat de lijmlaag los van het tape, of hecht zich in ieder geval zo goed aan de laklaag, dat de lijm achterblijft op de verf.

Wilde kopen . . . had alleen maar createx AutoAir, terwijl ik juist Createx ModelAir wilde hebben; had 'ie niog nooit van gehoord . . . :rolleyes:

Tja, dat geeft dan ook weer te denken . . . :confused:

Moet misschien toch nog maar eens die AutoAir proberen . . . :?


het wordt echt een mooi toestel.

Dank je, ik denk het ook! :p


Zou het lukken om de Strega vliegklaar te krijgen voor de schaalmeeting in Oss, juni 2009?

Als het zo doorgaat niet . . . :nooo:


dat de lijmlaag door de warmte vloeibaar wordt en zich vastvreet in de primer

Tja, zoiets . . . Overigens was het geen primer, maar gewone verf/lak.


Ik begrijp ook niet helemaal waarom je gaat fohnen?

Tja, nou begrijp ik er ondertussen helemaal niets meer van. :confused:

Tenminste . . . :rolleyes:

Ik spuit laagjes! ) (zoals toch wel heel vaak aanbevolen wordt! :yes:)

Voor je het volgende laagje spuit, moet het eerste laagje toch wel enigszins droog zijn?

Daar ga ik niet op wachten, dat duurt minuten!

Als je plm. 6 laagjes spuit, voor de laatste 'vol' dekkende laag: zit je alles bij elkaar zo maar een half uur te wachten! :mad:

Even voorzichtig de fohn erop, en hij is klaar voor de volgende laag. :)

Morgen weer verder, vanavond wordt niet veel, ben ik bang . . .


jan.
 
6 laagjes is mss ook wel weer een beetje teveel van het goede... maar fohnen tussendoor zou ik niet doen.

Met de verf die ik gebruikte (permacron) kon ik na pak -m- beet 15 minuten wachten de volgende laag spuiten. Dat was bij een kamertemperatuur van ca. 24 graden. Als je dan 4 lagen spuit, ben je inderdaad een uur bezig. Geduld is een schone zaak ;)

Daarom.. oefen je procede op oefenstukjes en als je de voor jou prettig werkende methode gevonden hebt, werk dan in 1 keer het hele toestel af. Dan kun je bv. het stabilo spuiten en dan de rest, tegen de tijd dat je met de rest klaar bent, kan het volgende laagje op het stabilo.
 
Hezik,

Jan is volgens mij niet zo'n voorstander van proefstukjes spuiten. Meerdere mensen hebben hem dit al geadviseerd, maar hij blijft stug zijn model als oefenobject gebruiken ;)

Groet,

Geert
 
Hezik,

Jan is volgens mij niet zo'n voorstander van proefstukjes spuiten. Meerdere mensen hebben hem dit al geadviseerd, maar hij blijft stug zijn model als oefenobject gebruiken ;) Groet, Geert

Jan Moet leren watching paint dry.................. :cool:

En dat duurt.............................minstens een week. :sleepy:

Gr Peter.
 
maar fohnen tussendoor zou ik niet doen.

Op die flessen AutoAir staat het expliciet aanbevolen: Use air flow & heat source to decrease curing times.


als je de voor jou prettig werkende methode gevonden hebt

Die heb ik gevonden! :thumbsup:

De lak zit er prima op! :p

Die lijmresten van dat plakband is een kleine tegenvaller, maar verder: perfect! :)

(Die parketlak heb ik nog niet geprobeerd, maar daar heb ik wel vertrouwen in.)

Polijsten: een opebaring. :eek:

(Waar maakt iedreen zich toch zorgen over? :confused:)


en werk dan in 1 keer het hele toestel af.

Boven en onder, links en rechts, voor en achter? :confused:

En wit en rood? :confused:

Met een airbrush? :confused:

Lijkt me geen goed idee. :nooo:


Wordt vervolgd.

('U kunt allen rustig gaan slapen.')


jan.
 
Nee niet met een airbrush, met een bekerspuit. Maar als je toch een airbrush wilt gebruiken, ja met een airbrush :)

Nee neit alle kleuren tegelijk, maar 1 voor 1.

Wat je nu doet.. een heel klein stukje pakken, 1 kleur in lagen spuiten, tussen de lagen fohnen om het maar zo snel mogelijk droog te krijgen, met als gevolg dat je tape aan de lak vast blijft zitten en je weer opnieuw kan beginnen, enzovoort. Zo doe je over alleen dat stabilo erg lang, ook omdat je tussen de lagen door toch moet wachten tot het droog is.

In die tijd dat je zit te wachten, zou je ook andere dingen kunnen spuiten en zo de totale wachttijd verkorten.

Hoe dan ook, dat is hoe ik het zou doen, maar iedereen heeft zo z'n eigen methodes en ik zeg niet dat jouw methode perse fout is.

We willen gewoon graag allemaal die strega eens echt mooi in kleuren en lak etc afgewerkt zien zijn.. zodat wij er ook eens van kunnen genieten op meetings, of foto's en filmpjes :)
 
Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen. :)

Laat mij nou even rustig
- dat stabilo klaarmaken,
- hoogteroer monteren,
- kielvlak monteren,
- alles helemaal mooi spuitklaar maken,
en als het dan mooi weer is/wordt: gaan met die banaan!

Komt goed. :yes:


jan.
 
Back
Top