P-51 'Strega'

Waarom weer schuren, Jan?
Spuiten met blanke lak (waarvoor eigenlijk?) is toch de allerallerallerallerlaatste stap?

Ja precies. Schuren/polijsten etc doe je alleen ter reparatie, maar als het er goed opzit, niets meer aan doen..

Waarom weer schuren, Jan?

Om te kijken of het mooi gaat glanzen/glimmen.

Dat doet het nu nog niet . . . :nooo:

Spuiten met blanke lak (waarvoor eigenlijk?) is toch de allerallerallerallerlaatste stap?

Ja, als dit lukt, dan gaan we (denk ik toch maar) dezelfde behandelingen op het stabilo loslaten, en dan de zaak op de romp plakken. :p

Ja precies. Schuren/polijsten etc doe je alleen ter reparatie, maar als het er goed opzit, niets meer aan doen..

Het zit er wel goed op, het hecht (ondanks dat het al met 2500 gepolijst is), maar die blanke lak glimt nog niet.

Ben dus benieuwd of die dat wel gaat doen . . .

Wordt vervolgd.

jan.

7549b19b6236529.jpg

Na het opbrengen van de blanke lak, voor het polijsten.

WAT een boel stofjes! :shock:

7549b19b6281068.jpg

7549b19b9530491.jpg

7549b19b956e0e0.jpg

Na het polijsten (2000, 2500, 3500, 6000, 8000, 12000):

7549b19b95b2a67.jpg

7549b19bc5c4295.jpg

7549b19bc545e2e.jpg

7549b19bc584adc.jpg

7549b19bdddf05c.jpg

Goed, bij alle andere onderdelen die nog moeten: alle putjes vullen, dus! :mad:

Maar op zich ben ik niet ontevreden. :p

Mooi glad, hoor! :D

Alleen glanst het minder dan ik verwacht had . . . :?

Maar, belangrijker, het lijkt of de werkwijze die ik hier nu gevolgd heb, deugt. :cool:

En dat polijsten van de verf, voor de blanke lak erop komt, kan dus wat kalmer.

(Dit is wel even een boost voor de moraal, hoor! :yes:)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe/waarmee polijst je? Als je het te weinig vind glanzen, kan met poetsdoeken polijsten met een pasta mogelijk nog iets meer glans brengen?

Het ziet er toch goed uit?

Trimvlakjes kun je nu alsnog nog doen toch?

Hoe/waarmee polijst je?

Met schuurpapier 2000 en 2500 (of is dat per definitie schuren? ;) ) en een setje met een soort van polijstdoekjes, genaamd 'Micromesh' (3500, 6000, 8000, 12000).

Zie bij de 'Modelbrouwers'. :cool:

Moet misschien eens bij de automaterialenhandel langs, voor de dingen die jij noemt . . . :confused:

Die zit hier vlak in de buurt! :p

De AVA (= alles voor auto's ;) )

jan.

niet meteen wegrennen, ik weet niet of je daar een beter resultaat mee gaat halen, of dat het resultaat wat je nu hebt niet goed is. Volgens mij was je er wel tevreden over net? Ik zou nu eerst verder gaan werken aan de rest van het toestel en al doende zal het nog beter gaan.. en als je aan het eind ontevreden bent over wat je nu gedaan hebt, kun je het dan altijd nog opnieuw doen toch?

Hoe spuit je de laklaag? Bij welke temperatuur?

Hoe spuit je de laklaag?

Welke? De blanke? Net als de witte verf, met de airbrush . . .

Allemaal dunne laagjes.

Alleen zie je maar dan ook totaal niet hoeveel er al op zit . . .

Moet echt de laagjes tellen. :cool:

Bij welke temperatuur?

Plm. 15 graad schat ik, warmer is het 's avonds niet. :nooo:

Ga nu inderdaad eerst verder bouwen: de meeting komt er aan! :?

jan.

is dit hoogglans blanke lak? ik heb geen ervaring met dit spul van revell. maar ik weet wel dat normaal gesproken als ik ergens hoogglans blanke autolak over spuit (spuitbus, 1 laag) dat het dieper glanst dan dit.

(is dit niet gewoon enkel een beschermlak?)

De stemming zit er hier goed in: heb een klein busje TRAELYX Hoogglans meubellak gekocht.

Waterverdunbaar, reukloos etc.etc. :cool:

Evenzogoed nog 11 euro voor 250 ml . . . :shock:

Die gaan we eerst maar eens op het stabilo proberen, dat heb ik gisteravond gespoten.

7549b3b82c90c9f.jpg

7549b3b82ce7e7a.jpg

Ben je best nog eventjes zoet mee, al die laagjes en al dat fohnen . . . :?

Maar nou de vraag (heb ik het geloof ik al eerder over gehad :oops:)

Wat is nou slim?

optie 1.
eerst het kielvlak spuiten, dan monteren, dan de overgangen tussen kielvlak en stabilo netjes maken (oa. met plamuur?), en dan de overgangen spuiten (wat moet je dan wel/niet afplakken? :confused:)

of

optie 2.
eerst het kielvlak monteren, dan de overgangen tussen kielvlak en stabilo netjes maken (plamuur?), en dan de heleboel in een keer spuiten?

Daarnaast: verdient het aanbeveling om, waar eea. rood moet worden (bv. het kielvlak) dat eerst (vrijwel dekkend) wit te spuiten?

7549b3ba0ab1cc1.jpg

jan.

Ik zou eerst alles monteren en afwerken zoals de bedoeling is.

Dan als eerste spuit ik altijd de moeilijk hoeken en rondingen zodat daar een dusn laagje opzit om vervolgens het geheel te spuiten.

optie 2 dus, anders voeg je alleen maar onnodig gewicht toe. als je eerst zou verven zit er verf op plekken die je toch niet meer ziet, en als je het eerst zou momnteren blijven de kleurovergangen ook mooi.

Ik heb nu ook (goed kijken!) op de onderkant van het stabilo twee stukken plakband geplakt: dat komt op de romp te liggen, dus heeft geen verf nodig . . .

jan.

Laatst bewerkt:
Spuit eerst het geheel af voor je met poets aan de slag gaat. Als je ergens per ongeluk poets op krijgt, wordt spuiten een stuk lastiger.

Wat er met je lak aan de hand was, waren geen stofjes, maar een te lage temperatuur en mogelijk een verkeerde druk. Bij 15 graden aflakken is gewoon geen goed plan, probeer een ruimte te vinden die je kunt opstoken naar 25 graden, moet je eens zien hoeveel beter je lak dan vloeit ;)

Spuit Jan niet tedunne laagjes.
De verf heeft zo ook geen kans om uittevloeien.
En een warmer temp is raadzaam.

Han.

Nieuwe avonturen, ofwel: een ongeluk komt zelden alleen . . .

Gisteravond zo'n olie-gevulde electrische radiator in het hok gezet (past er nog net bij :?), de tipjes afgeplakt met van dat kantoorplakband, en bij 21 graden aan de slag.

Spuiten, fohnen, spuiten, fohnen, enzoverder enzovoort.

So far so good.

Laatste laklaag drooggefohnd, tape eraf: :confused:

De lijm zat zo vast op de verf, dat die van het plastic losliet (hier en daar). :shock:
:bad-words:

Zou dat van dat fohnen komen? :confused:

Terpentine, aceton, stickerverwijderaar, airbrush-cleaner, alcohol, (kon de spiritus even vinden), etc.etc.: alles geprobeerd, niets helpt . . . :nooo:

Dus dat zal wel wegschuren en opnieuw lakken worden. :mad:

(De randjes waren wel superstrak, dat dan weer wel . . .)

Learning all the time! :p

jan.

Ik denk dat er wel wat in zit wat Han oppert...

ik heb een tijdje uit angst voor druipers verf opgebracht in allemaal dunne laagjes. Op die manier breng je wel kleur aan op het product, maar geen mooi strak oppervlak.
Iemand die er wat meer verstand van heeft vertelde me toen dat het veel beter is om 1 dikkere laag aan te brengen dan bijv 4 dunne die opgeteld dezelfde dikte hebben.

Met 1 dikke laklaag spuit je de lak 'vol' en de structuur dicht. Hierdoor komt er een mooie glans over de laklaag. Natuurlijk is het wel iets moeilijker omdat je de lak erg gelijkmatig aan moet brengen, maar het loont de moeite!

Zelf hanteer ik de volgende richtlijnen:
- Eerst een dunne laag aanbrengen als grondlaag.
- Hierna in 1 keer het product aflakken.
- Als je het product in banen spuit: zo snel mogelijk de volgende baan spuiten, want anders spuit je de glans weer weg als de vorige baan al iets is gaan drogen
- Hieruit volgt dus ook: laat een oppervlak met rust als het glanst en begonnen is met drogen. Zie je dat het nog niet helemaal dekt en wil je er iets overheen spuiten, dan spuit je het weer matter. Voor glans moet je dan weer een dikkere laag erop zetten wat resulteert in druipers. Ofwel: niet meer aankomen!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Jan. Misschien is het toch eens handig om een balsa plankje even te glassen, plamuren, schuren (kan gewoon met het apparaat, zo gedaan) en in 20 repen te snijden om het een en ander te proberen en te leren.

Back