De bouw van een Boomerang Elan

Hey iedereen!

Het heeft even geduurd, maar dan tóch weer even een update van de bouw van de Elan!

Waar ik bij de laatste foto's gebleven was, was het impregneren van al het hout met 24h Epoxy...

IMG_2037.JPG


Daarna heb ik (op veler aanraden) de servoplaatjes van de flaps verstevigd met glasmat en 24h Epoxy:

IMG_2039.JPG


Ook het hout rond de opening (waarin de flapservoplaatjes "invallen") laat standaard
een beetje te wensen over, vandaar dat ik dat ook meteen heb verstevigd...

IMG_2041.JPG


IMG_2043.JPG


Daarna ben ik begonnen het landingsgestel te monteren:

IMG_2048.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Passen en meten...

IMG_2046.JPG


De cilinders van het landingsgestel alvast aangesloten op de Robart luchtslang...

IMG_2049.JPG


Meteen even gekeken waar de gaten in de staartbomen precies uitkomen,
om te bepalen waar de servosnoeren langs moeten lopen...

IMG_2051.JPG


De plek waar één van de twee Multiplexstekkers op één van de zijkanten komt...

IMG_2052.JPG


Het lijkt wel een echte kist, met al die bekabeling! :D

IMG_2053.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
De luchtslangen van beide wielen naar voren gebracht...

IMG_2056.JPG


Weer even een overzichtje:

IMG_2057.JPG


Stekkers gesoldeerd...

IMG_2061.JPG


En in de kist gelijmd...

IMG_2063.JPG


IMG_2065.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna extra gaten in de spanten van de tanks gemaakt, om de bekabeling onder de
radioplaat te kunnen houden...

IMG_2066.JPG


IMG_2067.JPG


Nu past de bekabeling stukken beter...

IMG_2068.JPG


Even netjes de bekabeling gebonden...

IMG_2072.JPG


Daarna (eindelijk) de flaps afgemonteerd en getest. Hier met flaps in:

IMG_2076.JPG


En hier met flaps volledig uit:

IMG_2075.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna ben ik aan de radioplaat begonnen. De plek voor de Emcotec BIC (stroom-
voorziening) stond, na enig pas- en meetwerk, meteen al vast. Alleen moest het
standaard gat in de radioplaat aangepast worden, dus na wat hout in te lijmen en
opnieuw te zagen, zag het er zo uit:

IMG_2078.JPG


Een hele puzzel, zo'n jet...

IMG_2079.JPG


Wat uiteindelijk tóch het beste paste, was deze opstelling:

IMG_2080.JPG


Daarna verder gegaan met het neuswiel...

IMG_2081.JPG


Ik kon een hele poos dit onderdeel niet plaatsen...

IMG_2082.JPG


...totdat ik op een internationaal forum zag dat het de middelstelveer was! :D

IMG_2083.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Een gedenkwaardig moment; mijn Elan op eigen poten! :D

IMG_2084.JPG


Daarna de bevestiging van de tankplaat aangepast; deze kan ik nu ook weer fatsoenlijk
demonteren, i.p.v. vasteglijmd te zitten...

IMG_2085.JPG


Even de radioplaat gepast... Begint erop te lijken! :D

IMG_2086.JPG


Daarna een plek gemaakt voor beide ontvangeraccu's (2 x LiPo 2S, 3200 mAh):

IMG_2087.JPG


Vervolgens solderen tot je erbij neervalt! ;)

IMG_2088.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna ook de ECU-accu (Konion 3S, 2500 mAh) een plekje gegeven:

IMG_2089.JPG


Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het luchtgedeelte van de kist...

IMG_2090.JPG


Daarna de radioplaat incl. ontvanger geplaatst...

IMG_2091.JPG


Vervolgens de tankontluchting voor elkaar gemaakt...

IMG_2093.JPG


IMG_2094.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna heb ik de neuswielbesturing gemonteerd...

IMG_2096.JPG


Op een internationaal forum zag ik de volgende montage van de stuurkabels van het
neuswiel. Op deze manier (met een stugge tiewrap tegen de stuurkabels aan) kan het
neuswiel nooit tegen de stuurkabels aankomen, wanneer deze ingeklapt wordt...

IMG_2097.JPG


Zie hier het resultaat... :D

IMG_2098.JPG


De gemonteerde radioplaat, met de tankplaat tijdelijk op z'n plek...

IMG_2099.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens heb ik mijn gaskacheltje gemonteerd! :D

IMG_2106.JPG


De plek van de brandstofventielen...

IMG_2107.JPG


De tankplaat klaargemaakt (incl. brandstofkraantjes)...

IMG_2109.JPG


Zoals jullie zien; het begint nu aardig te vorderen! Alleen weet ik eigenlijk zeker dat de kist
vóór Appingedam niet klaar zal zijn. Ik heb geprobeerd wat ik kon, maar dat zal helaas niet
lukken.

Ik hoop nog wel even zelf langs te komen, om eens met jullie te buurten...

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand ook of ik de onderkant van het stabilo van mijn Elan met ALU-tape moet beplakken, om zo te voorkomen dat er e.e.a. gaat smelten?

Ik las op een aantal internationale fora dat ze hiermee problemen hebben gehad. Zou dit overigens nog nadelige gevolgen hebben voor de ontvangst? Ik gebruik 2.4 GHz van JR / Spektrum, helemaal voorin de snuit, op 1/3 van de romp én op de tank.

En weet iemand toevallig ook of ik de hoppertank rechtop mag monteren? Zijn hier nog aanbevelingen voor te doen? Sandor weet i.i.g. welke ik exact gekocht heb...

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Voor de ontvanger maakt het niets uit of het stabilo is ingetaped.

Intapen kan helpen bij een wet start. Indien je motor altijd netjes start zou het niet hoeven maar als je klep lekt en je in de turbine wat kero hebt en je start....... dan kan het wel iets helpen wellicht.

Als de motor normaal loopt heb je het niet nodig, dan wordt het stabilo niet warm. Het is puur bij de start handig. Een buis om de motor bij het starten is ook een optie of een soort bescherm kap om het stabilo
 
Ik zou eerder alutape aan de romp doen, als je ziet hoe mooi je cone gloeit op volgas.
Met de onze een paar wetstarts gehad, stabilo heeft er niets van geweten, de achterkant van de romp anders wel.

Groeten, Bart.
 
Klopt, daar is wat bescherming zeker geen slecht idee. Daarom ook altijd met de neus in de wind zetten tijdens het starten. De vlammel waaien tijdens een start zo je romp in.
 
een UAT hopper mag je gewoon rechtop plaatsen.

dat heb ik ook in een aantal kisten.werkt uit de kunst en nog nooit problemen daarmee gehad

maar het mooiste is als hij schuin staat met de 2 nippels naar boven/voren.

maar als daar geen plaats voor is gewoon rechtop
 
Voor het tanken is het het handigste als de opening naar de tank bovenin zit zodat alle luchtbellen die kant op gaan en eruit worden gepompt. Verder maakt het niet veel uit.
 
Hey iedereen!

Ik ben bijna klaar met de Elan (foto's volgen later vandaag) en wou nog even hier het zwaartepunt ter discussie stellen, om er zeker van te zijn dat dat goed zit.

In de handleiding staat dat het zwaartepunt 250 mm vóór de achterkant van de flaps / vleugel moet liggen; klopt dit? Sandor heeft in een eerdere post nog gemeld dat dit nóg verder naar achter mag liggen (20 mm), maar dan zit de CG echt vlak voor het hoofd landingsgestel...

Waar vliegen de andere Elan-vliegers mee? En wat zijn jullie roeruitslagen? Kunnen jullie dit hier even kort opsommen?

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Back
Top