De bouw van een Boomerang Elan

Ik wil alleen voor m'n gevoel niet te langzaam vliegen, om de kist te overtrekken. Zal wel na een paar vluchtjes wennen, denk ik...
Yep, hier net zo.

Echter deze kisten kunnen langzamer vliegen dan je denkt, zeker als je straks flaps erbij gebruikt kun je mooi binnekomen.

Succes met de volgende vlucht(en) :D

Excuses, maar even :offtopic: ...

Weet iemand toevallig ook of er een quotum staat voor het te plaatsen foto's in je profielfoto-albums? Ik wil nog even een paar foto's toevoegen, maar dat wil nog steeds niet...

~Jolmer

zet ze op je eigen server en link ze..
werkt perfect..

Hey iedereen!

Zo, de laatste paar tips maar ter hand genomen; ik heb alle foto's
nu op m'n eigen hosting staan, dan ben en blijf ik "eigen baas"! ;)

Dan volgen hier de laatste foto's van de bouw van de Elan!

Hier een kiekje van het (deels nog aan te leggen) brandstofsysteem:

IMG_2112.JPG

De tank én tankplaat zitten aan de onderliggende spanten "vastgeweven"...

IMG_2114.JPG

Daarna met de cockpitkap bezig geweest...

IMG_2115.JPG

De cockpit vastgelijmd...

IMG_2116.JPG

Dit is het eindresultaat:

IMG_2119.JPG

~Jolmer

Ik heb toch het idee dat die hopper zo niet werkt. Als er lucht wordt verzameld zal dat altijd naar de pomp aansluiting gaan.......... Dat is nu juist net niet de bedoeling ;)

Verder wel netjes gebouwd :)

Daarna een hele tijd aan het prutsen geweest om de opening voor de neuspoot te maken...

IMG_2121.JPG

Nog even een overzichtskiekje...

IMG_2122.JPG

Daarna heb ik (op veler aanraden) alle CA-schanieren (d.m.v. satéprikkers) geborgd...

IMG_2123.JPG

En daar staat 'ie dan, klaar voor de "maiden": mijn Elan! :D

IMG_2124.JPG

IMG_2125.JPG

IMG_2126.JPG

~Jolmer

Ik heb toch het idee dat die hopper zo niet werkt. Als er lucht wordt verzameld zal dat altijd naar de pomp aansluiting gaan.......... Dat is nu juist net niet de bedoeling ;)

Verder wel netjes gebouwd :)
Ik heb me laten adviseren door veel mensen, die dit als goed hebben bestempeld. Ik heb bij geen één van de drie vluchten ook maar iets hiervan gemerkt...

Zou deze lucht (mocht er lucht in de hopper komen) deze tijdens het opstarten van de motor niet meteen verbruikt / uit het systeem gehaald worden? Dit omdat de lucht júist dicht bij de motor zit? Als 'ie klaar is met opstarten en calibreren en op idle staat, is er waarschijnlijk al redelijk wat peut door de leidingen gespoeld?

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Het gaat erom als je met 1/2 tank gaat rollen edg. Dan zal er even lucht in de leiding naar de hopper gaan. Bij rustig vliegen zal je dit nooit merken maar bij wat wilder vliegen met legere tank wel. De hopper zit normaal iets omhoog gericht zodat de lucht bovenin blijft hangen. Hij zuigt aan uit het midden en daar zal de lucht nooit gaan zitten. Omdat jij nu de pomp aansluiting helemaal bovenin hebt zal lucht die er eventueel zit zicht daar verzamelen en eruit gepomp worden. Ook tijdens het starten is het belangrijk dat er geen lucht in de leidingen komt. Normaal pomp je dit eruit omdat de lucht zich verzameld bij de vul en tank aansluiting op de hopper. Die hoek moet normaal het hoogste zijn. Jij pompt nu juist alle lucht door de motor heen........ de hopper heeft zo 0,0 zin ;)

een UAT hopper mag je gewoon rechtop plaatsen.

dat heb ik ook in een aantal kisten.werkt uit de kunst en nog nooit problemen daarmee gehad

maar het mooiste is als hij schuin staat met de 2 nippels naar boven/voren.

maar als daar geen plaats voor is gewoon rechtop
Vreemd dan dit er bv. dit geschreven wordt? Dat maakt het er niet duidelijker op...

~Jolmer

Met rechtop bedoelen ze dan met de aansluiting naar voren denk ik..... Zo zie ik hem normaal. Lucht wil omhoog in de vloeistof dus daar moet geen pomp aansluiting zitten. Verder maakt het niet veel uit dan denk ik.

Misschien hebben andere mensen hier nog een mening over? In mijn UAT zit overigens ook een hele grote vilt, die om de middenafvoer heen zit; heeft dit nog een positief effect? Ik meen toch echt (ook van Sandor) gehoord te hebben dat 'ie, zoals ik hem nu gemonteerd heb, zo geplaatst mag worden...

Maar het kan zijn dat ik last begin te krijgen van beginnende dementie? ;)

~Jolmer

Het filt of zak oid houdt de bellen natuurlijk wel deels tegen maar een bel wil naar boven en zal de pomp aansluiting bereiken. Kijk maar eens als er een bel in komt en je gaat primen (effe turbine loskoppelen en in een bakje hangen) dan zal je zien dat de bel je pomp systeem in komt. Bij mij wel tenminste.

Het filt of zak oid houdt de bellen natuurlijk wel deels tegen maar een bel wil naar boven en zal de pomp aansluiting bereiken. Kijk maar eens als er een bel in komt en je gaat primen (effe turbine loskoppelen en in een bakje hangen) dan zal je zien dat de bel je pomp systeem in komt. Bij mij wel tenminste.

Maak jij je nu maar niet druk , deze type,s hoppertanks kunnen tot 75% lucht BUBBEL vrij functioneren.. ;-)

de aansluiting lijkt optisch boven te zitten.
als je je huiswerk eens goed doet zal je zien dat de aansluiting op 40mm vanaf de dop onder zit.
daaraan zit een membraam die ALLEEN vloeistof doorlaat..
zodra er een droog plekje onstaat , sluit het membraam zich op deze plek..
tevens is het de beste fijnfilter die je kan krijgen , je hebt in principe geen filter meer nodig na de UAT.
zoals hij hier op de foto zit zit hij goed , ook al blijft er een luchtbel zitten maakt geen hol uit..
als je bij ons op de website kijkt zie je de verschillende onderdelen , en heb je een idee hoe een goede hoppertank werkt..
tot nu toe vliegen de Drones van EADS in duitsland en frankrijk met onze hoppers.
en hebeen ze geen flame outs meer gehad op leveling op 3500 meter (-12G).

The U.A.T. has been rigorously tested by SWB Turbines in a test cell with all of their turbojets. This device has also been tested by Bob Violett himself and he has had resounding success. Bob Violett has been quoted as saying, "This is one of those very significant developments that come along only occasionally in model airplane technology."

The mystery material, a duck bill shaped sack inside the bottle will deliver a solid stream of fuel (no bubbles) to the fuel pump even if the 4 oz bottle should get 3/4th's full of air, which is highly unlikely.

This is a high quality product for those turbine pilots who want to eliminate the possibility of an air bubble causing a flame out. The U.A.T. is placed in a series between the last fuel tank and the pump. The system is filled through the third line in the U.A.T.

The rectangular shaped bottle (or tank) has the ability to be mounted vertically or horizontally and produce the same results, making it convenient to fit into just about any model and will work with any model size turbine engine.

The U.A.T. is also a great filter eliminating the need for another filter and its two connections in the fuel system. The fuel nipples are custom CNC machined at Digitech Turbines from brass for a very rigid fit to the 6mm Festo PUN fuel line. The fuel "out" connection is a Festo fitting.

Another great advantage of adding a U.A.T. to your fuel system is that all of the fuel in your other tanks is now completely usable, (assuming the clunks can get to it).

before, if you had a 16 oz header tank installed, you couldn't count on using the last 8 oz - now you can use all of it.

(Note* some of this text is only for information only and the original text can be found here: http://www.swbturbines.com/ultimate air trap.htm)

Laatst bewerkt door een moderator:
Okee. Toch had ik een luchtbel die uit de pomp aansluiting kwam toen ik aan het spelen was......... ik zal wel iets geks hebben gedaan denk ik.

Dan kijk maar eens naar de aansluiting van de slangen, grote kans dat jij daar dan een lek hebt zitten,
anders is het bijna onmogelijk om lucht naar de pomp te krijgen

Het gaat erom als je met 1/2 tank gaat rollen edg. Dan zal er even lucht in de leiding naar de hopper gaan. Bij rustig vliegen zal je dit nooit merken maar bij wat wilder vliegen met legere tank wel.

Bij mijn Bobcat zit de hopper zoals bij Jolmer.
Je hebt het zelf kunnen aanschouwen op de jetmeeting hoe Koen er mee vliegt , NIET bepaald rustig:mrgreen:
nog nooit 1 luchtbel gehad of flame out na bijna 100 vluchten
werkt gewoon perfect en ook bij diverse van mijn andere kisten.

ik heb mijn elan wel eens helemaal leeg gevlogen en bleef gewoon lopen toen de hopper nog voor p/m 10% vol zat.

gr Maikel

Mmh, zoals ik al zei, ik zal wel weer iets geks hebben gedaan. Ik zou zweren dat alle leidingen luchtvrij waren en er een belletje in de hopper zat en even later zat er ook een belletje in de leiding naar de pomp net na de hopper. Never mind dan ;) Wel mooi dat de hopper ook in deze positie goed werkt.

En maikel, jij hebt me compleet overtuigd ;) Als het werkt in de bobcat dan werkt het altijd en overal. Mag wat gaat dat ding hard de bocht om :)

Back