Zonder hopper gaan vliegen?

Tadango

Forum veteraan
Ik hoor verschillende meningen over het nut van een hopper maar toch vliegt iedereen ermee. Ik was vandaag een het testen met de turbine en zag dat een snel gemaakte koppeling tussen 6 en 4mm slang enorm veel lucht aanzoog. Deze bellen gingen ook de turbine in maar ik merkt er niets aan. De bel moest echt heel groot worden wou deze even hikken maar hij liep gewoon vrolijk verder. Zowel bij idle als bij volgas deed een wolk van belletjes helemaal niets. Ik heb dit een paar keer herhaald maar kreeg de motor niet uit en de eco deed niet eens iets. Toeren zakte ook nauwelijks, je hoorde alleen de vlam heel even minderen.

Ik had laats de accelleratie te hoog en dan doofde de vlam ook even wat resulteerde in een rookwolk. Gas terug en hij liep vrolijk verder. De motor valt dus niet zo snel uit blijkbaar.

Waarom wil ik gaan vliegen zonder hopper? Ik wil de kist die ik aan het bouwen ben zo licht mogelijk krijgen en heb ook nog geen hopper ;) Ik heb de hoofdtank zo gebouwd dat er een stuk messing buis in loopt tot het eind waar een filt klunk aan zit. Deze klunk kan niet bewegen tov de buis. De buis zit met een stuk soepele slang aan de aansluiting midden in de dop. Ik wil hiermee gaan proberen om te vliegen zonder hopper. Een normale methanol motor heeft ook geen hopper tank en lucht bellen zorgen daar ook voor problemen, wellicht nog meer. Een filtklunk los dan alle problemen helemaal op. Door de pendel die erg soepel kan vallen zal deze altijd de brandstof volgen. Normaal mag de klunk ook niet voorin vallen dus alleen bij het aanduiken kan er een probleem ontstaan.

Ik ga nog even testen met de tank los en de motor op een test stand om de kijken of ik de motor uit kan krijgen door met de tank rond te slaan. Zolang ik hem niet op de kop houd continu verwacht ik geen problemen.
 
ik heb enkel nog maar gedraait op de testbank maar ook zonder hopper,ik heb de zelfde ervaring als jij wat de luchtbelletjes betreft.
ik heb ook wel is gehoord dat erg panisch over luchtbelletjes word gedaan.
één luchtbelletje gelijk flame out.:nooo: op de testbank in ieder geval niet.
groeten Gertjan
 
dat betekend dus dat een hoppertank aan jullie niet is besteed....

trouwens als jij aanduikt blijft de pendel altijd achter , daar je g krachten altijd positief zijn.
mits je met de achterkant eerst duikt , dan gaat hij naar vor.. uhmmm achter?

wat betreft een methanol met een turbine vergelijken . ?

een turbin e grbruikt gemiddelt 400ml p/m en een methanol?
ik denk met 400ml dat je toch al gauw een 20 tal minuten boven blijft.
mits de pendel niet..............
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat betekend dus dat een hoppertank aan jullie niet is besteed....

ik zeg ook, ik heb nog geen ervaring met VLIEGEN met jets, mischien komt er tijdens het vliegen nog wel een factor bij kijken, daarom heeft Tadango dit draadje ook geopend (denk ik) om hier meer duidelijk over te krijgen

trouwens als jij aanduikt blijft de pendel altijd achter , daar je g krachten altijd positief zijn.
mits je met de achterkant eerst duikt , dan gaat hij naar vor.. uhmmm achter?
ik heb hier wel eens een filmpje over gezien, er was een branstoftank op een kist gemonteerd en een camera op de vleugel.
op deze manier kon je prachtig zien wat de g krachten met de brandstof doen.
ik zal is kijken of ik dit filmpje nog kan vinden.
 
Tja, hopper wel of hopper niet.

Ik liep tegen dezelfde vraag aan en was zelf ook in voor niet.

Maar omdat toenertijd mij gemeld was dat mijn jet te staart lastig uit zou pakken heb ik maar gewoon een hopper toegepast.
En het werkt blijkbaar wel goed, heb nog geen enkele luchtbel de motor in zien gaan.

Moet ik ook meteen erbij zeggen dat al m`n proefstart voor de eerste vlucht ook zonder hopper waren uitgevoerd en ook dat verliep zonder bellen.


Ik heb er dus 1 gemonteerd ivm het zwaartepunt (wat nu weer iets naar achter mag ;-) ) en omdat het mij toch wel aangerden werd.

En let wel ik gebruik een gewone tank als hopper en niet zo`n dure UAT.
 
Aanduiken is inderdaad het enigste wat niet goed zal werken. Het ligt uiteraard ook erg aan de vliegstijl of een hopper nodig is. Als je rustig vliegt zal het niet nodig zijn maar als je wat wilder vliegt wel.

Vergelijking met methanol is deels wel relevant want ook deze motoren vallen uit als ze een luchtbel in de leiding krijgen, vaak nog veel sneller. Je bedoeld denk ik dat een methanol motor veel minder last heeft van die paar sec zonder klunk in de brandstof bij het aanduiken en dat klopt. De methanol motor zal dan veel minder lucht aanzuigen dan een turbine motor. Toch zal een pompje die lucht er sneller uitforceren dan de brandstof omdat de lucht de comprimeren is en ook makkelijker door de sticks gaat.

Ik zag ook dat de bellen bleven hangen in de leidingen, een soort mini hopper systeem :) Ik ga toch maar opzoek naar een maar dan wel een kleine van 100-150 ml.
 
We hebben jaren zonder hopper gevlogen ( een man of 4) en nooit behoefte gehad voor een hopper tank. Het hangt natuurlijk af van de vorm van de tank en je moet dan zeker een goede viltklunk gebruiken. En we waren/zijn ook geen raggers... daar hoef je geen turbine kist voor te bouwen.
Je gaat er ook vanuit, dat er nooit minder dan 1/4 van de tank verbruikt wordt.
Hooguit dat na de landing en het terug taxien een luchtbel door de leiding schoot, maar daar stopt de motor niet door ( zakt hooguit even iets in toerental )

Maar de laatste jaren zijn we toch op hoppertank overgegaan, je hebt den reserve, je kunt zien of de klunk en flexibele leiding OK zijn ( lucht in hopper) en je haalt tot de laatste druppel de main tank leeg.
Een bijkomend voordeel is, dat je met het gewicht van de volle hoppe tank ook kunt spelen met het zwaarte punt... zeker bij de modellen die meer gewicht in de neus moeten. Immers je wilt de motor altijd zoveel mogelijk achterin, al is het alleen maar om dood gewicht van een paar cm pijp te saven.

't is maar wat je wil
 
Hoi Herman.

Ik heb nog een UAT liggen, mag je hebben, en om de een of andere reden functioneert dat ding niet goed bij mij, maak hem absoluut bellen vrij en heb/had van de laatste 30 vluchten zo,n 15 'abstellers' in de lucht gehad en diverse tijdens het optoeren voor de start.
Nu heb ik er een 500cc hopper met een dikke vilt klunk in zitten, en raad eens, geen 'abstellers' meer gehad, snap er geen bal van.
PS er komt absoluut geen lucht mee met de orginele UAT ertussen.
Mijn advies is echter als je de ruimte in je kist hebt gewoon een 250cc tankje met een vilt klunk gebruiken, is simpel en goedkoop, is je vilt klunk vervuild, vervangen en je kan er weer 200 liter doorjassen.
Die viltklunk is trouwens het enige filter wat ik in mijn kisten gebruik, verder altijd door een fijn benzinefilter je kist tanken.

Ger.


Aanduiken is inderdaad het enigste wat niet goed zal werken. Het ligt uiteraard ook erg aan de vliegstijl of een hopper nodig is. Als je rustig vliegt zal het niet nodig zijn maar als je wat wilder vliegt wel.

Vergelijking met methanol is deels wel relevant want ook deze motoren vallen uit als ze een luchtbel in de leiding krijgen, vaak nog veel sneller. Je bedoeld denk ik dat een methanol motor veel minder last heeft van die paar sec zonder klunk in de brandstof bij het aanduiken en dat klopt. De methanol motor zal dan veel minder lucht aanzuigen dan een turbine motor. Toch zal een pompje die lucht er sneller uitforceren dan de brandstof omdat de lucht de comprimeren is en ook makkelijker door de sticks gaat.

Ik zag ook dat de bellen bleven hangen in de leidingen, een soort mini hopper systeem :) Ik ga toch maar opzoek naar een maar dan wel een kleine van 100-150 ml.
 
Hoi Ger,

Bedankt voor het aanbod :) Indien hij voor de 26e bij mij is neem ik dat aanbod graag aan ;) Ik PB je mijn adres, dan komt dat wel goed.

Waarom ik zonder zou wil vliegen is omdat ik de kist zo simpel en licht mogelijk wil houden. Het wordt een turbine trainer voor rustige schaal vluchten zonder gekke dingen. Ook geen retracts edg eerst, Geen remmen, geen flaps, gewoon lekker simpel. Als het dan kan zonder hopper dan waarom niet? Er is mee gevlogen zonder problemen dus het is mogelijk ;) Hoofdtank zit goed inmekaar dus daar verwacht ik geen problemen van. En die reserve....... tja, eerder stoppen of een grotere tank dan maar lijkt me. 2 liter met de jetjoe lijkt me toch meer dan voldoende voor 6 min vliegen :)
 
25e

Hoi Herman.

Zaterdag de 25e ben ik al op Appingedam, s'morgens even m'n tentje opzetten op de Ekenstein, en dan naar de club, dan neem ik de UAT wel mee, zit er zo ingebouwd, scheelt ook weer dure verzend want het kan niet door de brievenbus, wil je hem wel per se vroeger hebben dan zeg je het maar.
Het is de 'kleine' UAT van 125cc.

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top