mooie plaatjes vanaf de waterkant

Bootje van een kennis van me uit de USA:

http://static.rcgroups.com/forums/attachments/1/8/2/7/9/2/a2281637-235-04.jpg

a2281637-235-04.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect hoor, maar is het niet leuker om een selectie van je mooiste foto's te maken en niet gewoon alle vaarfoto's hier neer te plempen? :



???
 
varen in Wormer

Hier wat foto´s van mijn kant.

Kan iedereen gelijk de foto´s vergroten want ik heb geen zin om iedere keer alles aan te klikken.....















dit was het maar me kopschroef had ik werkend met een Monoperm Super 12 V maar hij draaide maar net aan dus er gebeurde weinig k zet er wel een Speed 500E op...

Mvg,
karsten
 
weinig water uit dat superbluskanon Karsten...

als je die spuit op het voordek had geplaatst (en werkende) dan heb je volgens mij heel geen kopschroef nodig !!!

groetjes, Brandaris
 
nou lars, dat zeg je nou wel, maar ik heb maar minimaal water binnen gekregen, heeft denk ik te maken met het uit zette van het hout....kortom ergens zit een lek wat mijn hout verpest (grote ellende!)

@ karsten

tja nog even knutselen, maar dan ken je der weer tegen aan.

@ brandaris

piet idd haha blus kanon onder water dan zou die zelfs een waterjet 180 grade draaibaar hebben hhahahaha
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect hoor, maar is het niet leuker om een selectie van je mooiste foto's te maken en niet gewoon alle vaarfoto's hier neer te plempen? :



???

dat waren onze over buren vandaag:D en dit waren dan 20 foto's van een map met 160 foto's van deze dag.


MAAR NU WEER ONTOPIC MET FOTO'SFOTO'SFOTO'SFOTO'S!
 
MAAR NU WEER ONTOPIC MET FOTO'SFOTO'SFOTO'SFOTO'S!

Oké, oké, oké...
Vandaag de S131 maar weer eens uitgelaten.
Ik was toch wel benieuwd naar de vaarduur met m'n accu's, nadat ik ze een aantal keren geladen - ontladen- geladen - ontladen had.
Viel niet tegen!
Met twee pakketten van 7,2V, 3.300 mAh:
Hoofdmotoren: 35 minuten
Middenmotor: 30 minuten

Met een pakket van 7,2V, 4.300 mAh op de hoofdmotoren: 53 minuten
Pakket van 9,6V, 3.500 mAh op de middenmotor: 32 minuten.

De foto's:
Dit is wat de vissies op zich af zien komen... Tenminste dat denk ik.
70541739.jpg


Ik heb de foto's een omgedraaid, en dan kijk je er toch wel anders tegenaan!
45537320.jpg


Voor het eerst vandaag foto-bewijs dat het Lürssen-effect ook op schaal werkt. Op deze foto vaart S-131 zónder Lürssen-effect...
86514198.jpg


...op deze foto mét Lürssen-effect. Het verschil is dat de boeg mét Lürssen-effect ongeveer een halve centimeter lager blijft dan zonder. De boot ligt dus horizontaler in het water.
98245567.jpg


Even op volle kracht een bochtje nemen:
38733671.jpg


Om vervolgens met sluipgang de tocht te vervolgen...
83727168.jpg


...tot een doel gespot wordt: dan is het weer volle kracht vooruit!
80238215.jpg


Om uiteindelijk langzaam vooruit de haven binnen te lopen.
51134365.jpg


Het was prachtig weer vandaag om te varen en foto's te nemen.
 
Met alle respect hoor, maar is het niet leuker om een selectie van je mooiste foto's te maken en niet gewoon alle vaarfoto's hier neer te plempen? :
Ook even met alle respect: kun je de foto's niet op een normaal formaat hier neer plempen!
Nu duurt het ongeveer 2 minuten voordat de een foto (die hier nog niet eens thuis hoort) geladen is!

@Roel,
Ziet er spectaculair uit, maar wat is het Lürssen-effect?
 
Laatst bewerkt:
Prachtige foto's Roel!

Kan iemand mij verklaren waarom een boot schuin door de bocht gaat? Je zou andersom vermoeden...
 
Ook even met alle respect: kun je de foto's niet op een normaal formaat hier neer plempen!
Nu duurt het ongeveer 2 minuten voordat de een foto (die hier nog niet eens thuis hoort) geladen is!

Precies wat je zegt, de foto die 'er niet thuis hoort' heeft Lars net gepost...

Maargoed, ik houd mijn mond al.
 
maar wat is het Lürssen-effect?
2 roertjes die een aantal graden naar binnen gericht staan vlak achter de schroeven( elke buitenste heeft er een). schroef krijgt meer druk en werkt efficiënter. om het simpel te zeggen ;)
 
@ ludozz..

dat een schip schuin door de bocht gaat ( tegenovergesteld van een motorfiets ) heeft te maken met de massa traagheid en het draaipunt van een schip.

Indien het draaipunt achter het midden zou liggen ( wat heel zelden het geval is ) zou ze idd bijv. als een motorfiets kunnen gedragen.
tevens heeft het te maken met het drukkingspunt van het onderwaterschip..

voorbeeldje
een schip vaart rechtuit, wilt een draai naar bakboord maken dan wil de boot in principe rechtuit.. omdat het draaipunt vaak op een 1/3 scheepslengte van voren zit zal die daarover willen scheefvallen, mede door de tegen druk van het water ( die dan naar bakboord drukt, vanwege de draai ) krijg je dus een koppel die boven naar SB gaat en het onderwaterschip naar Bakboord, daardoor valt deze over Stuurboord scheef.

andersom uiteraard tegenovergesteld.

Als ik het fout heb dan zal ik vast wel gecorigeerd worden ;), maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.

Groeten,
Sjoerd
 
Mooie uitleg Sjoerd!

Maar je beschrijft nu precies wat net niet het geval is...

38733671.jpg


Wat is de verklaring hiervoor? Hier valt hij juist wel schuin als een motorfiets...

Hij draait naar stuurboord en valt schuin naar stuurboord.
 
Laatst bewerkt:
@ roel nice pics !

@ adam ik ben de gene hier die nog wel is wat foto's plaats van onze varende modelen samen met wat anderen.... en is een topic waar je mooie foto's mag plaatsen van af de water kant ... en als ik nou toevallig dat mooi vind?

en nu weer on topic want het is tenslotte een topic waar je FOTO'S mag plaatsen.
 
@Roel,
Ziet er spectaculair uit, maar wat is het Lürssen-effect?

Susho heeft al een tipje van de sluier opgeligt, maar nét niet helemaal.
De S-Boote hadden 3 motoren en drie schroeven.
Nu zou je verwachten dat recht achter elke schroef een roer staat, maar dat is dus niet het geval.
Achter de middenschroef staat een full-size-roer, tot zover niks nieuws.
Achter de stuur- en bakboordschroeven staat een roertje, maar niet er recht achter, maar iets naar binnen toe. Dit roer is ook kleiner dan het middenroer.
Hier de lay-out:
lurssenruder.jpg


Wat hadden ze op de Lürssen-werft nu ontdekt?
Als je zo'n S-boot een snelheid van meer dan 20 knopen laat varen en beide kleine roertjes 18 graden naar buiten draait, gaat de neus van het schip iets omlaag, het zog wordt lager en de snelheid neemt (bij eenzelfde motortoerental ongeveer 1,5 knoop toe. Dit effect (Lürssen-effect dus) bleef zolang het schip boven de 20 knopen bleef varen. Zakte de snelheid er onder, verdween het effect en moest weer opnieuw ingesteld worden als de snelheid hoger was dan 20 knots.
Dat moest overigens met het handje, in het achteronder, goed luisteren naar het motortoerental en door een ervaren machinist. Tegenwoordig zouden we dat hydraulisch doen, maar zover was men nog niet in die tijd. Bovendien: hydrauliek is zwaar.
Waarom al die moeite voor slechts 1,5 knoop snelheidswinst?
Niet alleen dát was de winst, maar ook het feit dat het kielzog laag bleef... Een enorm voordeel bij nachtelijke operaties! De Engelse MTB's en Amerikaanse PT-boats waren 's nacht van verre waar te nemen door hun hoog opspuitende kielzog.
Wat ik gedaan heb met de S-131 is via de V-mixer van m'n FC-16 die roertjes zo aangestuurd dat ze met het "normale" roer meedraaien.
Als ik vol gas geef en m'n rechterstick omhoog duw, draaien beide Lürssen-roeren naar buiten en geven zo dat effect. Ze draaien echter nog steeds mee met het middenroer. Je ziet de boeg iets zakken en het kielzog veranderen.
Snelheidswinst? Niet waarneembaar. Maar dat vind ik minder belangrijk.
Ze gaat al hard zat. Ik vind het leuk te zien dat zoiets werkt.
 
Back
Top