of Tamiya TRF416 we

De X-Ray is absoluut een hele goede auto, maar ik heb de '008 of '009 zelf nooit gebouwd, dus ik kan je niet exact aangeven of ik die beter of minder in elkaar vindt zitten dan een Tamiya.

Moet je echt eens gaan doen Rick! Ik heb jaren Tamiya gereden maar ben serieus onder de indruk van de kwaliteit, degelijkheid en de ingenieuze oplossingen van de Xray. Bovenal zit er ook amper speling op de wagen. Iets wat je van de Tamiya niet kan zeggen...
 
Op degelijkheid wint de Xray het van iedere auto.
Van de Tamiya ben ik kwa degelijkheid niet zo onder de indruk net als van de Schumacher.
Ook de chubs van de hotbodies en TOP zijn niet echt degelijk. Al moet ik zeggen dat de rest van de TOP en de hotbodies goed tegen een stootje kunnen.
De nieuwe TOP moet zo gemaakt zijn dat die ook weer degelijker is geworden.

maarja op club nivo maken de auto's onderling niet uit. Kijk naar wat de andere clubleden rijden. is makkelijker als je iets stuk rijd om dan snel tijdens een wedstrijd aan andere onderdelen te komen.

Ik heb Xray FK04, FK05, T2'007, Hotbodies en TOP gereden.
Af en toe eens met een mi3 gereden en een keer met een oude TRF. Die TRF en mi3 zijn niet mijn keus.
Maarja setup kan veel doen.
Mijn lieveling is nog altijd de TOP gevolgt door de Hotbodies dan de FK05 en dan pas de T2'007.
maar kwa ronde tijden maken ze vrijwel niets uit. is alleen gevoel.
 
De 416's hebben als ze goed worden gebouwd geen van alle speling:)

Wacht maar tot je een paar keer gereden hebt.. ;-) Maakt niet uit verder, ik bouwde ze ook altijd goed en heb nog nooit een tamiya zonder speling gehad. En met mij vele anderen overigens. Lees het 416/415 topic maar eens helemaal door op rctech
 
Heb zelf nog nergens last van:) en anderen die ik hoor hebben er ook geen problemen mee na een een flink aantal accu's gereden te hebben:) En buitendat krijgt iedere auto op een gegeven moment speling, heb ik met mijn andere auto's ook altijd gehad, dat krijg je als je veel te veel vermogen door zo'n klein autotje probeert te krijgen.
 
ik had alleen spelling op de achterdraag armen heb ik verholpen met een shim
en wat zijn chubs ben nog maar een leek in heb rc gebeuren
 
C-Hubs zijn die dingen die aan de voorkant in de draagarmen zitten. Ze lijken op een C dus vandaar de naam C-Hub.

XR302364.jpg
 
Heb zelf nog nergens last van:) en anderen die ik hoor hebben er ook geen problemen mee na een een flink aantal accu's gereden te hebben:) En buitendat krijgt iedere auto op een gegeven moment speling, heb ik met mijn andere auto's ook altijd gehad, dat krijg je als je veel te veel vermogen door zo'n klein autotje probeert te krijgen.

Je moet er ook niet mee rijden. Je moet hem in de kast zetten anders kan de auto beschadicht raken ;)

Jep iedere auto krijcht speling. de ene wat meer dan de ander maar moet zeggen dat ik bij de xray maar heel wijnig speling heb gehad.
Maar speling is niet erg. Het moet niet te veel zijn.
 
oke dankjewel kan ze wel zit wel wat spelling kan ze wel heen en weer bewegen

maar als ik jullie prof rijders begrijp zijn er maar twee auto waar veel over gesproken word
dat is de trf 416 we/xray 008/009
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook wel hier op het forum gehoord dat de onderdelen van de de trf veel meer slijten als en xray nou is mijn vraag over welke onderdelen hebben we het dan
ik rij zelf nog geen wedstrijden
 
Dat licht er aan.
Heb bij ons heel wat TRF416's zijn rijden en heel wat C hubs zien gaan. ook spontaan maar begreep dat er 2 soorten zijn.
de ene is niet zo sterk en breekt snel.
Zo meer onderdelen zien gaan maar het erchste wat ik heb gezien was dat bij een botsing tussen 2 rc wagens de hele voorophanging afbrak. to in blokken los zaten en al.
Maarja ook een li3 zijn shoktower gebroken gezien.
Bulkheads krom. laatst ook van een 008.
Het is dus niet merk gebonden maar de Tamiya is niet zo bestend tegen klappen als de Xray.
Dat wil niet zeggen dat de Xray niet stuk gaat.

Hotbodies allu buigen?
Net zo snel als de rest.
Zelf nooit last van gehad. Bij geen een auto van mij.
Enige waar ik last van had was van tweak na een klap.
dit nog niet bij mijn TOP gehad.

Als je een beginnende rijder bent en je gaat rijden op een baan met een afzetting zoals erce heeft zou ik geen tamiya pakken maar een xray.
anders maakt het niet veel uit.
bijde auto's zijn goed.
 
Dat licht er aan.
Heb bij ons heel wat TRF416's zijn rijden en heel wat C hubs zien gaan. ook spontaan maar begreep dat er 2 soorten zijn.
de ene is niet zo sterk en breekt snel.
Zo meer onderdelen zien gaan maar het erchste wat ik heb gezien was dat bij een botsing tussen 2 rc wagens de hele voorophanging afbrak. to in blokken los zaten en al.
Maarja ook een li3 zijn shoktower gebroken gezien.
Bulkheads krom. laatst ook van een 008.
Het is dus niet merk gebonden maar de Tamiya is niet zo bestend tegen klappen als de Xray.
Dat wil niet zeggen dat de Xray niet stuk gaat.

Volgens mij was de vraag naar slijtage en niet naar wat jullie daar in eindhoven allemaal kapot hebben gereden? (overigens ken ik bij onsop de club niemand die een c-hub heeft stuk gereden, en we rijden allemaal met het standaard harde, volgens jou snel brekende, type).

Slijtage, veel mensen roepen dat de tamiya harder slijt dan de andere merken, en meestal merken de rijders die tamiya rijden daar als enige niets van. Toeval?:P Nouja goed, ik moet vertellen dat ik zelf wel geschokt was hoe snel de diff-cups aan de achterkant slijten, dit komt doordat er op nieuwe diff-cups met nieuwe blades al een beetje speling zit, dus je diff outdrives slijten redelijk snel. Maar toen ik xray reed had ik er last van dat ik weleens blades verloor als ze niet meer nieuw waren, welke ik daardoor ook elke week moest vervangen om dit te voorkomen. Snaren en pulleys, volgens mij slijten die even hard als die van de xray. Voordeel van de tamiya is wel, dat de onderdelen welke slijten zo veel goedkoper zijn dan die van de xray, tel eens op hoeveel je kwijt bent voor 4 complete assen rondom voor de tamiya, en dan voor de xray:wink:

Hotbodies allu buigen?
Net zo snel als de rest.
Zelf nooit last van gehad. Bij geen een auto van mij.
Enige waar ik last van had was van tweak na een klap.
dit nog niet bij mijn TOP gehad.


De xray en corally gebruiken naar mijn weten als enige 7075 T6 aluminium (daarom duurde het ook zo lang voordat de alumium onderdelen geanoliseerd konden worden bij xray, dit is met dit type aluminum nogal lastig), dus in theorie zouden de bulkheads van de xray sterker moeten zijn dan die van de 416, maar ik denk niet dat dit verschil te merken is, met een hele harde klap zouden ze allebij krom raken en met een klein tikje geen van beide. Wel moet erbij verteld worden dat tamiya voor hun 416WE ook weer sterker aluminium heeft gebruikt dan voor de vorige modellen, vandaar ook dat de kleur blauw net ietsjes donkerder is:mrgreen:

Heel veel succes nog met je keuze, ik stond ene klein half jaartje ook voor de keuze tussen tamiya en xray, en verdomd lastig vond ik hem.Maar volgens mij heb ik de goeie keuze gemaakt:D
 
Back
Top