Tadango
Forum veteraan
Omdat mijn JetJoe 1400 nu redelijk loopt ben ik begonnen aan de bouw van de kist waarin hij getest gaat worden. Bij een goekope motor hoort ook een goedkope kist dus is het een formost 150 geworden. Net als de motor moet deze kist flink onderhanden worden genomen om een volwaardige turbine kist te worden. Beide hebben mogelijkheden maar wel wat aanpassingen nodig.
Het doel is om alles zo simpel en licht mogelijk te houden en om onder de 6500g leeg uit te komen. Er komen eerst geen retracts in maar alle voorbereidingen worden wel gedaan zodat het later wel mogelijk is. Ivm de spanten inbouw moet je hier rekening mee houden anders heb je later een probleem. Ook remmen en flaps komen er eerst niet op.
De setup:
- JetJoe 1400 met 6kg stuwkracht (of meer, moet nog getest)
- 2 liter tank met filtklunk
- Ar7000 ontvanger
- Dymond D9500 op rol, hoogte en neuswiel
- Dymond D4000 op rudder
- 1500 mAh lipo met 8A bec voor de ontvanger edg
- 3000 mAh lipo voor de ecu
- Orbit pomp + klep
- Festo koppelingen en oneway voor gas
Punten nog te doen:
- Vleugels aanpassen voor langere buis en bevestiging (40%)
Punten reeds gedaan:
- Romp stofzuigen en alles goed definitief vastzetten waarnodig
- Ontvanger + verleng kabels monteren
- Kap afmaken, verstevigen en monteren
- Hevels en stuurstangen monteren
- Romp aanpassen voor langere buis
- Onderstel monteren
- Motor monteren
- Ecu edg monteren
- Oude spanten verwijderen
- Nieuwe spanten verlijmen
- Roeren verlijmen
- Servo's bevestigen
De oude spanten uit de romp verwijderen was zo gebeurd. De lijm die gebruikt was was erg hard en hechte ook niet super op het hout. 10 min later was alles weg
Met de dremel is de romp glad gemaakt en zijn alle lijmresten vewijderd. Resultaat was een mooie lege GFK romp. De nieuwe spanten waren kant en klaar gevreest en hoefden alleen even mooi geschuurd te worden. Deze heb ik met 5 min epoxy op hun plek gelijmd om ze te fixeren. Toen dat droog was heb ik alle naden ingesmeerd met 24h epoxy gemixt met microbaloons. Hierdoor zitten alle naden mooi vol en zitten de spanten goed vast.
De roeren zitten met CA scharnieren bevestigd. Dit werkt maar op een snelle turbine jet..... ik weet het niet
Ze zijn extra geborgd met sate prikkers zodat het nooit los kan schieten. Op andere snelle kisten houdt het ook dus dit gaat wel werken.
Servo's was een leuk probleem. Hoogte roer wordt normaal aangestuurd met 2 servo's. Ik wou 1 sterke centraal zetten en daarvoor moet het stabilo worden omgebouwd. Kwestie van een gat in de beplanking maken, servo erin bevestigen en afdekken met een stukje balsa. Ging vrij eenvoudig alleen de servo is net iets dikker dan het stabilo. Hierdoor moest er een kleine afdekking rondom worden gemaakt. Aansluiting is door het stabilo getrokken en zal bij de staartboom aansluiting worden bevestigd. De rudder servo's waren te groot voor de gaten. Blijkbaar moeten daar kleinere servo's in..... Beetje breken en andere blokken erin lijmen en er passen ook normaal formaat servo's in
Toch jammer. De rolroer servo's waren nog vervelender. De uitsparingen waren niet groot genoeg voor servo's met rubbers. Zonder rubbers paste het wel.... De gaten waren ook te groot voorgeboord waardoor de schroeven ook niet pasten. Toen ik iets kracht zette brak de hele constructie ook gewoon af...... Ik heb alles eruit gesloopt en zelf goede triplex stukken erin gemaakt waar de servo MET rubbers stevig in zit. Deze zit gelijmd onder de beplanking en voelt stevig aan.
Volgende stap is het monteren van de motor en ecu edg. Onderstel komt daarna zodat ik de motor kan testen op stuwkracht. Foto's volgen binnenkort.
Voor P80 zie verderop!
Het doel is om alles zo simpel en licht mogelijk te houden en om onder de 6500g leeg uit te komen. Er komen eerst geen retracts in maar alle voorbereidingen worden wel gedaan zodat het later wel mogelijk is. Ivm de spanten inbouw moet je hier rekening mee houden anders heb je later een probleem. Ook remmen en flaps komen er eerst niet op.
De setup:
- JetJoe 1400 met 6kg stuwkracht (of meer, moet nog getest)
- 2 liter tank met filtklunk
- Ar7000 ontvanger
- Dymond D9500 op rol, hoogte en neuswiel
- Dymond D4000 op rudder
- 1500 mAh lipo met 8A bec voor de ontvanger edg
- 3000 mAh lipo voor de ecu
- Orbit pomp + klep
- Festo koppelingen en oneway voor gas
Punten nog te doen:
- Vleugels aanpassen voor langere buis en bevestiging (40%)
Punten reeds gedaan:
- Romp stofzuigen en alles goed definitief vastzetten waarnodig
- Ontvanger + verleng kabels monteren
- Kap afmaken, verstevigen en monteren
- Hevels en stuurstangen monteren
- Romp aanpassen voor langere buis
- Onderstel monteren
- Motor monteren
- Ecu edg monteren
- Oude spanten verwijderen
- Nieuwe spanten verlijmen
- Roeren verlijmen
- Servo's bevestigen
De oude spanten uit de romp verwijderen was zo gebeurd. De lijm die gebruikt was was erg hard en hechte ook niet super op het hout. 10 min later was alles weg

De roeren zitten met CA scharnieren bevestigd. Dit werkt maar op een snelle turbine jet..... ik weet het niet

Servo's was een leuk probleem. Hoogte roer wordt normaal aangestuurd met 2 servo's. Ik wou 1 sterke centraal zetten en daarvoor moet het stabilo worden omgebouwd. Kwestie van een gat in de beplanking maken, servo erin bevestigen en afdekken met een stukje balsa. Ging vrij eenvoudig alleen de servo is net iets dikker dan het stabilo. Hierdoor moest er een kleine afdekking rondom worden gemaakt. Aansluiting is door het stabilo getrokken en zal bij de staartboom aansluiting worden bevestigd. De rudder servo's waren te groot voor de gaten. Blijkbaar moeten daar kleinere servo's in..... Beetje breken en andere blokken erin lijmen en er passen ook normaal formaat servo's in

Volgende stap is het monteren van de motor en ecu edg. Onderstel komt daarna zodat ik de motor kan testen op stuwkracht. Foto's volgen binnenkort.
Voor P80 zie verderop!
Laatst bewerkt: