@Roel,
Ziet er spectaculair uit, maar wat is het Lürssen-effect?
Susho heeft al een tipje van de sluier opgeligt, maar nét niet helemaal.
De S-Boote hadden 3 motoren en drie schroeven.
Nu zou je verwachten dat recht achter elke schroef een roer staat, maar dat is dus niet het geval.
Achter de middenschroef staat een full-size-roer, tot zover niks nieuws.
Achter de stuur- en bakboordschroeven staat een roertje, maar niet er recht achter, maar iets naar binnen toe. Dit roer is ook kleiner dan het middenroer.
Hier de lay-out:
Wat hadden ze op de Lürssen-werft nu ontdekt?
Als je zo'n S-boot een snelheid van meer dan 20 knopen laat varen en beide kleine roertjes 18 graden naar buiten draait, gaat de neus van het schip iets omlaag, het zog wordt lager en de snelheid neemt (bij eenzelfde motortoerental ongeveer 1,5 knoop toe. Dit effect (Lürssen-effect dus) bleef zolang het schip boven de 20 knopen bleef varen. Zakte de snelheid er onder, verdween het effect en moest weer opnieuw ingesteld worden als de snelheid hoger was dan 20 knots.
Dat moest overigens met het handje, in het achteronder, goed luisteren naar het motortoerental en door een ervaren machinist. Tegenwoordig zouden we dat hydraulisch doen, maar zover was men nog niet in die tijd. Bovendien: hydrauliek is zwaar.
Waarom al die moeite voor slechts 1,5 knoop snelheidswinst?
Niet alleen dát was de winst, maar ook het feit dat het kielzog laag bleef... Een enorm voordeel bij nachtelijke operaties! De Engelse MTB's en Amerikaanse PT-boats waren 's nacht van verre waar te nemen door hun hoog opspuitende kielzog.
Wat ik gedaan heb met de S-131 is via de V-mixer van m'n FC-16 die roertjes zo aangestuurd dat ze met het "normale" roer meedraaien.
Als ik vol gas geef en m'n rechterstick omhoog duw, draaien beide Lürssen-roeren naar buiten en geven zo dat effect. Ze draaien echter nog steeds mee met het middenroer. Je ziet de boeg iets zakken en het kielzog veranderen.
Snelheidswinst? Niet waarneembaar. Maar dat vind ik minder belangrijk.
Ze gaat al hard zat. Ik vind het leuk te zien dat zoiets werkt.