Het algemene wetten en regeltjes zeur draadje.

Tsja, de geluidsregels in NL zijn domweg soms absurd.. helaas doe je daar weinig aan.

Als wildvlieger kun je het je permitteren (nou ja, eigenlijk ook niet) om ze te negeren, maar een club kan dat domweg niet, omdat ze dan simpelweg hun vergunningen kwijtraken.

Ik zie mensen hier wel eens klagen over regels bij clubs.. wat die mensen vaak niet begrijpen is dat die clubvliegers ook gewoon modelvliegers zijn net als hun en die regels doorgaans ook nonsense vinden, maar dat ze domweg geen keuze hebben.. willen ze hun veld behouden en het voortbestaan van hun club veiligstellen, zullen ze zich simpelweg wel aan die regels moeten houden, of ze die zelf nu terecht vinden of niet.
 
Weet je wel hoeveel 100 dB(A) aan takke(n)herrie is?

Een fun jet op 4S full speed low pass gemeten en de db meter hield stand op 95db op ons plein. Afstand tot vliegtuig en meter was meer dan 7 meter en ook niet bedoeld als "officiele" meting maar was gedaan om een indicatie te hebben van hoeveel dergelijke toestellen nu produceren.
Die dingen maken inderdaad een pokkeherrie.
 
off_topic
Pushers zijn een aanfluiting voor het elektrovliegen, teringherrie.

Verbeteringen:
* 3 blads (met bijbehorende landingsprobleem)
* motor iets verder naar achteren of as verlengen zodat prop verder van trailing edge verwijderd is
* motor hoger of lager plaatsen zodat het hart van de motor niet op zelfde hoogte als trailing edge is. Daardoor 'botsen' de bladen niet tegelijkertijd op de trailing edge.
 
Ik heb niks tegen mijn club, maar ik vraag me soms wel af hoe die pulsejets ooit op een vliegveld in nederland mogen vliegen (vallen die onder electro ofzo :lol:).
Bij ons zijn turbines toegestaan, mits onder de 80dB, da gaat dus nie lukke nie.

Zoiso is het geen goed idee om de geluidslimieten te ontwijken door te gaan (wild)vrij vliegen.
Een toestel dat meer dan 80Db maakt, is meesteal wel een zwaarder en sneller toestel.
 
Ik kan me niet voorstellen dat een bestuur pulsejets toestaat, dat is vragen om veld-problemen.

Straalturbines is ander verhaal. Hun geluid is a-tonaal (ruis, dus geen overheersende frequentie(s)) waardoor het geluid niet met explosie- en elektro-motoren is te vergelijken. Er zijn daarom nieuwe geluidsrichtlijnen in de maak, zie berichten van Gerald Rutten:
hoe-geluid-meten-bij-een-turbine

Ik stond ooit paar meter bij turbinekist van Ger Kovacs, vol gas, prettig geluid (tot de tank vacuüm zoog, Ger was ontluchtingsdopje vergeten). Bij meting bleek toestel 100db(A) te produceren.

Ik denk niet dat mensen gaan wildvliegen om geluidsnormen te ontwijken, anderzijds denk ik ook niet dat er veel wildvliegers met een decibel meter zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan me niet voorstellen dat een bestuur pulsejets toestaat, dat is vragen om veld-problemen.


Eeemmhhh jawel, en dat doe je zelfs met pulsjets..................
Enkele van die aanhangers gaan ergens op grote graslanden (graszoden kweker) vliegen.
 
Terzijde:
Hoe mooi ik het ook vind, en waar 'ze' het ook doen, het is gigantische anti-reclame. Een vooroordeel is nu eenmaal veel sneller gevestigd/bevestigd dan weggenomen.

Ik ben hier waarschijnlijk een van de grote (letterlijk en figuurlijk) regelvoorstanders. Iedere keer dat ik een nieuw lid zie dat dreigt te gaan 'zondigen', zal ik hem daarop attenderen. En ik zal iedere keer dat iemand het daarin niet met mee eens is, argumenten geven. Mijn mening is net zoveel waard als die van een ander. Dus, gewoon met mij eens zijn is de beste garantie tegen 'zeurdraadjes' ;)
 
Laatst bewerkt:
Kom op Bert, dat is niet relevant en op de persoon, niet inhoudelijk, dat valt me tegen van je. Schoolvoorbeeld van hoe je een goede discussie in zo'n door jou vermaledijde zeur-discussie kunt laten verwateren. Dit doet me denken aan onze allereerste discussies hier :( lang, lang geleden alweer. Jammer. Je hebt de laatste maanden al twee-drie keer gerefereerd aan het feit dat ik niet meer vlieg. Dat ik zelf niet meer kan vliegen, betekent niet dat ik er geen affiniteit mee heb. De voorzitter van Ajax voetbalt zelf bij mijn weten ook niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening over wetten en regels is dat ze een grens markeren, de mensen die de grenzen van ‘de wet’ overschrijden zijn meestal de gene die een verschil kunnen uitmaken voor de samenleving. Sommige wetten en regels zijn er om levens te redden/sparen, maar de meeste wetten zijn voor mensen die andere mensen moeten dienen ivm geld, hebzucht, macht, onderdrukking en invloed, enz.

De tekst in mijn onderschrift zijn de woorden van Jacque Fresco, iemand die een poging doet om de mensheid te veranderen of wakker te schudden.
De documentaire/film (op youtube te vinden), Zeistgeist geeft een fascinerende kijk op de mensheid (met oa wetten en regels) zoals ze nu is, maar goed, das een beetje off-topic
 
Het grote probleem met wetten en regels, is dat je mensen hebt die gevaren absoluut niet kunnen inschatten, maar zelf wel denken dat ze dat heel erg goed kunnen.

Het is als met autorijden: iedereen vind zichzelf een hele goede chauffeur, maar toch zijn er slechte chauffeurs op de weg, ergens klopt er dus iets niet.

Punt twee is dat sommige mensen zichzelf heel bijzonder vinden en daarom denken dat zij meer mogen of meer kunnen dan andere mensen, zonder dat ze daarbij ook maar enige rekening willen houden met de (rechts-) positie van anderen.

Om kort te gaan: de mens is van nature egoistisch, en sommigen zijn dat meer dan anderen, soms tot op het absurde af.

Om de maatschappij tegen die mensen te beschermen, en die mensen ook tegen zichzelf, heb je helaas wetten en regels nodig.

Helaas worden die wetten en regels dan weer opgesteld door mensen die zich aan de andere kant van het spectrum bevinden. Daar waar voornoemde mensen de risico's totaal verkeerd inschatten (te laag), schatten de regelgevers de risico's vaak veel te hoog in.

Ander jammerlijk punt is dat juist die mensen waarvoor de regels eigenlijk bedoeld zijn, de mensen die de risico's overduidelijk niet goed kunnen inschatten en bij deze risicoanalyse het eigenbelang veel te zwaar laten meewegen, deze regels aan hun laars lappen en toch lekker doen wat ze zelf willen.

Dus ontstaat er een situatie waarin de brave burger zich aan veel te strenge regels moet houden omdat er egoisten en idioten zijn, maar dat juist die egoisten en idioten zich alsnog niet aan die regels houden.

Het gevolg daarvan is dan weer dat de regels strenger worden, soms tot op het absurde af, om de egoisten en idioten maar in het gareel te houden, maar dat werkt dus niet, omdat die zich toch al niet aan de regels wensten te houden.

Dat levert een spanningsveld op van agressie en helaas zie je dat op het forum vaak terug. Als er dan iemand voorbijkomt die louter uit egoisme en gebrek aan inschattingsvermogen duidelijk aangeeft de regels aan zijn of haar laars te lappen, dan worden de 'brave burgers' die al te leiden hebben onder veel te zware regelgeven vanwege deze mensen, onredelijk.. en krijg je heel vervelende discussies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar je even aan voorbij gaat is dat wetten en regels ook aan interpretatie onderhevig zijn,

Daar ga ik niet aan voorbij, ik ontken nog bevestig het, het is geen onderwerp in wat ik schrijf. Het doet ook niets af aan wat ik schreef.

Kortom, wetten en regels zijn voor interpretatie vatbaar en wanneer er gerede twijfel is heeft het zin om een rechter, of een rechtscollege, zich hierover te laten buigen. Waar mogelijk creeërt dit een precedent wat in verwante zaken helderheid kan geven. Ook kan men besluiten de wet cq. regel aan te passen, of zelfs geheel te schrappen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, alleen blijkt het, als het om modelvliegen gaat, in de praktijk helaas anders te werken. Zoals je zelf al aangeeft gaat het uiteindelijk ook om belangengroepen, en de belangengroep modelvliegers is helaas een kleintje. Modelvliegers zijn er niet mee gediend als onderwerpen uit hun sport getoetst worden bij een rechter, of een rechtscollege, omdat die keren dat dat in het verleden gebeurd is, het altijd negatief heeft uitgepakt.

Voorbeeld: Juist omdat er in het veleden al zoveel egoisten zijn geweest die bv. geluidsoverlast geen enkel probleem vonden en vonden dat anderen zeikten (ongeacht of ze daar gelijk in hebben of neit, dat is namelijk niet van belang), zitten veel modelvliegers in NL nu opgescheept met hele strenge geluidsregels welke in sommige gevallen bijna absurd te noemen zijn.

Daarnaast is het zo dat er in Nederland door een meerderheid van de modelvliegers gekozen is om de behartiging van belangen te laten doen door overkoepelende organisaties. De KNVvL en de liburgse federatie (zo heet ie geloof ik) behartigen de belangen van het merendeel van de modelvliegers in Nederland.

Dat mensen dan boos worden als iemand uit eigenbelang meent belangen te moeten gaan behartigen of zaken op de spits te drijven zodanig dat er jurisprudentie over kan ontstaan, is mogelijk niet geheel terecht, echter wel volledig te begrijpen.

Overigens wel tekenend deze redenatie, want ook hier gaat het om een risicoinschatting waarbij diegene die meent dat iets voor de rechter komt, op eigen houtje besluit een bepaald risico te lopen, met als gevolg dat een hele groep risico loopt. Die groep wil dat risico misschien wel helemaal niet lopen en is er mogelijk helemaal niet van gediend dat iemand in z'n eentje beslist dat het tijd wordt dat dat risico gelopen wordt. Of het risico in kwestie dan heel erg groot is, of praktisch onmeetbaar klein, is daarbij geheel niet relevant, het gaat er om dat 1 iemand keuzes maakt voor een hele groep, zonder dat die groep daarin gekend is of invloed op uit kan oefenen.

Natuurlijk is het het goed recht van dat individu om dat risico te lopen, hij of zij staat daarin in zijn of haar recht, maar het is dan ook een logisch gevolg dat de 'grote groep' die niet om haar mening gevraagd is en waar toch implicaties voor kunnen zijn, die persoon niet bepaald dankbaar is of redelijk zou benaderen.

Om heel kort samen te vatten: iedereen heeft het recht egoistisch te zijn, maar een logisch gevolg daarvan is dat anderen zich zullen ergeren aan dat egoisme.

Tuurlijk kan je vraagtekens zetten bij 't gezonde verstand en inschattingsvermogen van bepaalde personen. Maar jouw, of mijn, mening is niet altijd gelijkwaardig.

Punt is dat jij niet kunt inschatten of jouw en mijn mening gelijkwaardig zijn, en dat is ook helemaal jouw taak niet. Zie ook mijn voorbeeld mbt. het verkeer: er zijn ontzettend veel mensen die denken dat ze een heel goed chauffeur zijn, en toch zijn er slechte chauffeurs op de weg.

De inschatting van welke mening al dan niet de juiste is of wenselijk is voor de samenleving in het geheel, ligt dan ook niet bij de persoon van wie die mening afkomstig is.

Deze feitelijke waarheid is gestoeld op meer dan een onderbuikgevoel of een inschatting en dient goed onderbouwd te zijn met voldoende bewijslast om gerede twijfel weg te nemen.

Absoluut en zeker als dan blijkt dat die onderbouwing tekort schiet, onvolledig is of op aannames gebaseerd is, kom je in een heel lastig parket terecht.

Een andere analogie.. in het ziekenhuis heb je verschillende disciplines. De mensen die die disciplines uitoefenen zijn zonder meer daarvoor gekwalificeerd, hebben de benodigde opleiding en benodigde vakkennis.

Toch spreken deze elkaar soms tegen. Zo zal een chirurg een oplossing voor een probleem vaak zoeken in een invasiefe ingreep, daar waar bv. een radioloog daar weer andere oplossingen in ziet. Die chirurg kan dan gelijk hebben dat die invasiefe ingreep zou werken, maar als bv. bestraling ook werkt, kan die laatste een betere keuze zijn bekeken vanuit het welzijn van de patient of vanuit een risicoanalyse, vanuit kostenperspectief of vanwege andere sociaal-economische overwegingen.

Het probleem is juist, en dat was de kern van mijn betoog, dat er teveel mensen zijn die op basis van ego, zelfverheelijking of met 'beroepsoogkleppen op' menen dat hun mening belangrijker is of 'de waarheid' terwijl dat niet altijd zo hoeft te zijn.

Dat is de reden waarom wetten en regels nodig zijn, omdat het in de praktijk gewoon blijkt dat de mensen zelf niet in staat is een goede risicoanalyse te maken. Juist de mensen die er heel erg van overtuigd zijn dat ze dat wel kunnen, kunnen dat vaak als minste. Vaak vergeten die mensen dat er veel meer zaken meespelen dan alleen een bepaald technisch aspect en evenzovaak achten deze mensen zichzelf feilloos, en juist daarin schuilt het gevaar in deze.

Daarbij komt het vaak voor dat mensen die op zichzelf heel goed onderbouwd bezig zijn, nog wel eens last willen hebben van een tunnelvisie. Men bekijkt zaken louter en alleen nog vanuit het eigen perspectief en vergeet 'the big picture' daarin volledig. Vergeten ook dat zaken die mogelijkerwijs in hun geval al dan niet waar zijn, niet altijd voor iedereen waar hoeven te zijn. Wetten en regels gaan nooit over idividueen, maar altijd over 'het grote geheel'. Mensen zijn dan zo overtuigd van hun indivudele recht, dat men vergeet dat, indien men dit getoetst en bevestigd zou krijgen, er ook anderen zijn voor wie hun waarheid misschien niet opgaat, maar die wel onder de wetten en regels vallen welke zijn ontstaan door het toetsen en bevestigen. Wetten gaan nooit over idividueen, altijd over groepen. Zo zijn er bv. best mensen die capabel genoeg zijn om 200 te kunnen rijden op de openbare weg, maar het gros der mensen is dat domweg niet. Dus is er een wet dat dat niet mag. Voor de persoon die de capaciteiten wel heeft, erg frustrerend uiteraard, maar daarom nog niet fout.

Dus laten wij als maatschappij deze inschatting niet over aan deze mensen, maar maken wij wetten en regels en zijn er mensen aangesteld die meningen wel objectief kunnen afwegen tegen deze wetten en regels. Hier verwijs ik weer terug naar het stukje over belangenbehartiging en de eenling die meent dat hij of zij belangen moet behartigen hierboven.

Die wetten en regels zijn er onder andere om ons te beschermen tegen de 'egoisten en idioten' waar ik eerde aan refereerde. Helaas moeten daarbij de goeden het met de kwaden ontgelden, zo werkt dat nu eenmaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wetgeving loopt altijd achter de feiten aan, da's logisch, want iets moet eerst ten tonele verschijnen zodat overlast, gevaren en risico's geinventariseerd kunnen worden. Echter daar wringt de schoen, deze inventarisatie gebeurt vaak vanachter het bureau met een natte vinger en heeft verder geen relevantie met de realiteit.

Wetgeving is inderdaad vaak reactief, dat is juist. Wat niet juist is, is je stelling dat de inventarisatie van risico's "vaak vanachter het bureau met een natte vinger en zonder relevantie met de realiteit" geschiedt.
Ik noem dat goedkope populistische praat en stemmingmakerij.
Waar baseer je dat op? Voorbeelden graag!

De huidige wetgeving is op veel vlakken ingegeven door de linkse politiek van de afgelopen dertig jaar. Men is meer bewogen met het betuttelen van de burger op allerlei vlakken (geluidsoverlast, milieu, etc.) dan dat men realistisch belangen afweegt. Daarnaast hebben degenen die zeggen ergens 'overlast' van te hebben altijd voorrang, of dit nu reeël is of niet.

Wederom stemmingmakerij, nu richting "linkse politiek".
Niet onderbouwd, alleen maar een paar kreten. Zwak. Noem man en paard.
En... Was het inderdaad wel de "linkse" politiek?

Een bekend voorbeeld hiervan zijn oa. de geluidsnormen voor RC modelvliegclubs. Maar ook het fanatisme waarmee sommige moraalridders hier het FPV vliegen veroordelen. Dergelijke mensen, met een totaal gebrek aan perspectief en alleen handelend in de eigen (vaak bekrompen) visie zijn de reden dat veel clubs geen vergunning krijgen omdat een burger twee kilometer verderop 'last' heeft van de modelvliegers. Hij/zij vertelt er niet bij dat hij/zij graag in doodse stilte in z'n achtertuin een boek zit te lezen en dat ieder onbedoeld geluid door hem/haar als 'overlast' wordt gezien, gelukkig kent hij/zij de wethouder persoonlijk dus ...

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Ten eerste de "moraalridder" op het Modelbouwforum die het FPV vliegen veroordeeld en ten tweede de niet-modelbouwende en -vliegen burger die rustig in zijn achtertuintje aan het lezen is en zich irriteert aan het geluid van modelvliegers.
Over het eerste zeg ik alleen maar: gebruik in déze discussie je fatsoen en verval niet wéér in scheldkannonades; over het tweede kan ik alleen maar zeggen: wat is "last"? Voor de een is het geluid van 4 Rolls Royce Merlinmotoren het mooiste geluid van de wereld, voor de ander betekent het dood en verderf. The truth is nog steeds in the eye of the beholder...

Kortom, Nederland is een land van wetten en regels, die vaak star worden gehandhaafd zonder ook maar rekening te houden met het veranderende tijdsbeeld of de voorschrijdende techniek. Dat er lieden zijn die hier stug aan vasthouden en stampvoetend blijven roepen 'wet is wet, regel is regel' geeft al aan dat er met deze mensen niet te praten valt.
Daarom is het zaak om wetten en regels met gezond verstand te benaderen en zelf de risico's af te schatten.

Hmmm... Oftewel: anarchie. Ja, de wetten zijn er, maar ik ben deskundig, dus ik bepaal lekker zelf wat ik doe. Terug naar de oertijd dus.
Want:
"Ik rij al 30 jaar schadevrij, dus op die 50 km weg kan ik best 100 rijden.":sleepy:


Als ik met mijn 700-gram wegende van schuimplastic gefabriceerde EasyStar een rondje ga FPV vliegen dan is de gevaarzetting daarvan erg klein. De mogelijke schade die een EasyStar kan aanrichten staat gelijk aan een voetbal tegen iemand z'n hoofd, lijf, auto, voorruit. En we hebben allemaal wel eens staan voetballen op een trapveldje en de bal onbedoeld bij de buurman tegen z'n hoofd geschoten, of tegen z'n auto, en soms onbedoeld door z'n voorruit. Gaan we nu voetballen ook verbieden?

Als we dat laatste zouden doen is er één forumlid in ieder geval erg blij, maar dat terzijde.

Kortom, een dergelijke gevaarzetting is aanvaardbaar.

Dat is jóuw mening... Maar: wie ben jij om dat te vinden?

Ga je FPV vliegen met een 2.0m balsakist met 25cc brandstofmotor van pakweg 5kg dan is dit uiteraard een heel ander verhaal. Ik hoop dat ik hiermee de vele rampscenario's die in het voorgaande topic de revue zijn gepasseerd een beetje in 't juiste perspectief heb weten te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
 
Laatst bewerkt:
Gaan we nu voetballen ook verbieden?


Als we dat laatste zouden doen is er één forumlid in ieder geval erg blij, maar dat terzijde.

Wanneer, nu direct????????????



:banana::banana::banana::banana::banana::banana: :banana::banana::banana::banana::banana: :banana::banana::banana::banana::banana: :banana::banana::banana::banana::banana: :banana::banana::banana:



:worship:

:proost:

:rolling::rolling::rolling::rolling::rolling: :rolling::rolling::rolling::rolling:
 
Ik zie meer in een verplicht voetbalkamp zodat de ongelovigen bekeerd kunnen worden :)
 
In mijn ervaring is dit wel 't geval, zo ken ik een tweetal RC vliegclubs waarbij de betreffende wethouder niet eens de moeite wilde nemen om te komen luisteren naar de vermeende geluidsoverlast, hij had voldoende aan de klachten van een aantal burgers.

En ondanks die ervaring, verwacht je nog steeds een positief resultaat, mocht FPV ooit bij een rechter oid getoetst gaan worden?

Of zou je, met bovenstaande in je achterhoofd, misschien dan toch maar beter de insteek kunnen kiezen dat je je wel aan de regels houdt, omdat je weet dat diegenen die die regels nu eenmaal bepalen, niet ter zake kundig zijn en heel snel geneigd zijn zich tegen het modelvliegen uit te spreken? Of, indien je dan toch die mogelijk absurde regels gaat overtreden, dit in alle bescheidenheid doet en als er discussie over ontstaat, gelijk het boetekleed aantrekt?

Als je iets wil laten toetsen, moet je weten welke belangengroepen er meespelen. In bovenstaande voorbeeld geeft de wetgever duidelijk aan dat hij de belangen van de burgers stelt boven die van de modelvliegers, hoe onterecht dat mogelijk ook moge zijn.

Het is een verschrikkelijk mooi voorbeeld van wat ik betoog. Jij zegt: de geluidsoverlast is er niet, kom maar luisteren, dit stelt niets voor, kijk eens op mijn dB meter, als je hierover zeikt, ben je een zeiker. Daar heb jij helemaal gelijk in, domweg voor de volle 100%.

De gemeentebeamte zegt echter heel simpel: mensen klagen erover, dus is er overlast. Dat jij die overlast niet kunt meten of het niet als overlast inschat, doet daar niets aan af, het harde feit is dat er mensen zijn die het als overlast zien, dus is het overlast.

Ik kan 't ook omdraaien, wij ben jij om te stellen dat 't niet zo is? Risico's geheel uitsluiten kan je nooit. Die turbinekist van 20kg kan ook opeens een eigen leven gaan leiden en richting woonwijk vliegen en zo zijn er legio voorbeelden van ongelukken met modelvliegtuigen. Uiteindelijk is het de piloot die de risico's neemt. Ik kies bewust voor een EasyStar omdat ik weet dat als 't misgaat de gevaarzetting niet veel groter is dan een verdwaalde voetbal vanaf een trapveldje.

Hier zitten twee kanten aan. Ten eerste ben ik een verdwaalde voetbal van een trapveldje nog nooit op 1km hoogte tegengekomen. En laat op die hoogte nu de belangengroep 1:1 piloten de belangengroep zijn. En laat ik je nou garanderen dat een rechter, overheid, gemeente, of wie dan ook, mocht dit ooit ter discussie gaan, exact dezelfde route gaan bewandelen als in jouw eigen bovenstaande voorbeeld. Jij zult zeggen 'maar het is veilig; kijk maar, deze maatregelen heb ik genomen, hier gaat het om, dit is de risicoanalyse, kijk maar ik heb gelijk'. Je hebt dan ook gelijk. De overheid zal echter zeggen: meneer Sassen, of u gelijk heeft is niet relevant, ik heb hier de belangengroep 1:1 piloten waarvan ik vind dat de belangen zwaarder wegen, en die geven aan dat dit niet kan. Dus bij deze verbied ik het FPV vliegen in zijn geheel, zwart-op wit, zodat er geen ruimte meer is voor discussie.

Dan heb jij dus, net zoals de club uit jouw voorbeeld, weliswaar 1000% gelijk gehad, maar is het eind van het verhaaltje toch dat FPV verboden is.

Als je je nou beseft dat het systeem in Nederland zo werkt, waarom dan toch die discussie aangaan? Kijk, als het om jou persoonlijk gaat, verkeersovertredingen, enzovoort, dan ga je gang en als je het wint alleen maar nog mooier. Maar dit gaat niet op jou persoonlijk. Dit gaat om alle mensen die ook graag FPV zouden willen vliegen en het niet perse noodzakelijk vinden dat zelfstandig, zonder spotters en op grote hoogtes danwel afstanden te doen.

DAT is de groep die er straks onder lijdt. Over 10 jaar is het FPV vliegen net zo'n onderwerp als geluidsoverlast. Wat daar de gevolgen van zijn geweest, heb je zelf al betoogd.

De tweede kant die er aanzit is dat je zaken niet zomaar tegen elkaar kunt afstrepen. Het is het kleuterschoolprincipe van 'meneer hij doet het ook' of 'meneer wat hij doet is net zo gevaarlijk'. Wijzen naar anderen. Zij doen het ook, dus ik mag het ook. Zo werkt het domweg niet. Misschien is het feit dat mijn buurman net een kettingzaag gekocht heeft, wel veeeeel gevaarlijker dan ik die 200 rijd op de openbare weg. Toch, als ik aangehouden wordt met 200km/h, zal die agent er weinig boodschap aan hebben als ik zeg 'ja maar die gek heeft een kettingzaag en gaat daar onverantwoord mee om, dat is veel gevaarlijker meneer!!'.

Je kunt simpelweg niet zeggen: daar wordt risico gelopen, dus mag ik ook risico's lopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top