Big Scale meet, voor kisten MET Proppeler-vertraging.

Naar aanleiding van een discussie, gestart door mij, waren er positieve reactie's en belangstelling voor een bijzondere meeting.

In het draadje "Afbouw TC Tiger Moth" heb ik een meeting voorgesteld zoals, bijvoorbeeld de PIPER Meeting,maar dan voor grote modellen met propvertraging.

Een leuk en vrijblijvend weekend waar alleen modelbouwers vleigen met z.g. propdrive modellen, een weekeind waar eindeloos lekker gevlogen kan worden en alle problemen die propdrive's veroorzaken besproken en bekeken gaan worden.

We hebben bij onze vereniging, het weekeinde van 30 & 31 Mei, het modelvliegveld vrij gekregen voor een dergelijke meeting, camperen met caravan of tent, is mogelijk.

Zaterdag avond een gezellige BBQ lijkt me noodzakelijk………

Alle belangstellende modelvliegers voor deze dagen, meld je aan en geef input, zodat we er een paar leuke dagen van kunnen maken, niets buiten de datum staat nog vast, suggestie’s, GRAAG.

Over enige weken, evalueren we of het door kan gaan, we hebben natuurlijk wel een paar deelnemers nodig…….


full
full


We denken een bijzonder weekeindtje te organiseren, dus kom maar op met die grote kisten.

Groet Defox (Peter) & Mac (Jan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje wat is het nut van propvertraging? groet ASH

Hallo ASH, met een propvertraging vergroot je de effectiviteit of doeltreffendheid van een relatief kleine motor.

Hoe groter de prop, hoe groter de effectiviteit, aangezien de lucht waarin wij modelbouwers vliegen, het enigste is wat niet op schaal is.

Groet peter.
 
Het optimale toerental van een motor (vermogen, koppel, verbruik) is niet gelijk aan het optimale toerental van propellor. Met vertraging pas je de toerentallen aan elkaar aan. Door gebruik te maken van een reductie, kun je grotere props gebruiken. Grote props zijn efficiënter dan kleine.
 
Laatst bewerkt:
Die propeller-vertragingen zijn toch ook bedoeld om een propeller van schaal diameter op je kist te kunnen zetten?
 
nou heb ik ook een vraag
ik heb eden 50 cc motor prop 22 10
en ik wil naar een schaalprop voor een 1/3 sopwith pup
hoeveel moet ik dan vertragen
hoe bereken ik dat
 
nou heb ik ook een vraag
ik heb eden 50 cc motor prop 22 10
en ik wil naar een schaalprop voor een 1/3 sopwith pup
hoeveel moet ik dan vertragen
hoe bereken ik dat

Ik heb eigenlijk een vergelijkbare vraag: Ik wil twee 2cilinder lijnmotoren van 44cc stuk koppellen ,wordt dus een soort V-4 motor . Zelfde vraag hoeveel moet ik vertragen voor een Piper met 3.2 span.
 
arjan kun je er niet beter een boxser van maken
das makelijker lijkt me
weet nog wel een bedrijf waar ze het carter voor je kunnen maken
 
Nee, geen bokser een 4 cilinder boxer loopt hetzelde als een tweecilinder lijnmotor,. Maar dit loopt dadelijk als een echte 4 cilinder tweetakt, 4 verschillende arbeidsslagen per omwenteling. Moet ongeveer klinken als een 8 cilinder 4takt.
 
Nee, geen bokser een 4 cilinder boxer loopt hetzelde als een tweecilinder lijnmotor,. Maar dit loopt dadelijk als een echte 4 cilinder tweetakt, 4 verschillende arbeidsslagen per omwenteling. Moet ongeveer klinken als een 8 cilinder 4takt.

Een 2 cilinder 2-takt motor,in boxer uitvoering, heeft de kruktappen op 180 graden staan, ten opzichte van elkaar, en ontsteekt dus ook links en rechts gelijk, dus 1 plof van twee cilinders tegelijk per omwenteling

Een 2 cilinder 4-takt motor, in boxer uitvoering, heeft de kruktappen op 180 graden staan, ten opzichte van elkaar, en ontsteekt dus om en om, ontsteekts cilinder 1, dan staat 2 in overlap, dus 2x een plof van beide cilinders in 2 omwentelingen.

Met je geluid van een 8 cilinder 4 takt ga je niet uitkomen, denk ik, 4 takt heeft een eigen sound en die is totaal anders als die van watvoor tweetakt dan ook.

Groet Peter
 
nou heb ik ook een vraag
ik heb eden 50 cc motor prop 22 10
en ik wil naar een schaalprop voor een 1/3 sopwith pup
hoeveel moet ik dan vertragen
hoe bereken ik dat

@Jeroen,

Die vraag heb je HIER ook al gesteld en inmiddels antwoord gekregen :confused:

Niet naar tevredenheid?

Het is misschien wijs om de discussie over vertragingen te verplaatsen naar het draadje van Tacco over alles wat er tussen prop en motor zit, dan blijft alles mooi bij elkaar en kan hier de meeting verder worden geplaned.

:ontopic:

Ik kom zeker naar de meeting, maar alleen met camera daar de vertraging van mij nog geen platform heeft ;)

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, geen bokser een 4 cilinder boxer loopt hetzelde als een tweecilinder lijnmotor,. Maar dit loopt dadelijk als een echte 4 cilinder tweetakt, 4 verschillende arbeidsslagen per omwenteling. Moet ongeveer klinken als een 8 cilinder 4takt.

Whoeha! Heeejjjjj.... Arjan!!!! Als lullen nader stond tot pudding, was jij Dr. Oetker!

Een 4 cylinder 2 takt boxer zou theoretisch kunnen klinken als een 8 cylinder boxer 4-takt.
Net zoals een 3 cylinder 2-takt zou kunnen klinken als een V6 4-takt.

Denk maar aan de oudere Auto Unions DKW (Audi's), de Wartburgjes etc...
Ouwe Meuk - Auto Union 1000 S
Even als prachtig exponent... mini Thunderbird... later met Wankelmotor...
Deze motoren kunnen getuned bleren als een V6... maar veel gemener, en met motorfietstoerentallen.

Hoe komt dat... wel, omdat iedere slag bij een tweetakt een werkslag is.
De viertakt heeft een werkslag en een afvoerslag.

Twee motoren op een bok, gekoppeld met een snaar kunnen overigens ook dissonant klinken. Verder is het zaak de twee op elkaar af te stemmen, anders slaat de zaak los door de trillingen.

Je zou twee motoren kunnen verbinden met een getande riem. Moet je wel de afstelling van de beide carburateurs goed synchroon zien te krijgen.

De ontwikkelingen van de boxer motor op automotief gebied lagen bij het Franse Gregroire Hotchkiss en bij Caproni Cemsa. Later Lancia, Flavia, 2000 en de Gamma. Alfa Romeo, Ferrari en Subaru hebben het motorconcept betrouwbaar onder de knie gekregen. Alfa is er van af gestapt omdat de productie relatief te duur was.
Op vliegtuiggebied is er natuurlijk Lycoming.

Wat betreft de kist... moet je er achter zien te komen hoeveel vermogen (kilowatts) de kist nodig heeft om in de lucht te blijven. Dan vindt je ook de juiste prop, reductie en motor (willekeurige volgorde)
Over motor en prop staat vast een hoop op het internet.

Ik zal dit draadje verders niet storen, heren!
 
Laatst bewerkt:
01. Ralf Muskens / Sopwith Camel 2,84m / ZG62+Torquemaster / Zat / BBQ ja

02. Teus / Ik kom zeker naar de meeting, maar alleen met camera daar de vertraging van mij nog geen platform heeft ;)

03. Peter Foks / Toni Clark Tiger Moth 2,7m / Fuji BT-50 met Foxdrive / Zat, Zon, / BBQ ja.

Zo ver zijn we, O ja dat was ik nog vergeten te vermelden, de Meeting gaat plaatsvinden bij Pegasus Enkhuizen, zie Modelvliegclub PEGASUS

Groet Peter.
 
ik ben er ook bij

01. Ralf Muskens / Sopwith Camel 2,84m / ZG62+Torquemaster / Zat / BBQ ja

02. Teus / Ik kom zeker naar de meeting, maar alleen met camera daar de vertraging van mij nog geen platform heeft

03. Peter Foks / Toni Clark Tiger Moth 2,7m / Fuji BT-50 met Foxdrive / Zat, Zon, / BBQ ja.

04. wesley konstapel / dick / tigermoth 2,7 m/ zat / BBQ ja 2 man
 
Ennuh ikke ook!

01. Ralf Muskens / Sopwith Camel 2,84m / ZG62+Torquemaster / Zat / BBQ ja

02. Teus / Ik kom zeker naar de meeting, maar alleen met camera daar de vertraging van mij nog geen platform heeft

03. Peter Foks / Toni Clark Tiger Moth 2,7m / Fuji BT-50 met Foxdrive / Zat, Zon, / BBQ ja.

04. wesley konstapel / dick / tigermoth 2,7 m/ zat / BBQ ja 2 man

05. Frank Hartog / Busa Pup en/of TC Tigermoth / ZG38 met TC drive / Zat, BBQ ja
 
Ha Frank, Gaaf dat je er ook bij bent! :banana:

Heb hier thuis nog jouw Schlundt vertraging liggen en zal hem dan ook meenemen voor je
(als je tenminste nog ruimte in je auto hebt :mrgreen: )
Kan dit prachtig brok techniek gelijk bewonderd worden door de kenners :p

Barbaar ook van de partij?

Groeten, Ralf

P.S. Peter, nog vorderingen gemaakt met je eigenbouw Foxdrive?
 
Back
Top