[beginner] Helicopter startup, hulp bij afstellen Haarlem eo.

  • Topicstarter Topicstarter validname
  • Startdatum Startdatum
V

validname

Guest
hallo,

Ik ben sinds een paar weken ook in het bezit van een RC helicopter. Ik heb gekozen voor een CopterX 450 SE V2 Kit.

Ben afgelopen week bezig geweest met het inbouwen van alle electronica, alles goed en wel.


Nu ben ik begonnen met het testen van de heli. Rustig wat throttle aan het geven, zodat de rotor gaat draaien.

Maar wat me opvalt is dat de complete heli begint te schudden als een gek tijdens het optoeren.

de bladen uitgelijnt en de gewichtjes heb ik ook maar van me rollbar? afgehaald. Tevens heb ik gecheckt of de bladen makkelijk beweegbaar zijn.

Heeft iemand enig idee waardoor het schudden kan worden veroorzaakt?

Ik ben nieuw op het gebied van heli's dus alle input & uitleg is welkom!

Alvast bedankt :)



Even nog wat specs

- 6 polig HB-2835 3800KV
- Sentry 40A BESC
- Spektrum DX6i
 
Schudden wordt vaak veroorzaakt door kromme assen.
Aangezien de jouwe waarschijnlijk nieuw is, kunnen we dat schrappen.

Andere oorzaak is vaak dat je de rotorbladen te strak in de bladegrips hebt.
Tijdens het optoeren moeten de bladen zich kunnen richten. Als de blades te strak in de grips zitten gedraaid heeft hij daar moeite mee, vooral bij wat lagere toeren. Eerst maar eens de blades wat losser zetten dus ?
 
Wat Francis al aangeeft en:

De gewichtjes die aan je flybar zaten die zijn voor extra stabiliteit.
Die zou ik als beginner beter nog even laten zitten.
Je moet er wel op letten dat de flybar, de stang waar je flybarpaddles (kleine blaadjes) aanzitten goed in balans is en dat de paddles exact in een lijn staan (niet verdraaid t.o.v. elkaar).
Die gewichtjes moeten dus ook op exact dezelfde afstand naar de kop zitten.


Ik verplaats deze post gelijk even naar de algemene afdeling.
Hier kan je lezen wat waar te posten of te vinden over heli's.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

Welkom op het Modelbouwforum en veel plezier!!

M.vr.gr.
Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik mis bij de bovenstaande hints het onderdeel uitbalanceren nog een beetje ;-)

je meld dat je bladen uitgelijnt hebt.
Ik weet niet precies wat je daar onder verstaat, dus ik ga er van uit dat in deze stap ook iets niet helemaal goed kan zijn :)

Altijd als je nieuwe bladen op een heli zet, zul je ze eerst moeten uitbalanceren. Het gewicht van de twee moet precies gelijk zijn, anders veroorzaken ze (zeer) ongewenste trillingen in de heli. De manier waarop dit gedaan moet worden wordt op meerdere plekken besproken.

Ook de tailblades horen uitgebalanceerd te worden

De bladen moeten zodanig los in de grips zitten dat ze net niet naar voren klappen als je de heli op zijn zij houdt.

Over de gewichtjes:
Als beginner kun je deze het beste erop laten.
Om te controleren of ze op de juiste manier erop zitten kun je het beste even optoeren zonder de mainblades gemonteerd. Alle trillingen die je dan ziet worden door die gewichtjes veroorzaakt. Des te meer je ze naar buiten zet, des te stabieler zal de heli reageren. Als je verder komt in het vliegen wil je een sneller reagerende heli, en sloop je ze eraf.

Succes met knutselen!

PS: vergeet niet te simmen, anders is de nieuwe heli snel snot
 
erg bedankt voor de reacties!

Ondertussen ben ik verder gegaan met testen. Met de uitlijning van de bladen bedoelde ik de "tracking", dus of ze niet slingeren (horizontaal / verticaal). Ook heb ik ervoor gezorgd dat zowel de main-blades als de paddles correct staan uitgelijnt qua ?pitch?

Ik had trouwens de gewichtjes er even afgehaald om te kijken of zij misschien de oorzaak van de vibratie waren, maar ze lijken geen invloed te hebben. De paddleshaft is ook recht, toch ook maar even gecheckt voor de zekerheid.

Die blades heb ik even gecheckt, ze zijn aardig uitgebalanceerd. Het zwaartepunt hoef ik niet aan te passen.

Verder ben ik nu aan het kijken hoe draait zonder blades. Ik merkte dat de de armpjes op de head nog niet helemaal correct waren uitgelijnt op de mainshaft, dus die heb ik ook even geleveled.

Ik zal morgen eens proberen of hij met blades nog steeds zo zal schudden na mijn aanpassingen, nogmaals bedankt voor de hulp totdusver! ik hou jullie in ieder geval op de hoogte
 
Dat ziet er uit als grondresonantie, dat gaat weg als je opstijgt. Een heli op de grond vastbinden is een slecht idee!
 
Dat ziet er uit als grondresonantie, dat gaat weg als je opstijgt. Een heli op de grond vastbinden is een slecht idee!

ik heb de heli niet vast staan op de ondergrond, dus er zal ook weinig resonantie versterking zijn, een helicopter hoort naarmate de toeren hoger worden weldegelijk te stabiliseren lijkt me; op de grond of niet. Maar das dus niet het geval.

(ondertussen maar effe feathershafts + mainshafts besteld)

Ik denk dat ik de armpjes op me head nog maar eens netjes ga levelen.


Zijn er nog tips, afgezien van het feit dat je vanaf je swashplate naar boven moet werken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wijzig de titel van deze discussie en neem 'Haarlem' er in op. Misschien woont er iemand bij jou in de buurt. Live kijken is makkelijker dan via forum, er kunnen zoveel oorzaken zijn.
 
Wijzig de titel van deze discussie en neem 'Haarlem' er in op. Misschien woont er iemand bij jou in de buurt. Live kijken is makkelijker dan via forum, er kunnen zoveel oorzaken zijn. Ik heb ooit iemand gezien die één blad achterstevoren had zitten :D Soms kan de fout zo simpel zijn, dat je vergeet ernaar te informeren.
 
Hallo,

je hoofdrotorbladen zijn nieuw?

heb je ze al eens gewogen? ik heb wel eens gehad dat ze verschillend gewicht hebben
een paar tiende kan al veel verschil maken.

succes! Richard
 
Alles is nieuw, heb het zelfde probleem zonder de bladen.

Zijn er misschien mensen in Haarlem eo. die mij willen helpen met het e.a. , het schudden wordt nameijk niet veel minder, en misschien is het inderdaad iets kleins.
 
Validname,
ik heb de heli niet vast staan op de ondergrond, dus er zal ook weinig resonantie versterking zijn,
Een lat door de skids en vastklemmen met lijmtangen aan een tafel behoord in mijn beleving tot de categorie vast “zetten”
Je hebt mazzel dat het landingsgestel het houd anders knalt de heli door de kamer heen.

Hier onder twee voorbeelden van grond resonantie bedenk zelf maar wat jou heli aan het doen is.
Spot-on antwoordt op wat er gebeurd heb je immers al gehad.

6vICf8l-KV0[/media] - Helicopter Ground Resonance
fln6I2bhk6I[/media] - Hughes 500E Vario first flight

Succes,
Ben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
excuus voor het misverstand, maar de heli in dat filmpje is bedoeld als voorbeeld, en dus niet mijn heli. Mijn heli staat op geen enkele wijze vast gemonteerd op de ondergrond :)


Het was meer om een indicatie te geven van hoe mijn heli reageert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
FMS-Spaarnwoude

Hoi,

ga eens langs bij de Modelvliegclub FMS-spaarnwoude in het Spaarnwouderbos. (naast de openbare golfclub).

Daar wordt zeer regelmatig met heli's gevlogen. Ook doordeweeks.

Je bent absoluut van harte welkom.

Succes.
 
Back
Top