(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

Tadango

Forum veteraan
Omdat mijn JetJoe 1400 nu redelijk loopt ben ik begonnen aan de bouw van de kist waarin hij getest gaat worden. Bij een goekope motor hoort ook een goedkope kist dus is het een formost 150 geworden. Net als de motor moet deze kist flink onderhanden worden genomen om een volwaardige turbine kist te worden. Beide hebben mogelijkheden maar wel wat aanpassingen nodig.

Het doel is om alles zo simpel en licht mogelijk te houden en om onder de 6500g leeg uit te komen. Er komen eerst geen retracts in maar alle voorbereidingen worden wel gedaan zodat het later wel mogelijk is. Ivm de spanten inbouw moet je hier rekening mee houden anders heb je later een probleem. Ook remmen en flaps komen er eerst niet op.

De setup:
- JetJoe 1400 met 6kg stuwkracht (of meer, moet nog getest)
- 2 liter tank met filtklunk
- Ar7000 ontvanger
- Dymond D9500 op rol, hoogte en neuswiel
- Dymond D4000 op rudder
- 1500 mAh lipo met 8A bec voor de ontvanger edg
- 3000 mAh lipo voor de ecu
- Orbit pomp + klep
- Festo koppelingen en oneway voor gas

Punten nog te doen:
- Vleugels aanpassen voor langere buis en bevestiging (40%)

Punten reeds gedaan:
- Romp stofzuigen en alles goed definitief vastzetten waarnodig
- Ontvanger + verleng kabels monteren
- Kap afmaken, verstevigen en monteren
- Hevels en stuurstangen monteren
- Romp aanpassen voor langere buis
- Onderstel monteren
- Motor monteren
- Ecu edg monteren
- Oude spanten verwijderen
- Nieuwe spanten verlijmen
- Roeren verlijmen
- Servo's bevestigen

De oude spanten uit de romp verwijderen was zo gebeurd. De lijm die gebruikt was was erg hard en hechte ook niet super op het hout. 10 min later was alles weg :) Met de dremel is de romp glad gemaakt en zijn alle lijmresten vewijderd. Resultaat was een mooie lege GFK romp. De nieuwe spanten waren kant en klaar gevreest en hoefden alleen even mooi geschuurd te worden. Deze heb ik met 5 min epoxy op hun plek gelijmd om ze te fixeren. Toen dat droog was heb ik alle naden ingesmeerd met 24h epoxy gemixt met microbaloons. Hierdoor zitten alle naden mooi vol en zitten de spanten goed vast.

De roeren zitten met CA scharnieren bevestigd. Dit werkt maar op een snelle turbine jet..... ik weet het niet :) Ze zijn extra geborgd met sate prikkers zodat het nooit los kan schieten. Op andere snelle kisten houdt het ook dus dit gaat wel werken.

Servo's was een leuk probleem. Hoogte roer wordt normaal aangestuurd met 2 servo's. Ik wou 1 sterke centraal zetten en daarvoor moet het stabilo worden omgebouwd. Kwestie van een gat in de beplanking maken, servo erin bevestigen en afdekken met een stukje balsa. Ging vrij eenvoudig alleen de servo is net iets dikker dan het stabilo. Hierdoor moest er een kleine afdekking rondom worden gemaakt. Aansluiting is door het stabilo getrokken en zal bij de staartboom aansluiting worden bevestigd. De rudder servo's waren te groot voor de gaten. Blijkbaar moeten daar kleinere servo's in..... Beetje breken en andere blokken erin lijmen en er passen ook normaal formaat servo's in :) Toch jammer. De rolroer servo's waren nog vervelender. De uitsparingen waren niet groot genoeg voor servo's met rubbers. Zonder rubbers paste het wel.... De gaten waren ook te groot voorgeboord waardoor de schroeven ook niet pasten. Toen ik iets kracht zette brak de hele constructie ook gewoon af...... Ik heb alles eruit gesloopt en zelf goede triplex stukken erin gemaakt waar de servo MET rubbers stevig in zit. Deze zit gelijmd onder de beplanking en voelt stevig aan.

Volgende stap is het monteren van de motor en ecu edg. Onderstel komt daarna zodat ik de motor kan testen op stuwkracht. Foto's volgen binnenkort.

Voor P80 zie verderop!
 
Laatst bewerkt:
Oeiiiii

Nog een Formost, nog ff en we hebben een heel nest met Formosten.

Garappieeeeeee

Leuk man je draadje ga ik met belangstelling volgen, succes met de bouw / verbouw van je Formost.

Vriendelijke groeten Jaap
 
Bedankt voor de intresse :) Vandaag de motor ingebouwd en het onderstel eronder gezet. Wat een slechte konstructie is het toch. Niets past, handleiding is compleet anders..... Het is echt zelfbouw met bijgeleverde onderdelen :) Wel fun, anders is er ook weinig aan.

Tank is lekvrij :) Dat scheelt weer. De motor heeft net gelopen en ik kwam erachter dan een ball valve niet sluit? Vanuit de turbine komt er rook uit de gas aansluiting. Het is zo'n festeo geval. Als ik blaas of de gasfles eropaan sluit sluit hij wel goed. Toch maar een klep ertussen dan. De motor liep heerlijk en drukt aardig. Morgen hopelijk meten hoeveel ;)

Verder niet veel gedaan. Ik moet nog een verloopje voor de terminal maken want de ecu zit op een mooie plek maar je krijgt de terminal wat lastig aangesloten zo ;)

Foto's:
cimg4781.preview.jpg

cimg4782.preview.jpg

cimg4783.preview.jpg

cimg4784.preview.jpg

cimg4785.preview.jpg

cimg4786.preview.jpg

cimg4787.preview.jpg

cimg4788.preview.jpg

cimg4789.preview.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi herman
als ik dit tempo van je zo volg sta jij over 2 weekjes met 2 jets op de meeting ga zo door
gr.pieter
 
Hoi, lekker bezig zo!

Ik kan het op de foto's niet helemaal duidelijk zien maar het lijkt alsof al je triplex spanten nog onbehandeld zijn? Zou ik wel mee oppassen hoor, één keer een lekje of per abuis knoeien op die spanten en het trekt er in, krijg je er nooit meer uit en wordt uiteindelijk een sopje. Beter om het even in te kwasten met een fuel proof iets, ik gebruik altijd 1K G4 polyurethaan lak, fuel proof for life! ;)

Grt,
Gerald
 
UAT

Hoi Herman.

Zal ik morgen de UAT toch maar op de post doen dan?
Gaat wel heel rapido bij jou daar :yes:

Ger.
 
Hehe. Schiet lekker op maar de hevels en stekkers edg liggen bij de duane dus vliegklaar is hij niet de 26e :( Plan is om hem in bremen te gebruiken want deze kan mooi klein uitelkaar en dat is handig met een auto vol campeer spullen :) Ik doe nu ook rustig aan maar als het op de hevels aankomt dan maak ik daar iets anders voor.

Bal valve snap ik nu ook. Hij opent als je een buis aan 1 kant erin steekt. Ik teste hem door 1 buis erin te steken en ook aan de andere kant. Ik had hem in de leiding geplaatst met een festo doorvoer voor de aansluiting van de gasbus. Dat werkt dan niet. Valve zit nu ingelijmd als doorvoer :) Werkt super. Dus geen brakke JJ gasklep nodig ;)

Morgn trekkracht meten met een urnster en dan verder met aanpassingen voor de lange vleugel buis.
 
ik gebruik altijd 1K G4 polyurethaan lak, fuel proof for life! ;)

Grt,
Gerald

Dat G4 goed is is bekend, maar niet zo goed als jij nu beweert.
Op Volkel (1979-1985) werden de houten hondenhokken van binnen met G4 behandeld, er werden wel 5 lagen op gesmeerd en toch rotten de hokken onder de honden uit weg. En ja, ik heb verschillende van die hokken in gesopt met G4 en de buitenkant werd met een soort carbolineum behandelt. Alle uitstekende hoeken aan de binnenzijde werden zelfs met metalen hoeken beschermd tegen de hondentanden zodat daar de lak/het hout niet kapot gebeten kon worden, en nog rotten ze weg nog voordat de hond gepensioneerd werd, zelfs binnen 5 jaar.
 
De roeren zitten met CA scharnieren bevestigd. Dit werkt maar op een snelle turbine jet..... ik weet het niet :) Ze zijn extra geborgd met sate prikkers zodat het nooit los kan schieten. Op andere snelle kisten houdt het ook dus dit gaat wel werken.
ca scharnieren hoef je niet te borgen
heb ze al drie jaar in mijn boomerang XL zitten en die zijn nog nooit los gekomen ook niet op volle snelheid
 
Dat G4 goed is is bekend, maar niet zo goed als jij nu beweert.
Op Volkel (1979-1985) werden de houten hondenhokken van binnen met G4 behandeld, er werden wel 5 lagen op gesmeerd en toch rotten de hokken onder de honden uit weg. En ja, ik heb verschillende van die hokken in gesopt met G4 en de buitenkant werd met een soort carbolineum behandelt. Alle uitstekende hoeken aan de binnenzijde werden zelfs met metalen hoeken beschermd tegen de hondentanden zodat daar de lak/het hout niet kapot gebeten kon worden, en nog rotten ze weg nog voordat de hond gepensioneerd werd, zelfs binnen 5 jaar.

Oke..., dat wist ik niet. (Had toevallig niets met die viervoeters te maken?? :rolleyes:) Maar als we praten over de levensduur van een gemiddelde jet denk ik dat we aardig ok zitten? De spantjes van mijn oudste jet zijn alweer 10 jaar oud en zien er nog erg mooi uit in de G4, al zeg ik het zelf :D.

Grt,
Gerald
 
@Gerald

Dus uit jou verhaal hier haal ik uit, dat jij geen viervoeters vervoerd of mee laat vliegen in je jets en ook niet huisvest in je jetkisten als die thuis staan uit te rusten, dan kun je rustig G4 gebruiken.

@Theo

Woef GRRRRRRR


Vriendelijke groeten Jaap
 
Laatst bewerkt:
Mmh, ik heb wel 2 fretten als piloot ;)

Ik heb nog houtverzegeling op epoxy basis van wilsor, dat smeer ik er wel op.

Ontluchtings nippel wou ik niet aan de onderkant hebben want als je dan land zonder wielen (straks met retracts ;)) dan kan dat de boel kapot trekken. Ik heb deze aan de zijkant vlak naast / onder de lucht openingen gezet. Staat nu in een hoek van 45 graden naar onderen / de zijkant.
 
Ik heb de ontluchtingsnippel gewoon de binnenzijde van de romp zitten, slang 1x om de tank heen en klaar.

Las ook dat je de onderzijde van je stabilo gaat beplakken met alu folie.

Ik heb zelf wat dikker materiaal liggen (nog bedankt Japio) maar vindt het een beetje zonde om erop te doen, ziet de kist er meteen weer een stukje minder uit en hij is net zo mooi gespoten.
+ ik heb ook al een Formost gezien met alsnog brandschade ondanks het toepassen van alu op de onderzijde van het stabilo.

Dus ik heb het nog niet gemonteerd, wie weet wat ik na de eerste keer brandscahde doe ;-)
 
Nippel wil ik buiten de kist hebben omdat ik het tanken soms vergeet. Even snel naar binnen om de zender te pakken. Dan even een vraag beantwoorden en de tank stroomt over. Dan liever in het gras dan in de kist :) laatst al een fontein omdat de proef tank volwas :)

Ik zag de formost van matthijs ook ;) Het moet puur een hitte schild worden wat iets doet. Bij echt dikke vlammen zal het weinig helpen. Matthijs had nog het idee om een kachel pijp te nemen en die erachter de hangen tijdens het starten. Dat is geen gek idee..... Bescherm kap die je even om het stabilo legt kan ook altijd nog. Ik leer eerste de motor fatsoenlijk te starten en als dat lukt durf ik het wel met stabilo erachter. Testen van aanpassingen zal altijd zonder stabilo edg gebeuren.
 
Mhhh, Herman, weglopen tijdens het tanken heb ik altijd afgeleerd, laatste keer op Rozenburg heb ik dat ook 2x bij iemand zien gebeuren en is niet de bedoeling.

Daarnaast pompt zo`n ruitensproeierpompje op 12volt zo hard dat je daarbij niet weg hoeft te lopen ;-)

Kachelpijp is een idee maar als de motor tijdens de eerste keer starten niet afslaat zouden er geen gekke dingen moeten gebeuren.

Ook ik had de wet van murpy al in m`n hoofd, zul je zien, 8 starts maken zonder problemen, eerste keer je stabilo erop en brand :roll:

Maar da`s bij mij gelukkig niet gebeurd, heb die bewuste dag 6 start gemaakt zonder een enkel probleem.
Dat oude Jetcatje is starten en lopen (net een Harley....) zonder gekke dingen, hoop dat morgen ook weer te ervaren.

Beschermkap of pijp zou wel een optie kunnen zijn, en met testen en afstellen zou ik het ook doen zonder stabilo, maar als het eenmaal loopt en afgesteld is zou het geen probleem meer moeten zijn.
 
Tja, mijn pompje doet er toch wel even over. Even naar binnen rennen voor de zender moet kunnen normaal..... volgende keer maar even wachten dan ;)

Jetcat start wel iets beter dan de jetjoe. Ik kan nog een hoop doen met de fuel ramp instellingen en dat zal ook wel gebeuren nog. Ik vraag me ook af hoesnel het stabilo begint te smelten ;) Zodra er echt grote vlammen zijn denk ik pas. Een paar felle vlammen zal nog niet veel doen, die worden wel goed naar achtere geblazen.
 
Vanavond geprobeerd de trekkracht te meten maar dat gaf 3,5 en later 4,5 kg. Dat lijkt me toch wat weinig..... hij duwt meer zo te voelen. We konden ook niet 100% recht meten en alleen een beetje in een hoek. Gewoon testen maar als hij klaar is denk ik.

Ik ben nog bezig geweest met de pomp instellen en kom op 23 start punt + ramp 8 en 1,0,1 uit. Kan nog anders want hij start wat langzaam maar heerlijk koel zonder ook maar 1 vlam nu :) Dat spaart het stabilo erg goed ;) Start onder de 600 graden lijkt me heel mooi.

Volgas zit hij nu op 650 graden met de koude avond lucht en dat lijkt me ook erg goed. Hij begint rond de 620 en stijgt dan wat door. Maar het mooiste is de accelleratie nu :) Delay staat op 8 ;) Deaccelleratie op 10, lager en hij dooft. Accelleratie is boven de 80K enorm fel. Van idle naar volgas zit onder de 3 sec denk ik. Accelleratie delay kan nog lager maar ik zou niet weten waarom. Temp komt niet boven de 600 graden tijdens het accellereren en vlammen zijn niet te zien. Conus gloeit net mooi rood volgas.

Op de gekke meting na ben ik heel erg tevreden over hoe de motor nu loopt. Hij reageert enorm lekker op gas, temp blijft mooi koel en hij start als een dure motor. Wat wil je nog meer :)
 
GER, HEEL ERG BEDANKT VOOR DE UAT :)

Vandaag lekker bezig geweest. Ik heb de neuspoot servo gemonteerd en aangesloten. Ook de accu's hebben een plek op de radio plaat en de bec en ontvanger ook. Tank aansluiting en klep is ook gemonteerd samen met de UAT en alle leidingen edg. Alles werkt en is lekvrij.

Toen ben ik eens gaan wegen. Ik heb alles volgetankt tot de laatste drup. Totaal nu 8000g. Hier komt nog bij:
- Vleugel buizen
- Hevels op de roeren + stangen
- Verleng kabels + stekkers in de romp
- Wat boutjes en moertjes

Ik hoop dat er max 500g bijkomt maar vrees voor iets meer. Ik zal leeg dus al over de 6500g uitkomen. Dit klopt gezien de formost van Matthijs niet voorbereid is op retracts en dus de spanten en cover edg mist.

Romp getankt weegt 5850 gram dus dat is een mooie test om te kijken of de motor dat kan duwen. Als hij in de hand niets meer weegt drukt hij dat dus. Zondag weer testen.
 
Back
Top