Logo geprakt, foto's... heropbouw verslag volgt

  • Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hallo allemaal,

Beetje schade gevlogen vandaag.
Direct bij de eerste bocht... failsafe erin. Hold op servo's, motor uit. Hij draaide de bocht door half rollend met zijn neus de grond in. Oorzaak (nog) niet bekend.
Landingsgestel volledig versplinterd, heel klein scheurtje onderin de kap (nog prima te gebruiken, amper zichtbaar). Lipo's hebben het volledig overleefd, geen deuken o.i.d. alleen een klein scheurtje in de krimpkous.

crash1.jpg

Frame gescheurd, servo behuizing stuk. Tandwiel nog heel (niet gestript). Hoofdas krom.

crash2.jpg

Bladen gespleten.

crash3.jpg

Staartbehuizing gebroken, horizontale fin gebroken. Alu tussendeel gebroken. Pitchslider stuk. Hevel gescheurd. Staartas krom.

crash4.jpg

Staartbuis op meerdere plaatsen gebroken. alles van koolstof aan de achterkant is gescheurd, gespleten of gebroken.


Nu de schade inventariseren, en weer opbouwen.
Greetz, Aldert
 
Dat zijn geen grappen.
En zeker op deze manier is erg lullig.
Ik wordt er altijd een beetje ziek van als de techniek me in de staak laat.
Ik doe het liever zelf:rolleyes:

Succes met het weer opbouwen en ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen...

Groeten, Wilbert.
 
Zonde van de mooie machine...ik hoop dat je de oorzaak kan achterhalen. Niet weten waarom laat altijd een beetje een wrang gevoel achter.

Succes.
 
Hey Rene,

met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is hij in failsafe gegaan. Oftewel een GOK ;) . De failsafe staat ingesteld op servo's hold, en motor uit. Het leek erop dat hij dat heeft gedaan, hij beef in de bocht, reageerde niet op sturen, en de motor moet wel uit zijn geweest, anders had hij met zekerheid het tandwiel gestript (dat doet hij al bij te snel optoeren ;) ).
Achteraf is het altijd makkelijk redeneren, en zelfs gewoon dom. Blijkt dat ik Donderdag tijdens een vliegmiddagje bij Ben Postmus ook een picojetje heb geprakt. Ik had er geen aandacht aan besteed, de schade viel ook mee (gedeukte neus, alles deed het ook gewoon weer na de crash). Ook de picojet bleef in een bocht hangen, ook toen reageerde hij niet meer. Ik dacht toen aan een servofalen, deze zijn al heel oud en veel gebruikt.

Inmiddels is de heli al weer bijna gereed. De servotandwielen had ik nog in voorraad, zelfde voor de hoofdas en de staartas (deze heb ik op de meter liggen, dan kost het omgerekend bitter weinig). Het originele landingsgestel zit nu gemonteerd, die had ik nog in de bouwdoos, net als de originele staartbuis, die nu 6 cm verlengd is op de DLG manier, met een goed stukje van de gecrashte buis.
De bevestiging van de behuizing van de servo is er weer aan getrild. Net als het frame, waar mogelijk is het weer aan elkaar getrild. Voor de bevestiging van het bovenste hoofdlager is een aluminium beugeltje gemaakt, de moer was hier uit het frame getrokken.
Alle koolstof delen voor de aansturing en ondersteuning van de staartbuis zijn ook van de lengte gezaagd.
De staartvin is gerepareerd, de andere kant van de staartbehuizing is opnieuw gefreesd uit een plaatje carbon van dezelfde dikte.
Al met al zie je niets meer van de crash. Er moet nog een hevel (02449 € 6,20), een pitchslider (03030 € 7,90) en een peddelstang (00965 € 8,80) worden besteld. Ook de peddelstang ligt hier eventueel op de meter, maar deze is zo hard dat het schroefdraadsnijden een vervelende klus is. Aangezien er toch onderdelen besteld moeten worden, kan er direct een peddelstang bij ;) . Mogelijk bestel ik direct zo'n erg mooi glaskapje mee voor de Logo 500 DX, de gekleurde glaskappen zijn nu veel goedkoper geworden!
Foto's volgen later,

Greetz, Aldert
 
Daar lijkt het inderdaad wel op dan...dat is echt vervelend als je je zender moet wantrouwen.
Zonde van de crash zeg...dan kan je hem inderdaad beter zelf de grond in sturen terwijl je iets nieuws probeert ofzo, balen.
 
Aldert,
vervelend zeg.
Bedoel je in het eerste stukje dat er misschien iets mis is met je zender ?

Bas

Idd, twijfels over de werking van de zender!

Daar lijkt het inderdaad wel op dan...dat is echt vervelend als je je zender moet wantrouwen.
Zonde van de crash zeg...dan kan je hem inderdaad beter zelf de grond in sturen terwijl je iets nieuws probeert ofzo, balen.

Het vertrouwen is weg bij deze zender. Als je zelf de grond instuurt is ook niet leuk (helaas te vaak gedaan ;) ), maar je hoeft dan tenminste niet te twijfelen over je materiaal.

Wat bedoel je met 'weer aan elkaar getrild' ?

Het ene deel houd je stil, het andere wrijf je snel en stevig er tegenaan ("hoogfrequent" tril apparaat). Het is een thermoplast, door de wrijving word het plastik zo heet, dat het smelt en zo een mooie sterke homogene verbinding vormt. Het lastigste is om de delen goed te kunnen klemmen, als dit wel mogelijk is, kan je het repareren.

Greetz, Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ene deel houd je stil, het andere wrijf je snel en stevig er tegenaan ("hoogfrequent" tril apparaat). Het is een thermoplast, door de wrijving word het plastik zo heet, dat het smelt en zo een mooie sterke homogene verbinding vormt. Het lastigste is om de delen goed te kunnen klemmen, als dit wel mogelijk is, kan je het repareren.
Greetz, Aldert

Coole methode!
Maar wel zonde van je heli zeg... Gelukkig ben je wel een beetje handig ;).

En nu? Zender naar Jan om te laten controleren?
 
Back
Top