4S Lipo als vervanger van 3S in Funjet

Ik heb sinds kort een FunJet met een HXT 2845-2700Kv brushless inrunner motor en een 3S 2200MAh 25C LiPo accu in combinatie met een Turnigy Plush 40A (max 55A burst) regelaar.

Ik vind één accu te weinig en wil er graag één bij hebben. Ik vind het echter moeilijk om te bepalen welke accu geschikt is. Wat gewicht betreft mag het een 4S zijn, maar dan niet al te groot. Ik heb bij HC een 2200MAh 4S Lipo gezien, maar die is maar 20C.

Bij de specs van de motor staat dat deze max 40A is. Ik lees echter ook verslagen van mensen die met dezelfde motor meer dan 50A halen. Wat bepaalt het amperage in een setup. Is dat de motor, de regelaar, de accu of de combinatie van alledrie.

Is er een methode om te bepalen of ik met behoud van de huidige regelaar en motor de door mij gevonden accu kan gebruiken? Stel dat ik nu met mijn 3S setup 30A zou trekken, zou dat dan met een 4S accu ook 30A zijn, maar dan met een hoger voltage, dus wattage (vermogen)?

Als iemand me op weg kan helpen, dan hoor ik het graag. Ook als iemand me aan kan wijzen waar ik ergens iets kan vinden over hoe je deze bepaling zelf uit kunt voeren. Het zou bijvoorbeeld al helpen als je weet hoeveel Watt de motor maximaal consumeert. Dan kan ik de berekeningen hier zelf wel op los laten. Ik lees bij brushless motoren echter nergens wat het wattage is.
 
Ik heb een aantal weken geleden dezelfde motor aan wat werkbanktestjes onderworpen. De resultaten (10 sec. full throttle, gemeten met een WattsUp, FlightPower EVOLite 3S 2500mAh, Graupner/Kokam 4S 3400mAh, regelaar Turnigy Plush 60A):

Net even de motor (Turnigy 2845 2700Kv) getest met wat verschillende propjes:
3S 2500mAh 20C / APC-E 4.75x4.75 --> 211W / 22A
3S 2500mAh 20C / APC-E 5.25x4.75 --> 227W / 24A
3S 2500mAh 20C / APC-E 6.00x4.00 --> 234W / 25A

4S 3400mAh 25C / APC-E 4.75x4.75 --> 502W / 36A (warm maar acceptabel)
4S 3400mAh 25C / APC-E 5.25x4.75 --> 552W / 41A (23 sec. tot 50°C)
4S 3400mAh 25C / APC-E 6.00x4.00 --> 587W / 44A (11 sec. tot 50°C)
 
Ik heb een aantal weken geleden dezelfde motor aan wat werkbanktestjes onderworpen. De resultaten (10 sec. full throttle, gemeten met een WattsUp, FlightPower EVOLite 3S 2500mAh, Graupner/Kokam 4S 3400mAh, regelaar Turnigy Plush 60A):

Super overzicht! Erg bedankt! Ben ik te kort door de bocht als ik zeg dat ik met de 4,75x4,75 prop (heb ik liggen) en een 4S 2200MAh 20C LiPo m'n regelaar en accu geen kwaad kan doen (beide kunnen hogere burst rates hebben)?
 
Hetgeen er bij de motoren vermeld is is de maximaal op te nemen stroom. Je kan hier simpel overheen gaan daar bv een te grote prop te monteren. Je neemt dan een mooie 100A regelaar, een accu die dit kan leveren en een motor van max 40A. Hier gooi je een te grote prop op en de motor gaat vrolijk veel meer trekken dan waarvoor hij maximaal gemaakt is.

Zoals je begrijpt is het niet de motor die de stroomopname bepaald maar de combinatie van motor, regelaar, accu en prop.

Wat je het beste kan doen is een vermogensmeter nemen (kosten ongeveer 30-40 dollar) en deze tussen je accu en regelaar aansluiten. Nu een prop op je motor en gas geven. Je zal de hoeveelheid stroom op je meter zien en zo kan je bepalen of je met deze setup teveel stroom trekt. Als dat zo is dan een prop monteren met een kleinere spoed of kleinere diameter. Hiermee kan je dus het maximaal haalbare voor motor/regelaar/accu bepalen.

Ik hoop dat je het zo begrijpt.
 
Regelaar bepaalt niet de maximale stroom (afgezien van de invloed van timing), alleen de motor en de accu-spanning zijn voor de stroom 'verantwoordelijk'.
Stroom wil kwadratisch stijgen met toerental, niet rechtevenredig. De stroom stijgt sneller dan de spanning. Als je van 3 naar 4 cellen gaat, stijgen spanning en toerental met factor 4/3, stroom wil stijgen met factor 16/9. D.w.z. 80% meer stroom. In de praktijk zal het minder zijn omdat een accu een inwendige weerstand heeft maar die toename is nuttig om aan te houden als maximum. Meer toename zal er nooit optreden.
Uitleg en resultaten bij andere spanningen
[81291] lipos-en-terminologie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar bepaalt niet de maximale stroom (afgezien van de invloed van timing), alleen de motor en de accu-spanning zijn voor de stroom 'verantwoordelijk'.
Pardon? 8O Zeker wel dat de maximale stroom beperkt wordt door de regelaar. De daarop gesoldeerde FET's hebben een maximale doorlaatstroom (If). Ga je die voorbij dan resteert er niet veel meer dan wat pootjes en een zwarte vlek. ;) Ook de EMF-stromen vormen door de constructie van de regelaar een beperking. Omdat je geen sensorkabel gebruikt, moet de regelaar op basis van EMF de positie bepalen. Dit gaat gepaard met extra warmte-ontwikkeling in de afblusdiodes. Regelaars zonder deze beveiligingen zullen dus spontaan in rook op gaan als de stromen groter worden gespecificeerd.
 
Hetgeen er bij de motoren vermeld is is de maximaal op te nemen stroom. Je kan hier simpel overheen gaan daar bv een te grote prop te monteren. Je neemt dan een mooie 100A regelaar, een accu die dit kan leveren en een motor van max 40A. Hier gooi je een te grote prop op en de motor gaat vrolijk veel meer trekken dan waarvoor hij maximaal gemaakt is.

En vliegen de magneten je om die oren omdat de motor te heet geworden is of je krijgt een mooie rookpluim uit je motor . :mrgreen:

Als je niet kan meten (Ampere en temperatuur) is dit niet aan te raden .

Mvg Johan
 
En vliegen de magneten je om die oren omdat de motor te heet geworden is of je krijgt een mooie rookpluim uit je motor . :mrgreen:
Met een beetje geluk reguleert dat zichzelf voor het mis gaat. Door de oververhitting verliezen de magneten hun veld en stort de motoreffectiviteit in om met mooi rokende wikkelingen ten onder te gaan. ;)
 
Pardon? 8O Zeker wel dat de maximale stroom beperkt wordt door de regelaar. De daarop gesoldeerde FET's hebben een maximale doorlaatstroom (If). ...
Je hebt gelijk natuurlijk. Ik bedoelde dat de regelaar niet de beperkende factor mag zijn.

Of nog anders, als de componenten ideaal zijn, zal de regelaar geen invloed hebben. Een ideale motor en accu(spanning), beide met 0 inwendige weerstand, hebben wel invloed.
 
Laatst bewerkt:
Ron, jij had zo'n mooi topic ergens bij RCGroups waarin je linkte naar allerhande berekeningsites en proggies. :thumbsup: Ik ben hem kwijt. :(

Ondertussen gebruik ik heel vaak Drive Calc.
 
@boxstart
Vermogen, in Watt, zegt niet zo veel over belastbaarheid van de motor. Stroom, in Ampère, zegt des te meer. Door een te hoge stroom sterft motor/magneten de warmtedood.
Spanning is ook geen zinvol elektrisch maximum. De isolatie-waarde van de bedrading ligt veel hoger dan de hoogste spanning die wij gebruiken. Spanning kan wel de motor vernielen doordaat toerental te hoog wordt, aangezien toerental = spanning x Kv.
 
Als je de funject met beide accu's wil vliegen komt het er op neer dat je met de accu ook de prop moet wisselen. Ik heb dezelfde motor in mijn funjet en heb die ook op 4 cellen gevlogen met een 4,75 x 4,75 prop. De topsnelheid was wel iets hoger dan op 3 cellen, maar hij vloog lang niet zo lekker als op 3 cellen met een grotere prop. Met 3 cellen accelereert hij veel sneller en stijgt ook vertikaal tot een stipje. Op 4 cellen ging dat veel lastiger. Ook wordt de motor voor mijn begrippen te heet op 4 cellen. Ik zou er dus gewoon een 3 cellen pakket bijbestellen. Een echt snelle funjet vreet vermogen, als je boven een bepaalde snelheid uit wil komen neemt dit onevenredig toe. Het model is er gewooon niet geschikt voor.
 
Als je de funject met beide accu's wil vliegen komt het er op neer dat je met de accu ook de prop moet wisselen. Ik heb dezelfde motor in mijn funjet en heb die ook op 4 cellen gevlogen met een 4,75 x 4,75 prop. De topsnelheid was wel iets hoger dan op 3 cellen, maar hij vloog lang niet zo lekker als op 3 cellen met een grotere prop. Met 3 cellen accelereert hij veel sneller en stijgt ook vertikaal tot een stipje. Op 4 cellen ging dat veel lastiger. Ook wordt de motor voor mijn begrippen te heet op 4 cellen. Ik zou er dus gewoon een 3 cellen pakket bijbestellen. Een echt snelle funjet vreet vermogen, als je boven een bepaalde snelheid uit wil komen neemt dit onevenredig toe. Het model is er gewooon niet geschikt voor.

De combinatie van dit antwoord en het antwoord van Ron waarin hij aangeeft dat het stroomverbruikt bij een overgang naar 4 cellen erg zal stijgen (en ik geen ruimte / budget over heb voor een 5000Mah LiPo), heeft me overtuigd dat ik beter een iets grotere 3S kan nemen dan een 4S.

Hartstikkel bedankt voor alle antwoorden. Aan het aantal reacties te zien niet helemaal een overbodige vraag naar de bekende weg ;)
 
Ik denk dat je inderdaad beter op 3 cell kunt blijven.
Voor 4 cell is een 2w-20 wel leuk.

Maar de vliegtijd wordt wel erg kort.
Zal dat motortje dat jij hebt ook eens bestellen.
Is wat leuker als je wat langer wilt vliegen.

22 tot 25A is niet veel voor die setup al zal het niet mega snel gaan.
Mijn setup zal eerder 40/45A denk ik, moet dit nog nameten.
 
22 tot 25A is niet veel voor die setup al zal het niet mega snel gaan.
Mijn setup zal eerder 40/45A denk ik, moet dit nog nameten.

Ik kan nu ongeveer 6 min vliegen met redelijk veel vol gas. Snelheid is mooi, maar dat heb je na een paar keer ook wel gezien. Ik denk dat ik ga kijken naar een 3S met liefst rond de 2400Mah, maar dat zal niet meevallen, want die zijn vrijwel allemaal een stuk groter dan de accu (Flightmax 2200 X-Thin) die ik nu gebruik.
 
De Graupner 3S 2500mAh is een lange dunne accu net als de FlightPower EVOLite 20 2500mAh en de Zippy 2200mAh X-Thin. Ietsje zwaarder maar daardoor wordt de FunJet minder staartlastig. De Graupner accu is een dure maar kwalitatief erg goede accu (beter dan de FlightPower is mijn ervaring).
 
4S2200 heb ik in mijn Funjet .
Binnenkort maiden .

673849fff1c3d47e5.jpg


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top