Maximale zweefhoogte > 300 meter?

Een 1:1 zwever zal het wat breekkracht altijd winnen denk ik.

In Duitsland is al een ongeluk geweest tussen een sleper (model) die net een zwever hat afgezet en een 1:1 zwever .
Resultaat 2 doden . :(

En als je dan boven de wettelijke hoogte zat met je model heb je schlechte kaarten .

Ook het clubbestuur staat dan naast je voor de rechter .

Mvg Johan
 
Johan @ ik vlieg gewoon niet tegen een echte op, ik zie daar het nut niet echt van eerlijk gezegd.
 
In Duitsland is al een ongeluk geweest.
Resultaat 2 doden . :(
Ik herinner mij van jaren geleden boven Terlet een model dat de cockpit van een tweezitter zwever kwam binnenzetten.
Johan @ ik vlieg gewoon niet tegen een echte op, ik zie daar het nut niet echt van eerlijk gezegd.
Huh... dacht je heus dat die mensen die het is overkomen daar anders over denken? :rolleyes:
 
Huh... dacht je heus dat die mensen die het is overkomen daar anders over denken? :rolleyes:

Nee dat denk ik niet maar ze zijn erg stom geweest.

Zwevers zijn er echt niet voor om doorheen te vliegen.
Er is plek zat naast.

Laat ik het even zeggen zoals ik het zie.
Als je zo slecht kan vliegen dat je tijdens het vliegen niet de tijd kan nemen om rond je heen te kijken, moeten ze je zender uit de handen trekken en niet meer alleen laten vliegen.
Je ben namelijk tijdens het vliegen meer met je omgeving bezig dan met je eigen kist.
Als je dat niet kan blijf ik uit je buurt.
Ik heb het hier even voor de duidelijkheid over zweefvliegtuigen.
Met motorkisten leg het wat anders.
 
Wij zitten in een laag vlieg gebied maar staan aangegeven als model vlieg veld. Toch vliegen ze regelmatig lager dan 300 meter over..... Met mijn zwever zit ik altijd hoger, dan is de termiek stabieler. 4 meter zie je nog erg aardig :) Zou fijn zijn als we iets hoger zouden mogen...... vorig jaar was er ook een 1:1 zwever die even kwam kijken wat daar vloog (mijn zwever). Hij maakte een rondje erom en ging weer verder. We houden het altijd goed in de gaten maar volgens de regels zou mooier zijn.
 
Nog maar een keer....de echte luchtvaart mag op de meeste plaatsen tot 500 voet zakken, dat is een dikke 150 meter. Daar is niks illegaals aan. In laagvlieggebieden mag het dus lager, en in Simulated Forced Landing Area's is de grens 100 voet ofwel 30 meter. Op al deze plekken mag je met je model gewoon vliegen maar tot 300 meter. In laagvlieggebieden en SFLA's is een tweede persoon die uitkijkt verplicht.
 
Wij zitten ook in een laagvlieggebied.
Door de week ga ik ook niet zo hoog.
Want iedere keer hangt er ergen een heli laag.
En je weet niet achter welke boom ze vandaan komen.
Dan voel ik me er niet prettig bij om hoog te gaan vliegen.

Wat mij betreft moet de wet aangepast worden.
Maar dat zal wel nooit gebeuren
 
Nog maar een keer....de echte luchtvaart mag op de meeste plaatsen tot 500 voet zakken, dat is een dikke 150 meter. Daar is niks illegaals aan. In laagvlieggebieden mag het dus lager, en in Simulated Forced Landing Area's is de grens 100 voet ofwel 30 meter. Op al deze plekken mag je met je model gewoon vliegen maar tot 300 meter. In laagvlieggebieden en SFLA's is een tweede persoon die uitkijkt verplicht.

En jij denk dat je met een zwever nog weg kan komen als er ineens een heli achter de bomen vandaan komt?
Ik zie je het al doen met een cirus.
Er kunnen 200 mensen op de uitkijk staan maar ik blijf echt laag vliegen dan.
Trouwens ik vertrouw niemand die voor mijn op de uitkijk staat.
Ik wil de regie en de verantwoordelijkheid zelf hebben en nemen.
 
Mijn reactie was gericht op Tadango en sommige anderen die lijken te denken dat als een echt vliegtuig lager zit dan jij dat echte toestel illegaal bezig is.
Tadango, als je dat niet bedoelde mag je het weer vergeten.

Waarom ik het nog maar eens noem is omdat die mensen denken dat je niet zo makkelijk kunt botsen met een echt toestel maar dat is dus niet het geval. We delen het stuk tussen de 150 en 300 meter met elkaar, je moet dus écht oppassen.

@Bertus, nee, ik ben net als jij zeer voorzichtig. Ik heb 1 keer per ongeluk in een Simulated Forced Landing Area staan zweven (voor wie het wil weten: tussen Wilp en de IJssel, ten zuiden van de A1). Het rottige is dat die Cessna's met de motor stationair aan komen zeilen om hun noodlanding te simuleren en op 30 meter ineens vol gas geven. Je hoort ze niet aankomen en je schrikt je de klere :-)
 
Arjan bedoelt niet "er is niks aan de hand"...
Wat hij zegt is: Binnen de wet kunnen we tussen 30 en 300 meter van alles tegenkomen, dus kijk uit. Denk niet dat je niks zal tegenkomen omdat je onder 300 m. zit.

(Ah Arjan heeft natuurlijk ook al gereageerd... )
 
We delen het stuk tussen de 150 en 300 meter met elkaar, je moet dus écht oppassen.

In Duitsland is het iets beter geregeld en daar heb je dezelfde rechten als de 1:1 vliegers als je veld is toegelaten .

De toegelaten modelvliegvelden staan op de kaart van de 1:1 vliegers en ze mogen er niet laag overheen . (min 600 meter)
De meesten vliegen er echt omheen .

De militaire 1:1 helicopterschool van Buckeburg vloog graag in de buurt van ons veld omdat we een grote windzak hadden .

Verdwenen weer als er modelvliegers kwamen om te vliegen .

Mvg Johan
 
Kijk dat zou mooi zijn.
Maar daar heb je wat meer plek om te vliegen als ik ons kikker landje ;)
 
Ik herinner mij van jaren geleden boven Terlet een model dat de cockpit van een tweezitter zwever kwam binnenzetten...
Die modelvliegclub vloog op Terlet. Piloot van model was clubgenoot van me. Eén van de twee inzittenden moest licht in één oog missen, geluk bij ongeluk dat het een tweezitter was.
 
Al met al lijkt het mij wel eens leuk om die gebieden in kaart te hebben. De verschillende lagen en hoe laag/hoog je dan mag vliegen. Zijn daar op internet misschien kaarten van of hebben alleen vliegers die?
 
Al met al lijkt het mij wel eens leuk om die gebieden in kaart te hebben.
Bij ons aller KNVvL kan je de Low Countries Kaart kopen.
Er was ooit trouwens een website van IVW met een 3d animatie van de Nederlandse luchtruim indeling maar de link is dood... ik denk dat ze het hebben opgegeven de recente aanpassingen bij te werken...
 
Iedere pilot shop op een vliegveld(je) verkoopt kaarten van het luchtruim. Is niks anders dan een wegenkaart en voor ongeveer dezelfde prijs, 12,80 voor een VFR-chart bij de Pilot Shop op Lelystad bijvoorbeeld. Een aanrader. Pilot Shop Lelystad

Ze staan trouwens ook wel online; http://www.ais-netherlands.nl/ en dan naar AIS publications. Alles wat je altijd al wilde weten....
 
Laatst bewerkt:
He Ron,

Was dat niet PH-MAS???

En wat bedoel je met was een clubgenoot,,,nog steeds toch??

Gr Ton


Die modelvliegclub vloog op Terlet. Piloot van model was clubgenoot van me. Eén van de twee inzittenden moest licht in één oog missen, geluk bij ongeluk dat het een tweezitter was.
 
Laatst bewerkt:
on-topic....

ik ben een week of 2 geleden eens met men 3meter zwever tot +-450m hoogte geweest... dat is zowat het maximale of hij verdwijnt helemaal...

hoe groter , hoe hoger...

alles is dus relatief.
 
Back
Top