bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Aangestoken door alle enthousiaste verhalen over de STS, heb ik er ook een gemaakt

Foto-LB4TTZN6-D.jpg


Heb gisteren het eerste vluchtje gemaakt en inderdaad het vliegt prima, kon van het gras starten, dus ben zeer tevreden.

Mijn setup, motor BM2410-9, 18 amp regelaar, accu 3s lipo 1250 ma.

Totaal gewicht met accu 480 gr.

In de vleugel heb ik 2 ribben van balsa gemaakt om de struts in vast te lijmen, tevens houden die de vleugel mooi in vorm.

Met vrgr Rido
 
Bedankt voor de reacties, de power van de motor is ruim voldoende voor de STS, van de week ga ik weer vliegen en zal ik eens wat testen.
Voor mij is belangrijk dat ik vanaf het veld kan starten, is wel zo gemakkelijk en ook dat het stroomverbruik niet te groot is.
Heb met 1250 ma lipo ongeveer 12 min gevlogen, en aan de lader ging er 975 ma in.
Met vrgr Rido
 
Vandaag een landingsgestelletje gamaakt en voor het eerst mee gevlogen :)
Erg leuk om te starten vanaf de de grond ipv de gebruikelijke handstart :p

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Peter !

Heb de laatste dagen veel gevlogen met de STS, en ben er erg tevreden mee, kan er prima loopings etc meemaken, en de snelheid is ruim voldoende.

Bij een bepaalde snelheid begint wel de vleugel te flutteren, maar dat ligt aan deze constructie, misschien maak ik er nog een extra vleugel bij met een ander profiel.

Heb net de tekeningen gemaild aan een collega vlieger, dus er komen er nog meer bij....

met vrgr Rido
 
Dank je Rido.

Mijn toestel is al wat ouder en al wat aangepast zoals in eerdere posts te zien is.
Het onderstelletje is van gewoon ijzerdraad en zit vast met elastieken.
Gewoon ijzerdraad voldoet helaas niet omdat het te buigzaam is :( na iedere landing staat het alle kanten op gevouwen :rolleyes:

Van flutteren heb ik bij mijn 6mm vleugel geen last.
Ik vlieg zonder struds en heb een strip carbon van 6x1mm op de vleugelrand geplakt.
Hierdoor is hij zo stevig dat hij zonder problemen loopings aan kan :D
 
Dank je Rido.

Het onderstelletje is van gewoon ijzerdraad en zit vast met elastieken.
Gewoon ijzerdraad voldoet helaas niet omdat het te buigzaam is :( na iedere landing staat het alle kanten op gevouwen :rolleyes:
Als ik die foto zie kan hij wel de helft korter en het moet minstens verenstaal zijn.
Ik gebruik massief koolstof van 1 tot 2mm afhankelijk van het gewicht.
Koolstof buis werkt ook niet omdat dat niet soepel genoeg is.
 
Heb de vleugel ook met carbon versterkt, maar in het midden, als je dit aan de voorkant doet is misschien beter.

een vol profiel vleugel is nog wat steviger (cdrom flyer), en zo blijf je bezig ...

Onderstellen maak ik van oude stalen stuurstangen en dat blijft prima in model.

Van de week wordt er niet veel gevlogen, dus weer tijd om te knutselen.

Met vrgr Rido
 
@ cdrom flyer

Bedankt voor de info.
Omdat ik geen verenstaal genoeg had, heb ik het geprobeerd met gewoon ijzerdraad.
Het was gewoon eem testje om te kijken of ik op mijn vliegstek kon landen en opstijgen.
Dat was iig een succes :)
Nu is het dan tijd geworen voor een goed onderstel.
Ik denk dat ik er 1mm koolstof ga gebruiken.
Moet het draadje ff terug lezen, want er staat ergens hoe je dat kan maken :p
 
Voor 200 gram is 1mm voldoende.
Voor een STC van 400 gram moet je wel 2.5 tot 3mm nemen.
Gewoon door de romp prikken van onder naar boven maar wel op die plaatsen inwendig versterken met dun triplex.
Laatste stukje voor de wielen van verenstaal maken en er aan lijmen met draad of beter krimpkous er omheen dan blijft het op zijn plaats met drogen van de lijm.;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top