Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

Marcel,
Ziet er goed uit! 8)
Geweldig, zo'n luikje - veel werk maar vreselijk leuk.

Nog even over de staartwieldeuren.
Zijn ze niet demontabel te maken, zodat je ze bij normaal gebruik (hoog gras) eraf kan halen?
Bij m'n Sparrowhawk heb ik bv twee werpgaten onder in de vleugel gemaakt voor als een grondstart niet mogelijk is. Met de afdekking gemonteerd zie je er niets van. :)

Hey die bla bla :)

Je kist ziet er mooi uit ! :thumbsup:

Toch even een vraagje.....ik zit namelijk ook te denken aan een manier om klepjes "op slot te zetten". Ik zie dat jij een magneetje gebruikt. Heb je dat vaker gedaan ?

Het lijkt mij zo "onberekenbaar". Ben je niet bang dat het klepje toch open klapt tijdens een vlucht ?

Groet,

Bob

Het ziet er echt prachtig uit, maar heb je ook al enig idee wat eea. gaat wegen? :?

Vleugelbelasting? :?

Het ziet er ook zo verschikkelijk massief uit! :|

jan.

WV:

Nog even over de staartwieldeuren.
Zijn ze niet demontabel te maken, zodat je ze bij normaal gebruik (hoog gras) eraf kan halen?
Bij m'n Sparrowhawk heb ik bv twee werpgaten onder in de vleugel gemaakt voor als een grondstart niet mogelijk is. Met de afdekking gemonteerd zie je er niets van.

Het gehele GFK afdekkapje voor het staartwiel is demontabel. Hierdoor kan de gehele retractunit eruit gehaald worden. Er kunnen dus nog altijd staartwieldeuren gemaakt worden indien gewenst. Het is dus geen onomkeerbare keuze geweest.

Bob:
Toch even een vraagje.....ik zit namelijk ook te denken aan een manier om klepjes "op slot te zetten". Ik zie dat jij een magneetje gebruikt. Heb je dat vaker gedaan ?

Het lijkt mij zo "onberekenbaar". Ben je niet bang dat het klepje toch open klapt tijdens een vlucht ?

Een magneetje heb ik niet vaker gedaan. Maar het "voelt" stevig genoeg. En aangezien je met zo'n kist toch niet gaat snap-rollen lijkt me de sluiting stevig genoeg. In het slechtste geval moet ik landen met een open luik en moet ik een andere sluiting verzinnen maar het lijkt me niet :wink:

Jan:
Het ziet er ook zo verschikkelijk massief uit!

Een warbird ziet er altijd vreselijk massief uit :evil: maar ik houd wat betreft de materialen de tekening aan en dat toestel vliegt zo te zien goed. De de wijzigingen die ik aanbreng maak ik zo licht mogelijk en ik ben daarom zelf nog niet verontrust. Alles wat je aan de buitenkant ziet is aan de binnenkant hol :wink:

Wil zo'n luikje openklappen, moeten er wel krachten zijn die 'm doen openklappen. Ik zie geen reden waarom er op die plek in de romp zulke buitenwaardse krachten moeten komen?

Ik ga er daarbij wel vanuit dat het magneetje het gewicht van het deurtje zelf kan dragen, maar dat lijkt mij logisch.

Iets heel anders; je hebt dat staartwieltje schitterend ingebouwd, zonder meer, echter je redenatie voor geen deuren is slechte veldcondities.

In mijn ervaring zal op een slecht veld het staartwiel buigen en vol met modder/zand/gras komen. Als ik jouw constructie goed zie, laat die weinig ruimte voor speling? Gaat dan je staartwiel niet alsnog een probleem vormen?

Hezik:

Iets heel anders; je hebt dat staartwieltje schitterend ingebouwd, zonder meer, echter je redenatie voor geen deuren is slechte veldcondities.

In mijn ervaring zal op een slecht veld het staartwiel buigen en vol met modder/zand/gras komen. Als ik jouw constructie goed zie, laat die weinig ruimte voor speling? Gaat dan je staartwiel niet alsnog een probleem vormen?

Ho, ho zo erg is het ook weer niet met ons veld gesteld. Ik heb meer problemen met wieldeuren die door het lange gras moeten slepen. De closed loop naar het staartwiel wil ik bij hevige zijwaartse stoten met trekveren ontlasten. Het staartwiel zal dus niet naar links of rechts verbuigen. Vandaar deze keuze.

[edit]
Dit was dezelfde post als bovenstaande, door traag forum dubbel gepost[/edit]

Een andere vraag over HET staartwieltje
Als het wiel naar boven is (up of binnen) blijft het wieltje dan in de midden of kan het vrij bewegen??
Bij mijn beech heb ik iets moeten maken dat het wieltje/asje niet kan blijven haken achter de rand van de romp.
Omdat de close-loop kabels slap komen hangen als het wieltje UP is of als ik gear down selecter als er met het rudder gestuurt word.
Ik neem aan dat je daar aangedacht hebt , maar beter voorkomen dan genezen :wink:

Hoi Eric:
Een andere vraag over HET staartwieltje
Als het wiel naar boven is (up of binnen) blijft het wieltje dan in de midden of kan het vrij bewegen??

Het Robart staartwieltje centreert zichzelf bij het intrekken mbv een veertje. Alleen gaat de closed loop aansturing van de links/ rechts aansturing "loshangen". Dat is mbv een paar elastiekjes op te lossen.

gr

Bob Polhuis zei:
Ik zie dat jij een magneetje gebruikt. Heb je dat vaker gedaan ?

Gaat prima hoor! Gewoon een paar kleine neodym magneetjes gebruiken.
Voor de motorkap van mijn Sparrowhawk heb ik 4 magneetjes van 4x5x1,2 mm gebruikt en ik heb twee handen nodig om hem open te krijgen. :)

WV zei:
Gaat prima hoor! Gewoon een paar kleine neodym magneetjes gebruiken.
Voor de motorkap van mijn Sparrowhawk heb ik 4 magneetjes van 4x5x1,2 mm gebruikt en ik heb twee handen nodig om hem open te krijgen. :)

Super Wouter....dank je !
Ik ga deze optie serieus overwegen. :D

Bob

hezik zei:
Wil zo'n luikje openklappen, moeten er wel krachten zijn die 'm doen openklappen. Ik zie geen reden waarom er op die plek in de romp zulke buitenwaardse krachten moeten komen?
Die krachten kunnen er wel zeer zeker zijn op die plaats, nl onderdruk die op het luikje werkt. Ik beweer nu niet dat er werkelijk op die plaats onderdruk staat, maar het zou goed kunnen. Net zoals waarom pannen van een dak kunnen waaien, is ook meestal door onderdruk dat ze worden opgetild.
Overigens kan dit niet veel kwaad denk ik. Moest het magneetje niet houden, kan je nog altijd een stukje tape erover doen.

schitterend gebouwd dit toestel, vakmanschap

Vliegman bedoeld:

Dat hij zijn 1:1 ARF schaalmodel van een Sipmprop bouwdoos klassieker weer klaar heeft om mee te kunnen vliegen en dat hij dit maal wel de scharnieren van het hoogteroer geborgd heeft zodat deze zich nu niet meer tijdens een duikvlucht van het toestel verwijderd en deze zich daarom nu niet meer volgas met de neus loodrecht naar beneden door de grasmat gaat prikken :lol:

Overigens hier een foto van zijn 1:1 ARF schaalmodel van het oorsprongkelijke bouwdoosmodel:
normal_0310417SunnyHauptbild.gif

Veel succes met de nieuwe Sunny vliegman en nu geen AAN/UIT motor erop zetten hé!

groetjes Marcel

HA ha ha ha ha

Deze gaat nog harder

Nou, succes ermee dan 8O

Ik heb mijn draadje weer terug kunnen vinden en plaats even wat foto's plaatsen van de huidige situatie:

normal_DSCN2542.jpg

normal_DSCN2543.jpg

normal_DSCN2544.jpg

normal_DSCN2545.jpg

normal_DSCN2546.jpg

normal_DSCN2547.jpg

Na lange tijd bezig te zijn geweest met de inbouw van de rolroeren en landingskleppen en de bijbehorende servo's :cry: wordt het nu tijd om het landingsgestel aan te pakken. Zoals je ziet staat de "Hayate" al op eigen benen maar er moet nog een en ander aan die spillebenen gebeuren 8O

Het goede nieuws is dat ik het toestel gewogen heb en het kaal ergens rond de 3,5 kg weegt. Met motor, besturing, retracts en afwerking is ergens tussen de 5,5 en 6,5 kg volgens mij wel haalbaar. Volgens mij moet de 15 cc tweetakt motor van 2,7 pk dit wel kunnen trekken. Ook goed nieuws is dat het toestel zoals op de foto's weergegeven ondanks de korte stermotorneus ongeveer rond het gewenste zwaartepunt is uit te balaceren. Mijn enige zorgen over een te zwaar gebouwde staatpartij zijn dus van de baan :music:

Wat moet zoal nog gebeuren:
Maken van wieldeuren voor het hoofdlandingsgestel.
Maken van de romp/vleugelovergangen.
Afwerken cockpit
Bekleden toestel met glasmat
Maken Koelkleppen en uitlaatpijpjes
Inbouwen luchtinstallatie in romp
Spuiten

pfff, nog al wat :evil: , ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen :wink:

gr

Back