Het algemene wetten en regeltjes zeur draadje.

Ik moet me bij Jitze aansluiten bij zijn post nummer 67 ( [79960] het-algemene-wetten-en-regeltjes-zeur-draadje-5 ) in deze draad.
Ssassen, op fpv gebied ben je een heel goede expert, maar ik ben bang dat je daardoor ook eens stukje realiteits zin op dat vakgebied bent verloren. Door jou kennis en ervaring ben je zo zeker van jezelf geworden dat je eigenlijk de gevaren niet helemaal meer inziet. Dit neomen ze ook wel bedrijfsblindheid, en dat gebeurt niet alleen in bedrijven, maar ook in de sport of hobby.
Omdat duidelijk te krijgen wil ik eerst een antwoord op mijn vraag in deze.
Als je fpv vliegt ben je dan altijd helemaal in je eentje bezig, is er nooit iemand bij aanwezig?
Ik plaats hier nu wel mijn idee waar jij misschien de fout door ingaat.
Jij ziet in jou videobril alleen maar een 2d beeld, misschien een 3d beeld, maar dat is maar een heel klein tunneltje wat je ziet. De directe omgeving kun je dus niet zien. Jij kan dus niet direct zien dat er een sportvliegtuig toevallig jou probeert in te halen......Ook zie je niet dat jouw landingsgebied wordt omgeploegd/bewerkt door de plaatselijke boer en zijn gevolg. Dat je weinig schade zou kunnen aanrichten met een easystar, tja, dat betwijfel ik wel eens. Als dat sportvliegtuig jouw easystar dan toevallig niet ziet om welke reden dan ook en daardoor een ongeluk gebeurt zijn de rapen gaar, niet alleen voor jou, maar voor de gehele modelvliegwereld.

Let wel, ik heb helemaal niets tegen jouw experimenten en moedig ze eigenlijk best wel aan. maar zorg ervoor dat er altijd iemand bij is die de directe omgeving in de gaten kan houden en jou voor de dingen die in jouw blinde hoeken gebeuren kan waarschuwen. Op den duur zal er misschien wel door jou gedoe een systeem komen dat perfect werkt en waarmee je de omgeving ook in de gaten kan houden. Ook kan dit dan uiteindelijk leiden tot een wijziging van de wet waardoor het wel toegestaan wordt onder sommige omstandigheden.

De gehele rest van de discussie wens ik mij buiten te houden..........

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie ben ik dan om nog een langdradig verhaal te posten?
Zo, gewist...

Nee Roel, doe dat nu niet. Jouw bijdrage in deze discussie is goed.

Als jullie zelf eens alles opnieuw doornemen dan komen jullie misschien ook wel tot de conclusie dat jullie het eigenlijk wel allemaal met elkaar eens zijn..............................................................................................................

Chips, nu lijk ik ook wel zo een moddereter........en dat wil ik nu net niet
en ik wil me niet bemoeien met de verder discussie........

Omdat duidelijk te krijgen wil ik eerst een antwoord op mijn vraag in deze.
Als je fpv vliegt ben je dan altijd helemaal in je eentje bezig, is er nooit iemand bij aanwezig?

Of het altijd zo is of niet, wil ik mij ver van houden, maar hij vliegt wel alleen. Kijk maar eens naar zijn (overigens schitterende) vimeo filmpjes. In 9 van de 10 filmpjes zie je op de grond hetzelfde beeld:

538149d3d2ca70d3e.jpg

538149d3d2ca49c40.jpg

Long range flight with the Ez on Vimeo

Wel moet ik erbij zeggen dat ik Sander beginners wel altijd zie adviseren om een spotter te gebruiken. Hier geldt weer een beetje hetzelfde, de regels gelden wel voor anderen.

Nee Roel, doe dat nu niet. Jouw bijdrage in deze discussie is goed.

Als jullie zelf eens alles opnieuw doornemen dan komen jullie misschien ook wel tot de conclusie dat jullie het eigenlijk wel allemaal met elkaar eens zijn..............................................................................................................

Chips, nu lijk ik ook wel zo een moddereter........en dat wil ik nu net niet
en ik wil me niet bemoeien met de verder discussie........
dat bedoelde ik dus

Of mensen nou voor regels zijn, of tegen regels ... erover "zeuren" is universeel. :yes: ;)

Universeel voor mensen, de rest van alle dieren op deze planeet zeuren niet over wetten en regeltjes, wat goed of fout is, voor of tegen enz. Dieren maken beslissingen die ze enkel onderscheiden tussen leven of dood, denk dat de keuze snel gemaakt is.

Dit bedoel ik dus met mensen die ergens een mening over vormen terwijl ze de materie helemaal niet machtig zijn. De bekende beste stuurlui die aan wal staan. Als je nimmer FPV gevlogen hebt en 't FPV vliegen niet beheerst heb je weinig recht van spreken omdat je volstrekt onzinnige aannames kunt maken, zoals bovenstaand voorbeeld.

Ook de vraag of ik full scale kisten wel hoor/zie aankomen is de revue al eerder gepasseerd. De vraag is een volmonding 'ja, altijd', ik ben nog nimmer verrast door een full scale kist die ik niet had gezien/gehoord. Als je FPV gevlogen hebt dan zul je zien dat in de praktijk die vraag niet relevant is. Men denkt kennelijk dat je met de bril op opeens je niet meer van je omgeving bewust ben, of dat de camera tunnelvisie geeft, da's niet 't geval. Maar goed, zonder FPV ervaring valt dat lastig uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Wij hebben op onze vereniging al vele jaren geleden hiermee geëxperimenteerd ( Vision Nachtzicht Techniek - Nachtkijkers - Night Vision Equipment) en daarbij altijd een spotter gebruikt. het was heel moeilijk om je orientatie te behouden ook al kon ik het gebied op de grond met mijn fiets als mijn broekzak vanuit de lucht zag het er toch heel anders uit. Ik praat dus wel degelijk uit eigen ervaring. We zijn er niet erg lang mee doorgegaan, maar de eigenaar van dat bedrijf natuurlijk wel.

Ik raak na ruim 1100 vluchten en ruim 500 uur op de teller m'n orientatie niet kwijt, zeker omdat ik mijn vliegstek na twee jaar natuurlijk op m'n duimpje ken. Daarnaast geeft 't OSD mij altijd een kompas richting naar huis.

Een spotter heeft dus in mijn geval niet zoveel zin omdat ik 1. de locatie erg goed ken, en dus geen risico loop gedesoriënteerd te raken en 2. omdat 't OSD mij altijd de kompas richting geeft naar 't vertrekpunt.

De twee belangrijkste redenen om een spotter erbij te hebben is dat je model niet wegvliegt als de FPV piloot de orientatie kwijtraakt, da's hier niet aan de orde. Ten tweede het voorkomen van een mid-air met andere RC vliegtuigen. Nu vlieg ik op een locatie waar nooit andere RC vliegtuigen vliegen, dus da's hier ook niet aan de orde.

Goed. Mijn laatste poging. Probeer te begrijpen dat ik niets tegen FPV heb en ook niets tegen de techniek. Ik probeer je iets uit te leggen.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik geen FPV gevlogen hebt, voor de volle 100%. Ik heb echter wel veel 'gewoon' gevlogen en sommige ervaringen daaruit zijn gewoon porteerbaar. Los daarvan is je argument een beetje onzinnig. Jij bent nog nooit een kleuterschool ingerend om alle kleuters neer te schieten, toch zou jij, mocht iemand dat morgen doen, wel zeggen dat dat fout was. Je hoeft niet altijd zelf iets gedaan te hebben, om er een uitspraak over te kunnen doen.

Als jij gewoon staat te vliegen en je vliegt wat verder weg, of onder wat mindere weercondities (het is helaas niet altijd een strakblauwe vlucht) is het van belang dat je je toestel in het oog houdt. Zeker beginners willen daarbij nog wel eens de fout maken om 'even naar de zender' te kijken. Ik denk dat iedereen dat vroeger of later wel eens gedaan heeft in zijn carriere. Wat er dan onherroepelijk gebeurd is dat als men weer naar het toestel wil kijken, het toestel niet meer ziet. Leuk als je van een adrenalinerush houdt, maar als je er later over nadenkt..

Mijn punt is: jij vertrouwt 100% op je techniek. Je zegt in feite 'ik heb geen spotter nodig, want mijn techniek is perfect'. Nu zijn daarin een aantal overwegingen. Mocht jouw techniek onverhoopt falen, vind jij je toestel never nooit niet meer terug. Een easystar op 1.5km afstand of 1km hoogte met het blote oog terugvinden als je om te beginnen al niet weet waar ie zich precies bevind, gaat ook jou domweg niet lukken. Dat is iets wat ik, wel degelijk gebaseerd op praktijkervaring, je kan garanderen.

Daar is dan ook die spotter voor nodig. Die houdt het toestel wel in het oog en kan je, bij falende techniek, precies vertellen waar het toestel zich bevind.

Ga nou niet zeggen dat jouw techniek onfeilbaar is. De titanic was onzinkbaar.

Ook de vraag of ik full scale kisten wel hoor/zie aankomen is de revue al eerder gepasseerd. De vraag is een volmonding 'ja, altijd', ik ben nog nimmer verrast door een full scale kist die ik niet had gezien/gehoord. Als je FPV gevlogen hebt dan zul je zien dat in de praktijk die vraag niet relevant is.

Wederom hoef je hier niet FPV voor gevlogen te hebben en klopt je uitspraak domweg niet. Zelfs ervaren niet-FPV vliegers moeten er soms door hun collega's op gewezen worden dat er een full scale kist aankomt of voorbijvliegt.

Ik zeg nog 1 ding. Je claimed dat je FPV wil promoten en graag beginners wilt helpen. Als dat daadwerkelijk je insteek is, zou ik je adviseren om heel snel van tactiek te wisselen daarin. Als je iets wil promoten, moet je de tegenstander serieus nemen en als volwaardigee gesprekspartners zien, en de discussie ook als zodanig aangaan. Alleen op die manier zul je ze mogelijk overtuigen van je gelijk.

Je bent ZO overtuigt van je eigen techniek, je eigen kunnen en je eigen gelijk, dat dat naar mijn mening gevaarlijk is. Als er iets is wat keer op keer blijkt bij mensen die goed zijn in hun vakgebied, is dat er daardoor een vorm van misplaatste professionele arrogantie bestaat. Vroeger of later gaat men dan onderuit. Nu is daar op zichzelf niets mis mee, iedereen leert met vallen en opstaan, maar in jouw geval is het probleem dat JIJ niet het slachtoffer bent als jij onderuit gaat.. je zult hooguit een deukje in je portomonaie krijgen, maar ik vermoed dat je daar neit zo wakker van zult liggen.

Als je op deze posting reageert, doe dat nu eens inhoudelijk. Dat jij vind dat ik er geen verstand van heb, geen ervaring, belachelijke aannames doe, generaliseer, enzovoort, dat weet iedereen nu wel, het is zinloos dat blijven te herhalen. Probeer eens te antwoorden ZONDER iets over mijn persoon te zeggen, maar door iets over de MATERIE te zeggen.

ssassen zei:
hezik zei:
Kijk maar eens naar zijn (overigens schitterende) vimeo filmpjes.

Dat vind ik dan weer aardig, voor de belangstellenden, da's hier:

Een van de misvattingen is dat ik tegen FPV zou zijn, of zelfs tegen jou of tegen je techniek. Dat is niet zo. Ik vind FPV een harstikke mooi iets en ben er van overtuigd dat het onder de juiste condities gewoon prima te gebruiken is, dat mensen er erg veel lol mee kunnen hebben. Ik ben ook niet tegen de techniek, ik denk dat je mooie spullen ontwikkeld die voor de mensen die FPV willen vliegen erg waardevol zijn. Ik ben ook niet tegen jou, je helpt beginners goed, maakt mooie spullen en schiet mooie filmpjes.

D'r zijn hele volksstammen die denken dat RC vliegtuigen om de haverklap neerstorten, of door storing onbestuurbaar wegvliegen.

Ik volg deze discussie met belangstelling maar hier zit iets bijzonders. Ik hou er namelijk altijd rekening mee dat dit wél kan gebeuren. En daar gedraag ik me naar. En dan nog kan het mis gaan en hoop ik dat mijn verzekering me bijstaat.
Jij lijkt te zeggen dat het níet kan gebeuren en dat is onzinnig. Zelfde met FPV lijkt mij. Het kan weldegelijk mis gaan maar daar hou jij geen rekening mee, daar wringt m.i. de schoen.

Zeg mijheer Sassen allemaal leuk en aardig dat je technische speeltjes hebt met je FPV vliegen maar als ik je zo op 700+ meter zie vliegen boven de wolken krijg ik toch echt zin om je eens even door de rijksluchtvaartdienst uit te laten checken, en dan wel voorgoed. Je bent zwaar in overtreding, en persoonlijk zou ik er geen traan om laten als je stuff in beslag wordt genomen en je een fikse boete krijgt.

Ik zou dan ook maar eens luchtvaartkaarten en wetgeving gaan bestuderen voordat je weer gaat vliegen.

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/PDF/EH-eSUP-08-02-nl-NL.pdf

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/Map/classa.htm

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/Map/classg.htm

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/Map/asnlmap.htm

ASH

Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik er geen traan om laten als je stuff in beslag wordt genomen en je een fikse boete krijgt.

Het zou een goede zaak zijn als jou vergunningen worden ingetrokken, en je klapperpistooltjes vernietigd worden. Sander houd zich bezig met innovatieve techniek, jij daarin tegen houd je bezig met het naspelen van veldslagen die in het verleden talloze mensen levens hebben gekost.

Even inhoudelijk reageren jongens, niet op de man spelen.
Dit is een interessante discussie, houd dat zo, om te voorkomen dat Hezik zijn andere pet op moet zetten en dit draadje moet sluiten.

Wim

Ik modereer niet in draadjes waar ik in post, behalve in enorm extreme gevallen. Ik zal een draadje ook nooit sluiten als een discussie scheefloopt.

Back