Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

een schaal kist hoeft niet vertikaal te kunnen.. je heb minimaal 2/3 van het gewicht aan trekkracht nodig om schaal te kunnen vliegen.. maar dan heb je wel erg weinig vermogen.
Maar het is echt onzinnig op zo'n kist het vermogen te zetten van een 3d kist..

peter
 
nou, hier dan ook maar meteen die saltweathering techniek waar ik het over had. ( heb hem ook in het draadje van arvids corsair geplakt...)

saltweatheringmt5.png
 
PFFFF :?

Net de tweede kleine geboren sinds de bouw van deze kist :roll:

Dan weet je het wel hé. De beschikbare bouwtijd is enorm geslonken :(

Ik heb een Hawker Hurricane van Eurolight (KMP) op de kop weten te tikken via internet en deze ga ik voor komend seizoen vliegklaar zien te maken. Dat moet wel lukken. De Nakajima was nog dermate veel werk dat ik dat voor komend seizoen nog niet zag gebeuren en je wilt toch ook een keer met iets nieuws vliegen hé :wink:

Daarna ga ik de Nakajima afwerken.

Hier een foto van het huidige projectje (dit is niet de mijne)


gr.
 
Ja Jan, moeder en kind maken het goed, bedankt voor de felicitaties, en blij ben ik er mee....

Sorry trouwens voor de late reactie. Ik ben tegenwoordig meer een matige bouwer en tevens een snelle kijker van dit forum ipv zelf te posten. Maar goed.... toch even een updatetje. Want het werk aan de Nakajima gaat wel gestaag verder. Deze Jap zal vliegen :yes:

Allereerst de vleugel een beetje spannender gemaakt:
DSCN3535.jpg


De overgangen van romp naar staartvlakken vloeiend laten verlopen:
DSCN3537.jpg


Een baffle plaat gemaakt om de motor fatsoenlijk te kunnen koelen:
DSCN3539.jpg


Onder de spinner zitten de buisjes tbv het tanken:
DSCN3540.jpg


Nogmaals van voor:
DSCN3541.jpg


Onder de oliekoeler loopt een kanaal om nog meer koellucht te kunnen afvoeren:
DSCN3543.jpg


De oliekoeler is aan de voorkant dicht:
DSCN3544.jpg


Of zal ik de tankbuisjes toch maar bij oliekoeler maken ipv onder de spinner? De vulbuisjes onder de spinner zijn er gekomen omdat ik twijfelde of dit estetisch verantwoord was :nooo: Wat vinden jullie?
DSCN3545.jpg


Zo komen de koelkleppen en de uitlaatpijpjes eruit te zien. In totaal 14 koelkleppen en 16 uitlaatpijpjes...... Wel iets om rekening mee te houden bij de keuze van een volgend model :shock:
DSCN3546.jpg
 
Het ziet er zoals gewoonlijk weer prachtig uit. :eek:

Ik zou haast vragen: hoe bouw jij?

Wat is je filosofie, benadering, aanpak, werkwijze, etc.etc. ? :confused:

Alles klopt, alles zit recht, netjes in het midden, geen geknoei, allemaal even 'zuiver' . . .

:worship:


jan.
 
Ik zou haast vragen: hoe bouw jij?

Wat is je filosofie, benadering, aanpak, werkwijze, etc.etc. ?

Alles klopt, alles zit recht, netjes in het midden, geen geknoei, allemaal even 'zuiver' . . .

Nou Jan, het is vooral een kwestie van gewoon beginnen en ervaring uit eerder gebouwde modellen gebruiken. Erg belangrijk is het gebruik van een goede tekening waarop alles goed is weergeveven. Wijzig dan eventueel de dingen die jouw inziens beter, makkelijker of mooier kunnen.

Verder:

Alles klopt: alles wat niet klopte is kloppend gemaakt...

Alles zit recht: alles wat niet recht zat is recht gemaakt...

netjes in het midden: alles wat niet in het midden zat zit dat nu wel...

geen geknoei: geknoei wordt hersteld en pas daarna worden de foto's gemaakt...

allemaal even zuiver: na bovenstaande correcties hopenlijk wel...


Je begrijpt wel wat ik bedoel hé ;)



Ook in Oss te zien komend weekend, ruwbouw natuurlijk?

Hoi Ron, nou ik dacht er eigenlijk aan om deze hurricane mee te nemen:

DSCN3272.jpg



Helaas zit dan de auto al behoordlijk vol.

Mischien volgend jaar vliegend :yes:


gr.
Marcel
 
Nou ik zie dat het al een tijdje geleden is maar goed de huidige stand van zaken:

De romp is in de basiskleuren gespoten:

DSCN4380.jpg

DSCN4381.jpg

DSCN4382.jpg

DSCN4383.jpg


De vleugel is aan de onderzijde al grijs gespoten en moet nog aan de bovenzijde groen gespoten worden. Daarna kunnen japanse kentekens erop en alle details. Hierna aflakken met brandstofbestendige blanke matlak, vliegklaar maken, invliegen, en dan is ie klaar voor Oss...... Hoop ik, maar ik beloof niets meer :nooo:

Anders ben ik er weer met de Hurricane:yes:


gr.
 
Wow, ziet er strak uit!
Was het model al bijna vergeten, er was ook al zolang geen update meer.
Gelukkig is achter de schermen het werk gewoon door gegaan.
Top!
 
JAJAJA, dat ziet er goed uit! Komt ie naar Oss?!
We hebben dringend behoefte om achter Jappen aan de scheuren met al die Corsairs en P-51s!
 
We hebben dringend behoefte om achter Jappen aan de scheuren met al die Corsairs en P-51s!
Zal ik dan toch maar voor Oss onze Do-335 zien op te bouwen ipv m`n Skymaster 337 zien te repareren :roll: ;-)
 
Back
Top